hårboller og fordøj. slutning
Fra : jytte

Dato : 24-09-04 21:47

Dyrlægen kunne mærke en klump inde i maven på Helena, og røntgenbillederne
viste det også. Hun blev så sat på en kur med masser af parafinolie og
kattemalt som ikke hjalp.
Det endte så med at hun blev opereret igår. Dyrlægen kunne ikke sige hvad
det det var, siden det ikke var kommet ud ad den naturlige vej.

Det var så en stenhård klump afførring som havde sat sig i blindtarmen på
hende.
Hun har det fint, og skal have blødt mad, så jeg opbløder nu noget RC
tørfoder for sarte maver og tilsætter lidt kattemalt: hun skulle meget gerne
vende tilbage til at spise tørfoder igen og som hun selv tager, når hun
føler trang.
Dyrlægen sagde noget om ar og bindevæv, som jeg ikke rigtig fik fat i, (han
er italiener), men jeg håber inderligt at hun kan vende tilbage til
tørfoderet.

Fysisk har hun klaret det fint, men det har været drøjt rent psykisk for
hende: hun har været stresset af de 3 besøg hos dyrlægen, hvor hun har været
meget bange. Oveni kommer så at jeg 4-5 gange om dagen har tvunget
parafinolie i hende.

Det er lidt mystisk med den klump. Jeg har haft givet hende en smule Hill´s
tørfoder for tænderne, i madskålen en gang imellem, og det er nogle store
klumper, måske har der været en lille sten i eller andet ufordøjeligt i ?
Ellers aner jeg ikke hvad det kunne være.

JytteJ

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-09-04 22:56

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> writes:

> [...]
> det det var, siden det ikke var kommet ud ad den naturlige vej.

> Det var så en stenhård klump afførring som havde sat sig i blindtarmen på

Hmm, meget at han så ikke prøvede at findele den så det kunne
stedfæstes hvad pokker som er gået galt... *klø*

> [...]
> hende: hun har været stresset af de 3 besøg hos dyrlægen, hvor hun har været
> meget bange. Oveni kommer så at jeg 4-5 gange om dagen har tvunget

Ja stakkels mispige

> [...]
> klumper, måske har der været en lille sten i eller andet ufordøjeligt i ?
> Ellers aner jeg ikke hvad det kunne være.

Uha, det kan selvfølgelig være, men jeg fodrer jævnt hen med oral care
og Anastacia har ikke vist symptomer i den retning. Og netop det at de
er så store gør at de bliver tygget og ikke slugt...

Men under alle omstændigheder er jeg bare så glad for, at årsagen blev
fundet og fjernet. Det har været hårdt for jer begge to...
Stort cybertrøstekram med spinnbrum fra Anastacia og mig med ønske om
god bedring

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Kate

Dato : 25-09-04 08:16

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> wrote in

> Det endte så med at hun blev opereret igår.

Århh, stakkels Helena.
Det var godt i fik fundet årsagen og rettet op på det, det stakkels pus
må jo ha' haft ondt.

Stort cyberkram til lille Helena og ønsket om godt bedring til hende.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Denise

Dato : 25-09-04 08:57

jytte wrote:

> [...]
> for hende: hun har været stresset af de 3 besøg hos dyrlægen, hvor
> hun har været meget bange. Oveni kommer så at jeg 4-5 gange om dagen

Stakkels Helena og dig, jeg håber hun kommer sig hurtigt og får det fint.
Man har det bare så elendigt når dyrene er syge, jeg håber det er en dygtig
dyrlæge du har.
Så skal hun vel spise skånekost et stykke tid ovenpå operationen.

--
Hilsen Denise

Fra : jytte

Dato : 25-09-04 11:35

Tak alle 3 for jeres deltagelse.

Jeg har en kedelig fornemmelse af at det er min fejl dette her. Jeg har
givet hende forskellige godbider, bl. a. de store fra Hill´s og og skiftet
foder til Hill´s Nature Best, som hun har skullet knase.
Dyrlægen sagde at det var afførring som var hårdt.

Om han er en god dyrlæge er jeg simpelthen ude af stand til at vurdere, men
han er meget kærlig mod min kat, (og sine børn som var deroppe ved en
lejlighed) og det synes jeg godt om. Han er bestemt også interesseret i
hende, det er ikke bare en gang samlebånd: behandling og så ud af klappen.
Ofte har man måske meget store forventninger til læger; de er trods alt ikke
guder.

Hun er sådan en kat som spiser mange gange om dagen, lige nu giver jeg
hende lidt vådfoder som er mast og blandet godt op med det gelé som hænger
ved, hun har et jo et sår i tarmen som helst skal have fred.
Jeg håber bare ikke jeg vænner hende til at spise vådfoder, så hun ikke vil
have andet. Så er jeg på spanden ! jeg kan jo ikke servere vådfoder for
hende 10 - 15 gange i døgnet.

Vh.
JytteJ

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-09-04 13:04

> [...]

> foder til Hill´s Nature Best, som hun har skullet knase.
> Dyrlægen sagde at det var afførring som var hårdt.

Det er ganske normalt at stå med den fornemmelse... Hvis bare jeg nu
(et eller andet).

Men jeg tror altså ikke at det har noget at gøre med fodret som sådan,
jeg hælder en del til, at hun ikke har sørget for at få væske nok og
så vil det resultere i hård mave. Det kan naturligvis skyldes bratte
foderskrift som har givet tynd mave som jo også trækker en del på
væskereserverne.
Dem væskereserverne altså kan du tjekke ved at tage fat lige over
skulderbladene og løfte huden op, falder den hurtigt tilbage igen, er
hendes væskedepoter fyldte tager det "lang" tid får hun ikke væske nok
og så er det tid at sørge for ekstra væske enten i form af en
engangssprøjte med vand eller vådfoder. Evt en tur omkring Dr Dyr og
få indlagt et væskedepot.

> [...]
> have andet. Så er jeg på spanden ! jeg kan jo ikke servere vådfoder for

Det gør langt de fleste katte, deres maver er jo "ikke så store". Hen
og spise et par stykker og så en tid efter hen og spise et par stykker
til...

Uha katte kan meget nemt blive forvænt med noget sådant *GG*

Mit indlæg var ikke ment som en kritik af din dyrlæge på nogen måde,
blot undren over, at han ikke tjekkede hvad der rent faktisk var i
klumpen.

Er Helena ved at være sig selv igen oven på den store operation :-?

Fra : Denise

Dato : 25-09-04 13:39

jytte wrote:
> [...]
> og skiftet foder til Hill´s Nature Best, som hun har skullet knase.
> Dyrlægen sagde at det var afførring som var hårdt.

Man bebrejder _altid_ sig selv, når der sker noget i den stil, men det skal
du altså ikke gøre.

> Hun er sådan en kat som spiser mange gange om dagen,

Sådan er alle katte, det er deres natur at spise mange gange om dagen.

> [...]
> hun ikke vil have andet. Så er jeg på spanden ! jeg kan jo ikke
> servere vådfoder for hende 10 - 15 gange i døgnet.

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener, du giver bare vådfoder nok og lader
det stå. Du skal jo ikke fjerne skålen, men lade hende gå og småspise hele
dagen, det er normalt. Så du skal bare give mad morgen og aften, og det
tyder jo en hel del på, at din kat vil have det bedre på vådfoder, når hun
får for hård mave. Hun skal nok ville spise tørmad senere men jeg synes jo
endelig ikke, at du fremover kun skal fodre med tørmad, men med både våd- og
tørmad, så styrer man jo netop lidt, at de får væske. Men prøv først med
tørmad når hun er helt rask.
God bedring med Helena.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-04 13:53

On 2004-09-25 12:35:01 +0200, "jytte" <missmerkur@esenet.dk> said:

> Jeg har en kedelig fornemmelse af at det er min fejl dette her. Jeg har
> givet hende forskellige godbider, bl. a. de store fra Hill´s og og skiftet
> foder til Hill´s Nature Best, som hun har skullet knase.

Stakkels Helena, godt at I fik hende hjulpet!
Jeg tror ikke du kan bebrejde dig selv noget som helst. Det du nævner
der er da ikke noget usædvanligt i.

> Dyrlægen sagde at det var afførring som var hårdt.

Måske Helena er en af de katte, der ikke er så gode til at drikke nok?
Når man fodrer med tørkost er det ret vigtigt at de også drikker, da de
ikke får noget væske med foderet.
Jeg - og vist mange andre - fodrer med både tørkost (står fremme altid)
og vådmad (en portion dagligt). I varme perioder kan jeg finde på at
hælde en god sjat vand over vådmaden, for den "suppe" der smager af mad
ryger nemlig ned Og så får jeg lokket lidt ekstra vand i dem

Jeg tror også at dyrlægen har hentydet til en vis risiko for at der kan
danne sig arvæv "forkerte steder", når operationssåret skal gro sammen.
I visse uheldige tilfælde kan der komme sammenvoksninger i tarmene, så
du skal selvfølgelig lige holde et ekstra øje med hende, at alt er okay.

--
Knus fra Ann R

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 25-09-04 11:53

snip
> Dyrlægen sagde noget om ar og bindevæv, som jeg ikke rigtig fik fat i,
(han
> er italiener), men jeg håber inderligt at hun kan vende tilbage til
> tørfoderet.

Det var godt i fandt ud af hvad der var galt hun kunne have endt sine dage
på den måde så det var heldigt. Det du skal holde øje med når hun har været
operet i tarmen er at hun om nogle år kan risikere at fejle næsten det samme
da tarmen pga arvæv kan blive meget snæver eller helt lukke til. Det er en
bivirkning ved den type af oprationer. Jeg tror det var det din dyrlæge
forsøgte at forklare.

god held med hende

Mvh Tina

Fra : jytte

Dato : 25-09-04 20:52

Hej alle sammen.
Jeg føler mig rimelig overbevist om at hun har/får vand nok. Hun har altid
fået tørfoder og var da heller ikke dehydreret da jeg var ved dyrlægen med
hende for at få hende steriliseret. Jeg fjerner da også hverdag klumper fra
bakken, nogle gange 2 og andre gange meget store.

Det jeg mener med at vådfoder er problematisk, er jo at det skal stå fremme
hele tiden, og kan det så holde sig, så er jeg jo pisket nød at være
hjemme -hver- dag.

Det i skriver om tarmpassagen er rigtigt, det var det jeg ikke helt havde
forstået hos dyrlægen. Han snakkede noget om at hun måske skal have nogle
steroider.

Men ellers har hun det fint nu, leger og spinder osv. somom intet var hændt.
Jeg er bare lidt bekymret om hvordan det skal gå fremover, ikke mindst med
fodret.

Venlig hilsen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-09-04 21:33

> [...]

> hende for at få hende steriliseret. Jeg fjerner da også hverdag klumper fra
> bakken, nogle gange 2 og andre gange meget store.

Ja så er det nok ikke lige det som er årsagen...

> Det jeg mener med at vådfoder er problematisk, er jo at det skal stå fremme
> hele tiden, og kan det så holde sig, så er jeg jo pisket nød at være
> hjemme -hver- dag.

Der skal også ret "store" mængder til fordi det meste vist 80% er vand
og min erfaring er at det ikke holder sig en hel dag, men tørrer ind i
løbet af 4 - 6 timer til nogle små hårde knolde. Naturligvis afhængig
af temperaturen. Og så er det mildt sagt "skidedyrt" vand...

> Men ellers har hun det fint nu, leger og spinder osv. somom intet var hændt.
> Jeg er bare lidt bekymret om hvordan det skal gå fremover, ikke mindst med
> fodret.

Det er da rart at høre at hun er kommet sig over indgrebet *S*
Ja fodret er en stor bekymring i den forbindelse, men mon ikke at hun
efter en rekonvalesensperiode også kan spise tørfoder for det har
bisserne også bedst af. Samtidig med at det understøtter hendes
naturlige tilbøjelighed til at spise mange små måltider

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-04 23:45

On 2004-09-25 21:52:13 +0200, "jytte" <missmerkur@esenet.dk> said:

> [...]
> hende for at få hende steriliseret. Jeg fjerner da også hverdag klumper fra
> bakken, nogle gange 2 og andre gange meget store.

Du har sikkert ret.
Jeg vil bare lige indsparke, at katte (og mennesker) kan få hård mave
af for lidt væske længe før de er bare i nærheden af dehydrering. Du
ser det bedst ved at kigge på afføringen. Er den meget hård, kan det
hjælpe med noget mere væske. Det er i øvrigt også godt for nyrer og
blære at blive skyllet godt igennem. Måske det i din kats tilfælde også
kunne være godt med noget kattemalt af og til? Bare for en sikkerheds
skyld.
Rigtig dehydrering, hvor man kan lave prøven med hudfolden, er mere
kritisk / værre væskemangel - kan ses f.eks. efter maveonde med diarre
og opkast.
Hvis du har brug for en sammenligning renser jeg bakke ca tre gange
daglig og fjerner vel mellem 2 og 4 klumper pr gang. Jeg har to katte.

--
Knus fra Ann R

Fra : jytte

Dato : 26-09-04 12:57

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du har brug for en sammenligning renser jeg bakke ca tre gange
> daglig og fjerner vel mellem 2 og 4 klumper pr gang. Jeg har to katte.

Det har du højst sandsynligt ret i !!
Samtidig med at jeg også tror det har noget at gøre med det foder jeg
skiftede til.
Jeg har lige fundet ud af at Hill´s Nature Best indeholder kun 5,5 % vand
til sammenligning med Eukanuba og RC som indeholder 8 %. Der ud over er
kroketterne større end eukanuba og RC, samtidig med at de er mere kantede.
Jeg tror at det der er sket, er at hun er kommet til at sluge sådan een som
måske kun har været tygget over een gang, og den har så sat sig fast.

Jeg er begyndt at give kattemalt. Og jeg tror også hun får brug for det
fremover, sammen med et skud parafinolie i ny og næ. Hun vil nok have en
sart fordøjelse fremover.

Er der noget dårligt ved at give en lille klat kattemalt 2 x dgl. ?

VH.
JytteJ

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-09-04 13:21

On 2004-09-26 13:56:45 +0200, "jytte" <missmerkur@esenet.dk> said:

> der noget dårligt ved at give en lille klat kattemalt 2 x dgl. ?

Ved katte, der har normal fordøjelse, bare lidt træg, siger man
normalt, at man skal passe på med at blive ved for længe af gangen.
Kattemalt indeholder paraffinolie, der som du ved er afførende, og
tarmen kan blive "doven" hvis den altid bliver hjulpet med sit arbejde,
hvis du forstår Og til sidst kan den ikke undvære midlet mere.
Meen i din kats tilfælde.. den har jo et særligt problem, så det kan
tænkes at fordelene er større end ulemperne. Jeg ville vende det med
dyrlægen.
--
Knus fra Ann R

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 05:04

> Det jeg mener med at vådfoder er problematisk, er jo at det skal stå
> fremme hele tiden, og kan det så holde sig, så er jeg jo pisket nød
> at være
> hjemme -hver- dag.

Hej Jytte

Jeg har en kat, der konsekvent KUN spiser vådfoder - lidt surt, men sådan er
det.
Hvis jeg ikke skal være hjemme en dag, så får hun mad om morgenen, igen om
aftenenen, og før sengetid og det går fint, eftersom det jo er en voksen
kat, så kan hun sagtens klare sig med det.
Jeg syntes ikke, du skal bekymre dig så voldsomt over vådfoderet, for som
sagt, det kan godt lade sig gøre - uden at sulte missen

Held og lykke fremover !!!!!!!!

Mvh

Tina