Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken vidvinkel? (Nikon AF)
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-09-04 20:34

Hej hej.

Jeg kunne godt tænke mig en vidvinkel (gerne zoom) til mit Nikon F80 -
(har en 28-100mm pt).

Jeg har kikket lidt på Nikons AFD 18-35mm og den ser ud til at få
udmærket kritik rundt omkring. Er der andre optikker i samme prisklasse
jeg bør overveje (zoom eller fast)?

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-09-04 22:39

"Jesper Rasmussen"
> [...]
>
> Jeg har kikket lidt på Nikons AFD 18-35mm og den ser ud til at få
> udmærket kritik rundt omkring. Er der andre optikker i samme prisklasse

De folk jeg kender der har arbejdet med den var lykkelige,
og fremragende fotografer, så den kan du nok blive glad for,
du burde kunne finde den meget billigt brugt.. -max-

Fra : NIL

Dato : 25-09-04 00:19

> "Jesper Rasmussen"

> De folk jeg kender der har arbejdet med den var lykkelige,
> og fremragende fotografer, så den kan du nok blive glad for,
> du burde kunne finde den meget billigt brugt.. -max-

Hej -max!

Hvad tror du man kan få en AFD 18-35mm for?

Jeg har i øvrigt lige købt et "Nikkor AF-S 24-85 / f3.5-4.5G IF-ED". Det er
ganske enkelt et fremragende objektiv.
Det kan på det varmeste anbefales! (Se evt.
http://www.kenrockwell.com/nikon/2485afs.htm).
Og det kunne være fint med et supplement, der rækker lidt længere ned i
brændvidde.

Med venlig hilsen
NIL

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-04 03:58

"NIL"

> "-max-"
>
> Hvad tror du man kan få en AFD 18-35mm for?

Hvis jeg havde en ville jeg nok vide hvad jeg sku ha' for den,
men prøv at tjekke photografica, goecker eller cav - den bør
være billig..

> [...]
> http://www.kenrockwell.com/nikon/2485afs.htm).
> Og det kunne være fint med et supplement, der rækker lidt længere ned i

Tillykke med det - hvis du mener du har brug for mere vidvinkel.
så må du jo ha sådan een, måske en 12-24 er et logisk valg.. -max-

Fra : AS

Dato : 25-09-04 07:08

Jesper har F80. 12-24 er DX objektiv, på fulframe kan bruges fra ca. 18 mm.
Ikke så meget zoom tilbage.

Desuden IMHO det er værd at kikke på 24 2.8 prime. Eller 20 2.8. Disse få mm
gør meget på bredsiden. Optisk er de begge betydeligt bedre end 18-35,
specielt hvis man kikke rund i hjorner. Desuden, denne zoom er ikke 2.8.
Optisk kan de sammenlignes men 17-35 2.8, men her er helt anden prisklasse.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-09-04 10:51

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message
> Jesper har F80. 12-24 er DX objektiv, på fulframe kan bruges fra ca. 18
mm.
> Ikke så meget zoom tilbage.

Hvis det godt må være Sigma så har Sigma jo en 12-24 f/2.8 EX, et ganske
fremragende objektiv.

Jeg er selv begyndt at køre med Sigma hvis det kan svare sig med kvaliteten
har egentlig kun mit 70-210 og mit 50mm der stadig er fra nikon.

Mvh
Simon

Fra : AS

Dato : 25-09-04 12:34

Sigma er godt nok kun fra diafragma ca. 8, ikke helt åbnet. Muligvis 18-35
bliver skarpere, men ikke så meget vidvinkel. Desuden kan man ikke bruger
filtre på Sigma. No one is perfect.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-04 11:14

"AS"
> Jesper har F80. 12-24 er DX objektiv, på fulframe kan bruges fra ca. 18 mm.
> Ikke så meget zoom tilbage.

Sorry sku ha' skrevet Sigma 12-24, vi har omtalt den lidt på det sidste
så jeg troede folk ku' udfylde de blank spaces.. My mistake..)

> [...]
> Optisk kan de sammenlignes men 17-35 2.8, men her er helt anden prisklasse.

Jeg har haft den manuelle udgave af 20/2,8 en lille lækkerbidsken, jeg har
17-35'ern den er stor og problematisk i modlys, imo et lidt overvuderet
vidunder-- -max-

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 25-09-04 17:02

On Sat, 25 Sep 2004 04:57:48 +0200, -max- wrote:

> Hvis jeg havde en ville jeg nok vide hvad jeg sku ha' for den,
> men prøv at tjekke photografica, goecker eller cav - den bør
> være billig..

Hmm - jeg har lige kikket på de nævnte sites men har ikke kunnet finde
en 18-35mm - der er en i Den blå avis til 4000,-, men det virker ikke
specielt billigt?!? Hvad vil du/I skyde på at man kan få en 18-35mm i
god stand til?

> Tillykke med det - hvis du mener du har brug for mere vidvinkel.
> så må du jo ha sådan een, måske en 12-24 er et logisk valg.. -max-

Sigma 12-24mm lyder spændende, men den er så også noget dyrere fra ny
end Nikons 18-35mm og jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde nogle
brugte modeller...

Nikons 20mm er også en mulighed og er vel et "sikkert" køb mht
billedkvalitet?

Hvor meget mere "waau" effekt er der i 18mm fremfor 20mm? Canon havde på
et tidspunkt en side hvor man kunne se det samme motiv taget ved
forskellige brændvidder, men jeg kan desværre ikke finde siden længere.
Er der nogen der kender tilsvarende sider hvor man kan sammenligne
brændvidder?

Fra : Claus Smith

Dato : 25-09-04 17:28

Da jeg fotograferede analogt med Nikon F4 brugte jeg både 20 mm og 24
mm.....begge lækre objektiver og begge ses jævnligt til salg til ganske
fornuftige priser.

På mit nuværende Nikon D1 bruger jeg af Nikon objektiver følgende: 28mm og
50 mm, da jeg primært bruger det til reportage og portrætfoto og på D1 har
jeg en forlængelsesfaktor som hedder 1,5.

Har overvejet at udvide med en 20 mm i nærmeste fremtid, men pt. har jeg
glæde af Sigma's 18-50 DC, som er lavet til D-SLR.

Claus Smith

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-04 17:39

"Jesper Rasmussen"

Åh - det er sådan noget fingerspitsgefuhl, det kommer an på
om solen skinner (indvendig og udenfor) men et sted mellem
2600-3400 føles ikke helt forkert..

> [...]
> brugte modeller...
>
> Nikons 20mm er også en mulighed og er vel et "sikkert" køb mht

Det er en lille perle, jeg solgte min for 1500, men jeg er også meget flink..

> [...]
> forskellige brændvidder, men jeg kan desværre ikke finde siden længere.
> Er der nogen der kender tilsvarende sider hvor man kan sammenligne

Hvis du ikke skal lave interriør billeder for home, hvor det måske
kan være en fordel at få en 1 1/2værelses til at ligne et palads, er
en 20'er rigelig til alt med mennesker og reportage, for nogen er
det for meget.. Jeg bruger 14mm på mine digicam det svarer til
21mm og imo er det rigtig meget waw uden at ting blir alt for
deformeret i kanterne... -max-

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 25-09-04 23:17

On Sat, 25 Sep 2004 18:39:24 +0200, -max- wrote:

> Det er en lille perle, jeg solgte min for 1500, men jeg er også meget flink..

Sig' lige til næste gang du er i gavehumør

> [...]
> det for meget.. Jeg bruger 14mm på mine digicam det svarer til
> 21mm og imo er det rigtig meget waw uden at ting blir alt for

Du har vel ikke lige tilfældigvis et par billeder taget med 14/21mm
liggende online til offentligt beskuelse? Også gerne med kortere
brændvidder.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 00:18

"Jesper Rasmussen"
> Du har vel ikke lige tilfældigvis et par billeder taget med 14/21mm
> liggende online til offentligt beskuelse? Også gerne med kortere
> [...]

Her er nogle enkelte exempler på 14mm'ern:
http://www.amarzone.dk/argentin_people/web.html
Og her er billeder taget med forskellige Nikon objektiver..
http://www.pbase.com/cameras/nikon
-max-

Et lille program, der viser exif info på billeder på nettet, ret smart..
Installér automatisk - ændrer ikke placering da den så ikke funker.
http://ak.no-ip.com/EXIF/