Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Dig. Kamera til max 2000 kr.
Fra : Jane M. :o)

Dato : 24-09-04 11:45

Nogen der kan anbefale et digitalkamera (til min datter) til max. 2000 kr.

Der er bunkevis at vælge imellem, og jeg har ikke forstand på kameraer I den
prisklasse.

???

Mvh jane
---
http://www.janemark.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 24-09-04 12:02

Nikon's Coolpix serie er et ganske fornuftigt valg i den prisklasse.

Claus Smith

Fra : Møller's

Dato : 24-09-04 12:24

Hej Jane.

Hvis jeg skulle købe et kamera i den prisklasse, og som vel og mærket skulle
være "point & shoot" kamera, som jeg går ud fra at det skal være, ville jeg
kigge på dette : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88603
Det er et kanon godt kamera til prisen, det tager rigtig gode billeder, og
ikke uden betydning, det fylder ingenting 5,9 cm x 8,9 cm x 2,6 cm og vejer
125 gram. Og så er der endda lidt penge i overskud til et memorykort, 128 MB
til 140,- plus porto http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=17624
Ellers så prøv at tag et kig på Jakob Dam's hjemmeside, og kig under
Forum" - "Digitalkameraer" der står en masse om sammenligninger af de
forskellige kameraer. Ellers stil spørgsmålet i forum, så skal du nok få et
kompetent svar, han har vejledt mange i deres valg af kamera. Han har også
en "Anbefalet guide" hvor du kan se hvilke kameraer han anbefaler i de
forskellige prisklasser. www.jakobdam.dk
Her i nyhedsgrupperne vil du nok få ligeså mange forskellige svar som der er
læsere..
Held og lykke i din søgen.

Møller

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-09-04 13:36

"Jane M. " wrote:

> [...]
>
> Der er bunkevis at vælge imellem, og jeg har ikke forstand på kameraer I den

Jamen, det er også lokkende med Aldi's digi-cams eller de øvrige
private-labels i supermarkederne, men dem har du vel sorteret fra
allerede?

Så på den konto har vi allerede elimeneret over halvdelen af markedet i
2k klassen. IMHO

Når man så på edbpriser.dk søger på fx canons kameraer til maks pris kr.
2000,-, så får man 22 hits.

I hele taget kan du ud fra edbpriser.dk's database elimenere mange flere
muligheder.

Derudover har du sikkert også nogen krav til optik, zoom,
hukommelseskort, betjeningsvenlighed*, (manuelle)
indstillingsmuligheder** mv.
Og hvad med ekstra tilbehøret så som batterier og hukommelseskort... Er
det med i de 2000 kroner eller er det "ved siden af".

*: betjeningsvenlighed er en ret subjektiv størrelse fordi hvad det er
nemt for dig er ikke nødvendigvis nemt for mig og vice versa.
**: hvad komme din datter til at fotografere? Fester, natur, familie,
bygninger, rejser mv.????

Og ja, du har ikke fået nogen konkrete kameramuligheder af mig, men der
er simpelthen for få informationer til at kunne give et konkret råd. Men
overvej de ting jeg har skrevet ovenfor, så vil det være meget meget
nemmere at give dig et godt råd. Du vil evt. selv finde svaret.

En enkeltestående prisfaktor ender de råd du får bare med at blive
rådgiverens egen mening om hvad du bør købe. Men stiller du lidt flere
faktorer op, så ender du med det kamera som din datter har behov for.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jane M. :o)

Dato : 24-09-04 15:43

(snip)
> [...]
> rådgiverens egen mening om hvad du bør købe. Men stiller du lidt flere
> faktorer op, så ender du med det kamera som din datter har behov for.

Ja - du har ret. Det var ikke mange specifikationer.

Min datter er kun 8 år gammel, så det er mest for "sjov" og for at tage
billeder af hendes dyr, veninder og andre sjove ting hun laver I hverdagen.

For at hun kan få en føling med det, lære at putte billederne ind på hendes
computer m.m.

Nu tænker nogle måske det er et dyrt kamera til en pige på 8 år, men jeg vil
også gerne have, at billederne er så gode at de kan bruges til noget. (gode
set med mine øjne).

Specifikationerne må vel egentlig bare være:

Skal være med genopladeligt batteri
Og ellers skal det bare være et kamera, hvor man får noget godt kram for
pengene.

Så det er ikke så mange specifikationer. Jeg ved det godt.

Mvh Jane

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-09-04 15:56

Jane M. wrote:
> Nu tænker nogle måske det er et dyrt kamera til en pige på 8 år, men
> jeg vil også gerne have, at billederne er så gode at de kan bruges
> til noget. (gode set med mine øjne).

Helt klart - de billige og dårlige kameraer vil hurtigt ende i en skuffe og
ikke blive brugt.

Jeg ville nok kigge lidt på Canon Ixus - nogle af modellerne må være til at
få til den pris ?

Jeg er egentlig ikke selv så begejstret for IXUS, men kan bedre lide Axx og
Gxx modellerne, hvor der er mange flere muligheder for at være kreativ - men
til dette formål, så tror jeg at det er genialt - lille og "point &
Shoot"......

Men som andre nævner, så er det en religionskrig - og ja - jeg er Canon
fan - og har tidligere haft A40 - og har nu et G3 og et 300D - og har været
meget tilfredse med dem alle tre

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 24-09-04 17:20

> [...]
>
> Min datter er kun 8 år gammel, så det er mest for "sjov" og for at tage
> billeder af hendes dyr, veninder og andre sjove ting hun laver I

Kig på et Olympus mju. Lille og solidt, som jeg mener må være højt
prioriteret til formålet.
Mvh
Kenneth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-09-04 00:18

Kenneth Villefrance skriblede og skrablede følgende:

> Kig på et Olympus mju. Lille og solidt, som jeg mener må være højt
> prioriteret til formålet.

De bruger XD kort, som koster en del mere!

Jeg har set et andet sted, at du nu har et D70, så er det ikke smartere, at
du køber et kamera, der kan bruge de samme kort?

Claus
--
Jeg har måske et Casio til salg om en måned. Det er et fremragende kamera
til prisen.

Fra : Jane M. :o)

Dato : 26-09-04 15:06

> Jeg har set et andet sted, at du nu har et D70, så er det ikke smartere, at
> du køber et kamera, der kan bruge de samme kort?
>
> Claus

Jo - men mon ikke de får hver deres ekstra "kort" anyway..?

Mit Nikon kommer I slutningen af næste uge.. Og hvor jeg dog glæder mig.

Var ellers ved at vælge Canon D20, men grundet mine I forvejen ok linser
holdte jeg mig til Nikon.

Mvh Jane

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-09-04 11:25

"Jane M. " wrote:

> Ja - du har ret. Det var ikke mange specifikationer.
>
> Min datter er kun 8 år gammel, så det er mest for "sjov" og for at tage
> billeder af hendes dyr, veninder og andre sjove ting hun laver I hverdagen.

Ser du... Det ser jeg som en meget meget vigtig oplysning.

> Nu tænker nogle måske det er et dyrt kamera til en pige på 8 år, men jeg vil
> også gerne have, at billederne er så gode at de kan bruges til noget. (gode
> set med mine øjne).

Næh, jeg syntes det er i orden at give ungerne et ordentlig legetøj.
Plus, når børnene får noget kvalitet, så vil de - højst sandsynlig -
også passe bedre på det.

Jeg har selv lånt mit kamera ud til en 12årig pige igår til barnedåb.
Billederne blev - syntes jeg - overraskende gode.
Plus at jeg kunne snakke med andre voksne og de billeder som mit kamera
tog blev taget med et lidt andet perspektiv end det jeg ville have
valgt.

Der er naturligvis nogen billeder i blandt, som er knap så gode, men
sådan ville det sgu også være, såfremt at jeg ville have taget det.
Og en 12årig pige kan komme mere ubemærket rundt end jeg kan. Det giver
gode naturlige billeder af børn og voksne.

> [...]
> pengene.
>
> Så det er ikke så mange specifikationer. Jeg ved det godt.

De andre har givet et svar som du kan bruge til noget.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jane M. :o)

Dato : 28-09-04 20:10

Mit køb blev Canon Powershot 75A

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige om kvaliteten.

Jeg har lagt nogle billeder op, vi tog spontant I dag fra en tur I skoven
LIGE efter vi havde hentet kameraet.

Jeg syntes den effekt med det brune samt s/h er ret fede.

Men de billeder der er lagt op er billeder jeg har taget, da alle dem min
datter tog blev meget slørede, grundet hun åbenbart ikke holdt kameraet HELT
HELT stille.

Jeg syntes det er meget sart, hvad det angår. Der skal ikke ret meget til,
før billederne ser rystet ud.

Vi havde den bare på AUTO...

Måske I har en god idé til, hvorfor og hvad det kan være?

Her er links til de hurtige skud:

http://www.tankerne.dk

Mvh Jane

(glæder mig sindsygt meget til at jeg får mit Nikon 70D - her om et par
dage.. Jubiiii...)
---

http://www.janemark.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-04 00:20

Jane M. skriblede og skrablede følgende:

> Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige om kvaliteten.

Den mekaniske kvalitet er sikkert udmærket, men jeg synes, at billederne er
lidt underlige i farvebalancen..

> Men de billeder der er lagt op er billeder jeg har taget, da alle dem
> min datter tog blev meget slørede, grundet hun åbenbart ikke holdt
> kameraet HELT HELT stille.

Hvorfor er alle meta informationer væk? Det kunne da være interessant at
kigge lidt på lukketiderne..

Husker hun mon at give kameraet tid til at fokusere?

Claus

Fra : Jane M. :o)

Dato : 29-09-04 17:12

On 29/09/04 1:19, in article cjcria$h4i$1@news.cybercity.dk, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> kigge lidt på lukketiderne..
>
> Husker hun mon at give kameraet tid til at fokusere?

Jeg brød mig ikke om det kamera, så jeg har lige været nede og bytte det til
et NIKON Coolpix 3700.

Der er også genopladeligt batteri, hvilket jeg ikke havde tænkt over ikke
var med til Canon.. Den slugte bare batterierne VILDT hurtigt.

Så nu når det er ladet op, må vi tage lidt skud og vise hvad det så kan.

Mvh Jane

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 25-09-04 07:12

Jeg har selv et Nikon Coolpix 2100 med et 256MB hukommelseskort i (ca 500
billeder)
Det bruger selv min datter på 6år og det er nemt at bruge og tager kanon
billeder - det fås i øjeblikket til ca 1500kr så kommer kortet oveni - så
det er meget tæt på dine 2000kr
eks her:
http://www.upit.dk/u/flower.jpg
http://www.upit.dk/u/floatingmarket.jpg
taget som "point and shoot"

Fra : Møller's

Dato : 25-09-04 08:20

Ja undskyld, men jeg er altså ikke imponeret af de billede eksempler med
Nikon Coolpix 2100. Synes de er af en meget ringe kvalitet, og kan gøres
bedre af konkurenter i samme prisklasse. Prøv et ta' et kig på disse
eksempler med Canon Powershot A70, det er væsentlig bedre kvalitet.
http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=canona70_samples/
Et Powershot A75 (som er nyere end A70) kan idag købes for 1600,-
Så skal du have et memorykort (CompactFlash hedder typen i dette kamera) 128
MB koster 169,- samme sted som kamreaet er billigst. så skal du en tur i
Føtex og købe en batterilader med batterier. De har en Uniross lynlader med
4 stk. AA 2100 mAh, som fuldlader batterierne på ca. 2 timer.(Batterierne
kan du også bruge til alt mulig andet, de 2100 mAh fortæller kun hvorlænge
de kan holde på strømmen) I et Powershot A75 er der nok strøm til ca.
400-500 billeder.
Lader inkl. batterier koster 249,-.
Så ser regnestykket sådan ud :

Powershot A75 1699,,- inkl. porto
CF kort 128 MB Sandisk 169,- inkl. porto
Batterier + lader 249,-

Ialt 2117,-

Så får du virkelig noget godt kram, du også selv kan komme i tanke om at
"låne" til at knipse et par billeder.
Ps. Du må da meget gerne vende tilbage og fortælle hvad dit valg bliver.

Møller

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 25-09-04 08:37

Møller - det er jo som sagt smag og behag - de billeder jeg har taget er på
næstbedste opløsning (så er der rigelig plads på CF kortet!) kan godt skyde
nogle på højeste opløsning som på dpreview (hvor billeder som regel er
manipoleret i et softw prog) og så efterjustere dem....dem jeg har lagt op
er "direkte ud af camera" og dem syntes jeg er ok bare til at blive vist på
en pc skærm!

Fra : Claus Smith

Dato : 25-09-04 10:05

Har selv været ejer af et Nikon Coolpix 2100 og formåede da at levere
billeder til dagspressen med dette kamera, eksempler kan evt. ses på
Fotokritik.dk.

Ganske fint lille kamera, som kan betjenes af enhver uden den store indsigt
i brug af kamera.

Claus Smith

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 12:02

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse
> Har selv været ejer af et Nikon Coolpix 2100 og formåede da at levere
> billeder til dagspressen med dette kamera, eksempler kan evt. ses på
> Fotokritik.dk.

Kræver det noget specielt?

--
mvh kajo

Fra : Claus Smith

Dato : 25-09-04 12:43

> Kræver det noget specielt?

Hvilket?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 13:00

> Hvilket?

At levere billeder til dagspressen.

Jeg mener ikke det siger så meget om kameraet.

--
mvh kajo

Fra : Claus Smith

Dato : 25-09-04 16:57

> At levere billeder til dagspressen.

Det kræver da ihvertfald en ordentlig kvalitet på materialet, så de kan
trykke det. Og netop dette ved jeg da af erfaring at den pågældende
redaktion kigger meget på når de skal modtage billeder til deres avis.

> Jeg mener ikke det siger så meget om kameraet.

Var blot ment som et eksempel hvad output'et på et Coolpix 2100 kunne bruges
til når vi nu var inde på en anden brugers mening om den kvalitet som det
kan levere.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 23:29

"Claus Smith" skrev i en meddelelse

> Det kræver da ihvertfald en ordentlig kvalitet på materialet, så de kan
> trykke det. Og netop dette ved jeg da af erfaring at den pågældende
> redaktion kigger meget på når de skal modtage billeder til deres avis.

Nu er ordenlig kvalitet et vidt begreb, f.eks kræves der dobbelt så mange
pixel til et ordenligt fotoprint, som til tryk i en avis.

> Var blot ment som et eksempel hvad output'et på et Coolpix 2100 kunne
bruges
> til når vi nu var inde på en anden brugers mening om den kvalitet som det
> kan levere.

Hvis du hentyder til (2791) Peder's billeder, så er de absolut ingen reklame
for kameraet, det ligner nærmer en reklamationsag.
Men jeg er også sikker på at omtalte kamera kan levere langt bedre billeder,
det er ihvertfald en rigtig dårlig ide, ikke at gemme i bedste kvalitet.

--
mvh kajo

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 26-09-04 08:08

Reklamtions-sag??

Fra : Møller's

Dato : 26-09-04 09:36

Jeg vil gi' Kajo ret.
Billedet af de handlende i bådene, http://www.upit.dk/u/floatingmarket.jpg
må man gå ud fra er taget i dagslys. Der er så meget støj i billedet at det
ser ud som om det er taget i tusmørke med iso 300-400. Mit første 1 Mpixel
kamera skød bedre billeder end det som her er fremvist.
Mit første indtryk er også at der er noget galt med kameraet, hvis dette er
standarden, dog kun i næstbedste kvalitet.

Mvh

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 26-09-04 12:18

Bare ren nysgerrighed -
hvad mener du med støj i billedet og at det ser ud som om det er taget i
tusmørke...?Hvad skulle der være galt med cameraet?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-04 12:59

"Møller's" <lpm(fjern-dette)@city.dk> wrote in message

> Der er så meget støj i billedet at det ser ud som om det er
> taget i tusmørke med iso 300-400. Mit første 1 Mpixel kamera skød
> bedre billeder end det som her er fremvist.

Enig. Billeder er helt utroligt støjfyldt og med flade farver. Jeg kunne
ikke dy mig og gav det lige en tur i PS. Resultatet er her:

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 13:27

"Jens Bruun"
> [...]
>
> Enig. Billeder er helt utroligt støjfyldt og med flade farver. Jeg kunne
> ikke dy mig og gav det lige en tur i PS. Resultatet er her:

WOW what a difference Jens B. makes.. Det er sku da en
demonstration der vil noget, ret imponerende..!! -max-

Fra : Møller's

Dato : 26-09-04 13:41

Ja det må du da nok sige...
Sådan en kvalitet skulle kameraet gerne selv kunne levere, det kan mange
andre i den prisklasse.
Men jeg må da nok sige at det er en forbedring der vil noget..
Jens Bruun det var vel ikke sådan at du kunne give en lille opskrift på
hvordan du har gjort det, det er da helt fantastisk. Jeg har selv PS CS 8.0,
men er aldrig kommet så langt i de forskellige processer.
Evt. på mail
lpm@FJERNDETTEcity.dk

Mvh
Møller

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-04 16:02

> Jens Bruun det var vel ikke sådan at du kunne give en lille opskrift
> på hvordan du har gjort det, det er da helt fantastisk. Jeg har selv
> PS CS 8.0, men er aldrig kommet så langt i de forskellige processer.

Jeg gav det en gang Neat Image, der fjernede støjen. Dernæst justerede jeg
niveauer en smule og skruede en lille-bitte smule op for kontrast og
farvemæthed. Til sidst en gang meget mild FocalBlade, der gav lidt ekstra
skarphed. That's it.

--

Fra :

Dato : 26-09-04 16:05

> [...]
> niveauer en smule og skruede en lille-bitte smule op for kontrast og
> farvemæthed. Til sidst en gang meget mild FocalBlade, der gav lidt ekstra

That´s it.
Jamen jamen, fantastisk
Henrik

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 26-09-04 16:44

Ja , hvad kan jeg sige - flot!
Meget flot - utroligt hvad billedbehandlingsprogrammer kan gøre!
Men hvorfor -gør cameraet det ikke fra starten af??

Fra : Møller's

Dato : 27-09-04 08:57

1000 tak Jens, det skal prøves.

Mvh
Møller

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 25-09-04 12:32

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> Ganske fint lille kamera, som kan betjenes af enhver uden den store
indsigt
> i brug af kamera.

Helt enig, har selv et et som "lommekamera". Men til en 8 årig, vil jeg
vælge et mere solidt kamera, som Olympus mju.
Mvh
Kenneth