Kat og graviditet
Fra : Mark - Jensen -

Dato : 24-09-04 10:27

Et hurtigst spørgsmål.
Hvorfor er det at katte kan være farlige for gravide?
Er det under hele graviditeten eller kun på et specielt tidspunkt?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-09-04 10:37

Mark - Jensen - wrote:
> Et hurtigst spørgsmål.
> Hvorfor er det at katte kan være farlige for gravide?
> Er det under hele graviditeten eller kun på et specielt tidspunkt?

katte er ikke farlige for gravide....

det der KAN blive et problem er hvis katten feks fanger mus og spiser dem,
og den gravide kvinde så rører ved afføringen....
men hvis man tager sine forholdsregler (lader manden ordne bakkerne, evt
tager handsker på hvis man selv skal, og underlader at røre missen bagi)
skulle det absolut ikke være et problem.....

--
Knus, Sabina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-09-04 10:55

Hej Mark

Jeg tror at du tænker på toxoplasmose, det er parasitter man kan få fra
katte-afføring, i "gamle dage" og idag hos
uvidende mennesker anses katten for farlig når man er gravid, faktisk er der
ting der er lige så farlige, nemlig råt/
rødt kød og rå urensede grøntsager som også kan viderebringe smitten. Med
almindelig sund fornuft, god hygiejne og evt handsker når man ordner
kattebakke er risikoen ikke større end den er for at et rumskib lander i ens
stue.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-09-04 15:28

On 2004-09-24 11:27:04 +0200, Mark - Jensen - <Martins@hotmail.com> said:

> Et hurtigst spørgsmål. Hvorfor er det at katte kan være farlige for gravide?
> Er det under hele graviditeten eller kun på et specielt tidspunkt?

Jeg har begået en lille artikel om toxoplasmose, baseret på forskellige
danske og udenlandske tekster:
http://siamis.com/Helse/toxoplasmose.html
Måske det kan hjælpe lidt?
--
Knus fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-04 14:12

On 2004-09-24 16:27:58 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> said:

> [...]

Jeg har fundet lidt flere oplysninger i en dyrlægebrevkasse, givet af
dyrlæge Raiku Sarvå, der er ekspert i katte:

Citat:
Toxoplasmose er en mild mavetarm infektion hos unge katte. Katten
smittes når den indtager smittemodnede oocyster eller spiser et
byttedyr med vævscyster. Sygdommens smitsomme fase hos kat varer
normalt en uge til 14 dage. Katten udskiller i den periode oocyster i
sin afføring og oocysterne skal modnes i ca. 24 timer før de bliver
smittefarlige. Efter katten er blevet inficeret danner den antistoffer
mod toxoplasmose og har livslang immunitet mod geninfektion medmindre
den smittes med katte-aids.

Groft sagt, for at blive smittet af en kat skal følgende
hændelsesforløb ske: en toxo-negativ gravid kvinde har en ungkat, som
bliver smittet med Toxo og i 14 dage udskiller oocyster i sin fæces,
som ligger et døgn i kattebakken og at kvinden i samme periode efter
at have rørt ved kattens efterladenskaber i bakken uden at vaske hænder
går og smører sig en mad og spiser den. Selv om sandsynligheden for
dette hændelsesforløb er meget lille bør man ikke bagatellisere
smittefaren.

Hvis man er blevet konstateret toxo-negativ ved blodprøve, bør man
vente med at skaffe sig en killing til barnet er født. Har man en kat
og er man blevet gravid kan almindelig god håndhygiejne være nok til
at beskytte mod en eventuel smitte fra katten og man bør overlade
rensning af kattebakken til den kommende far eller i hvert fald bruge
gummihandsker hvis man gør det selv. Udover disse forholdsregler bør
man vaske grønsagerne meget omhyggelig før man spiser dem og man skal
aldrig spise råt kød når man er gravid – det vil sige ingen tatar bøf
og absolut ikke smage på frikadellefars!

Cirka 50% af voksne katte har antistof mod Toxoplasma gondii og det
betyder at de er beskyttet mod smitte selv om katte via oocyster kan
smitte hinanden. Indekatte, som ikke får råt kød har kun en teoretisk
risiko for at blive smittet med toxoplasmose. Den bedste beskyttelse
mod smitte er at vaske hænder hyppigt.

Dyrlæge Raiku Sarvå
Citat slut..

Fundet her: http.//kortlink.dk/netvet/bky
--
Knus fra Ann R

Fra : Bente Jepsen

Dato : 24-09-04 19:29

"Mark - Jensen -" <Martins@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Et hurtigst spørgsmål.
> Hvorfor er det at katte kan være farlige for gravide?
> Er det under hele graviditeten eller kun på et specielt tidspunkt?

For fuldstændighedens skyld, er der et link her også.
http://www.ssi.dk/graphics/dk/sygdomme/toxoplasmose/42344-55418.pdf

Vigtigst af alt er at man ikke bliver panisk og skaffer sig af med katten ,
uden at undersøge, hvad det drejer sig om.

Mange hilsner
Bente