tagboks
Fra : Mette R

Dato : 24-09-04 08:40

Jeg har fået af vide at hvis jeg smider sådan en på taget så kører den meget
kortere på en liter benzin, er det korrekt ?

- Mette

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 08:43

Mette R telepaterede følgende til sin PC:

> Jeg har fået af vide at hvis jeg smider sådan en på taget så kører
> den meget kortere på en liter benzin, er det korrekt ?

Meget og meget. Men ja, den kører kortere. Der er jo bla. størrere
luftmodstand...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-09-04 08:55

Morten Fruergaard wrote:
> Mette R telepaterede følgende til sin PC:

> Meget og meget. Men ja, den kører kortere. Der er jo bla. størrere
> luftmodstand...

Det kan der vist ikke være tvivl om

Alligevel har jeg flere gange oplevet det modsatte (med en logisk forklaring
naturligvis); eksempelvis kørte vi på en sommerferie til Frankrig for år
tilbage
lidt over 14 km/L i snit over ca. 4000 km med boks monteret hele turen
på/i en Opel Astra 1.6 - til daglig kørte den samme bil med et snit på ca.
12,5-13 km/L. Forklaringen er, at den dagligdags kørsel var relativt korte
ture og en del i byen, mens den lange tur stort set var lange motorvejsstræk
og altså med god gennemvarm motor...

/Jakob

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-09-04 09:00

Jakob Jeppesen wrote:

> [...]
> ture og en del i byen, mens den lange tur stort set var lange motorvejsstræk

Det havde så absolut intet at gøre med boksen. Uden sådan en øjebæ på
taget går en Astra nemt 17km/L på sådan en langtur.

Og husk så at flå den af så snart du ikke bruger den mere...

Man kan også bemærke at man sparer en del brændsel ved at holde sig
omkring de 120km/t på motorvejen hvis det er en bekymring.

Mvh
Roberto

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-09-04 09:04

Roberto Saldo wrote:

> Det havde så absolut intet at gøre med boksen. Uden sådan en øjebæ på
> taget går en Astra nemt 17km/L på sådan en langtur.

Det er jeg da godt klar over - det var bare en lille histore fra heden-
gangne tider

/Jakob

Fra : Peter Juul

Dato : 24-09-04 08:42

"Mette R" skrev

> Jeg har fået af vide at hvis jeg smider sådan en på taget så kører den
meget
> kortere på en liter benzin, er det korrekt ?

Den korte version : Ja...

Den lidt længere : Ydermere forringer du bilens køreegenskaber, fordi du
blandt andet hæver tyngdepunktet.

VenHils
Peter

Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-09-04 08:53

On Fri, 24 Sep 2004 09:40:24 +0200, "Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk>
wrote:

>Jeg har fået af vide at hvis jeg smider sådan en på taget så kører den meget
>kortere på en liter benzin, er det korrekt ?

Ja, du skal nok regne med 10-20% større forbrug, afhængig af størrelse
og udformning, så kør kun med den, når der er brug for den. Måske har
andre konkrete erfaringstal.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : Mette R

Dato : 24-09-04 10:11

Tak for alle jeres svar. Min bil kører i forvejen kun mellem 10 og 12 på
literen, når jeg maks kører 140, kommer den op på 160 så kører den 8, så
måske vi lige skal revurdere, skal trods alt køre 1600 km * 2 i næste
weekend, men selvfølgelig kunne der være mere komfort i bilen hvis vi smed
tøjet op i en boks.....

- Mette