Magasinet PENGE i DR1 i går a
Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-09-04 07:22

Hvis I har tid i dag og ikke så det i går aftes bør enhver mobilnørd
se:
DR1 12.10 Penge
»Telefonselskabernes dyre aftaler. Det koster dobbelt så meget at
ringe fra en fastnettelefon til en mobiltelefon end den modsatte vej.
Telefonselskaberne har indbyrdes lavet aftaler, der koster brugerne af
fastnettelefoner dyrt. Konkurrencestyrelsen har krævet prisen sat ned,
men telefonselskaberne med TDC i spidsen nægter. Vært: Charlotte
Lindholm www.dr.dk/penge Sendt første gang 23.09.«

For os, der interesserer os for (mobil)telefoni, kom der næsten ingen
oplysninger i programmet som vi ikke kendte i forvejen, men for "den
almindelige dansker" var der vist nogle overraskelser. De fleste
danskere griber åbenbart fastnettelefonen, også når der skal ringes
til en mobil, på trods af at det typisk er dyrere end at bruge sin
mobil, hvorfra samtalen kan føres for fra 0,68 kr/minut, mod fra
fastnettet for ca. 1,60 kr/minut i dagtimerne. Programmet udndlod helt
at fortælle os at samtaler fra fastnet til mobil om
aftenen-natten-morgenen samt hele søndagen "kun" koster ca. 0,80
kr/min og da koster ca. det samme som at ringe fra mobiltelefon til
mobiltelefon.

Det kom også frem at interconnect-afgiften til fastnettet, når en
samtale kommer fra mobil til fastnettet kun er på 2,4 øre/minut. Det
er åbenbart her at mobilselskaberne scorer kassen, når en af deres
kunder ringer til fastnettet, mens opkald til fremmed mobilselskab
åbenbart giver underskud, da det modtagende mobilselskab får 1,08
kr/min for den ankommende samtale. (Det er så nok 0,54 kr/min i
"billigtiden".

Når man tænker på at fastnettet kun får 2,4 øre pr. minut for
ankommende samtaler, burde der så ikke være plads til at
mobilselskaberne giver os gratis viderestilling til fastnettet, så
kunne vi blot slukke vore mobiltelefoner når vi er hjemme og modtage
"mobilopkaldet" på fastnettelefonen.

Husker I forøvrigt at der var gratis viderestilling på GSM-nettet frem
til ca. 1996?

Claus

Fra : Anders

Dato : 24-09-04 08:27

Det er ikke nogen nyhed, at det har været dyrere, at snakke fra fastnet til
mobil...

Det er bare først nu, det kommer offentligt frem.
Der er også flere og flere der skiller sig af med deres fastnet telefoner
(inkl. undertegnede).

/Anders

Fra : Kim Persson

Dato : 24-09-04 11:52

> Det er ikke nogen nyhed, at det har været dyrere, at snakke fra fastnet
> til mobil...
>
> Det er bare først nu, det kommer offentligt frem.
> /Anders

nemlig og ærlig talt, er det også folks egen ansvar at undersøge priser, som
er utrolig let!!!
Så nyhedsværdien i det program var endnu engang utrolig lav....

Kim

Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-09-04 12:09

"Kim Persson" <5th@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> nemlig og ærlig talt, er det også folks egen ansvar at undersøge priser, som
> er utrolig let!!!
> Så nyhedsværdien i det program var endnu engang utrolig lav....

Ja, for os/dem der véd det i forvejen, men for befolkningen som helhed var det
måske en nyhed.

Claus