Er det lovligt at skyde katte?
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-09-04 15:08

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=264021

Troede ikke det var lovligt i dag med mindre man er jærger?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : MK

Dato : 23-09-04 16:54

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk
>
> Hvor utroligt det end lyder så mener jeg at have læst at det må man
gerne, hvis de er mindre end 250m fra din grund. Jeg er ikke sikker men jeg
vil også gerne vide det da vi selv har kat som er fritgående.
Mvh K.L

Fra : Crazy Camilla

Dato : 25-09-04 01:41

"MK" <mamsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> vil også gerne vide det da vi selv har kat som er fritgående.

Hej.

Som dyreejer har du pligt til at holde dyret inde på din egen grund.
Kan du ikke det må du lade være med at lukke dyret ud.

Det er tilladt at skyde dyr, der trænger ind på ens grund, dermed også
katte, men kun hvis man er uddannet til det, altså har taget jagttegn eller
på anden måde er uddannet til at foretage aflivninger (eksempelvis dyrlæger
og slagtere).

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-09-04 05:59

Crazy Camilla skrev
<Det er tilladt at skyde dyr, der trænger ind på ens grund, dermed også
katte, >

Det kommer an på omstændighederne.

Mark og vejfredsloven § 14;
Man har ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra
sin grund.

§ 14 stk 2 Nedskydning må kun finde sted når dyrets
ejer er advaret inden for det sidste år.

og så er der lige Jagtloven som i § 19 siger at der må
ikke skydes inden for 50 m fra beboelse.

så hvis ejeren er advaret, hvis man er mere end 50 m væk
fra beboelse og hvis man har jagttegn, så må man skyde.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gladys

Dato : 27-09-04 09:12

...Vores kat blev skudt her i sommer af vores nabo!! - så vi har på
egen krop mærket hvordan loven er.

Den er fuldstændig som Marianne skriver i hendes indlæg, men da vores
nabo hverken har jagttegn, bor i et befolket område, eller har advaret
os om at katten var til gene. Ja, så måtte han lige have besøg af en
uniformeret betjent, der konfiskerede luftgeværet, præsenterede ham
for en bøde samt vores dyrelægeregning på 6500 kr.

Sådan nogle mennesker skulle fanmer ikke have lov til at bo tæt på
andre mennesker!! - hans begrundelse var, at der var en kat der
strintede på hans terasse, så de ikke kunne sidder derude - det tror
jeg såmænd ikke vores lille hunkat gjorde, men det kan jo selvfølgelig
have været en af de tyve andre katte, der færdes i området og sikkert
også i hans have!!!!!!

/Gladys