Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Organisering af billeder
Fra : Steen Christensen

Dato : 23-09-04 12:28

Hej Gruppe.

Med et nyanskaffet digicam sidste vinter har jeg efterhånden fået skudt
en hel del knipserier. Der er ved at give mig et arkiveringsproblem.

Indtil nu har jeg blot kopieret billederne til min PC, hvor jeg har
oprettet en ny folder hver gang jeg har tømt mit CF-kort. Det synes jeg
efterhånden er noget uoverskueligt, så derfor efterlyser jeg erfaringer
og gode råd om hvordan de kan organiseres på en smart måde.

Jeg havde først overvejet at opdele billederne i kategorier som f.eks.
Feriebilleder, familiebilleder, partybilleder, portrætbilleder og
lignende. Men jeg føler hurtigt at jeg står med en række billeder der
falder udenfor kategori.

Så overvejede jeg at opdele dem efter lejlighed/dato. Men der synes jeg
at det bliver svært at finde et bestemt billede hvis jeg ikke kan huske
præcist hvornår det er blevet taget.

Og hvordan med navngivning af billederne? Mit Olympus C-5050 giver mig et
filnavn der angiver måned+dag+løbenummer (men ikke år!) Kan dette
anvendes til noget praktisk, eller skal man omdøbe billederne til noget
mere gennemskueligt?

Jeg er lidt på bar bund her, men nu da de mørke aftener presser sig på,
vil jeg gerne bruge noget energi på at lave et ordentligt system, der kan
bruges i lang tid fremover. Så gode idéer efterlyses hermed.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Lars Strange

Dato : 23-09-04 13:45

Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt på bar bund her, men nu da de mørke aftener presser sig på,
> vil jeg gerne bruge noget energi på at lave et ordentligt system, der kan
> bruges i lang tid fremover. Så gode idéer efterlyses hermed.

2 forslag til hvor du evt. kan starte;
http://www.picasa.com/content/download.php - Gratis
http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/main.html - koster, men gratis
at prøve "Starter Edition"

Der findes bunker af den slags programmer

/Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-09-04 14:10

Lars Strange wrote:

> Der findes bunker af den slags programmer

Og alle programmerne har den store ulempe, at man ikke har nogen
garanti for, at softwaren bliver opdateret, så den er kompatibel og
virker med fremtidige systemversioner.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-04 19:18

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Og alle programmerne har den store ulempe, at man ikke har nogen
> garanti for, at softwaren bliver opdateret, så den er kompatibel og
> virker med fremtidige systemversioner.

Men du har en hemmelig løsning, som du jo påstår at kunne tjene penge på?
Skal vi gætte på, at Adobe er her længere på denne klode end du er?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Lars Strange

Dato : 24-09-04 13:54

> Og alle programmerne har den store ulempe, at man ikke har nogen
> garanti for, at softwaren bliver opdateret, så den er kompatibel og
> virker med fremtidige systemversioner.

Det er jo som man tager det. Eksempelvis bruger Adobe Photoshop Album en
almindelig Access database til at lagre oplysningerne i. Derfra er det jo
rimeligt let at flytte data til en SQL server, XML format eller hvad man
ellers finder fornuftigt den dag hvor man føler fremtidssikringen truet.

Opdeling i mapper kan også være fint. Personligt foretrækker jeg
databaseløsningen med keywords og thumbnails.

/Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-09-04 16:28

Lars Strange wrote:

> Opdeling i mapper kan også være fint. Personligt foretrækker jeg
> databaseløsningen med keywords og thumbnails.

Hmmm... i den grafiske branche har vi i mange år har behov for, at
holde styr på et større antal billeder og illustrationer, og jeg har
været med længe nok til, at jeg har oplevet flere større
billed-database-programmer gå til de evige bit-marker...

Og prøv lige at smide 10.000 billeder ned i det samme directory...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-09-04 14:47

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> været med længe nok til, at jeg har oplevet flere større
> billed-database-programmer gå til de evige bit-marker...

Prøv at tage stilling til hvad Lars skriver om brug af Access database
og konvertering til andre formater.

Jeg kender ikke Photoshop Albums format, men hvis de har været venlige
og gemt oplysningerne pænt og logisk, har Lars ganske ret i at det kan
konverteres til andre formater uden de store sværdslag.

> Og prøv lige at smide 10.000 billeder ned i det samme directory...

Ikke noget problem her, selvom jeg ser ikke behovet for det. Hvis der
er tekniske problemer på dit system med at sådant antal filer i en
enkelt mappe, så del det op i flere mapper - det påvirker ikke
muligheden for at anvende en database til at holde styr på dem.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-04 00:27

Niels Riis Ebbesen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> været med længe nok til, at jeg har oplevet flere større
> billed-database-programmer gå til de evige bit-marker...

Nu er det jo mange år siden, at du har være aktiv og beskæftiget i den
grafiske branche, så du er jo lovligt undskyldt, når du ikke har haft
mulighed for at følge med i den seneste udvikling!

Claus

Fra : Steen Christensen

Dato : 23-09-04 15:12

Den Thu, 23 Sep 2004 14:44:53 +0200, skrev Lars Strange:

> [...]
> gratis at prøve "Starter Edition"
>
> Der findes bunker af den slags programmer

Som Niels også er inde på, frygter jeg at blive ret låst med sådan et
program. Jeg havde egentlig forestillet mig noget så "gammeldags" som at
arbejde i filsystemet, således at jeg kan lagre billederne på en Samba
filserver, som jeg så kan tilgå fra både Windows og Linux maskiner.

Jeg er blot meget i tvivl om den hirakiske opbygning. Dette er vel
egentlig også et problem der har været aktuelt i traditionelle
billedarkiver med indeksering af Dias/Negativer/papirbilleder? Eksisterer
der ikke nogle klassiske metoder til at udføre dette arbejde, der vil
kunne overføres til et computer hieraki?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-09-04 15:18

Steen Christensen wrote:

> Som Niels også er inde på, frygter jeg at blive ret låst med sådan et
> program. ...cut...

Lav dit index i html, det er nok det mest fremtidssikre fil-format,
og det kan flyttes mellem alle platforme og operativsystemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Christensen

Dato : 23-09-04 15:27

Den Thu, 23 Sep 2004 16:17:58 +0200, skrev Niels Riis Ebbesen:

> Lav dit index i html, det er nok det mest fremtidssikre fil-format, og det
> kan flyttes mellem alle platforme og operativsystemer.

Vil det sige at jeg egentlig ikke skal bekymre mig om at opbygge et
faktisk hieraki, men derimod blot hælde alle billeder i en fælles
folder, og så oprette en beskrivende HTML fil med links til de enkelte
billeder?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-09-04 16:13

Steen Christensen wrote:

Jeg har lavet et system, hvor jeg sorterer billeder op i mapper
efter emne, og jeg har besluttet, at hvis der kommer mere en XXX
antal billeder i en mappe, så skal den opdeles i underemner.

Og mit html-index kan du se her:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-09-04 14:17

Steen Christensen <reg2cat@danium.net> wrote

> [...]
> synes jeg efterhånden er noget uoverskueligt, så derfor efterlyser
> jeg erfaringer og gode råd om hvordan de kan organiseres på en

Jeg bruger noget i den her stil, men det er ikke spor optimalt:

Dyrebilleder/20040923_1432_KatPaaAltan.jpg
Macro/20040921_1201_Myre.jpg
Macro/Skrammel/20040921_1201_MyreUfokuseret.jpg
Macro/Skrammel/20040921_1202_MyreDaarligLys.jpg
Dagligdag2004-09/20040923_1436_SpildtMaelk.jpg

> [...]
> portrætbilleder og lignende. Men jeg føler hurtigt at jeg står med
> en række billeder der falder udenfor kategori.

Jeps, det evige problem. Billeder egner sig ikke til en strengt
hirarkisk struktur. Det er oplagt at billeder skal kunne tilknyttes
flere kategorier, og der findes da også en masse programmer der kan
det.

Problemet er ofte at programmerne anvender deres eget lukkede format.
Man risikerer at miste mange timers kategoriseringsarbejde, når man
engang skifter program, hvis ikke man har overvejet det fra starten af.
Som minimum må man kræve at metadata kan eksporteres eller at der
anvendes et let tilgængeligt format, som f.eks. IPTC.

> Så overvejede jeg at opdele dem efter lejlighed/dato. Men der
> synes jeg at det bliver svært at finde et bestemt billede hvis jeg
> ikke kan huske præcist hvornår det er blevet taget.

Man kan ofte skyde sig sådan nogenlunde ind på tidspunktet.

> [...]
> dette anvendes til noget praktisk, eller skal man omdøbe
> billederne til noget mere gennemskueligt?

Jeg har aldrig fattet ideen i de løbenumre. Det eneste de fortæller er
hvilken rækkefølge billederne er taget i, og det gør en navngivning som
YYYYMMDD_HHMM også. Men hvis man alligevel får gang i en ordentlig
katalogisering, kan det være lige meget hvad filnavnet er.

> [...]
> sig på, vil jeg gerne bruge noget energi på at lave et ordentligt
> system, der kan bruges i lang tid fremover. Så gode idéer

Jeg får selv meget snart lidt tid mellem hænderne og så har jeg tænkt
mig at lave mit eget system. Jeg er nået frem til at det der virker er
at lave en fil med samme fornavn som billeder og så ellers proppe
metadata deri. Skulle jeg få en bedre ide senere, kan jeg bare foretage
en automatiseret konvertering.

Indholdet kunne være noget så simpelt som

Fotograf: Toke Eskildsen
Sted: Århus midtby
Nøgleord: springvand, børn, sommer, bad, leg, glæde
Kategorier: sommer, udenfor, mennesker
Personer: Jens Hansen, ukendte
Tidspunkt: 2004-07-15 15:30:12

Udvidelser kunne være ting som

Serier: Århus midtby, Bytur med Jens, Sommer 2004
Med serier kunne man autogenerere albums.

Adgang: Jens, Nære venner
Hvem må se billederne? Anvendeligt i forbindelse med web.

Thumbnailbeskæring: (10, 50), (2000, 1487)
Hvilket udsnit skal anvendes ved thumbnailgenerering til web?

Originalbillede: 20040715_1530_Springvand.jpg
Hvis billedet er en viderebearbejdet udgave, hvilket billede er så
originalbilledet?

Kort beskrivelse: Jens ved springvand
Lang beskrivelse: Under en eftermiddagstur i Århus midtby ville Jens
lige vise ungerne hvordan man står på hænder i et springvand.
Oplagt til generering af websider eller som overskrift på billedet.

Jeg har nogen flere ideer skrevet ned derhjemme. Det vigtige er at lave
noget der er fleksibelt, så det let kan udvides. Ved at lægge det som
simpel tekst er det rimelig nemt at lave småprogrammer eller scripts
til at håndtere billederne.

Problemet med denne tilgang er at den kræver man har styr på
programmering. Resultatet vil sandsynligvis også blive noget der bedst
kan bruges af den der laver det. Til gengæld får man det som man vil
have det og bliver ikke fanget af et bestemt program.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-09-04 22:03

On Thu, 23 Sep 2004 13:27:41 +0200, Steen Christensen wrote:

> Så overvejede jeg at opdele dem efter lejlighed/dato. Men der synes jeg
> at det bliver svært at finde et bestemt billede hvis jeg ikke kan huske
> præcist hvornår det er blevet taget.

Så brug begge dele.

Mine digi-fotos ligger i foldere navngivet med dato, f.eks.
'2004_05_09' og så giver jeg dem normalt et "efternavn" (eller
flere), som afhænger af indholdet.

Så hvis jeg havde været til familiefest igår, så havde jeg
sikkert en folder nu ved navn '2004_09_25-Moster_Ingrid_40år'.
Hvis jeg også havde været i zoologisk have, så havde jeg nok
tilføjet '+Zoo' til foldernavnet.

Det virker fint nok i praksis og uden at være afhængig af
specifikke applikationer.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 22:24

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nonogoth.dk> writes:

> [...]
> tilføjet '+Zoo' til foldernavnet.
>
> Det virker fint nok i praksis og uden at være afhængig af

Det er samme måde jeg sorterer mine billeder på, og jeg ved at det er
den anbefalede måde at sortere billeder for fotograferne hos Allers
(men de tager jo også hulens mange billeder, og flere opgaver hver
dag).

Jeg har dog valgt at lægge et ekstra niveau på, med årstal, så de
billeder jeg har taget idag ude på Västre Hamnen ligger f.eks. i
<2004/2004-09-26_Västre_Hamnen>.

Kai

Fra : Emil

Dato : 26-09-04 23:34

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

>Jeg har dog valgt at lægge et ekstra niveau på, med årstal, så de
>billeder jeg har taget idag ude på Västre Hamnen ligger f.eks. i
><2004/2004-09-26_Västre_Hamnen>.

Lyder fornuftigt. Af hensyn til Back Up på CD eller DVD, holder
jeg altid øje med folderens størrelse, så en folder kan være på
én enkelt skive.

Et forslag kan derfor være, at tilføje et bogstav (evt. også et
ciffer eller to, hvis man tager mange billeder) i navnet på det
extra niveau. f.eks.:
2004a/2004-09-26_Västre_Hamnen
2004a/2004-09-27_Helges 30 års føsda

m.v.h. Emil

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-09-04 10:44

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

--
> Jeg har dog valgt at lægge et ekstra niveau på, med årstal, så de
> billeder jeg har taget idag ude på Västre Hamnen ligger f.eks. i
> <2004/2004-09-26_Västre_Hamnen>.

Det kan du "undgå" ved at lægge alle billeder du optager i år 2004 i en
hovedmappe som hedder 2004.

Men hvorfor egentlig? Når du sorterer i fx stifinder efter navn med
fil/folder som sorteringsnøgle, så vil 2004-09-06 altid stå på den
plads. Det ekstra 2004 laver ikke noget om på den placering i
sorteringen.

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 11:03

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev:

> Det kan du "undgå" ved at lægge alle billeder du optager i år 2004
> i en hovedmappe som hedder 2004.

Mon ikke det er det han illustrerer med de 2004/

Hvad gør I egentligt med redigerede henholdsvis uredigerede billeder.
Jeg kan umiddelbart se en fordel i at gemme både originalbillederne
samt de redigerede billeder gerne med lidt kort info om hvad der er
blevet ændret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-09-04 15:48

On 28 Sep 2004 10:03:04 GMT, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> Jeg kan umiddelbart se en fordel i at gemme både originalbillederne
> samt de redigerede billeder gerne med lidt kort info om hvad der er

Min originaler er skrivebeskyttede, så jeg ikke kommer til at
redigere i dem. Det er jo de digitale negativer, så de skal
bevares og ikke pilles ved.

Jeg plejer at tilføje '-nogettekst' til filnavnet, når jeg gemmer
redigerede versioner. Teksten er 'ps' for PhotoShop, hvis
redigeringen er generel og gælder hele billedet (curves, usm og
den slags). Øvrige udgaver plejer jeg at give en tekst, som
beskriver hvad jeg skulle bruge dem til - 'print',
'dk-fritid-foto', o.lign.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-09-04 11:35

Morten Bjergstrøm wrote:

> Mon ikke det er det han illustrerer med de 2004/

Jeg forstod det sådan, at han giver hvert bibliotek navnet 2004/yy-mm-dd

> [...]
> Jeg kan umiddelbart se en fordel i at gemme både originalbillederne
> samt de redigerede billeder gerne med lidt kort info om hvad der er

Det giver en frygtelig masse dokumentationsarbejde. Drop det.

Du vænner dig hurtig til de ting som man laver med billederne.

- beskæring
- farve/kontrast-justering
- unsharp mask.
Og hvad du laver derudover kan du tydelig se på hvert billede.

Når du så gemmer originalerne også, så kan du altid samholde original
vs. kopi og så kan du hurtig se hvad du har lavet.

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 11:50

> Jeg forstod det sådan, at han giver hvert bibliotek navnet
> 2004/yy-mm-dd

Det kan man ikke. "/" er ikke tilladt i filnavne under Windows.

> Det giver en frygtelig masse dokumentationsarbejde. Drop det.

Du har nok ret i, at det er meget arbejde for lidt.

> [...]
> - farve/kontrast-justering
> - unsharp mask.
> Og hvad du laver derudover kan du tydelig se på hvert billede.

Ja du har ret i, at det er meget standardiseret det man gør med
billederne ved efterbehandling.

> Når du så gemmer originalerne også, så kan du altid samholde
> original vs. kopi og så kan du hurtig se hvad du har lavet.

Bruger du nogen speciel form for navngivning eller mappeinddeling til
at skelne mellem originaler og redigerede?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-09-04 11:53

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
[...]
> Det kan man ikke. "/" er ikke tilladt i filnavne under Windows.

Hint: 2004 er et directory/mappe ;)

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 12:02

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> skrev:

> [...]
>
> Hint: 2004 er et directory/mappe ;)

Og hvorfor skriver du det til mig?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-09-04 14:39

Morten Bjergstrøm wrote:

> Og hvorfor skriver du det til mig?

Jeg svarer på dit indlæg
<news:Xns95728286CF722.miljokemi.dk@miljokemi.dk> hvor du skrev:

"Det kan man ikke. "/" er ikke tilladt i filnavne under Windows."

I.e. hvis "2004" er et directory, så er det gyldigt at skrive 2004/yy..

--
Don't waste space

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-09-04 12:10

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det kan man ikke. "/" er ikke tilladt i filnavne under Windows.

tja, det er så grundlæggende at jeg ikke engang lagde mærke til det....

> Bruger du nogen speciel form for navngivning eller mappeinddeling til
> at skelne mellem originaler og redigerede?

Originalen hedder billede XX

kopien ligger i en mappe for sig og før redigering hedder den det samme.

Efter redigering hedder billedet så billede XX_kopi

På den måde holder jeg også styr på, hvad jeg har redigeret og hvad
ikke.

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 12:16

> tja, det er så grundlæggende at jeg ikke engang lagde mærke til
> det....

Nej det er nok heller ikke lige det man tænker over i det daglige

> Originalen hedder billede XX

Du bibeholder bare løbenumrene fra kameraet?
Jeg tror jeg vil prøve at give mine billeder navne, der siger lidt om
indholdet.

> kopien ligger i en mappe for sig og før redigering hedder den det
> samme.
>

> Efter redigering hedder billedet så billede XX_kopi

Ok både egen mappe og nyt navn.

> På den måde holder jeg også styr på, hvad jeg har redigeret og
> hvad ikke.

Tak for dine svar du har ihvertfald givet mig nogle input og bekræftet
mig i, at det må være måden at gøre det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-09-04 16:00

On 28 Sep 2004 11:15:48 GMT, Morten Bjergstrøm wrote:

> Du bibeholder bare løbenumrene fra kameraet?

Jeg bruger noget i retning af yyyymmdd_hhmmss_SSS. Altså dato &
klokkeslæt (fra EXIF-info) og SSS er løbenummeret fra kameraet -
det gør filnavnene unikke, når jeg har taget mere end et billede
i sekundet.

Hvis man indtaler lydklip til billederne, så er løbenummeret er
også praktisk at have til at matche lydklip og billeder.

> Jeg tror jeg vil prøve at give mine billeder navne, der siger lidt om
> indholdet.

Det tror jeg, at du bliver hurtigt træt af

Jeg har selv overvejet at lave en række foldere med forskellige
kategorier for natur, arkitektur, mennesker, dyr, etc. I folderne
ville jeg så lave shortcuts/links til de enkelte billeder, som
passer i kategorierne.

Men det er også et større arbejde..

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 14:56

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> skrev:

> I.e. hvis "2004" er et directory, så er det gyldigt at skrive
> 2004/yy..

På Amigaens Workbench ja. Men ikke i Windows.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-09-04 15:02

Morten Bjergstrøm wrote:

> På Amigaens Workbench ja. Men ikke i Windows.

Start->Kør->command
mkdir 2004
echo hej > 2004/test.txt
notepad 2004/test.txt

Ergo er 2004/test.txt en gyldig angivelse på Windows.

--
Don't waste space

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-09-04 15:40

Thomas Corell wrote:

> Ergo er 2004/test.txt en gyldig angivelse på Windows.

Her er noget i kan kaste jer over, når I er færdige med jeres
diskussion: http://ekot.dk/foto/misc/HydrotaeaIrritans.jpg

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 16:38

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nonogoth.dk> skrev:

> Det tror jeg, at du bliver hurtigt træt af

Det er nok ikke helt usandsynligt.

Jeg har også arbejdet lidt med den gratis udgave af Photoshop Album,
hvor man kan tilføje nogle tags til billederne og derved kategorisere
dem. Det er nok en bedre ide end at omdøbe billederne løbende.

Tak for dit input også hvad angår dit andet indlæg om navngivning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-09-04 19:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> På Amigaens Workbench ja. Men ikke i Windows.

Vågn op! Der er en verden udenfor Windows!

"/" bruges mange (næsten alle) andre steder end Windows som skilletegn
mellem directory niveauer, inklusive i URLer.

Kai

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 29-09-04 09:45

Hej

Som et supplement til fysisk organisering af billeder på disk kunne
det også være smart med en søgefunktionalitet. Jeg har "set" et par
stykker, men især denne ser cool ud:

http://imgseek.sourceforge.net/

"imgSeek is a photo collection manager and viewer with content-based
search and many other features. The query is expressed either as a
rough sketch painted by the user or as another image you supply (or an
image in your collection). The searching algorithm makes use of
multiresolution wavelet decomposition of the query and database
images."

Altså - tegn f.eks. en solnedgang, og den finder alle de solnegange du
har i din database. Eller udvælg et billede, og find tilsvarende
billeder

Den kan også søge i metadata (som f.eks. EXIF og en beskrivelse man
selv tilføjer...)

Jeg er ikke begyndt at bruge den, men det gør jeg nok snart

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-09-04 11:32

jesper@FJERNveloce.dk skrev:

> Som et supplement til fysisk organisering af billeder på disk
> kunne det også være smart med en søgefunktionalitet. Jeg har "set"
> et par stykker, men især denne ser cool ud:
>
> http://imgseek.sourceforge.net/

Wow - det ser ud til at være et overordentligt smart progam.

Bare ærgerligt at der endnu ikke er en Windows-udgave.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-09-04 11:53