Skærme
Fijala 3554
Hertz Rate på TFT
Fra : Jeppe

Dato : 23-09-04 12:18

Hej gruppe,

Min viewsonic VP181s monitor kan køre fra 60 til 75hz i den native opløsning
på 1280 x 1024. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen forskel på 60, 70 eller
75Hz, når jeg arbejdet i windows (DVI).
Er det korrekt at hertz raten er fuldstændig ligegyldig, eller bør jeg sætte
den til noget bestemt?

Mvh Jeppe

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-09-04 19:41

"Jeppe" <e@e.e> writes:

> [...]
> 75Hz, når jeg arbejdet i windows (DVI).
> Er det korrekt at hertz raten er fuldstændig ligegyldig, eller bør jeg sætte

Korrekt, refresh rate er ligegyldigt for TFT skærme - der er det
respons tiden der er interessant parameter.

Kai

Fra : E. Jensen

Dato : 24-09-04 12:36

> [...]
> 75Hz, når jeg arbejdet i windows (DVI).
> Er det korrekt at hertz raten er fuldstændig ligegyldig, eller bør jeg

DVI skulle altid køre 60hz. De 75 hz kan du anvende, hvis du bruger analog.
Jeg kan se forskel i spil, om jeg kører 60-75hz i analog. Men ellers ikke.
Someone correct me if I am wrong.

mvh E

Fra : Peter J

Dato : 24-09-04 14:26

"Jeppe" <e@e.e> skrev

> [...]
> 70 eller 75Hz, når jeg arbejdet i windows (DVI).
> Er det korrekt at hertz raten er fuldstændig ligegyldig, eller bør jeg

Herz-raten på en TFT skærm er i princippet ligegyldigt, da skærmen ikke
gentegner på samme måde som en traditionel CRT-skærm. I hvert fald så længe
målet er at få et roligt billede.

Men hvis du bruger din computer til spil, kan en justering af hz-raten give
blødere scrolling, da hz-tallet helst skal stå i forhold til spillets
framerate. (spillets / grafikkortets mulighed for "V-sync"-indstilling, kan
afhjælpe dette)

mvh
Peter

mvh
Peter

Fra : Jeppe

Dato : 24-09-04 16:10

> Herz-raten på en TFT skærm er i princippet ligegyldigt, da skærmen ikke
> gentegner på samme måde som en traditionel CRT-skærm. I hvert fald så
> længe målet er at få et roligt billede.

Tak for dit svar,

Jeg skulle nok have uddybet mit spørgsmål, for det er faktisk dette jeg
tænker på.
Det er som om at VP181s'eren pulserer billedet en lille smule, lidt som hvis
det var en CRT skærm der kørte 80Hz eller deromkring. Altså ikke decideret
uroligt, men heller ikke stille som var det et papir. Det ses især på store
hvide flader.
Jeg tænkte på at Hertz raten evt. kunne have noget at gøre med skærmens evne
til at modtage og vise DVI signalet korrekt.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad den pulsering skyldes, men det
irriterer mig, da det ellers er en dejlig skærm. Jeg ser ikke umiddelbart
lignende effekt på andre TFT skærme.
Jeg har for nylig skiftet monitorkabel til et kabel med feritringe i begge
ender. Det gjorde ikke den store forskel. Jeg har også clipset en feritring
på strøm-kablet - heller ingen forskel. Spørgsmålet er om skærmen bare er
som den er, eller om jeg f.eks skal ud i at have fat på et netstøj-filter
(så er der vist heller ikke meget mere at prøve).

Er der evt. andre Vp181b/s ejere, som kan be/afkræfte om dette er generel
opførsel for skærmen?

Mvh. Jeppe

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-09-04 19:10

"Jeppe" <e@e.e> writes:

> [...]
> (så er der vist heller ikke meget mere at prøve).
>
> Er der evt. andre Vp181b/s ejere, som kan be/afkræfte om dette er generel

Det skulle vel tilfældigvis ikke være sådan at du faktisk kører via
det analoge input på DVI konnektoren?

Det var først da jeg fik fødet min VP201b med DVI-D, at billedet stod
"rock steady".

Kai

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-04 22:49

In article <4152b0f2$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jeppe wrote:
> [...]
> 75Hz, når jeg arbejdet i windows (DVI).
> Er det korrekt at hertz raten er fuldstændig ligegyldig, eller bør jeg sætte

Sæt den så høj som muligt, og gå ind i DXDiag og sæt
directX til også at køre så højt som muligt. Hvis du så tvinger
dine spil til at synkronisere med skærmbilledet, så får du
langt bedre billeder i dine spil.

Det er sådan jeg kører. 120Hz og så sync. Men jeg har også
en rigtig skærm fremfor en fladskærm til at spille og redigere
billeder på. Fladskærmen er den sekundære.

Fra : Jacob Mygind

Dato : 24-09-04 23:04

Povl H. Pedersen wrote:
> Det er sådan jeg kører. 120Hz og så sync. Men jeg har også
> en rigtig skærm fremfor en fladskærm

Rundstyk men HOST.
Spørgsmålet gik jo lige på netop en TFT skærm, og de kan også bruges i
spil.

Mvh Mygind

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-09-04 12:51

In article <415499cf$0$210$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jacob Mygind wrote:

> Rundstyk men HOST.
> Spørgsmålet gik jo lige på netop en TFT skærm, og de kan også bruges i
> spil.

Korrekt, men såfremt du tvinger refresh til at følge skærmens
refresh (for at slippe for flimmer, og 2 halve billeder er ikke
passer sammen), så skal du ret højt op i refresh for ikke bare
at havne i en lille brøkdel af den reelle refresh.

Der er mange der ikke har pillet ved AA + Anisotropic filtering
+ at låse redraw til refresh, og det giver væsentlig bedre billeder
end en høre framerate alene.