Program til klikbare kort!
Fra : PEHnews

Dato : 23-09-04 11:09

Hvem kender til et godt program, som kan køre under Windows
til at lave klikbare kort: landkort m.v.?

Klikbare billeder er ikke noget problem. Men der findes vel
programmer til klikbare kort! ? - Jeg kunne ikke finde noget
rigtigt oplagt ved søgning på www.google.com

Det skal være godt, let at arbejde med, gratis eller i
hvert fald billigt!

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : ThomasB

Dato : 23-09-04 13:24

"PEHnews" <pevh@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem kender til et godt program, som kan køre under Windows
> til at lave klikbare kort: landkort m.v.?

Hvad er klikbarhed? Er det link eller hvad?

Man kan jo klikke på alt, men hvad skal reaktionen på klikket være?

Fra : PEHnews

Dato : 23-09-04 13:33

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
Windows

> Hvad er klikbarhed? Er det link eller hvad?
>
> Man kan jo klikke på alt, men hvad skal reaktionen på
klikket være?

Nå , jeg troede det var et kendt trivialnavn og et gængs
begreb. Men da emnet ikke er skolastik og ordkløveri, så i
korthed:

Et digitalt kort, hvor der popper relevante oplysninger
og/eller henvisninger op, når man klikker på på et bestemt,
udvalgt element, f.eks. en bygning, en sø eller andet.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-09-04 19:27

"PEHnews" skrev
> Et digitalt kort, hvor der popper relevante oplysninger
> og/eller henvisninger op, når man klikker på på et bestemt,
> udvalgt element, f.eks. en bygning, en sø eller andet.

Se
http://tdalsgaard.users.whitehat.dk/sogn.html
Der har jeg lavet et lille kort med klikbare felter.
Det er lavet i Frontpage, men jeg kunne sagtens have lavet det i notepad.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Omnolog HMH

Dato : 23-09-04 21:01

> Se
> http://tdalsgaard.users.whitehat.dk/sogn.html
> Der har jeg lavet et lille kort med klikbare felter.
> Det er lavet i Frontpage, men jeg kunne sagtens have lavet det i notepad.

Blæret! Hvor lang tid tog det at lave?

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-09-04 13:42

PEHnews skrev:

>Hvem kender til et godt program, som kan køre under Windows
>til at lave klikbare kort: landkort m.v.?

>Klikbare billeder er ikke noget problem. [...]

Jeg forstår ikke din skelnen. Kort er vel også billeder.

>Det skal være godt, let at arbejde med, gratis eller i
>hvert fald billigt!

Notepad eller tilsvarende tekst-editor. Du får nok bedst hjælp i

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 23-09-04 14:06

Er det noget GIS-agtigt noget, du skal bruge?
i så fald skal jo nok have muldvarpeskindet op af lommen sådan for alvor.

Fra : Jeroen

Dato : 23-09-04 16:06

Noget lignende kan sagtens laves med Macromedia Flash, som jeg også bruge
til at lave præsentationer eller animationer med interaktion.
www.macromedia.com

Det er ikke et gratis program, men der findes en begynders (designer) udgave
og en advanceret (professional) udgave, og der er stor forskel i prisen.

Du kan lave sådan en slags præsentation eller "clickable" kort ved brug af
scannede korter eller du kan selv tegne korter direkte i Flash (det kræver
selvfølgelig tid og kendskab til det, men så kan du også lave en kort der
svarer præcist til din ønsker).

Det samme må også være muligt med et program der kaldes Canvas fra Deneba
(www.deneba.com). Programmet er mere tilknyttet til at tegne, og der kan
også anvende interaktion samt ekport til en flash præsentation (et *.swf
fil).

Kortet med interaktion kan også laves med webdesign programmer som Photoshop
i kombination med ImageReady (www.adobe.dk), men det er nok nemmest med
enter Flash eller Canvas vil jeg tro.

Endvidere kan du selvfølgelig vælge at købe et program og lave kortet med
interaktion selv, eller betale nogen der kan gøre det for dig. Mht. sidste
mulighed, er du meget velkommen til at kontakte mig (det er vel ok brug af
nyhedersgruppe ikke?).

Med venlig hilsen

Jeroen

Fra : Pongo

Dato : 23-09-04 21:14

PEHnews wrote:
> Hvem kender til et godt program, som kan køre under Windows
> til at lave klikbare kort: landkort m.v.?

Hvis det er et klikbart kort i en HTML-fil, så findes der flere små "Image
Mapper"-programmer der kan være til god hjælp.
Se f.eks;
http://www.tucows.com/imap95_default.html

/Klaus