Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
format af CF kort
Fra : Peter Holm

Dato : 23-09-04 07:30

hejsa
jeg har netop modtaget mine nye 1024 mb Kingston Elite Pro CF kort.
I windows stifinder genkendes kortene som 'TOSHIBA1G02'
Formatet er FAT.

Spørgsmålet er så, om et Kingstion kort virkelig skal genkendes som Toshiba?
Man hører jo om piratfremstilling af cf-kort.
Og er FAT det rette format eller burde det formatteres som FAT32 ?

Mvh
Peter

Fra : Reidar Solberg

Dato : 23-09-04 08:00

> Spørgsmålet er så, om et Kingstion kort virkelig skal genkendes som
Toshiba?
> Man hører jo om piratfremstilling af cf-kort.
> Og er FAT det rette format eller burde det formatteres som FAT32 ?

Jeg ville formatert kortet i kamera - så er du sikker på at det fungerer
greit.
Normalt bruker de fleste kamera både FAT og FAT32.

mvh Reidar

Fra : Langgaard

Dato : 23-09-04 08:02

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man hører jo om piratfremstilling af cf-kort.
> Og er FAT det rette format eller burde det formatteres som FAT32 ?

Hej

Kingston er vel som så mange andre et "Salgsnavn", et firma der køber
varerne på en at de få fabrikker der fremstiller kort, det behøver ikke at
betyde "Piratkort"

Dit kamera kan nok ikke genkende et FAT32 formateret kort, så brug "FAT",
har du formateret kortet i "FAT32" og kan kameraet ikke genkende det, så
formater i kameraet, så kører det igen !

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Peter Holm

Dato : 23-09-04 08:05

> Kingston er vel som så mange andre et "Salgsnavn", et firma der køber
> varerne på en at de få fabrikker der fremstiller kort, det behøver
> ikke at betyde "Piratkort"

ok, den køber jeg.

> Dit kamera kan nok ikke genkende et FAT32 formateret kort, så brug
> "FAT", har du formateret kortet i "FAT32" og kan kameraet ikke
> genkende det, så formater i kameraet, så kører det igen !

Kameraet er Canon 300D - tager det FAT32?
Er der fordele ved FAT32 i et kamera?

Mvh
Peter

Fra : Langgaard

Dato : 23-09-04 08:20

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Kameraet er Canon 300D - tager det FAT32?
> Er der fordele ved FAT32 i et kamera?

Hej

I følge denne person vil skrivehastigheden være lavere på FAT32 end med
FAT16, faktisk kun halvdelen, hvis det er rigtigt er der nok mange der har
overset denne "fælde"

Se:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=8228670

Fra : Hauge

Dato : 23-09-04 08:21

Hejsa
Peter Holm wrote:
> Kameraet er Canon 300D - tager det FAT32?

Det er vel hurtigere at formattere kortet i FAT32 og prøve, end vente på et
svar her.
Er folk virkelig så bange for selv at prøve, eller er det fordi det er så
nemt bare at spørge, uden selv at gøre en indsats?!.

Mvh Hauge

Fra : Peter Holm

Dato : 23-09-04 10:17

Hauge wrote:
> [...]
> Er folk virkelig så bange for selv at prøve, eller er det fordi det
> er så nemt bare at spørge, uden selv at gøre en indsats?!.

som du kan se på de andre svar, er der altid nogen der ved noget
interessant - det er derfor jeg spørger i newsgroups - og det er af samme
grund jeg ofte svarer folk i newsgroups selvom deres spørgsmål synes simple
for mig.
Drop dine sure opstød! De er i hvert fald mindre relevante end mit
spørgsmål.

Mvh
Peter

Fra : Hauge

Dato : 23-09-04 10:34

Hejsa
Peter Holm wrote:
> [...]

Prøv for fanden.

> Drop dine sure opstød! De er i hvert fald mindre relevante end mit
> spørgsmål.

Det er IKKE et surt opstød, men det er ikke forbudt selv at tænke bare en
lille smule, og prøve.

Er det fordi du selv er typen, der bare spørger, uden selv at bruge hovedet?

Derudover, så er der heller ikke rigtigt nogen grund til at det er postet i
to grupper, hvilket jeg ikke havde set i første omgang, så derfor er det med
FUT til foto, hvilket jeg ikke læser.

Mvh Hauge

Fra : Peter Holm

Dato : 23-09-04 10:40

Hauge wrote:
> [...]
> postet i to grupper, hvilket jeg ikke havde set i første omgang, så
> derfor er det med FUT til foto, hvilket jeg ikke læser.

det lyder ellers alt sammen meget surt.....

mvh
peter

Fra : pms

Dato : 23-09-04 13:00

> [...]
Er folk virkelig så bange for selv at prøve, eller er det fordi det er så
nemt bare at spørge, uden selv at gøre en indsats?!.

Det er vel også hurtigere at lade være med at fylde denn tråd med
ligegyldige
kommentarer..tal dog ordentlig til hinanden, og fri os andre for disse
perfiditeter.
problemet var jo ikke hvad der var hurtigst eller langsomst.
godt ikke alle er verdensmestre !!!!
v/h tan.

Fra : Hauge

Dato : 23-09-04 13:34

Hejsa
pms wrote:

> Det er vel også hurtigere at lade være med at fylde denn tråd med
> ligegyldige
> kommentarer..tal dog ordentlig til hinanden, og fri os andre for disse
> perfiditeter.

Lige som dig nu?

> problemet var jo ikke hvad der var hurtigst eller langsomst.

Nej, problemet var at folk ikke selv gider spilde sin tid på selv at prøve,
når det nu ligger først for at gøre det.

> godt ikke alle er verdensmestre !!!!

Ja du kan da ikke finde ud af at svare det sted i tråden, hvor det svar du
besvarer er i.
FUT: foto, da det intet har med edb at gøre.

/Hauge

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-09-04 13:42

Hauge wrote:
> Nej, problemet var at folk ikke selv gider spilde sin tid på selv at prøve,
> når det nu ligger først for at gøre det.

Det oprindelige spørgsmål var ikke om det var hurtigere med det ene
eller det andet, men om det burde være formatteret til enten FAT16
eller FAT32.

Og selv synes jeg det er noget pjat at fare sådan op over.

> Ja du kan da ikke finde ud af at svare det sted i tråden, hvor det svar du
> besvarer er i.
> FUT: foto, da det intet har med edb at gøre.

CF-kort har vel sådan set en del med EDB at gøre ?

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Hauge

Dato : 23-09-04 14:20

Hejsa
Hans Joergensen wrote:
> Og selv synes jeg det er noget pjat at fare sådan op over.

Hvis du læste hvad det var jeg svarede på, altså der hvor min kommentar kom
første gang, så var det om et bestemt cam. kunne bruge FAT32 eller ej, og
det er vel ikke så svært selv at finde ud af. Man formatterer i FAT32, og
prøver, virker det, jaeh så kan det, ellers kan det ikke..

> CF-kort har vel sådan set en del med EDB at gøre ?

Ja så længe man ikke skriver det omhandler foto ;)

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 21:48

> [...]
> Toshiba? Man hører jo om piratfremstilling af cf-kort.
> Og er FAT det rette format eller burde det formatteres som FAT32 ?

Hvis jeg husker tilbage på de gamle DOS dage, så "burde" der ikke være den
store hastigheds-forskel på om det er FAT16 eller FAT 32. Men det fortæller
lidt om hvor mange små/store billeder der er plads til (cluster size).
I praksis kan man være fløjtende ligeglad, et eller 2 billeder fra eller til
på kortet gør næppe det store udslag.

---
Tom