pb: gå til sleep om f.eks. 4 ti
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-09-04 07:10

Hej NG.

Jeg vil gerne printe nogle sider ud, mens jeg er væk (på arbejde) og så
kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan jeg får den til automatisk at
gå i sleep-mode f.eks. kl. 12, så den er slukket når jeg kommer hjem?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-09-04 10:27

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Jeg vil gerne printe nogle sider ud, mens jeg er væk (på arbejde) og så
> kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan jeg får den til automatisk at
> gå i sleep-mode f.eks. kl. 12, så den er slukket når jeg kommer hjem?

Systemindstillinger -> Energibesparelse -> Planlæg

Den sætter godt nok ikke på sleep, men lukker helt ned.
Ellers er der jo også i Energibesparelse -> Vågeblus muligheden for at
sætte "Lad computeren få på vågeblus efter:" Den kan dog ikke gå højere
end 3 timer (derefter er det aldrig).

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-09-04 17:24

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> Ellers er der jo også i Energibesparelse -> Vågeblus muligheden for at
> sætte "Lad computeren få på vågeblus efter:" Den kan dog ikke gå højere

Den skal helt sikkert gå i sleep og ikke lukke rigtigt ned. Der må være
nogen, der har et bedre bud på hvad man skal gøre? Og det ville være
smart om den kunne gå i dvale efter >4 timer...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-09-04 12:43

<http://www.majid.info/mylos/weblog/2003/12/05-1.html>
<http://www.snoize.com/SleepNow/>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   Asleep at the switch? I wasn't asleep, I was drunk!
-- H. Simpson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-04 17:25

Jonas Voss wrote:

> <http://www.majid.info/mylos/weblog/2003/12/05-1.html>
> <http://www.snoize.com/SleepNow/>

Takker, det virker jo glimrende...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-04 12:06

> [...]

> nogen, der har et bedre bud på hvad man skal gøre? Og det ville være
> smart om den kunne gå i dvale efter >4 timer...

skriv et applescript det putter mac'en efter 4 timer. Største problem
er nok at hitter ud af hvornår nedtællingen starter.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-04 11:57

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> skriv et applescript det putter mac'en efter 4 timer. Største problem
> er nok at hitter ud af hvornår nedtællingen starter.

Det har jeg aldrig prøvet... Hvordan kommer man i gang med applescript?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-04 11:00

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Det har jeg aldrig prøvet... Hvordan kommer man i gang med applescript?

Jeg mener at man kommer godt i gang hvis man som newbie starter på
<http://apple.com/applescript> for at få overblik over Applescript,
der er endvidere links til diverse resurcer omhandlende AppleScript.

Som editior bruges programmet /Applicatons/Applescript/Script Editor.app

Skriv scriptet, eks:

$ tell application "Finder"
$     sleep
$ end tell

(et script starter altid med "tell" og slutter med "end tell")

Tryk på knappen "Kompiler" i Editorens værktøjsline, prøv at køre det
ved at trykke på knappen "Start" i samme værktyøjslinie. Hvis det gør
som du ønsker kan du gemme det. I gemme dialogen kan du vælge hvilket
format du vil gemme scriptet - du skal afhæning af hvordan den skal
eksekveres gemme scriptet som en "instuks" (hvis det skal afvikles fra
en andet program) eller som "program", hvis det skal afvikles som et
selvstændigt program du kan dobbeltklikke.

Noget af det nemme ved Applescript er at programmer der understøtter
applescript indeholder en ordbog der indeholder hvilke funktioner der
kan aktiveres ved hjælp af AppleScript. HVis du er i tvivl om hvorvidt
et program understøtter AppleScript eller hvilke funktioner der
understøtter AppleScript kan du droppe programmet på "Script Editoren"
som så vil vise dig proigrammets ordbog. Derudover findes der
selvstændige ordbøger (Scripting Additions). Dem Apple inkluderer
ligger i /System/Library/ScriptingAdditions/.

Her er et par andre simple scripts:

$ tell (Activate application "iCal")
$    Quit application "iCal"
$ end tell

og

$ tell (open location "http://localhost")
$ end tell

Som du ser er ApplScript sproget rimeligt let forståeligt. åben
diverse scripts som Apple har inkluderet i /Library/Scripts i din
editor og se eksempler syntaksen og hvordan man kan kombinere flere
komandoer i et enkelt script.

I 10.4 bliver AppleScript meget mere anvendeligt for almindelige ikke
script kyndige brugere i form af den grafiske editor "Pipeline".

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-04 17:07

> [...]
> <http://apple.com/applescript> for at få overblik over Applescript,
> der er endvidere links til diverse resurcer omhandlende AppleScript.
-snip-

osv.

> [...]
>
> I 10.4 bliver AppleScript meget mere anvendeligt for almindelige ikke
> script kyndige brugere i form af den grafiske editor "Pipeline".

Tusind tak for indlægget... Jeg vil straks kigge nærmere på det du
skriver

mvh.
Martin Jørgensen