Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 10D
Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 23-09-04 00:19

Efter lange, (det føles i hvert fald sådan), overvejelser er jeg blevet
enig med mig selv om at spejde efter et brugt Canon 10D hus, og et
objektiv. Jeg kan lide designet (ikke for stort, ikke for småt), og det
lader ikke til at stå meget tilbage for Nikon D70 i AF, og shutterlag
tid, og der lader til at være et større udbud af (brugte) linser.

Men inden jeg bevæger mig ud i den store verden har jeg et par
afsluttende spørgsmål til eksperterene :

1. Jeg går ud fra at der på et kamera af den "kaliber" er en form for
tæller, så man kan se hvor mange billeder det har taget. Er den
pålidelig ?, og er der nogen der ved hvordan man liiige gør ? .

2. Hvor mange skud skal man regne med at sådant et kamera kan kklare før
renovering/udskiftning ??.

3. Er der andre steder end DBA (og dk.marked.foto) der er værd at spejde
efter brugte linser/kameraer ??.

4. Jeg modtager med kyshånd forslag til hvilken optik jeg bør kigge
efter (både mht. range & model).

og iøvrigt... Mange tak for hjælpen foreløbig .

Torben.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 00:58

> 3. Er der andre steder end DBA (og dk.marked.foto) der er værd at spejde
> efter brugte linser/kameraer ??.

DBA er alt for dyr med hensyn til objektiver efter min erfaring. Prøv at
kigge på ebay eller de tyske fotobutikker, der er priserne noget billigere.
Held og lykke i din jagt, kan desværre ikke hjælpe dig med de andre punkter,
da jeg selv er Nikon-bruger

Fra : Jens Hansen

Dato : 23-09-04 05:44

> 3. Er der andre steder end DBA (og dk.marked.foto) der er værd at spejde
> efter brugte linser/kameraer ??.

På Fotokritik er der en bruger, der har et Canon EOS10D til salg for den
"runde" sum af 11.000: http://www.fotokritik.dk/salg.html?vid=3152&ll=1

Mvh

Jens Hansen

Fra : Jens Hansen

Dato : 23-09-04 06:20

Og så glemte jeg lige at nævne dk.marked.fritid.foto...der har jeg også set
en EOS10D - og efter lanceringen af 20D vil der vist ikke blive mangel på
brugte 10D'er, der ønskes solgt....

mvh

Jens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-04 09:27

> 1. Jeg går ud fra at der på et kamera af den "kaliber" er en form for
> tæller, så man kan se hvor mange billeder det har taget. Er den
> pålidelig ?, og er der nogen der ved hvordan man liiige gør ? .

Jeg kender ikke til en sådan tæller.

> 2. Hvor mange skud skal man regne med at sådant et kamera kan kklare før
> renovering/udskiftning ??.

Så vidt jeg ved er lukkeren rated til omkring 40000 skud.

> 4. Jeg modtager med kyshånd forslag til hvilken optik jeg bør kigge
> efter (både mht. range & model).

L-optik. F.eks. 70-200 f/4 L, 300mm f/4 L IS, 24-70mm f/2.8 L (de sidste to
dog lidt dyre, ca. 10K)

Iøvrigt er jeg én af dem, der vil have en 10D til salg så snart min 20D er
ankommet. 10D er et rigtigt godt kamera, men 20D bedre, derfor.

Mvh, Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-09-04 09:42

Hans Kruse wrote:
> L-optik. F.eks. 70-200 f/4 L, 300mm f/4 L IS, 24-70mm f/2.8 L (de sidste to
> dog lidt dyre, ca. 10K)

Eller Sigma EX, men generelt bør man se sig for da L-optik ikke
altid betyder at det er det bedste.

http://www.fredmiranda.com/reviews/ og http://www.pbase.com/cameras/
er et ret godt sted at starte.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-04 10:29

> Eller Sigma EX, men generelt bør man se sig for da L-optik ikke
> altid betyder at det er det bedste.
>
> http://www.fredmiranda.com/reviews/ og http://www.pbase.com/cameras/
> er et ret godt sted at starte.

Canon's L-optik er generelt det bedste og mest robuste men normalt også det
dyreste. Se her for optisk kvalitet.

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd

Men det betyder også at det kan være værd at se på alternative, som f.eks.
Sigma. Jeg har to Sigma EX objektiver og når jeg sammenligner med mine
L-optikker så er der klasseforskel, men som sagt også prisforskel.

Mvh, Hans

Fra : Alex W

Dato : 23-09-04 15:32

> Sigma. Jeg har to Sigma EX objektiver og når jeg sammenligner med mine
> L-optikker så er der klasseforskel, men som sagt også prisforskel.

Enkelte EX objektiver fra Sigma er fremragende.

Jeg bruger en 15mm Fisheye som superwide.
Den svarer til en 14mm ...
Den kan ikke bruges til arkitektur mv. da den ikke er en retliner.
Til natur og den slags er den et fund, den tegner hyleskarpt .. faktisk
skarpere end 17-40L fra Canon

/Alex W

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-09-04 15:38

"Alex W"

> [...]
> Den kan ikke bruges til arkitektur mv. da den ikke er en retliner.
> Til natur og den slags er den et fund, den tegner hyleskarpt .. faktisk

500/4,5 EX, 800/5,6 EX, 14/2,8 EX. har jeg ikke problemer med
imo er der er ikke tale om klasse forskel i forhold til Nikon AF-D/S
eller Canon L. -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-09-04 15:41

Alex W wrote:
> Enkelte EX objektiver fra Sigma er fremragende.

Jeg har hhv. Sigma 12-24 EX og 70-200 EX, og jeg skal da ærligt
indrømme at jeg ikke har prøvet noget Canon i tilsvarende længder,
men da 70-200 EX'en fx. kostede mig 3500kr fra ny tror jeg det
bliver svært at kunne forsvare merprisen til en EF 70-200 2.8L.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Deaster

Dato : 23-09-04 11:03

Torben Hedstrøm wrote:
> [...]
> tæller, så man kan se hvor mange billeder det har taget. Er den
> pålidelig ?, og er der nogen der ved hvordan man liiige gør ? .

Der er svjv. 2 tællere en som bare tæller billeder/numerer billeder, og den
kan omgåes hvis man istedet for fortløbende numre vælger at resette tælleren
hver gang man formaterer kortet eller lign. Så er der en intern tæller som
det vist kun er service værkstederne som kan få fat i.

> 2. Hvor mange skud skal man regne med at sådant et kamera kan kklare
> før renovering/udskiftning ??.

Mener shutteren, som nok er det første der ryger, er har en mtbf på 50000,
det koster ca 3K at få den udskiftet i DK.

> 3. Er der andre steder end DBA (og dk.marked.foto) der er værd at
> spejde efter brugte linser/kameraer ??.

Usenet, fotokritik, Ebay.

> 4. Jeg modtager med kyshånd forslag til hvilken optik jeg bør kigge
> efter (både mht. range & model).

Hvilken prisklasse bevæger du dig i ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-09-04 12:36

Torben Hedstrøm <torben@idunn.dk> writes:

> 4. Jeg modtager med kyshånd forslag til hvilken optik jeg bør kigge
> efter (både mht. range & model).

Det kan være svært at finde en fornuftig widevinkel, pga 1.6x
crop-faktoren. Jeg har selv valgt en 17-40mm f4L, som jeg er meget
tilfreds med.

Kai