Så er det i morgen....
Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 20:56

at hele banden skal neutraliseres.
De er allesammen spærret inde i soveværelset ovenpå, så børnene ikke kommer
til, at lukke dem ud.
Jeg tog maden fra dem ved 17-tiden. Dyrlægen sagde, at de skulle faste fra
efter aftensmaden.
De har adgang til vand.
Nu håber jeg bare det hele går godt. Filur hader også, at kører bil. Han
jamrer sig hele vejen, men slapper som regel af, så snart han er kommet ud
af transportkassen igen.

Kattene er ved, at være utålmodige og friske nu og vil gerne ud. De kan ikke
forstå, at vi ikke åbner døren, når de miaver...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : maz

Dato : 22-09-04 21:17

Buffy wrote:
> [...]
> kommer til, at lukke dem ud.
> Jeg tog maden fra dem ved 17-tiden. Dyrlægen sagde, at de skulle

Det lyder meget tidligt. Normalt skal de faste fra midnat, hvis de skal i
narkose morgenen efter (har lige haft min den ældste afsted). Jeg ville nok
give dem lidt mad nu. Du skal jo regne med, at det vil være næsten et døgn
eller mere, hvor de ikke vil/kan spise. Det er lang tid for en kat. Normen
for mennesker er som regel også fra midnat aftenen inden..
Held og lykke med dem, det skal nok gå :)

Maria

Fra : Katja

Dato : 23-09-04 06:28

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for mennesker er som regel også fra midnat aftenen inden..
> Held og lykke med dem, det skal nok gå :)

Er det nu engang ikke det klogeste og rette sig efter dyrlægens ord når det
gælder operation.

Hilsen Katja

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-09-04 09:08

Katja skrev
<Er det nu engang ikke det klogeste og rette sig efter dyrlægens ord når det
gælder operation.>

Jo det vil også i de fleste tilfælde være mit udgangspunkt,
på den anden side har jeg efterhånden haft så mange katte i narkose, og
rigtig mange andre har haft katte i narkose, hvor fasten startede ved midnat
uden at det nogensinde har givet problemer. Derimod er det en kendsgerning
at
katten "kan" få lever-problemer hvis den går uden mad for længe. Da det også
er min erfaring at der godt kan gå et lille døgns tid efter operation før
katten spiser igen, vil jeg til enhver tid fodre op til midnat, så jeg kan
kun være helt enig med Maria

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 23-09-04 09:26

Katja wrote:
> Er det nu engang ikke det klogeste og rette sig efter dyrlægens ord
> når det gælder operation.

Tjah, det er altid smart at være lidt kritisk og evt. spørge igen i stedet
for at tage alt for gode varer. Fordi en dyrlæge eller læge udtaler sig
eller anbefaler X (eller noget står i en bog for den sags skyld), er det
ikke ensbetydende med at det altid er korrekt eller det eneste rigtige.
Tilfældigvis ved jeg, at når det gælder "alm" operationer for dyr og
mennesker, hvor der *ikke* er særlige forhold der gør sig gældende, så er
standarden normalt faste fra midnat ved op. morgenen efter. Kastration er
ikke et særligt forhold, hvis katten i øvrigt er normal og rask. Og der er
naturligvis et hav af undtagelser - både for dyr og mennesker - men ikke i
dette tilfælde, hvis kattene er normalt fungerende og raske i øvrigt..

Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 09:04

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder meget tidligt. Normalt skal de faste fra midnat, hvis de skal i
> narkose morgenen efter (har lige haft min den ældste afsted).

Sidst vi fik en kat neutraliseret, skulle vi også tage maden fra den, på det
tidspunkt.
Den tidligere kat er den eneste kat, som vi ellers har haft, der er blevet
neutraliseret, så jeg ved ikke, hvad der er normalt.

De er i hvert fald kommet afsted nu, så nu glæder vi os bare, til det hele
er overstået og de er friske igen....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : karsten klaaby

Dato : 23-09-04 09:23

> De er i hvert fald kommet afsted nu, så nu glæder vi os bare, til det hele
> er overstået og de er friske igen....

Ja pøj pøj med det til misserne, min lille hankat blev neutraliseret i
fredags, og det gik bare fint han var noget fra den hele eftermiddagen, men
da efter var han helt på dupperne igen.
Lille Eigil (19 uger) er den første kat hvor jeg har hørt han skulle faste
(efter aftensmaden), mine forældre har fået to neutraliseret i min tid, og
jeg har selv fået to neutraliseret tidligere, og ingen af dem har fastet.
Jeg spurgte dyrlægen hvordan det kunne være, hun sagde at det var fordi de
havde tildens til at kaste op ad narkosen hvis maven var fuld, og måske de
ikke havde været for gode til at nævne det førhen (to forkellige dyrlæger
skal det lige siges). Men en anden ting er jo at det er meget individuelt
hvornår katten får sidste måltid (aftensmad), så jeg ville da også mene
dyrlægen skulle give et tidspunkt, f.eks 12 timer før, så regner de med
katten skal under kniven kl 10 så skal den faste fra 22, eller noget i den
stil, det er jo som hos os når vi skal under kniven (tror oftere det kun er
8 timer her).

MVH Pia

Fra : maz

Dato : 23-09-04 09:32

karsten klaaby wrote:
> [...]
> hvis maven var fuld, og måske de ikke havde været for gode til at
> nævne det førhen (to forkellige dyrlæger skal det lige siges).
Både mennesker og dyr faster primært for at undgå aspiration. Opkast til
lungerne, der kan medføre akut dødsfald.

> [...]
> under kniven kl 10 så skal den faste fra 22, eller noget i den stil,
> det er jo som hos os når vi skal under kniven (tror oftere det kun er
For mennesker er det normalt 8-10 timer. Det samme for katte.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 09:48

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> For mennesker er det normalt 8-10 timer. Det samme for katte.

Ok takker, det ved jeg så til en anden gang.
Man er jo lidt bange for og gøre noget forkert og dyrlægen nævnte ingen
timeantal, jeg kunne rette mig efter.

Blanca ( vores datter ) fik lukket alle kattene ud kl. ca. 20 og der nåede
de, at spise noget, inden jeg fik dem allesammen lukket ovenpå igen.

De bliver forøvrigt alle øretatoveret nu, da de alligevel er bedøvet.
Dyrlægen snakkede om et sted, hvor man kunne registrere kattene gratis. Hvor
er det ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-09-04 10:21

Buffy skrev

Det er Inge's Kattehjem www.inges-kattehjem.dk

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 21:16

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Buffy skrev
> <Dyrlægen snakkede om et sted, hvor man kunne registrere kattene gratis.
> Hvor er det ? >
>
> Det er Inge's Kattehjem www.inges-kattehjem.dk

Jeg kan ikke komme ind på siden.
Har forsøgt flere gange i dag.
Nå, men jeg må jo prøve igen i morgen...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : AEK

Dato : 23-09-04 09:51

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

Jeg fik Sophie neutraliseret i torsdags. Hun skulle være fastende fra onsdag
kl. ca. 20.
Torsdag kl. 15.30 hentede vi damen. Max. 1 time efter var hun i madskålen.
Da jeg mente, at hun havde fået nok ( var bange for, at hun skulle brække
sig ), tog jeg det fra hende.
Med det resultat , at der startede en hylekoncert....Så måtte skålen frem
igen Og hun spiste resten af dagen med glimrende appetit, uden at
brække sig.
Næste morgen var hun klar til at " banke " de andre
Jeg har aldrig oplevet en, der var SÅ hurtig klar og frisk efter en
operation , som hende.
Tilde var en hel uge om at komme sig efter samme operation.....

Al mulig held & lykke herfra Sikke et hyggeligt hus i eftermiddag med "
fulde " katte- I får noget at se til

/ Anya og de lokale gangstere.

---

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 10:27

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Al mulig held & lykke herfra Sikke et hyggeligt hus i eftermiddag med
"
> fulde " katte- I får noget at se til

Jeps, det skal nok blive hyggeligt.
Vi har også hvalp i huset, så regner med, at kattene kommer ovenpå lidt
igen, til de er mere friske.
Dyrlægen vil adskille dem efter Op. og så skal vi ellers bare holde øje med,
om de kan enes, når de kommer hjem ellers må vi jo holde dem adskilt lidt
længere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-09-04 10:50

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> [...]
med,
> om de kan enes, når de kommer hjem ellers må vi jo holde dem adskilt lidt

De kan meget vel være noget rundtossede. Jeg har nu aldrig oplevet nogle
blive taget dårligt imod af de andre. Tværtimod tager de sig rigtig pænt af
en kat der er lidt sløret. Men man hører om nogle der bliver aggresive. Tror
dog det hører til fåtalet.

Bare hav et øje på dem. Og helst i et rum hvor der ikke er de store
kravlemuligheder. Af en eller anden grund føler misserne sig ofte vildt på
dupperne, længe før motorikken er med. Modsat. Jo mere de rører sig, jo
hurtigere kommer de ovenpå og får brændt narkosen af.

Held og lykke med det
Nina

Fra : Søren Kongstad

Dato : 23-09-04 11:34

Da vores hunkat blev neutraliseret ville vores hankat ikke kendes ved hende
da hun kom hjem,

Han hvæsede af hende, og vi måtte holde styr på dem den første dag - ellers
så angreb han hende!

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 11:44

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev i en meddelelse

> Da vores hunkat blev neutraliseret ville vores hankat ikke kendes ved
hende
> da hun kom hjem,

Det var også det dyrlægen forklarede kunne ske.
Katten(e) har jo en anden lugt, end de plejer.

Men mon ikke vores katte kan enes, når de kommer hjem.
De har jo været afsted på samme tid allesammen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-09-04 12:02

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> wrote in message
> [...]
hende
> da hun kom hjem,
>
> Han hvæsede af hende, og vi måtte holde styr på dem den første dag -

Mine hvæser skam også, men kun en gang, så smutter de. Den omtumlede trisser
så rundt og prøver sig på må og få. Nogle gang virker de nærmest
hyber-aktive, andre gange går de ret hurtigt til ro.

Nogle siger at man skal holde dem i kassen. Det er en umulighed hos mig. De
vælter nærmest kassen.

Men man skal jo holde godt øje med dem uanset hvilken opvågning man vælger.

Nina

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 11:30

> [...]

med,
> om de kan enes, når de kommer hjem ellers må vi jo holde dem adskilt lidt

Så har dyrlægen lige ringet.
Filur og Pheoebe er færdige og vågne igen, så nu mangler de bare Panda og
Piper.
Det var gået fint. Skal hente dem kl. 16.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : maz

Dato : 23-09-04 15:08

Buffy wrote:
> Så har dyrlægen lige ringet.
> Filur og Pheoebe er færdige og vågne igen, så nu mangler de bare
> Panda og Piper.
> Det var gået fint. Skal hente dem kl. 16.

Dejligt :)
Vær meget opmærksom på at alle katte får gang i nyrerne igen - dvs. tisser.
Der kan gå op til 1½ døgn ca.- ved jeg af erfaring ;) Men ikke mere! Så hvis
du har flere katte, og du er i tvivl om de alle har besørget (tisset),
bliver du nødt til at skille dem ad og give dem en helt ren bakke, så du kan
tjekke. Går der længere tid med en af dem f.eks, skal du have fat i
dyrlægen.
Min Zeus gik 30 timer uden at tisse efter sin narkose, og jeg måtte både
have fat i dyrlæge og hospital efter 24 timer (ja, okay jeg er en
pylreidiot!), fordi han ikke tissede, da jeg var i tvivl om hvor lang tid
der måtte gå... ;)
Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 19:06

> Det var gået fint. Skal hente dem kl. 16.

Så er "banden" kommet hjem.
Filur var rimelig frisk og i fuld gang med maden, da vi hentede dem.
Piper var lidt gnaven og har også kastet lidt op på hjemturen.

Panda er stadig meget træt, men har både spist og drukket vand.
Hun var den sidste i rækken, så hun bliver nok frisk om nogle timer.
Piper har også været på bakken og tisset en ordenlig tår.

Phoebe er også ved, at være frisk igen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-04 08:08

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Panda er stadig meget træt, men har både spist og drukket vand.
> Hun var den sidste i rækken, så hun bliver nok frisk om nogle timer.

Øv, Pandas sår er gået op, så hun er nu indlagt igen, så hun kan blive
lappet sammen.
Stakkels mis.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : AEK

Dato : 24-09-04 08:41

> Øv, Pandas sår er gået op, så hun er nu indlagt igen, så hun kan blive
> lappet sammen.
> Stakkels mis.

Øv, hvor surt.
Men godt, at der er råd for det

/ Anya og Tilde ( som sidder hylende på altanen, hvor hun " fanger "
fugle ).

> Mvh. www.tjekmig.dk

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-04 14:31

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Øv, hvor surt.
> Men godt, at der er råd for det

Ja, heldigvis. Men det er jo lige den slags, man frygter der sker.

Panda er nu kommet hjem igen. Meget træt endnu selvfølgelig.
De har brugt noget andet tråd denne gang, fortalte assistenten. Tråden er nu
hvid. Den anden var sort.
Nu prøver jeg senere, om hun vil finde sig i, at have nogle afklippede
gamacher eller andet på, der kan passe rundt om såret, uden at stramme.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kate

Dato : 24-09-04 15:57

> Nu prøver jeg senere, om hun vil finde sig i, at have nogle
> afklippede gamacher eller andet på, der kan passe rundt om såret,
> uden at stramme.

Stakkels Panda.
Jeg havde på et tidspunkt et billede min stedfar havde taget. En af
deres katte havde også sådan en gamache på. Aldrig i mit liv har jeg
set en kat se så sur ud Tror ovenikøbet det var Doughnut nu jeg
tænker over det.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Søren Kongstad

Dato : 23-09-04 11:32

Vi havde en stor sort hankat.

Da han blev kastreret sagde dyrlægen at vi skulle lade ham blive i
transportkassen, gerne tæt på en radiator så han kunne holde varmen og sove
narkosen ud.

Der gik præcis 5 minutter så var han ved at vælte kassen, så vi lukkede hame
ud. Han kunne ikke gå lige, og tabte hele tiden hovedet, bagbenene sejlede
rundt - men herren skulle ud i køkkenet til madskålen.

Vi havde fået fortalt at vi helst ikke skulle fodre ham før efter nogen
timer, men synet - og lyden - af en stenet kat som prøvede at følge efter os
klagende efter med smeltede os hurtigt, så han fik mad i skålen. Han måtte
have en fod op i skålen for at kunne være sikker nok til at spise sin mad.

Bagefter skulle han gå en runde i lejligheden, hvor vi måtte løfte ham op i
sofaen, og bagefter i sengen fordi han prøvede og prøvede at springe op, men
bagbenene ville ikke helt lystre.

Han skulle i hvert fald ikke nyde noget af at rekonvalescere. Det gjorde
lidt ondt at se ham sådan - men det var af og til lidt svært ikke at trække
på smilebåndet når den lille kriger stred prøvede at bevise åndends magt
over materien

/Søren