Påkørsel
Fra : phk

Dato : 22-09-04 11:38

På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud af
parkeringsbåsen.

Hvem får skylden?

Hvem har vigepligten?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-09-04 14:32

On Wed, 22 Sep 2004 12:38:07 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud af

Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26) eller også skal den
parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).

>Hvem har vigepligten?
se ovenfor.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : phk

Dato : 22-09-04 14:55

"Ivan Madsen" <ivma01@frederiksberg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
> at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).

Bilen fra P-pladsen er et vidt begreb når der er 2 at vælge imellem? Hvilken
af dem mener du - den der defilerer forbi rækken af parkerede biler eller
den der kører ud fra rækken af parkerede biler (som måske har
højrevigepligt)?

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-04 15:22

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> af dem mener du - den der defilerer forbi rækken af parkerede biler eller
> den der kører ud fra rækken af parkerede biler (som måske har

Hvad tror du selv? det er da normal tænktning at der er ubetinget vigeplingt
for dem der holder parkeret og vil ud.. det er da kun hvis man barker
langsomt ud, at man selvfølgelig holder tilbage så bilen kan komme helt ud..
andet ville være til irreterende.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-09-04 15:22

> [...]
> af dem mener du - den der defilerer forbi rækken af parkerede biler eller
> den der kører ud fra rækken af parkerede biler (som måske har

Bilen fra P-båsen skulle der vist stå?
Det burde også være klart hvis du nærlæser §'erne som Ivan Madsen har
klippet til dig.

Mvh

Emil

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-09-04 06:21

On Wed, 22 Sep 2004 15:31:43 +0200, Ivan Madsen
<ivma01@frederiksberg.dk> wrote:

>Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
>ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26)
Der er jo ikke tale om "udkørsel fra p-plads" her.

>eller også skal den parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
>at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).
Det korrekte citat fra §18 er "Stk. 2. Kørende skal før igangsætning
fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af
køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden
fare eller unødig ulempe for andre."

Der er ej heller tale om "igangsætning fra kanten af vejen",
"vognbaneskift" eller "anden ændring af køretøjets placering til
siden", så §18 er ikke i brug her. Det var den hvis der blev bakket
ud, "§18, stk 1"

Der er tale om "højrevigepligt"
"§26, Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at
deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj,
der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højre-
vigepligt), medmindre andet følger af § 18."

/Hans

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-09-04 11:35

On Thu, 23 Sep 2004 07:21:11 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Der er jo ikke tale om "udkørsel fra p-plads" her.

Der skulle have stået p-båsen, selvfølgelig.

> [...]
>"vognbaneskift" eller "anden ændring af køretøjets placering til
>siden", så §18 er ikke i brug her. Det var den hvis der blev bakket

Hmm, hvordan er det lige i forhold til den gældende færdselsretning på
kørevejen? Man kan vist godt kalde det at ændre placering til siden -
ved at komme væltende ud fra en p-plads, hvor bilen på kørevejen måske
ikke har en chance for at se bilen, da der måske holder en kæmpekasse
ved siden af. Min lille Saxo kan sq forsvinde bag en C5 eller en
Mondeo.
Så uanset om det er den ene eller den anden paragraf, så mener jeg,
bilen i p-båsen har ansvaret.

--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-09-04 15:27

phk wrote:

> Hvem får skylden?
>
> Hvem har vigepligten?

Helt klart bilisten der sætter igang.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-09-04 17:32

On Wed, 22 Sep 2004 16:27:22 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Helt klart bilisten der sætter igang.
Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?

/Hans

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-09-04 19:45

On Wed, 22 Sep 2004 18:32:07 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?

Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
du forlader din p-bås.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : phk

Dato : 22-09-04 20:35

> Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
> du forlader din p-bås.

Logisk nok. Men hvori færdselsloven står det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 22-09-04 21:03

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Logisk nok. Men hvori færdselsloven står det?

Det har Ivan fortalt som det første svar på dit indlæg.

--
Leonard

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-09-04 20:42

On Wed, 22 Sep 2004 20:45:24 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
>du forlader din p-bås.
Det er jeg ikke overbevist om.
Citat start: ***********************************************
Fra FL.§ 26. Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan
måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det
køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt
(højre- vigepligt), medmindre andet følger af § 18.
Citat slut: *************************************************

Og i dette tilfælde køre personen lige ud af p-båsen, så der er
højrevigepligt.

/Hans

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-09-04 22:19

On Wed, 22 Sep 2004 21:41:32 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

[snip]
>Det er jeg ikke overbevist om.
[snip]

Ivan har givet svaret:

Fra : Rander

Dato : 22-09-04 21:40

Wed, 22 Sep 2004 21:41:32 +0200 brugte Hans Kjaergaard 23 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>Citat slut: *************************************************
>Og i dette tilfælde køre personen lige ud af p-båsen, så der er

Nej, det er stk. 3 der kommer i brug her, der starter med

Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra
parkeringsplads...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jesus gik bare forbi et kors, og så blev han pludselig slået med en
kæp og naglet fast imod sin vilje. Så korsede han sig! (Halvor, 6 år)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-09-04 22:19

On Wed, 22 Sep 2004 22:39:59 +0200, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>
>Nej, det er stk. 3 der kommer i brug her, der starter med
>
> Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra
Nej, for man kører ikke ud af parkeringspladsen, man kører ud af
parkerings-båsen (på parkeringspladsen) man er stadig på
parkeringspladsen, og der er højrevigepligt.
Dog, hvis du bakker ud af båsen, er det § 18 der træder i kraft.

/Hans

Fra : Jonas R.

Dato : 23-09-04 09:58

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in SNIP
> [...]
> parkeringspladsen, og der er højrevigepligt.
> Dog, hvis du bakker ud af båsen, er det § 18 der træder i kraft.

Normalt kalder man det da også for en P-plads Er det P-bås ikke bare lidt
overkløveri? Så mon ikke der menes at der er ubetinget vigepligt når man
kører udfa en P-plads?

/Jonas R.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 22-09-04 22:51

> [...]
> vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
> kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud

Polis'en?? - Ifølge vigepligten

Forsikring?? - 50%, standard ved parkeringsskader.

> Hvem har vigepligten?

- Den der holder i en afmærket, lukket bås.

Lars / Viborg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-09-04 06:25

On Wed, 22 Sep 2004 23:50:34 +0200, "Lars Nielsen"
<lars_concordia@hotmail.com> wrote:

>Forsikring?? - 50%, standard ved parkeringsskader.
Enig.

> - Den der holder i en afmærket, lukket bås.
Hvor er det beskrevet i færdselsloven ?

/Hans

Fra : JBH

Dato : 23-09-04 17:11

> [...]
> vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
> kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud

Jeg er blevet fortalt (af politiet), at man, hvis man bakker ud fra en
parkeringsbås, altid vil få skylden uanset om den bil som rammer kommer fra
højre eller venstre (noget med skærpet omstændigheder)

Kører man der imod forlæns ud af en parkeringsbås, har man højrevigepligt,
hvilket de andre bilister også har på et parkeringsområde, med mindre andet
er angivet (hajtænder el.)

Udfra dette, er det bilen som kommer kørende som skal holde tilbage. Det er
den politimessige del af skylden. Forsikringsmessigt er skylden nok 50/50 da
det er det som forsikrings selskaberne får mest ud af.

mvh
JBH

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-09-04 10:14

phk wrote:

> [...]
> Da vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre
> side, der kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun

Der er ingen paragraffer, der umiddelbart passer på situationen - heller
ikke §§ 18 og 26. Det mest naturlige ville være, hvis bilen, der forlader
p-båsen, får skylden jf. § 3, stk. 1.

--
Reino