Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta A1 og Firmware
Fra : KASO

Dato : 22-09-04 09:21

Jeg har et "tidligt" A1 (blandt de første i DK) med firmware version
1.00e. Da der kom en ver. 1.02e undlod jeg at skifte, da jeg ikke havde
oplevet de problemer, der skulle være rettet med den nye version.
Forleden valgte jeg så alligevel at skifte for at se, om det ville have
nogen virkning på de problemer med dårlig autofokus jeg af og til
oplever. Jeg har ikke nogen konklusion på dette endnu (problemet var
ikke meget udtalt *) - så det vil tage tid at se, om det er løst) - til
gengæld har jeg konstateret en anden forbedring, der ikke er nævnt.
Tidligere kunne jeg ikke optage videoklip på mit Hitachi 4Gb microdrive
("Muvo edition") - jeg fik beskeden "card full". Jeg gik ud fra, at det
skyldte at kortet var for langsomt og bekymrede mig ikke synderligt om
det, da jeg skal bruge kameraet til at tage billeder - ikke som
videokamera. Efter opdateringen, virker videooptagelser fint med mit
microdrive. Dette til trods for at det ikke er en rettelse, der står
nævnt i listen over forbedringer med den nye version.

Konklusion: Det kan være en fordel at opdatere til ny firmware selv om
man ikke mener at have brug for det ud fra listen over forbedringer -
der kan være "skjulte" forbedringer. Blot til almen orientering.....

*) Mit fokusproblem er, at kameraet fra tid til anden rammer "skævt" i
autofokus med deraf følgende uskarpe billeder. Problemet opstår typisk i
dårlig belysning, men kameraet advarer ikke om at fokus er usikker - det
angiver, at det har ramt fokus. Fænomenet er ikke hyppigt - men dog
_for_ hyppigt efter min mening ifht., hvad jeg er vant til fra andre
kameraer (Nikon SLR, Canon S40), så jeg vil gerne minimere det.

http://www.kandu.dk/