Skærme
Fijala 3554
Samsung TFT: 910N eller 193P
Fra : Thïngmand

Dato : 22-09-04 09:09

Jeg skal have en ny 19" TFT til min arbejdsplads. Den skal primært bruges
til 2D. Jeg har kig på disse to og har kun høret rosende ord om 193P'eren,
men er det virkelig værd at give 1350 kr. mere for den i forhold til 910N,
når det kun 5 ms og 20 cd/m2 der adskiller deres specs?

Samsung SyncMaster 910N (Sølv) 19" / Flad skærm / TFT aktiv matriks /
1280 x 1024 / 25 ms / 250 cd/m2 / 800:1 / Mac / Pc 3.900 kr.

Samsung SyncMaster 193P (Sølv) 19" / Flad skærm / TFT aktiv matriks /
1280 x 1024 / 20 ms / 75 Hz / 270 cd/m2 / 800:1 / Mac / Pc 5.251 kr.

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Thïngmand

Dato : 22-09-04 09:16

Hmm, det skulle egentlig være 910T'eren jeg skulle sammenligne med, da DVI
er et must - eller hvad?

Samsung SyncMaster 910T (Sølv) 19" / Flad skærm / TFT aktiv matriks /
1280 x 1024 / 25 ms / 260 cd/m2 / 800:1 / Mac / Pc / Unix 4.398 kr.

Så er prisforkellen pludeselig "kun" 850 kr... Hvad skal man vælge?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter J

Dato : 22-09-04 10:25

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev
> Hmm, det skulle egentlig være 910T'eren jeg skulle sammenligne med, da DVI
> er et must - eller hvad?

Ja. DVI er et must, hvis du vil have optimal skarphed. Selvom jeg har et
ATI-kort med en (efter sigende) rimelig god analog udgang, kan jeg tydeligt
se forskel - DVI er bare skarpere.

> Samsung SyncMaster 910T (Sølv) 19" / Flad skærm / TFT aktiv matriks /
> 1280 x 1024 / 25 ms / 260 cd/m2 / 800:1 / Mac / Pc / Unix 4.398 kr.
>
> Så er prisforkellen pludeselig "kun" 850 kr... Hvad skal man vælge?

Jeg har desværre ikke set 910T i aktion, men den er i hvert fald udstyret
med et ældre panel, som er langsommere end panelet i 193P. Selvom skærmen
kun skal bruges til 2D er det rart med et rimeligt hurtigt panel, da du
ellers får "striber", når du scroller op og ned i fx. Internet Explorer
eller flytter et vindue. Panelet i 910T er svjv. en tweaket udgave af det,
der bruges i 193T. Jeg fravalgte netop 193T, efter at have læst et par
anmeldelser af skærmen, hvor den fik hug pga. et lidt sløvt panel.

Ellers er begge skærme rimelig ens specificeret. Jeg er vild med 193P's
design, og det generer mig ikke at skærmen kun kan justeres via software.
Endelig synes jeg stadig, det er noget helt særligt at tænde skærmen med en
let berøring af den fingertouch-baserede powerknap, hvorefter skærmen
udsender et veltilfreds "bip"

Om det knap-løse design og det lidt hurtigere panel er prisforskellen værd -
tja...?

mvh
Peter

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-09-04 21:16

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> writes:

> [...]
> ATI-kort med en (efter sigende) rimelig god analog udgang, kan jeg tydeligt

Enig, DVI(-D) er vejen at gå. Specielt moire-mønstre kan giver
irriterende problemer, når man bruger et analogt signal til at drive
med.

Kai

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-04 22:31

> [...]
> men er det virkelig værd at give 1350 kr. mere for den i forhold til 910N,
> når det kun 5 ms og 20 cd/m2 der adskiller deres specs?

Jeg har lige rost Samsungs 17" 172X, men lige her ville jeg tage et
særdeles GRUNDIGT kig på den helt nye 19" TFT fra Viewsonic, der har fået
en helt ny type coating, der efter sigende skulle give farver et helt nyt
klar skær.
Endvidere er responsen nede på 12ms og panelet er så vidt jeg kan gætte et
MVA eller PVA - sandsynligvis nyudviklet - men ved ikke, hvem der står bag.

Viewsonic VP912s/b (s=silver,b=black)
Den fås altså i enten sort eller sølv.
http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/proseries/vp912b/

Den er så ny, at ikke engang Viewsonic Danmark har den på deres site, men
de er også mega sløve.

itbutikken har den nu:
https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_pic.asp?prodid=S2266151
Set til 6.200 kr

Endvidere er skærmens andre karakteristiska også i den helt gode ende -
tjek denne anmeldelse (anmelderen på dette site er ret objektiv og ærlig -
dette er min erfaring efter at have læst hans anmeldelser igennem snart 2
år)

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=vp912b

Men Samsung, Sony, Dell, HP, NEC, Eizo m.fl laver også fine 19" skærme -
men skulle jeg selv købe en 19" TFT i dag, så ville jeg nok bestille denne
Viewsonic Vp912s hjem og tjekke den ud.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-04 22:45

On Wed, 22 Sep 2004 23:31:08 +0200, Dr.Ralph wrote:

> men skulle jeg selv købe en 19" TFT i dag, så ville jeg nok bestille denne
> Viewsonic Vp912s hjem og tjekke den ud.

PS Ser nu, at specsne på edb priser og itbutikken er forkerte. Vp912s har
IKKE en kontrast på 700:1, hvilket eller sfik kig til at tro, der var tale
om en MVA eller PVSA panel baseret 19" TFT.
Iflg Viewsonic er kontrasten blot 450:1 hvilket KLART indikerer, at der er
tale om en S-IPS panel skærm.

Dette forklarer de levende farver og den hurtige ægte lave reponstid.

Tror LG Philips lovede 19" S-IPS panel er kommet ud og sidder i denne lækre
19" TFT fra Viewsonic.

Er mine gættede konklusioner rigtige, så er dette SKÆRMEN over alle 19"
skærme - KØB DEN og glem alt andet !!

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Peter J

Dato : 22-09-04 23:38

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev

> Iflg Viewsonic er kontrasten blot 450:1 hvilket KLART indikerer, at der er
> tale om en S-IPS panel skærm.
>
> Dette forklarer de levende farver og den hurtige ægte lave reponstid.

Samsungs nyeste PVA paneler roses nu i flere tidsskrifter for at have en
mere ægte farvegengivelse end S-IPS. Der er sket en stor udvikling inden for
PVA og MVA teknologi på det seneste, hvilket nogle S-IPS fanatikere i denne
gruppe (og på visse anmeldersites) synes at overse. Fx kan coatingen på
S-IPS paneler godt få farverne til at virke "krystalagtige" / "glinsende" at
se på - det er i hvert fald ikke en "effekt" jeg bryder mig om.

I denne test er Samsungs 193P (PVA) fx sammenlignet med Dell Ultrasharp
2001FP (S-IPS), og som du kan se, er forskellen mellem de to paneltyper slet
ikke så stor, som nogen i denne gruppe uretmæssigt prøver at gøre den til.

> Er mine gættede konklusioner rigtige, så er dette SKÆRMEN over alle 19"
> skærme - KØB DEN og glem alt andet !!

Du synes noget skråsikker på en skærm du aldrig har set i virkeligheden?! At
et panel er godt, er ikke ensbetydende med at producenten har gjort et
tilsvarende godt arbejde med at integrere det i skærmen. Desuden husker jeg
tydeligt ViewSonics alvorlige DVI-problemer med VP181p, så at købe en af
deres helt ny modller er næppe uden riscici.

mvh
Peter

Fra : Peter J

Dato : 23-09-04 00:17

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> skrev

> [...]
> slet ikke så stor, som nogen i denne gruppe uretmæssigt prøver at gøre den

Flot! Her er linket til testen:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2024&p=8

mvh
Peter

Fra : Dr.Ralph

Dato : 24-09-04 09:00

> [...]
> ikke så stor, som nogen i denne gruppe uretmæssigt prøver at gøre den til.

Jeg er godt klar over, at der er sket meget på det sidste, og derfor har
jeg da også selv anbefalet TFT skærme med andre paneler end lige S-IPS.

Har læsr den test, du referer til - og afgjort er Samsungen også helt
sikkert et fint køb.

> [...]
> tydeligt ViewSonics alvorlige DVI-problemer med VP181p, så at købe en af
> deres helt ny modller er næppe uden riscici.

Som hovedregel er det meget svært for en producent at ødelægge et godt
panel - når først det basale er i orden, så er det sådan set kun chip-delen
og mindre småting, der skal tisluttes før skærmen er oppe og køreklar.

Chip delen KAN være afgørende på visse punkter - bla. for hvordan skærmen
skalerer og opdateringsfrekvensen i skærmen - men som hovedregel har jeg
ikke set deciderede grumme eksempler på et panel, der er fuldstændig blevet
ødelagt af en producent.

Mht til mit gætteri og skråsikkerhed:

Desværre lever jeg I Danmark, og det er lille land uden ret store chencer
for at se forskellige TFT skærme i aktiob sat op imod hinanden med ens
grafikort og tilslutningesforhold, så jeg har sådan set altid bygget min
"viden" på en kombination af:

1. Intuition + gætteri
2. Finde nogle anmeldere man kan stole på, der har flere år på bagen
3. Prøve at få det bedste ud af de få HIGH end skærme man kan se sporadisk
opstillet i Kbh og omegn
4. Selv købe TFT skærme og se andres køb og vurdere ud fra dette

Mine egne TFT køb har hele vejen været baseret på viden, jeg har fået fra
artikler, anmeldelser og intuition.
Jeg har aldrig set nogle af de skærme jeg selv har købt LIVE, da de som
regel har været så nye, at de dårlig nok er blevet udstillet nogle steder
og at skærme over 19" sjælddent er udstillet noget sted (det er dog ved at
blive bedre)

Mht til problemerne med Viewsonic Vp181, så r det mig bekdnt KUN denne
model, er har haft dette problem- og ikke andre modeller.
Flere herinde er glade for deres Vp201 fra Viewsonic.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : E. Jensen

Dato : 23-09-04 13:00

TN-panel http://www.prad.de/guide/screen1359.html

Fra : K.

Dato : 23-09-04 21:33

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> [...]
> Endvidere er responsen nede på 12ms og panelet er så vidt jeg kan gætte et
> MVA eller PVA - sandsynligvis nyudviklet - men ved ikke, hvem der står

Det er et TN panel.
Og sandsynligvis fra AUO.

> itbutikken har den nu:
> https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_pic.asp?prodid=S2266151
> Set til 6.200 kr

Du skriver at ITbutikken har den, og det er ikke korrekt.
Den er endnu ikke kommet til landet, og viewsonic selv sagde 'sidst på
året'. for ca. 1 måned siden.
Det tyder dog nu på at det kan blive i oktober måned med lidt held, da jeg
lige har talt med dem igen ,og meldingen er ca. 14 dage.

> [...]

> Dette forklarer de levende farver og den hurtige ægte lave reponstid.
>
> Tror LG Philips lovede 19" S-IPS panel er kommet ud og sidder i denne

Jeg synes stadig at alt ,inklusiv prad's feature guide database, peger på et
af de relativt nye TN paneler.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 24-09-04 09:01

> Jeg synes stadig at alt ,inklusiv prad's feature guide database, peger på et
> af de relativt nye TN paneler.

Måske har du ret - i så fald er det spændende, hvad de nye TN paneler kan
udvikle sig til.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph