Sortelung, Nr. Lyndelse, Fyn
Fra : L.Thomsen

Dato : 22-09-04 07:54

I kirkebogen,( Nr. Lyndelse) står født på Sortelung og ikke i, er der en
gård der hedder Sortelung?

Jytte

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 22-09-04 08:05

Hej Jytte.

www.google.dk tastede jeg Sortelung ind og der kom en del links...

her er et http://www.nr-lyndelse-vvs.dk/carlnielsen.htm

god fornøjelse...

de venligste hilsner fra

anita siig

Fra : børge askholm

Dato : 22-09-04 08:23

L.Thomsen wrote:
> I kirkebogen,( Nr. Lyndelse) står født på Sortelung og ikke i, er der en
> gård der hedder Sortelung?

Sortelung er ikke en gård men snarere et område i Nr. Lyndelse sogn. Det
var der Niels Maler boede og hvor hans søn Carl Nielsen er født.

Ordet "lung" betyder mig bekendt "lyng". Der er forskellige fynske
betegnelser for lyng; i Køng sogn, Båg herred er der et sted der kaldet
"Trempeland", "Trampeland" eller "Trempelung". Hvad førsteleddet betyder
har jeg aldrig fundet ud af men det sidste led står for "lyng".

Børge - gammel fynbo

Fra : L.Thomsen

Dato : 22-09-04 13:30

Tak for svarene.
Jytte

Fra : Show The Andersens

Dato : 22-09-04 18:52

Hej!

Min mor er fynbo. Tæt ved hendes barndomshjem lå et moseområde - det kaldte
de "nede på lungen"

Jeg har ud fra deres talemåder altid opfattet det som var "lunge" = mose

Hilsen Annette

--
For at undgå spam bedes du ved direkte svar skrive til:
Afsenderens tre forbogstaver @bear.dk

Fra : Peter Buch

Dato : 23-09-04 19:00

"L.Thomsen" <ostlund@sol.dk> skrev i en meddelelse
> I kirkebogen,( Nr. Lyndelse) står født på Sortelung og ikke i, er der en
> gård der hedder Sortelung?
>
> Jytte

Min hustru er født i Nørre Lyndelse på en gård med navnet Marielund, som er
nabo til området Sortelung. Sortelung er et moseområde. Vi var forbi for
ikke lang tid siden og nede ved mosen. Mosen har jo nok forandret sig gennem
tiderne og jeg kan ikke garantere, at det netop er den, der har givet navn
til Sortelung. Det kan jo også være den sorte mosejord i området, der har
givet navnet. Men som mosen er nu er det som en skovsø med mørkt vand. I
Nørre Lyndelse siger man om området: - Ude på "det sorte".
Det er korrekt, som Børge skriver, at komponisten Carl Nielsen på Sortelung

Med venlig hilsen

Peter Buch