Spørgsmål vedr. bilpriser i Danmark
Fra : Jakob

Dato : 22-09-04 00:46

Jeg er lidt ny på emnet, men jeg forstår det ikke! Bilpriserne i England,
Tyskland, Sverige, USA, etc. er nogenlunde rimelige, men herhjemme er de 3x
eller mere det beløb de er i udlandet! Hvorfor skal vi betale så høje
registreringsafgifter? Hvordan kan det retfærdiggøres?

--
Med venlig hilsen //Jakob
Fjern tallet ni for at emaile mig.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-09-04 06:55

> [...]
> eller mere det beløb de er i udlandet! Hvorfor skal vi betale så høje
> registreringsafgifter? Hvordan kan det retfærdiggøres?

Det hører vist under dk.politik.trafik

Men generelt kan politikerne ikke få nosset sig sammen til at finde de
milliarder som de tjener på bilismen fra andre steder i finansloven. Men på
den anden side koster bilismen også samfundet masser af milliarder i form af
forurening, kvæstelser og dødsfald i trafikken, asfalterede veje osv.

Mvh

Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-09-04 19:09

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev
>... Men på
> den anden side koster bilismen også samfundet masser af milliarder i form
af
> forurening, kvæstelser og dødsfald i trafikken, asfalterede veje osv.

Ja, der er tyskerne da heldige: der er det gratis.

Hvad med vores vægtafgift, den er også x3?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-09-04 06:59

En anden ting er, at det ikke kun er selve bilen som koster meget. Det gør
benzinen også. Ifølge en afgiftsberegner (www.jet.dk/prices/taxes.aspx)
betales der hele 5,87 kr i afgift når 95-oktan benzin koster 8,77 kr hos JET
idag. Dvs selve benzinen koster kun 2,90 kr uden afgifter!

MVh

Emil

Fra : Leonard

Dato : 22-09-04 07:52

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:

>En anden ting er, at det ikke kun er selve bilen som koster meget. Det gør
>benzinen også.

Men ikke i forhold til andre lande omkring os.

--
Leonard

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-09-04 08:13

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Men ikke i forhold til andre lande omkring os.

Jeg har lige tjekket de europæiske benzinpriser på www.trafikken.dk. Du har
ret i, at priserne ligger nogenlunde som de danske. Men hvor stor en
procentdel går til staten? Det kunne jo være at den danske benzinpris er
trykket ekstra ned fra benzinfirmaernes side, for at omgås den danske
afgift, nøjagtigt som det sker med biler?

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 08:44

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
Det kunne jo være at den danske benzinpris er
> trykket ekstra ned fra benzinfirmaernes side, for at omgås den danske
> afgift, nøjagtigt som det sker med biler?

Er det ikke kun teoretisk, det har betydning hvem du betaler til?.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-09-04 11:47

> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne jo være at den danske benzinpris er
> >
> Er det ikke kun teoretisk, det har betydning hvem du betaler til?.

Næeh. Ikke hvis alle de rare kroner ryger ned i statskassen. Og de danske
politikere alligevel ikke formår at få så meget ud af kronerne i forhold til
andre lande med et lavere skattetryk. Selv en post som færdselsbøder
figuerer på finansloven! I teorien kan man ikke regne med bøder, tænk nu
hvis alle bilister besluttede sig for at blive lovlydelige. Så skulle der
vist lukkes en par skoler eller hospitaler!

Mvh

Emil

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-09-04 09:50

Emil Jensen [2100] wrote:

> [...]
> med bøder, tænk nu hvis alle bilister besluttede sig for at blive
> lovlydelige. Så skulle der vist lukkes en par skoler eller hospitaler!

Eller måske nogle hospitalsenge som blev i overskud, som i øvrigt er ret
kostbare i forbindelse med trafikulykker.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-09-04 11:26

> Eller måske nogle hospitalsenge som blev i overskud, som i øvrigt er ret
> kostbare i forbindelse med trafikulykker.

Jeps. Men det kunne være interessant at finde ud af hvor stor en procentdel
af trafikulykkerne sker som følge af en færdselsforseelse som at køre for
hurtigt eller over for rødt? Jeg tror de fleste ulykker sker fordi folk
generelt ikke er opmærksomme nok når de kører bil. Altså overser vigepligter
eller glemmer at orientere sig.

Mvh

Emil

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-04 11:36

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> Altså overser vigepligter eller glemmer at orientere sig.

Er det ikke også at køre over for rødt ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-09-04 13:48

> Er det ikke også at køre over for rødt ?
Jeg skelner mellem at gøre det med vilje, altså lige at nå over for gult
fordi "man har tralvt". Og mellem at man simpelthen bare kører med hovedet
under armen og suser forbi et fodgængerovergang hvor man ellers skulle være
ekstra påpasselig, det kunne jo være der var nogle som skulle gå over der.

Mvh

Emil

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-04 09:08

> [...]
være
> ekstra påpasselig, det kunne jo være der var nogle som skulle gå over der.

Det vil sige at det er i orden når bare man ikke er klar over det ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 11:39

> [...]
> hurtigt eller over for rødt? Jeg tror de fleste ulykker sker fordi folk
> generelt ikke er opmærksomme nok når de kører bil.

Nu har der ikke været nævnt noget om fart før nu, men farten er en
forstærkende faktor ved alle typer ulykke, uanset HVAD der er årsagen. Det
er bare nemmere,billigere,hurtigere at bringe farten ned, så kan folk "tåge
rundt" alt det de lyster ;).

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-09-04 13:53

> [...]
> forstærkende faktor ved alle typer ulykke, uanset HVAD der er årsagen. Det
> er bare nemmere,billigere,hurtigere at bringe farten ned, så kan folk

Jeg er enig i at farten er en forstærkende faktor når ulykken endelig sker,
uanset årsagen til selve ulykken. Men det er ikke dér, der skal sættes ind.
Men ÅRSAGEN til ulykkerne!

Ifølge det tankegang, så skulle det også være forbudt at servere alkohol i
byen hver fredag og lørdag aften efter kl 18, for så kan folk gå i byen alt
det de lyster uden fare for at blive slået ned af drukkenbolte.

Mvh

Emil

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-09-04 10:41

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

Men det er ikke dér, der skal sættes ind.
> Men ÅRSAGEN til ulykkerne!

Omkostningerne, kære dr. Watson, omkostningerne!!. Så må man vær villig til
at betale dem på anden vis. Man behandler jo oxo stress med piller, i stedet
for at give folk noget mindre psykisk belastende at lave + evt.
indtægtskompensation..