Lømmelalderen
Fra : Jimmy

Dato : 21-09-04 21:46

Hej der

Da vi fik hund fik vi at vide, at vi kunne forvente to lømmelaldre.
En ved 4-måneders alderen og en meget værre ved 10-11 måneder.

Vores hund (Amstaff-Rottweiler-Labrador-Islandsk Fårehund) har bare ikke
vist skyggen af den slags og han er snart et år.

Jo bevares, han kan da finde på at lege videre og spæne rundt når man vil
kalde ham til sig når han er fri, men det er ikke trods han der udviser.

Har jeres hunde været i lømmelalderen, hvis ja, hvad gjorde de så?

Mvh
Jimmy

Fra : Karina Kettner

Dato : 21-09-04 22:20

hej Jimmy

mange hunde kommer i lømmelalderen, men det er ikke alle på samme alder, det
er forskelligt, lisom børn udvikler sig forskelligt.
Når en hun kommer i lømmelalderen, så prøver den grænser af, det at din hund
ikke altid kommer kan godt være dens måde, det er meget forskelligt, nogle
hundemærker du det slet ikke på, andre kan evt. pludselig finde på at bide i
ting, eller tisse inde. Lømmelalderen er kun grænse prøvelser.

Når en hund kommer i lømmelalderen gælder det om at holde fast i "reglerne"
så hunden ved hvem der bestemme. Skæld den ud når den gør noget den ikke må,
så den ved at du er føreren og den skal lystre dig. Det er den bedste måde
at komme gennem lømmelalderen.

Hilsen
Karina

Fra : Jimmy

Dato : 21-09-04 22:35

"Karina Kettner" <kettnersbulldog@get2net.dk> wrote in message
> [...]
hund
> ikke altid kommer kan godt være dens måde,

Ja det kan du have ret i. Jeg tolker det bare som "haha - jeg vil hellere
lege og det er sjovt at lege tag fat når du spæner efter mig". Under alle
omstændigheder synes jeg faktisk bare det er lidt sjovt. Han taber alligevel
altid for han kommer så snart jeg samler en pind op fra jorden
Prøver dog så ofte jeg husker det at have godbidder på mig så jeg ikke
behøver narre ham.

> [...]
må,
> så den ved at du er føreren og den skal lystre dig. Det er den bedste måde

Det er også sådan vi gør. Han er ikke i tvivl om hvem der bestemmer, men ser
han sit snit til leg gør han det. Det synes vi nu bare er charmerende, da
han sikkert vokser fra det og så savner man det sikkert.

Tak for svaret,
Jimmy

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-09-04 23:39

On Tue, 21 Sep 2004 22:45:48 +0200, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote:

>Har jeres hunde været i lømmelalderen, hvis ja, hvad gjorde de så?

Nu skrev Karina et glimrende svar, så jeg vil ikke prøve at svare på
det samme. Men det er rigtigt, at hunde er meget forskellige, og der
kan være stor forskel på, hvornår de kommer i lømmelalderen.

Vi har en Golden på 15-16 måneder, og han har været i lømmelalderen de
sidste 3-4 måneder. Ikke fordi han er mere legesyg en normalt, men
fordi det flere områder er gået tilbage.... F.eks. har han altid været
god til at være alene hjemme, og han har også haft fri adgang til hele
huset om natten. Men nu er han begyndt at bide i ting (tæpper, stole,
osv), også selvom han har masser af bidelegetøj til rådighed. Det
virker også som om, at han har en selektiv hørelse og kun vil høre
det, som han selv vil. Jeg har gået til lydighedstræning med ham i
over et halvt år, og der kan jeg også mærke, at han er i
lømmelalderen. Han klarer sig normalt vældig fint, har lært langt det
meste, men lige pludseligt kan han finde på at sætte sig ned, som om
at nu gider han altså ikke mere.

Det er langsomt ved at blive bedre, men vi har også fået at vide at
Goldens (og andre retrievere) gerne vil holde fast i hvalpetiden så
længe som muligt....

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : qfha

Dato : 22-09-04 06:44

"Lars Ehlers" skrev d. 21-09-04 23:39 dette indlæg :

> [...]
>
> Det er langsomt ved at blive bedre, men vi har også fået at vide at
> Goldens (og andre retrievere) gerne vil holde fast i hvalpetiden så

------
Hej,

Golden er en sen udvikler, og det bedste du kan gøre når den er på tværs
er at ignorere den. Det vil gå over af sig selv. Skab ikke konflikt.
(Selvfølgelig skal du sætte ind, hvis det hunden gør er noget du absolut
ikke vil have eller det er til fare for den selv). Der kommer en
fornuftig hund ud på den anden side.
Hvordan går det med din nabohund. Har du løst problemet?

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Ehlers

Dato : 23-09-04 18:27

On Wed, 22 Sep 2004 05:43:30 GMT, "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote:

>Hvordan går det med din nabohund. Har du løst problemet?

Hmm, ja og nej. Naboen har bygget en løbegård i baghaven, så i det
mindste render deres voksne hund ikke længere op og ned langs hegnet,
mens den gør som en vanvitting. Nu står den bare i løbegården og
gør.... Og deres hvalp er også startet med at gø.

Men i det mindste har vi fundet ud af, hvordan vi bør reagere uden
risiko for nabokrig... Vores kommune har et kontor, der håndterer
ting, der er til gene for folk. Og en hund der gør næsten hele tiden,
må vil siges at være til gene. Når de modtager en klage sender de en
bøde til vedkommende, og man kan sagtens klage anonymt. Perfekt ide,
så det vil vi så gøre og se, hvad der sker.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Karina fra Slagelse

Dato : 23-09-04 18:46

Så må vi bare ikke håbe din nabo læser herinde, og ser den besked du lige
har skrevet.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 19:15

"Karina fra Slagelse" <vilikkeoplyse@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så må vi bare ikke håbe din nabo læser herinde, og ser den besked du lige
> har skrevet.

Det er der nok ikke så stor sandsynlighed for, da Lars skriver fra San
Francisco...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : karsten klaaby

Dato : 22-09-04 06:49

> Det er langsomt ved at blive bedre, men vi har også fået at vide at
> Goldens (og andre retrievere) gerne vil holde fast i hvalpetiden så
> længe som muligt....

Ja vores golden er da 6 år og tror stadigvæk han ind imellem er en
hvalp..............
MVH Pia

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 09:25

karsten klaaby <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41511261$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja vores golden er da 6 år og tror stadigvæk han ind imellem er en
> MVH Pia

Hmm man skulle næsten tro i talte om en boxer.
Vores boxer er 7½ og stadig ikke voksen

LN