Ny hvalp
Fra : Karina

Dato : 21-09-04 18:14

Hej NG

Som i ved skal jeg have en Amstaff hvalp om 4 uger.
Der er to hvalpe som jeg har set mig varm på, men hvordan vælger jeg?
Er der noget man skal være særlig OBS på?
Nr 3 som er min yndling pt. vil f.eks. ikke så gerne snakke med mig. Mon det
vil ændre sig? Hun kan godt lide at lege med sine søskende, men kan også
godt lide at være sig selv. Hun kan godt finde på, at ligge sig et helt
andet sted en de andre ligge. Mon hun ikke bliver så social så?
Nr 7 som er den anden, har ikke vist interesse for mig, men virker glad for
min kæreste. Mon hun vil blive ved med at være mest interesseret i min
kæreste, eller kan det vende når vi får hende hjem?

Hvalpene er bare blevet søde. Der er nye billeder på
www.kennelurbrand.webbyen.dk

Det var bare lige nogle tanker jeg havde. Kan godt ske at det lyder lidt
dumt...men jeg er bare lidt usikker.

Mange hilsner

Karina

Fra : Joakim von And

Dato : 21-09-04 20:30

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.kennelurbrand.webbyen.dk
>
> Det var bare lige nogle tanker jeg havde. Kan godt ske at det lyder lidt

hmm.... bare et spørgsmål.

Er du overhovedet sikker på, at det er den rigtige race, du vælger - jeg
mener det er jo ikke et tøjdyr du får med hjem - og ærlig talt,
du lyder godt nok i mine ører lidt grøn i det til at skulle opdrage på sådan
en potentiel dræbermaskine.

Joakim

Fra : Jimmy

Dato : 21-09-04 21:28

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> mener det er jo ikke et tøjdyr du får med hjem - og ærlig talt,
> du lyder godt nok i mine ører lidt grøn i det til at skulle opdrage på

Du lyder som den typiske idiot, som blot læser Ekstra Bladet og får sin
viden og nye udtryk derfra.

Kan du ikke komme med lidt fakta, så vi kan se at du rent faktisk *ved*
noget om racen?

Du har ikke selv hund, så er der andre grunde til at du bevæger dig herind
end at genere med dine som altid intetsigende og provokerende udtalelser?

/Jimmy

Fra : Joakim von And

Dato : 21-09-04 21:43

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> sådan
>
> Du lyder som den typiske idiot, som blot læser Ekstra Bladet og får sin
> viden og nye udtryk derfra.

nåh.

> Kan du ikke komme med lidt fakta, så vi kan se at du rent faktisk *ved*
> noget om racen?

Vi? - kan tøsedrengen ikke klare sig uden hjælp fra kliken

> Du har ikke selv hund, så er der andre grunde til at du bevæger dig herind
> end at genere med dine som altid intetsigende og provokerende udtalelser?

Hør hvem der taler.

Fra : Jimmy

Dato : 21-09-04 21:51

> Vi? - kan tøsedrengen ikke klare sig uden hjælp fra kliken

Idet du undlader at besvare spørgsmålet bekræfter du at du INTET ved om
racen og din latterlige udtalelse blot var "jeg har lært Ekstra Bladets
udtryk og vil lige spille smart med min ny-erhvervede viden".

/Jimmy

Fra : Joakim von And

Dato : 21-09-04 21:59

> [...]
> racen og din latterlige udtalelse blot var "jeg har lært Ekstra Bladets
> udtryk og vil lige spille smart med min ny-erhvervede viden".

Forstår du betydningen af potentiel ?

Joakim

Fra : Jimmy

Dato : 21-09-04 22:04

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Forstår du betydningen af potentiel ?

Og du taler fortsat udenom og cementerer din inkompetence indenfor det emne
du så smart udtalte dig bedrevidende omkring...

Suk,
Jimmy

Fra : Karina Kettner

Dato : 21-09-04 22:25

Hvor er du dog irriterende at høre på Joakim Von And...... dejlig barnligt
hva!

Det er tydeligt at høre at du taler ud fra ingenting andet end hvad du
tilfældigt har læst i en avis. Syntes ikke at du burde udtale dig et sted
som her, for du lyder virkelig ikke til at have foratand på det du svarer
på.

Hilsen

karina

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 09:25

"Karina Kettner" <kettnersbulldog@get2net.dk> skrev i en meddelelse

snip...

> [...]
> som her, for du lyder virkelig ikke til at have foratand på det du svarer

Nåh, så det synes du ikke - det her er usenet, et off. debatrum, hvis det
ikke er gået op for dig endnu.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 09:45

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:415136ed$0$39254$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> snip...

> Nåh, så det synes du ikke - det her er usenet, et off. debatrum, hvis det

Jeg synes faktisk det er det helt rigtige sted at tage debatten.
Jeg har før diskutteret emnet i dk.politik og der har jeg stået helt alene
mod nogen der mener som Joakim.
Synes det er modigt af ham at tage debatten her.

LN

Fra : Jimmy

Dato : 22-09-04 09:42

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message

> Synes det er modigt af ham at tage debatten her.

Modigt? Han er et fjols, der blot går herind for at diskuttere, skændes og
provokere.
Han har givet et absolut minimum af saglig information og beviser gang på
gang at han ikke har sat sig ind i sagerne.

Tro mig - Han er blot en troll der vil ophidse folk.

Mvh
Jimmy

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 10:48

Jimmy <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41513b03$0$39260$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> gang at han ikke har sat sig ind i sagerne.
>
> Tro mig - Han er blot en troll der vil ophidse folk.

Der er faktisk mange der ser det som ham Jimmy. Så jeg er ikke sikker på det
er en Troll. Medierne er utroligt manipulerende.
Er bare superglad for at det er her og ikke i dk.politik hvor jeg oftest har
været alene mod dem alle. Gør det gerne men hold op, hvor er det
anstrengende at skulle gentage sig selv hel tiden sådan et sted.

Det nytter ikke noget at gå efter manden og ikke bolden. Det gavner bestent
ikke sagen.

Man har lov at komme med sin mening, men skal så også kunne holde til at
blive modsagt.

LN

Fra : Jimmy

Dato : 22-09-04 10:52

> [...]

> været alene mod dem alle. Gør det gerne men hold op, hvor er det
> anstrengende at skulle gentage sig selv hel tiden sådan et sted.

Prøv at læse hans indlæg en gang til.
- Han nægter konsekvent at bidrage med viden omkring racerne, da han ikke
har nogen
- Han nægter konsekvent at besvare kritik og spørgsmål der er lidt for
varme for ham men fejer dem væk med en kommentar som at der mangler
punktummer.
- Han sviner folk til frem for at besvare deres spørgsmål

Han opfylder dermed alle kriterierne for blot at være en usaglig person, der
optræder herinde for første gang, eller optræder herinde under falsk,
anonymt psedonym med det ene formål at opildne til en usaglig debat på hans
Ekstra Blads niveau, hvor han kan svine folk til.

Mvh
Jimmy

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 11:25

> Prøv at læse hans indlæg en gang til.
> - Han nægter konsekvent at bidrage med viden omkring racerne, da han ikke
> har nogen

Og det er så der vi kan komme med vores viden. Fordomme kommer jo ofte af
uvidenhed.

> [...]
> punktummer.
> - Han sviner folk til frem for at besvare deres spørgsmål

Jeg synes nu ikke han er ene om at svine til. Menu anset hvem det er, så
nytter det altså ikke bare at svine hinanden til gensidigt.

> [...]
hans
> Ekstra Blads niveau, hvor han kan svine folk til.

Synes nu vi to er lige så anonyme.
Vi kan ikke komme udenom at der er mange Joachim'er der ude med præcis samme
holdninger. Derfor synes jeg ikke debatten er ligegyldig.
Så er det jo vi skal være med til at gøre debatten saglig og ikke til
mudderkastning på ekstrablads niveau.

LN

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 12:23

> [...]
hans
> Ekstra Blads niveau, hvor han kan svine folk til.

Lille sorte Jimmy, du stod vist ikke først i køen, da der blev uddelt
hjerner. Prøv engang at læse tråden igen, reflekter over den i et par år og
kom så tilbage med et mere brugbart svar.

Joakim

Fra : Karina Jakobsen

Dato : 21-09-04 22:04

EJ hvor er du da for smart! hvilken hund har du selv? ik nogen eller....???
siden du har en mening om lige præcis en Amstaff??? hvorfor er den dårligere
end andre racer, det er sjovt at folk som dig ikke kan se at alt bliver
blæst op lige så snart der er tale om en amstaff... i pakker jer pænt væk
lige så snart man høre hvilken race der laver flest bidskader... fordi det i
jeres øjne er et prakeksemplar af en familiehund og hvad skal jeg sige til
at min hvalp helt umotiveret bliver bidt over øjet af en mindre hund (nævner
ingen race, vil nødig nedgøre andres højt elskede hunde), skal jeg gå til
Ekstrabladet... NEJ for de er ligeglade det er jo ikke en "farlig hund"
nårrhhh nej, men den kan sgu gøre lige så mange skader som en hvilken som
helst anden hund. Prøv at forstå en gang for alle at der er forskel på hunde
og på ejere og lad vær med at stemple folk der har en glæde ved de racer som
du kalder for dræbermaskiner. Jeg har ikke selv en Amstaff, så du skal ikke
tro at jeg sidder og hidser mig op pga. det, men det er da frygteligt så
mange mennesker der skal konfronteres med det hver dag. Prøv at gi dem et
ben til jorden og sæt dig ind i racen og IKKE i ekstrabladets nyheder, så er
der hold i din mening, hvis du kendte til racen.

Karina

Fra : Joakim von And

Dato : 21-09-04 22:40

"Karina Jakobsen" <karina@amerikansk-bulldog.dk> skrev i en meddelelse
> EJ hvor er du da for smart!

Tak.

hvilken hund har du selv? ik nogen eller....???

Pitt-bull

> siden du har en mening om lige præcis en Amstaff??? hvorfor er den
dårligere
> end andre racer,

Den er ikke dårligere, kun potentielt farligere og ikke for ukyndige og
uerfarne hundeejere.

> [...]
> Ekstrabladet... NEJ for de er ligeglade det er jo ikke en "farlig hund"
> nårrhhh nej, men den kan sgu gøre lige så mange skader som en hvilken som

Må jeg anbefale anvendelse af punktum i lange sætninger - ovenstående er
sort snak.

Prøv at forstå en gang for alle at der er forskel på hunde
> og på ejere

øh ....du går vist i selvsving nu - jeg taber dig.

og lad vær med at stemple folk der har en glæde ved de racer som
> du kalder for dræbermaskiner.

a'hva sig mig har du drukket af potten - stempler folk, jeg stempler kun
kamphunde.

Jeg har ikke selv en Amstaff, så du skal ikke
> tro at jeg sidder og hidser mig op pga. det,

tja, jeg ved nu ikke rigtig.

> [...]
er
> der hold i din mening, hvis du kendte til racen.

Hvis du tror at lille snotdumme Jimmy er oraklet i Delphi, tager du altså
fejl.

Min mening træffer jeg ud fra mange aspekter. Og ja jeg går ind for et
forbud mod farlige hunde.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 21-09-04 23:06

> Min mening træffer jeg ud fra mange aspekter. Og ja jeg går ind for et
> forbud mod farlige hunde.
>
> Joakim

Og hvad er så i din definition, en farlig hund?

LN

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 09:25

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad er så i din definition, en farlig hund?

Hallo igen mus, definitionen på en farlig hund?

Tja jeg kunne eksempelvis henvise til de hunderacer, der er forbudt ved lov
i flere europæiske lande.

Joakim

Fra : Karina fra Slagelse

Dato : 21-09-04 23:05

Hallo Von And.

En uerfaren hundeejer kan da opdrage en stor muskuløs hund lige så godt som
en erfaren.

Jeg personligt har selv Amerikansk Bulldog, og jeg har aldrig haft hund før
da jeg fin min første tæve, og hun er en stor hængerøv, hun er kærlig, byder
alle gæster velkommen også selvom her ingen er hjemme, (kan så være lidt
upraktisk hvis man får indbrud) men put med det. Hun kan sammen med alle
hunde hun møder. Overfor børn er hun meget rolig og forsigtig så hun ikke
vælter dem.
jeg kender en del am-staff's og de er alle dejlige familiehunde, søde,
kærlige og rare hunde, uden noget ondt i overhoved. Flere af disse er første
gangs hundeejere og det kan jeg overhoved ikke se noget galt i.

Du kan opdrage alle hunde forkert og derved få en farlig hund ud af det. Jeg
kan ikke pege på nogen race der skulle være bedre for førstegangs købere and
andre.

Fra : Mus

Dato : 21-09-04 23:37

Karina fra Slagelse <vilikkeoplyse@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Rz14d.18892$YS1.17556@news.get2net.dk...
> [...]
Jeg
> kan ikke pege på nogen race der skulle være bedre for førstegangs købere

Både og vil jeg sige - mht at alle hunde er begynderhunde. Vil sige nogle i
hvert fald er bedre begynderhunde end andre og man skal i hvert fald sætte
sig ind i racen. Har feks en veninder, der sammen hendes mand har haft
schæfere før.
Efter de har måttet aflive to i tidlig alder, turde de ikke rigtigt
schæferen længere.
De gik til dyrlægen og spurgte ham, hvad de burde vælge.
De fik anbefalet en rotweiler - men en tæve - fordi de har en helt anden
psyke end schæferen.
Og dette kunne de kun bekræfte. Det var bestemt ikke som at have en schæfer.
Den krævede en helt anden opdragelse og meget mere arbejde.
Hun var på ingen måde ond eller aggressiv - bare sværd at opdrage. Og det
er altså en STOR hund, når sådan en er uopdragen
Det lykkedes dem og sikke en dejlig hund det var. En rigtig dejlig bamse.
Til gengæld er deres holdning i dag også , at aldrig har de haft en bedre
børnehund.

Selvfølgelig kan som førstegangsejer også have held med en rotweiler. Det
kommer selvfølgelig også an på hunden og hvor meget man har sat sig ind i
racen.
Det med at sætte sig ind i racen skal man selvfølgelig altid, men erfaring
hjælper også.

Kender ikke så meget til racen Amerikansk bulldog, men alle dem jeg har mødt
har været super søde.

LN

Fra : Karina fra Slagelse

Dato : 21-09-04 23:38

hej LN

Nej. Nogen hunde er klart bedre som begynderhunde end andre, men det er ikke
de samme racer til alle, komme an på hvordan man er som person, hvilken hund
der passer bedst til en.

Hilsen

Karina

Fra : Mus

Dato : 21-09-04 23:57

Karina fra Slagelse <vilikkeoplyse@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9324d.19022$tu5.16783@news.get2net.dk...
> [...]
ikke
> de samme racer til alle, komme an på hvordan man er som person, hvilken

Nemlig
Og det kræver man sætter sig ind i racen.

LN

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 09:24

"Karina fra Slagelse" <vilikkeoplyse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hallo Von And.

Hallo Karina fra Slagelse.

> En uerfaren hundeejer kan da opdrage en stor muskuløs hund lige så godt
som
> en erfaren.

Alt kan lade sig gøre i teorien, men kombinationen ml. en uerfaren hundeejer
og en farlig hund, øger sandsynligheden for, at hunden bliver aggressiv og
ender med at blive aflivet. Mere end 10.000 hundeaflivninger hvert år taler
tydeligt sit eget sprog.

Analog hertil kan man nævne at unge uerfarne førstegangsbilister med hurtige
biler udgør en større sikkerhedsrisiko i trafikken end f.eks. erfarne ældre
< 60 hk bilister og lovgivningen tager da også i dag højde for disse
risikofaktorer i strafudmålingen og forsikringsselskaberne i
aktuarberegningerne.

> [...]
> hunde hun møder. Overfor børn er hun meget rolig og forsigtig så hun ikke

Ok du er så en af de ansvarlige hundejere og heldigvis for det - desværre
står vi stadig tilbage med en stor gruppe af ukyndige hundeejere med
potentielt farlige hunde, det er svært at ignorere også selvom man er glad
for hunde, og det er jeg.

> [...]
første
> gangs hundeejere og det kan jeg overhoved ikke se noget galt i.

Ok det er bare ikke et validt argument i forhold til de meget alvorlige
overfald, der finder sted med kamphunderacer.

> [...]
Jeg
> kan ikke pege på nogen race der skulle være bedre for førstegangs købere

Ikke alle vil give dig medhold i den tese. Jeg har eksempelvis noteret mig
at flere seriøse rottweiler kenneler ikke sælger hanhunde til
førstegangskøbere.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 10:04

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4151368f$0$39266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> og en farlig hund, øger sandsynligheden for, at hunden bliver aggressiv og
> ender med at blive aflivet. Mere end 10.000 hundeaflivninger hvert år

Jeg giver dig delvis ret. Jeg synes heller ikke alle hunderacer er egnede
for førstegangskøbere. Og her har de enkelte avlere et stort ansvar.
Jeg vil nu ikke sige de bare allesammen har anlæg for at bliver aggressive,
men svære for ejeren at styre.
De 10 000 aflivninger om året siger jo intet om hvilke hunde der aflives.
Det indeholder jo alt fra gamle - til syge hunde.

> [...]
> < 60 hk bilister og lovgivningen tager da også i dag højde for disse
> risikofaktorer i strafudmålingen og forsikringsselskaberne i

Men man forbuyder jo ikke de store biler.

> [...]
> står vi stadig tilbage med en stor gruppe af ukyndige hundeejere med
> potentielt farlige hunde, det er svært at ignorere også selvom man er glad

Jeg kender ikke så meget til racen - gør du. Har aldrig hørt om overfald fra
sådan en.

> første
>
> Ok det er bare ikke et validt argument i forhold til de meget alvorlige
> overfald, der finder sted med kamphunderacer.

Jeg synes du definerer meget bredt når du skriver akmphunderacer. Hvilke
racer?
To racer er faktisk forbudt i DK. Pitt Bull og Tosa.
Den labrador der for noget tid siden bed et øre af en dame var da alvorligt
nok - tænk hvis det havde været et barn. Faktum er at det altså ikke altid
er hundens skyld. I dette eksempel går man altså ikke hen til en afbundet
hund. Og sådan er det med alle racer.

Lyder som fornuftige avlere.

LN

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 12:22

> [...]
> De 10 000 aflivninger om året siger jo intet om hvilke hunde der aflives.
> Det indeholder jo alt fra gamle - til syge hunde.

Adfærdsvanskeligheder udgør dog en væsentlig andel heraf - det er altså
virkeligheden i dagens danmark.

> hurtige
> ældre
> >

> Men man forbuyder jo ikke de store biler.

Nej, i stedet indføres hastighedsbegrænsninger, øget hastighedskontrol,
strengere straffe etc.

> Jeg synes du definerer meget bredt når du skriver akmphunderacer. Hvilke
> racer?

Dem som vi normalt forbinder som farlige hunde, eks. amstaff, stb, dogo
arg., ovcharka, mastino napol., fila, foruden pittbull og tosa naturligvis.

Ellers kan jeg henvise til de lande, hvor et forbud mod farlige racer er
implementeret.

Det er egentlig bemærkelsesværdigt at ingen endnu har kommenteret andre
landes restriktive lovgivning indenfor dette område.

> [...]
> er hundens skyld. I dette eksempel går man altså ikke hen til en afbundet

Nuvel men hundebid kan altså ikke altid tilskrives forkert menneskelig
adfærd - det er som om at folk ikke vil forstå, at man ikke kan bortavle
alle
hundens naturlige drifter, instinkter og de harmonerer ikke nødvendigvis med
alm.
menneskers omgang med hunde anno 2004.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 13:05

> aggressive,
>
> Adfærdsvanskeligheder udgør dog en væsentlig andel heraf - det er altså
> virkeligheden i dagens danmark.

Ja såmænd blandt alle racer. Ligesom mange heller ikke gider opdrage sine
børn.

> Nej, i stedet indføres hastighedsbegrænsninger, øget hastighedskontrol,
> strengere straffe etc.

Det er jo også reelt i stedet for bare at forbyde store hurtige biler.

Ligeså med hunde. Nogle strengere regler og straffe for hundeejere og avlere
hvis de misrøgter deres hunde.
Forbud nytter ikke noget.

> Dem som vi normalt forbinder som farlige hunde, eks. amstaff, stb, dogo
> arg., ovcharka, mastino napol., fila, foruden pittbull og tosa
naturligvis.

Jeg ved ikke lige hvem du mener med vi. du kan vel egentlig kun tale for dig
selv.
Tror det er meget forskelligt hvad folk synes er farlige hunde.
Der er mange der feks synes en rotweiler er farlig og også nogen der siger
det samme om schæferen.

> [...]
> Det er egentlig bemærkelsesværdigt at ingen endnu har kommenteret andre
> landes restriktive lovgivning indenfor dette område.

Det behøver du ikke for min skyld. Det er ikke vigtigt for mig.
Næ de må gerne forbyde eller lade være for min skyld.
Så kan man jo lige vel remse lande op, hvor der ikke er så mange
restriktioner. Og hvor er vi så!

> [...]
> alle
> hundens naturlige drifter, instinkter og de harmonerer ikke nødvendigvis

Næh det kan man ikke. kender nogen der måtte aflive en golde retreiver fordi
den bed en anden hund ihjel. Den var heller ikke sød overfor børn. så de
havde sikkerhedslåger overalt i huset for at deres barnebarn ikke skulle
blive bidt. Den var tre år. Og burde i mine øjne aldrig have fået lov at
leve så længe.

LN

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 13:47

> egnede
> aflives.

> Ja såmænd blandt alle racer. Ligesom mange heller ikke gider opdrage sine
> børn.

Netop, det er så min påstand at skader på mennesker og andre hunde vil
tiltage i styrke og intensitet, sfa. den nuværende trend med kamphunde som
kæledyr , potensforlængere etc.

> Det er jo også reelt i stedet for bare at forbyde store hurtige biler.
>
> Ligeså med hunde. Nogle strengere regler og straffe for hundeejere og
> [...]

Det synes jeg man bør lade være op til eksperterne at vurdere - jeg støtter
under alle omstændigheder tankegangen med et "kørekort til hunde" uanset
race.

Hvilke

> naturligvis.
>
> Jeg ved ikke lige hvem du mener med vi. du kan vel egentlig kun tale for
dig
> selv.

Ok med vi, mener jeg de folk, der støtter et egentligt forbud mod visse
hunderacer - vi er faktisk nogle stykker, selvom det næppe kommer til udtryk
herinde.

> Tror det er meget forskelligt hvad folk synes er farlige hunde.
> Der er mange der feks synes en rotweiler er farlig og også nogen der siger
> det samme om schæferen.

Alt er naturligvis relativt, det medgiver jeg.

> Det behøver du ikke for min skyld. Det er ikke vigtigt for mig.
> Næ de må gerne forbyde eller lade være for min skyld.
> Så kan man jo lige vel remse lande op, hvor der ikke er så mange
> restriktioner. Og hvor er vi så!

Men debatten omkring et evt. forbud foregår jo løbende i mange lande, der
endnu ikke har indført et forbud.

> [...]
> havde sikkerhedslåger overalt i huset for at deres barnebarn ikke skulle
> blive bidt. Den var tre år. Og burde i mine øjne aldrig have fået lov at

Enig det er synd både for hund og familie.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 14:17

> Netop, det er så min påstand at skader på mennesker og andre hunde vil
> tiltage i styrke og intensitet, sfa. den nuværende trend med kamphunde som
> kæledyr , potensforlængere etc.

Det er ren og skær symptombehandling.
Nej det med potensforlængere tiltager ikke i styrke fordi der er en bestemt
type hunde. De vælger såmænd bare en anden hunderace.
Antal af kamhunde er steget samtidig med at antallet af bidskader er faldet.

> [...]
støtter
> under alle omstændigheder tankegangen med et "kørekort til hunde" uanset

Og hvem er så eksperterne. Hundejere, hundetrænere,
hundeadfærdskonsulenterne, sygeplejersker på sygehusene, politiet, DKK,
Dyrenes beskyttelse eller dem der kun har deres viden fra Ekstra Bladet.

Det med kørekort til hunde er en god idé, hvis det kan administreres og
kontrolleres.

> Ok med vi, mener jeg de folk, der støtter et egentligt forbud mod visse
> hunderacer - vi er faktisk nogle stykker, selvom det næppe kommer til
udtryk
> herinde.

Ja jeg ved der er flere. I er bare ikke meget enige om hvilke racer. Har
endda talt med flere der mener alle hunde over 35 kg bør forbydes.

> Men debatten omkring et evt. forbud foregår jo løbende i mange lande, der
> endnu ikke har indført et forbud.

Ja og her er der også mange der mener det er nonsens.

LN

Fra : Karina fra Slagelse

Dato : 22-09-04 10:01

Ja men det kan ligesåvel ske for en mangegangs hundeejer med en dalmatiner.
Du kan ikke gå ind og sige at en bestemt hunderace er farlig, det er
forskelligt fra hund til hund. det svarer til at du siger alle mennesker er
farlige, fordi nogen begår mord og voldtægt. Det gør da ikke dig til morder
hvis din nabo begår et mord, ligesom det ikke gør en am-staff farlig i f.eks
odense fordi en am-staff i f.eks Fredericia har bidt en mand.

Det hele kommer an på ejeren, HVORDAN de opdrager den og ikke hvor mange
hunde de har haft før. Bare fordi man er uerfaren kan man sagtens opdrage en
muskulis hund. Du kan IKKE skære alle over en kam.

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 12:31

> Ja men det kan ligesåvel ske for en mangegangs hundeejer med en
dalmatiner.

Øh, hvad svarer du på - prøv i stedet at skrive under dèt du svarer på, det
gør sammenhængen lidt mere overskuelig.

Joakim

Fra : Karina fra Slagelse

Dato : 22-09-04 20:50

Jeg svarede sådan lidt på alle de 3 beskeder du havde skrevet da jeg tændte
min computer i formiddags.

Og med hensyn til at skrive forvirrende, så syntes jeg det er meget
forvirrende den måde i skriver inde mellem den gamle tekst, i stedet for
bare at skrive øverst.

Fra : Rinski

Dato : 21-09-04 23:13

Det er fint du har den holdning, men hvorfor genere en person der glæder sig
til at få en ny hund, hvad er din hensigt med det? og du skal heller ikke
begynde at lege dansklære og fortælle mig hvor jeg skal sætte punktum osv,
det er bare ærgeligt at du ikke kan forstå hvad jeg skriver, det er trods
alt dansk! Jeg kan se at du ikke har nogen form for forklaring på at der
skal være forbud kun at du har en mening! SÅ LAD OS HØRE DEN... men du har
åbenbart læst nyheder, men har dog IKKE fattet at det er dem i den anden
ende af snoren den er gal med??? så der er noget du har misforstået, når du
siger du stemlper hundene og ikke ejerne!
Hende der skrev spørgsmålet til at starte med hun regnede jo nok ikke med
sådan en nedladende, latterlig kommentar! Du må ha et sølle liv når du kan
tage glæden fra andre folk... det er da at synke for lavt! tror du skal
finde en netgruppe hvor dine interesser passer ind i stedet for at nedgøre
andre mennesker og deres hunde.
Karina

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 09:25

"Rinski" <karina@vilikkeoplyse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde en netgruppe hvor dine interesser passer ind i stedet for at nedgøre

Hmmm...... kom igen, det der duer bare ikke.

Joakim

..

Fra : Verner

Dato : 22-09-04 14:46

On Wed, 22 Sep 2004 00:13:12 +0200, "Rinski" <karina@vilikkeoplyse.dk>
wrote:

>men har dog IKKE fattet at det er dem i den anden ende af snoren den er gal med???

Det har du jo helt ret i, men det er vel også derfor man har forbudt
skydevåben !

Samme regel burde gælde for flere hunderacer.

Verner

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 15:54

Verner <Verner@post.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:n603l0l97eed7pffjo64oosmbfc43i5vdo@4ax.com...

> Det har du jo helt ret i, men det er vel også derfor man har forbudt
> skydevåben !
>
> Samme regel burde gælde for flere hunderacer.
>
> Verner

Men man har ikke forbudt store hurtige biler.

Og helt forbud er der jo ikke mod våben. Man skal indervises i brugen af
våben og aflægge prøve.

Synes da det ville være fint med "kørekort" til hunde

LN

Fra : Karina fra Slagelse

Dato : 21-09-04 23:25

Hvad ser du som en farlig hund?

Jeg ser en utilregnlig hund med forkert opdragelse som farlig. Du kan ikke
skære alle hunde af en race over samme kam. Der findes langt flere søde og
godt am-staff's end der findes fejlopdragede. Tænk lige lidt nærmere over
det.
Langt størstedelen af de hundebid der sker, er bid fra "søde familiehunde"
af racer der er kendt for at være rolige og børnevenlige. Det syntes jeg
personligt er foruroligende.

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 09:25

> Hvad ser du som en farlig hund?

Eksempelvis en hund der er uimodtagelig overfor smerte og avlet til at kæmpe
til det sidste.

> [...]
> godt am-staff's end der findes fejlopdragede. Tænk lige lidt nærmere over

Det er muligt, men når jeg læser om specifikke racer, der når først de
angribe, påfører alvorlige skader, i en del tilfælde med døden til følge, så
reagerer jeg altså og det ser ud til at mange landes regeringer har samme
opfattelse, (jvf. de indførte forbud mod farlige hunderacer i visse lande).

> Langt størstedelen af de hundebid der sker, er bid fra "søde familiehunde"
> af racer der er kendt for at være rolige og børnevenlige. Det syntes jeg
> personligt er foruroligende.

Det er jeg ikke uenig i.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 10:34

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:415136c9$0$39254$14726298@news.sunsite.dk...
> "Karina fra Slagelse" <vilikkeoplyse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Eksempelvis en hund der er uimodtagelig overfor smerte og avlet til at
kæmpe
> til det sidste.

Der er faktisk rigtigt mange hunde der har en utrolig høj smertetærskel. Og
det er altså ikke bare kamphunderacer

Kender en, der har en Cairn terrier. Den er sgu ikke til at få til at slippe
når den først har fat i noget eller en anden lille hund. Tænk hvis det var
et lille baren den havde fat i. Den er nu ikke agrressiv overfor mennesker,
men bryder sig ikke om andre hanhunde.

Har selv en boxer. Han slipper prompte når vi siger slip. Han kan heller
ikke lide alle hanhunde. Han har altid kun markeret. Synes det er meget
typisk for boxere -de har ikke andet en pjat i hovedet.
De har måske udseendet imod sig mender skal mere til at gøre en hund farlig
(jeg synes selvfølgelig han er den smukkeste hund).

Så ville det ikke være mere reelet at tage fat om netop de hunde der er
problemet og ikke alle indenfor en bestemt race ( faktisk en slags
hunderacisme he he)

Ved ikke om du kender en Mastiff. Det er kæmpe hund - meget meget rolig.
Ingen drifter overhovedet. Talte med en avler for noget tid siden - der
ubevidst kom til at sælge til den forkerte køber. der mente sådan en stor
hund måtte være en god vagthund og potensforlænger. Det var den bare slet
ikke. Den blev totalt forvirret og kunne slet ikke finde ud af det. Men
aggressiv det lykkedes det ham at få den efter mange år. Så alle hunde kan
gøres aggressive.

> [...]

> reagerer jeg altså og det ser ud til at mange landes regeringer har samme
> opfattelse, (jvf. de indførte forbud mod farlige hunderacer i visse

Ja man læser sgu så meget. En schæfer kan også slå ihjel eller en labrador
osv osv
Men det er ikke så meget potensforlænger hunde.

Ved at forbyde bestemte hunderacer tager man fat om symptomet ikke roden.
Mange af de racer du sikkert tænker på, tiltrækker ofte folk der har brug
for en potensforlænger.
Forbyder man disse racer - ændrer man jo ikke noget ved at disse personer
stadig har brug for en potensforlænger. Og de skal nok finde en hund der kan
gå hen og blive potentiel farlig.
Tager man fat om problemet, for jo det er da et problem, er det ikke
hundene - det er ejerne man skal se på.

LN

Fra : Karina

Dato : 22-09-04 09:23

> [...]

>mener det er jo ikke et tøjdyr du får med hjem - og >ærlig talt,
>du lyder godt nok i mine ører lidt grøn i det til at skulle >opdrage på

Jeg svarer ikke for at skændes med dig!!!! Husk lige det!

Jeg har hund i forvejen. En Amstaff blanding og har haft hund i min barndom,
så jeg ved godt hvad en hund er og jeg ved hvor forskellige de kan være.

Mine spørgsmål har ikke noget at gøre med, at jeg er "grøn" men jeg vil bare
gerne gøre det rigtigt. Det lyder jo til at du er en af de mennesker som har
en masse fordomme overfor Amstaffen og det er bl.a. disse fordomme jeg gerne
vil være med til at bekæmpe ved at vise folk, at ordenlige mennesker GODT
kan holde dem som familiehund og give dem en god opdragelse.
Jeg er træt af, at høre om farlige dræbermaskiner, for hunden er der i bund
og grund ikke noget galt med, det er de mennesker der får dem og som ikke
ved hvad de går ind til, som ikke har noget mellem ørene. Det går desværre
bare ud over racen.
Er det ikke Amstaff er det Rotweiler, Dobberman eller Schæfer. Men lige nu
går det ud over Amstaffen både pga. de ulykker der har været og pga
hundekampe. Synes bare det er synd for hunden og for os, som rent faktisk
har de bedste intentioner med hunden.

Jeg har sat mig grundig ind i hvad det vil sige at have Amstaff og jeg ved
at de på mange punkter er anderledes end en lab eller golden osv, derfor
føler jeg mig også rustet til at opdrage vores hvalp ordenligt.
Jeg snakker med kennelen næsten dagligt for at følge med i hvordan hvalpene
udvikler sig og på den måde har jeg kunne sorterer fra undervejs.
Der er f.eks. en som allerede nu har et lidt hidsigt temperament og hende
ville jeg da aldrig vælge.
Dertil har jeg ikke nok erfaring og det erkender jeg.

Grunden til at jeg spurgtet som jeg gjorde i mit første indlæg var fordi,
jeg ikke har prøvet at vælge hvalp før. Da vi fik vores han var det min
kæreste som valgte fordi jeg var meget syg på det tidspunkt. Men nu skal jeg
være med til at vælge og vil derfor gerne vide hvad det egentlig er jeg skal
se efter.
Det kan godt ske, at jeg fik mit spørgsmål var formuleret forkert, så jeg
kom til at lyde dum og uviden, men det var bare nogle tanker jeg gik med og
nogle gange er det lidt svært at få skrevet dem ned så de lyder ordenlig.

Men alt i alt synes jeg ikke du har ret til at dømme mig. Du kender ikke
mine erfaringer med hunde og ved ikke hvor meget reesearch jeg har lavet
inden jeg valgte race.

Hilsen

Karina

Fra : Joakim von And

Dato : 22-09-04 09:38

> [...]
> vil være med til at bekæmpe ved at vise folk, at ordenlige mennesker GODT
> kan holde dem som familiehund og give dem en god opdragelse.

Ok - godt svaret.

snip...

> [...]
>
> Men alt i alt synes jeg ikke du har ret til at dømme mig. Du kender ikke
> mine erfaringer med hunde og ved ikke hvor meget reesearch jeg har lavet

Nu var det ikke så meget dig som person min kommentar var rettet imod, men
mere kombinationen af uerfarne hundeejere med farlige hunderacer.

Du har hermed tilbagevist at det ikke gælder for dig, og det troede jeg rent
faktisk heller ikke var tilfældet, (folk der skriver herinde er jo pr.
definition hundeelskere og hundekyndige). Det var mere den principielle
diskussion, jeg var interesseret i.

Joakim

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 10:38

> [...]
>
> Men alt i alt synes jeg ikke du har ret til at dømme mig. Du kender ikke
> mine erfaringer med hunde og ved ikke hvor meget reesearch jeg har lavet

Søde Karine. Der findes ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar.
Men synes du fik svaret i en god og fornuftig tone.

LN

Fra : Karina Jakobsen

Dato : 21-09-04 20:51

ÅRRHHH alle de kommentarer som dræbermaskine... er ved at være træt af folks
fordomme! og udtryk! lige meget hvilken race man skal ha´ så har man vel ret
til at være usikker på nogle ting, når det er første gang man skal have en
hund! og så er det vel ens ret til at spørge herinde og få nogle råd i
stedet for at ens nye hund skal jordes på forhånd!
(måtte lige af med det)

Du skal vælge den hvalp du synes bedst at kunne lide, den må selvfølgelig
ikke virke bange. Tingene ændre sig når den kommer til sit nye hjem med nye
omgivelser, med masser af kærlighed og trygge omgivelser, det er klart at de
vil lege med søskende, de er vant til dem og føler sig trykke ved dem! meget
af det vender selvfølgelig, det bliver ikke det samme når den kommer hjem!
men sørg for at socialisere hvalpen, lad den komme ud blandt andre hunde, på
samme størrelse/alder når den kommer hjem og er faldet til... start til
hundetræning med den, det er en god ting! håber du kan bruge mit svar til
lidt. eller må du endelig spørge mere!
Og så håber jeg ikke du skal høre om mere om dræbermaskine og diverse ting!
God vind og held og lykke med den lille nye!

Karina

Fra : Karina Kettner

Dato : 21-09-04 22:05

Hej

Kun folk der ikke har rigtig forstand på hunde og opdragelse kan finde på at
kalde dem for dræbermaskiner.
hvor tit er det lige man hører om en labrador der har bidt et barn
f.eks??????+ Ikke særlig tit, og det er kun fordi det ikke er interessant at
skrive om fordi labradoren er så kendt herhjemme. Men at skrive om en stor
amerikansk muskuløs race der har bidt, der er sjovt og sælger i medierne,
for de er ikke lige så udbredte herhjemme, og der er det nemmere at fortælle
en god og lidt usand historie, da der er mange der ikke kender racen, og så
kan man jo bilde folk hvad som helst ind.
Det hele kommer an på hvordan man opdrager sin hund. Opdrager man sin hund
almindeligt og med kærlighed, socialiserer den og ellers behandler den pænt
så får man en kanon hund og bedste ven.
Alle racer kan blive farlige i de forkerte hænder.

Går man ind og ser på top ti listen for hvilke racer der bider mest er det
faktisk den kendte familiehund Golden Retriveren der ligger øverst.

Tænk dig lidt mere om inden du kalder en hund for en dræbermaskine, for du
har intet at have det i.

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 22:07

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> Hvalpene er bare blevet søde. Der er nye billeder på
> www.kennelurbrand.webbyen.dk

De er da blevet store. Nuttede også selvfølgelig.

> Det var bare lige nogle tanker jeg havde. Kan godt ske at det lyder lidt
> dumt...men jeg er bare lidt usikker.

Det lyder skam ikke dumt. Det er jo svært, at vælge.
Hvis nummer 3 er din favorit, så sats på den og hvis i allerede ved, hvad
hvalpen skal hedde, så få opdrætteren til, at bruge det navn allerede.

Når i får hvalpen hjem, er det jo jer, der former hvalpen og dens måde, at
være på.
Hvis i bare udsætter den gradvist for en masse nye indtryk. som mennesker,
hunde, andre dyr, familiebesøg osv., så skal i nok få en rigtig god hund,
uanset hvilken hvalp i vælger.

Assi var også lidt asocial ind imellem, da vi fik hende hjem, men hun er nu
en stor hængepot, der vil være, hvor vi er.
Hun har dog sovet i stuen eller børneværelset hver nat. ( Skulle lige
trøstes et par gange de første nætter. ) Det gør, at hun nu kan være alene
hjemme uden problemer og hun kan også være alene i bilen, uden at æde den.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Karina

Dato : 22-09-04 08:55

>Det lyder skam ikke dumt. Det er jo svært, at vælge.
>Hvis nummer 3 er din favorit, så sats på den og hvis i >allerede ved, hvad
>hvalpen skal hedde, så få opdrætteren til, at bruge det >navn allerede.

Hej Buffy

Tak for dit svar.
JA det er nemlig også lidt pga navnet at jeg godt kunne tænke mig at vælge
snart. Det ville være dejligt hvis den forstod sit navn når den kom hjem.
Vores anden hund lystrede på sit navn da vi fik ham og det gjorde det en del
nemmere.

Det er jo rigtig at det har meget med prægning at gøre...Havde helt svedt
det ud *G*. Jeg tænker på så meget lige nu, så selv de mest oplagte ting
falder ud *S*

Synes forresten din racebeskrivelse på din side er rigtig fin.

Mange hilsner

Karina

Fra : Mus

Dato : 21-09-04 23:55

Karina <ingen@email.her> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41506187$0$39255$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> www.kennelurbrand.webbyen.dk
>
> Det var bare lige nogle tanker jeg havde. Kan godt ske at det lyder lidt

Hvor ser de dejlige ud, og de ligner ikke længere så meget marsvin

Jeg synes da i skal vælge jeres yndling, medmindre i får en decideret
hvalpetest, der viser noget helt andet, eller den nuværende ejer mener
hunden slet ikke vil passe til jer. Det kan være svært at vurdere en hvalpe
udfra et øjebliksbillede. Har i fået en vurdering fra kennelen vedr. jeres
valg og ønsker? De har dem trods alt hver dag og kan nok bedre vurdere
hvalpenes sind.

LN

Fra : Karina

Dato : 22-09-04 08:51

>Har i fået en vurdering fra kennelen vedr. jeres
>valg og ønsker? De har dem trods alt hver dag og kan >nok bedre vurdere
>hvalpenes sind.

Hej LN

Kennelen synes også nr 3 eller nr 7 er gode til os. Nr 3 kan godt være lidt
en bisse, hvor nr 7 er mere rolig, men ingen af dem er ondskabsfulde.
Vi skal først vælge om 3 uger, men man går jo og gør sig nogle tanker
Der bliver måske lavet hvalpetest på dem og det vil jo måske gøre det
nemmere.

Mange hilsner

Karina

Fra : Rikke Andersen

Dato : 22-09-04 09:49

> Det var bare lige nogle tanker jeg havde. Kan godt ske at det lyder lidt
> dumt...men jeg er bare lidt usikker.

Ahhhr kender jeg godt - det er sq også svært. Jo længere du venter jo større
chance har du for at det du ser i hvalpen er det rigtige. Kan du komme til
at vente helt til uge 7 og efter en evt hvalpetest inden du beslutter dig
ville det være det bedste

Jeg har lige haft et kuld hvalpe som jeg har gået hjemme hos i 8 uger og
gloet på i 24 timer i døgnet, og jeg skulle vælge en tævehvalpe fra til mig
selv da de var 6 uger gamle (Grunden var at hanhundeejeren skulle have lov
at vælge hans parringshvalp på det tidspunkt)

Selvom jeg gloede på dem hver dag valgte jeg alligevel den forkerte til mig
selv, som jeg solgte da hun var 10 uger gammel fordi hun alligevel ikke var
den rette til mig, og nu går jeg og glor på den ene af de tæver
hanhundeejeren har fra kuldet (han valgte 2 fra kuldet) og forsøger forgæves
at få lov at købe den tilbage *S*

Rikke

Fra : Karina

Dato : 22-09-04 10:06

> [...]
>den rette til mig, og nu går jeg og glor på den ene af de >tæver
>hanhundeejeren har fra kuldet (han valgte 2 fra kuldet) >og forsøger

Hej Rikke

Nej hvor ærgeligt, at du fik valgt forkert.
Vi skal først vælge i 7 uge, så der er lidt tid. Jeg er bare så bange for at
vælge forkert. Ville bare blive så ked af det, hvis jeg ikke kunne
magte/have hende når det kom til stykket.
Men er man ikke rimlig godt rustet hvis man først vælger i 7 uge? Er hvalpen
så ikke ved at vise sig fra den siden som den vil være når den er voksen?
Det har jo som Buffy skrev også meget med prægning at gøre, men
temperamentet bliver vel ved med at være det samme? Gør det ikke?

Mange hilsner

Karina

Fra : Rikke Andersen

Dato : 22-09-04 10:44

> [...]
> Det har jo som Buffy skrev også meget med prægning at gøre, men
> temperamentet bliver vel ved med at være det samme? Gør det ikke?

Hejsa Karina

Jeg skal jo ikke gøre mig til ekspert på området for det er jo utroligt
svært at se hvad de udvikler sig til. Den tæve jeg alligevel ikke ville have
kan jeg ikke sætte helt ord på hvorfor jeg ikke ville have - den gjorde
nogle irriterende ting, brugte fx 4 dage på at vende sig til halsbåndet - de
andre sagde "nå okay halsbånd" - det er lidt svært at forklare hvad det var,
for det var bare en fornemmelse.

Men du skal ikke have ondt af mig, vi har beholdt 2 dejlige hanhvalpe fra
kuldet der er indtil nu tegner rigtig fint og den tæve jeg alligevel ikke
ville have har fået et pragtfuldt hjem hos nogle der elsker hende højt

Der er jo alle mulige aspekter der tilsammen danner hunden, Mod, overblik,
samarbejsvilje, selvstændighed osv osv osv nogle hundene udvikler sig jo
hele tiden. Nogle hurtigere end andre - jeg synes det er svært at se hvad de
virkelig indeholder når de er små. Også selvom de har fået nøjagtig samme
opvækst og prægning, er de helt forskellige individer
Fordi en hvalp ikke passer til én betyder det jo ikke at det er en dårlig
hvalp - jeg tror det er utroligt vigtigt at være ærlig med, hvad for en type
hund man passer bedst sammen med og så forsøge at gå efter den type.

Min mand bliver fx. skide hamrende irriteret hvis hans hund er bange for alt
muligt eller er en lille pylderrøv og han tænder helt af hvis der står et
genstridigt får den ikke kan flytte. Jamen han skal jo ikke vælge en blød
hund, for den vil jo blive bange for ham på no time. Det gør ikke den hund
han vælger fra til en dårlig hund men bare en dårlig hund til ham.

Håber du fatter lidt af hvad jeg forsøger at sige

Rikke
www.bobbe.dk

Fra : BettinaP

Dato : 22-09-04 15:33

"Karina" <ingen@email.her> wrote in message

> [...]
> Det har jo som Buffy skrev også meget med prægning at gøre, men
> temperamentet bliver vel ved med at være det samme? Gør det ikke?

jo det gør, i hvert fald vil du kunne vælge udfra en tendens hunden har.
Min Mocka på nu 4 år er blevet helt som jeg vurderede hende til at være som
hvalp. Hun er superkælen (hvilket ikke altid er tilfældet hos en Ridgeback),
nysgerrig og god selvtillid. Lidt afventende, dvs hun lige skal ha lov til
at se tingene an, men hvis hun får lov til det, er der ingen grænser for
hvad hun tør kaste sig ud i. Præcis hvad jeg ønskede mig (jeg ville ikke
have en der var alt for dominerende, derfor var den afventende holdning helt
fin).
Mine første to hunde ville jeg aldrig ha valgt, hvis jeg havde vidst det om
hunde jeg ved i dag. Den første var ene hvalp tilbage af kuldet, 10 uger
gammel og sad alene i en løbegård. Hun blev aldrig vænnet til at være alene
hjemme , splittede hele hytten ad selvom vi bare var væk 5 minutter. Og
fejlede så iøvrig 117 ting, formentlig pga indavl, så vi måtte aflive hende
da hun var 2½ .
Den anden var lidt som du beskriver, han sad hele for sig selv mens de andre
hvalpe tonsede rundt og legede. Han var en meget usikker hund og selvom vi
da fik en dejlig hund ud af ham, skulle der ikke meget til at skubbe ham ud
af balance.

Jeg synes det lyder en smule alarmerende når du skriver, at hende nr. 3 tit
ligger for sig selv og ikke vil hilse på dig. Det kan betyde en usikker
hund, men det er selvfølgelig svært at vurdere udfra så kort en beskrivelse.
Med den race du har valgt ville jeg nok være meget på vagt med dominans, men
der er vist mange herinde, der kender mere til Amstaff temperamentet end jeg
gør.

min pointe er bare: se godt efter, vent endelig til der er lavet en
hvalpetest og lyt meget til opdrætteren, hvis du ellers har tillid til
ham/hende (hvis du ikke havde, ville du vel ikke købe hvalp der), for det
HAR betydning hvordan hvalpen er i den alder - helt klart!

Bettina