Skrue
Fra : Preben Christensen

Dato : 21-09-04 16:27

Hej

Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
motor, ellers trækker den bagenden
nedad og løfter forenden?
Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-09-04 20:26

Preben Christensen wrote:
> [...]
> motor, ellers trækker den bagenden
> nedad og løfter forenden?
> Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?

Hvad er det for en båd du snakker om ud over det er din?

- Lars?

Fra : Preben Christensen

Dato : 21-09-04 21:22

det er en 25 fods spidsgatter af træ billeder kan ses i dk.binaer under
skrue

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 13:13

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> det er en 25 fods spidsgatter af træ billeder kan ses i dk.binaer under
> skrue

Hej Preben

En spidsgatter har en dum facon )

Iøvrigt elsker jeg spidsgattere og er opvokset i spidsgattere, så det er
ikke fordomme der præger min holdning!

Principielt er der for lille bæreevne agter, og det betyder, at den som alle
deplamentsbåde - når man kommer op over den teoretiske skrogfart (Der jo er
en fart i knob ca. lig med vandlinielængden i meter), "graver" agterenden
ned.

Spidsgatteren er så bare specielt slem til det, da der ikke i faconen er
reserveopdrift i agterendens facon.

Du kan tydeligt se det hvis du sammenligner en spidsgatter med en moderne
kapsejladsbåd (f.eks. en X "et eller andet") X'en er flad og bred lige over
vandlinien, den har altså et meget store bæreevnereerve liggende lige over
vandet, når så den når sin teoretiske skrogfart, så kommer den flade brede
"røv" i vandet, og bærer oppe.

Når spidsgatteren når sin teoretiske skrogfart, så synker agterenden bare
ned i hæk bølgen, og faconen giver ikke meget ektra opdrift.

Den motor kraft = det antal omdrejninger der giver den teoretiske skrogfart
det er det du kan udnytte.
Al yderligere motorkraft giver kun meget begrænset ekstra fart, fordi det
meste af energien bliverbrugt til at "slæbe røven ned i hækbølgen".

Nej jeg mener ikke at en ændret skrue gør noget ved det.

Hvis skruen er "for stor eller stejl" vil motoren sejtrække og vil ikke
kunne nå max omdrejninger hvis skruen er for lille eller for lile stigning,
så vil den løbe mange omdrejning

hilsen John

Fra : Hanne og Hans

Dato : 22-09-04 10:31

Har den nået topfarten? Farten i knob er lig 2,43 x kvadratroden af
vandlinien i meter for en deplacementsbåd.
Hans

Fra : Preben Christensen

Dato : 22-09-04 17:43

Hej den er 8 meter i vandlininen kan det så passe at regnestykket giver lidt
over 6????
det kan da ikke passe at en båd på 25 fod max kan sejl det eller hvordan
regner man det ellers ud??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-04 20:59

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Hej den er 8 meter i vandlininen kan det så passe at regnestykket
> giver lidt over 6????
> det kan da ikke passe at en båd på 25 fod max kan sejl det eller
> hvordan regner man det ellers ud??

Jo, det passer fint
Det er jo ikke nogen planende båd, du har købt

Claus

Fra : Preben Christensen

Dato : 22-09-04 21:05

Hej Claus

Nej det ved jeg godt det ikke er
men den er jo født med en noget større motor mon den også kun sejlede de 6
knob?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-04 21:44

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Nej det ved jeg godt det ikke er
> men den er jo født med en noget større motor mon den også kun sejlede
> de 6 knob?

Ja!

Claus

Fra : Ernst Johansen

Dato : 08-10-04 13:46

Det tror jeg ikke, svaret er snarere, at motoren er "for kraftig" i forhold
til bådens teoretiske skroghastighed. Måske er dette velkendt, men
alligevel:
En deplacementsbåd har en teoretisk max hastighed, som udregnes således:
Kvadratroden af bådens vandlinielængde i fod * 1,5 = bådens topfart i knob.
En båd med en vandlinie på 25 fod vil således max kunne sejle 7,5 knob.
Denne hastighed vil i de fleste sejlbåde kunne opnås med ganske få HK. Hvis
du sætter mere "power" på og forsøger at overskride skroghastigheden, vil
båden forsøge at plane, hvilket den ikke kan - og så opfører den sig som du
beskriver.
Jeg har selv samme "problem" i min LM23, som har en 38 HK motor, hvor den
kunne nøjes med 10. Men jeg glæder mig over at kunne klare mig med halv
kraft - og dermed mindre støj og slid på motoren.

Med venlig hilsen
Ernst Johansen

Fra : Preben Christensen

Dato : 10-10-04 01:18

Hej

Tak for svarene
Det kan jeg da godt se det er da mere behageligt at kunne sejle med få
omdrejninger
og ikke så mange vibrationer samtidig er den så også mere økonomisk

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-10-04 10:36

Preben Christensen wrote:
> [...]
> omdrejninger
> og ikke så mange vibrationer samtidig er den så også mere økonomisk

Og samtidig har du kraftoverskud til hvis du kommer ud i strid modvind
og bølger. Altid en god ting

- Lars