Undgå at hunden trækker ?
Fra : BP

Dato : 21-09-04 13:32

Hej alle

Hvordan lærer man sin hund ikke at trække når man går med den ?..

Synes ikke det virker rigtigt at hive alt hvad man kan i snoren og skælde
hunden ud (det er meget skældud på en kort tur, og ikke rart for nogen af
os).

Nogen der har nogle gode træningsideer omkring dette ?

Mvh
Bo

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 21-09-04 14:17

Hej Bo
"BP" <bo_hoirup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunden ud (det er meget skældud på en kort tur, og ikke rart for nogen af

Metoden med at hive og skælde ud, er også en meget dårlig ting efter min
mening, hunden fatter ikke hvorfor man skælder du, så du har ret, det er
ikke rart for nogen af jer.

Jeg har ladet mig fortælle at metoden med at stoppe op hver gang hunden
trækker skulle virke på sigt. Hunden fatter hurtigt at der ikke komme fremad
hvis den trækker. Men det kræver en del tålmodighed, hvilket jeg ikke altid
selv har, og hvilket betyder at Nicki også trækker i ny og næ ( nok lidt for
ofte ). Jeg prøver selv metoden, men som sagt har man ikke altid tid til
at stoppe op hver gang man har gået 2 skrit, men prøv det, det er i hvert
fald bedre end at rykke i linen hele tiden.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

PS køb evt. en sele istedet for halsbånd, det synes det er blevet lidt bedre
med.

Fra : Anne Marie

Dato : 21-09-04 14:44

Hej.

Jeg har lidt samme erfaringer som Bolette - har ikke altid tålmodigheden til
at stoppe HVER gang der bliver trukket, hvilket givetvis er derfor jeg
stadig kan blive hevet lidt i.

Men, men, men ... når vi tager os sammen og er konsekvente, dvs. stopper op
i samme sekund snoren strammes og bliver stående, indtil hun vender sig om
og kigger på os, hvorefter vi fortsætter turen, så er der hurtige fremskridt
synes jeg.

Tænk hele tiden over, at hunden ikke må få noget som helst ud af, at snoren
strammes.
Nogle gange når jeg stopper, så stopper hun også op, men begynder så at
snuse ..stadig med strammet line, hvorfor jeg så bakker, indtil hun vender
sig og kigger.

Det var lige mine erfaringer.

Hilsen 5 mdr.'s hvalpemor

www.hoeythomsen.dk

Fra : qfha

Dato : 21-09-04 15:36

"BP" skrev d. 21-09-04 13:32 dette indlæg :
> [...]
af
> os).
>
> Nogen der har nogle gode træningsideer omkring dette ?

-------

Du skal skabe usikkerhed hos din hund, således dens opmærksomhed er på
dig. Det kan du gøre ved at skifte retning. Hvergang hunden begynder at
være længere fremme end ønsket krydser du vilkelret ind bag den og siger
plads. I løbet af et par sekunder er det slut med at trække. (Jamen, det
er så nemt).

En anden model udfra samme princip er, at vende 180 grader ind imod
hunden, og gå den anden vej. Det kaldes kontakt øvelser.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mus

Dato : 21-09-04 16:19

> [...]
>
> En anden model udfra samme princip er, at vende 180 grader ind imod
> hunden, og gå den anden vej. Det kaldes kontakt øvelser.

Vi har brugt samme metode til vores hund. Dog stadig med små præcise ryk i
linen ind i mellem også. Ikke så hovedet flyver af men så hunden lærer at en
klirrende kæde er ensbetydende med at nu skal tempoet sænkes. Sådan at det
stadig er rarest for hunden at have løs line. Lidt samme effeket med
klirrende halsbånd har Hjemisbilen på mange mennesker Vi har også brugt
det med at skifte retning og hele tiden lave nye ting (omkringvendinger etc)
der gør at hunden skal være opmærksom på dig og ikke alt andet. Jeg vil så
sige at det tog lidt mere end fem selunder at lære vores hund det. Det
kommer nok meget an på ens hund.

Kender også nogen, der har haft succes med at sætte benet ind foran hunden
når den trækker.

LN

Fra : qfha

Dato : 21-09-04 19:05

------------

"Jeg vil såsige at det tog lidt mere end fem selunder at lære vores hund
det. Det
kommer nok meget an på ens hund.".

Selvfølgelig kan man komme ud for at det tager længere tid, hundene er
forskellige, men normalt tager det ikke lang tid. Det der egentlig kan
tage tid er at lære førerne at fortage vendingerne korrekt. Af en eller
anden årsag er det ret vanskeligt at lære at vende de 180 grader, mange
er ved at falde over deres egene ben, indtil det sidder på rygraden.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja Bjerke

Dato : 22-09-04 07:28

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i melding

> Jeg vil så
> sige at det tog lidt mere end fem selunder at lære vores hund det. Det
> kommer nok meget an på ens hund.

Har man en gravhund tar det fem...

år!

Hilsen Anja

- som har brukt denne metoden i to år, og som stadig må minne min gravhund
på reglene et par kilometer hver tur. Min relativt nyanskafne terriermix er
meget mer lærenem. Eller måske ikke så egenrådig?

Fra : M&M

Dato : 22-09-04 16:59

"Anja Bjerke" <adressenetterfølgeranjagtb@online.no> skrev i en meddelelse

(KLIP)

> [...]
er
> meget mer lærenem. Eller måske ikke så egenrådig?

(-nok fordi det er Border Terrier Anja! )

Hilsen Camilla

-Selvfølgelig med Bordere!

Fra : Leyna

Dato : 22-09-04 22:52

On 21 Sep 2004 14:32:18 +0200, "BP" <bo_hoirup@hotmail.com> wrote:

>Hej alle
>
>Hvordan lærer man sin hund ikke at trække når man går med den ?..

Jeg har brugt metoden med at stoppe hver gang Vaks trak.
Det har resulteret i, at han nu ind imellem trækker og når så "mor"
ikke er med, så vender han sig om, ser jeg er stoppet og sætter sig så
til han får lov at gå videre. Det virker for det meste, men han
"sitter" altså stadig en del, måske mest fordi han er vant til at
blive luftet uden snor på, men det _har_ da hjulpet lidt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : J.Jensen

Dato : 24-09-04 07:34

"BP" <bo_hoirup@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Bo
>
> Svar : Man kan i handelen få en kropssele, der virker på den måde, at når
hunden trækker i
snoren , trækkes dens hoved ned imellem forbenene af snorværket.
Det kan hunden ikke lide, og lader så være med at trække i snoren.
Allternativt : Tag en stok med på gåturen, når hunden trækker i linen, slå
med stokken på linen
det kan hunden heller ikke lide, og lader så være med at trække.

J.J.

Fra : Louise Nørgaard

Dato : 27-09-04 20:15

> [...]
> med stokken på linen
> det kan hunden heller ikke lide, og lader så være med at trække.

Undskyld men det er altså en syg metode...Hvad med at slå dig selv i hovedet
med den stok!!!

Nå for at svare på hvad man gør ved en hund der trækker....Jeg har haft stor
succes med at bruge klikker. Det ryger lynhurtigt ind ved hunden hvis ellers
den er vant til klikkeren. Ellers skal man jo bare lære den hvad klikkeren
er først.

Turid Rugas har lige udgivet en bog om hvad man gør ved problemet at hunden
trækker. Har ikke læst den, men hvis den er ligeså god som hendes forrige
"På talefod med hunden" kan den anbefales. Prøv at kigge på www.canis.no

Louise

Fra : J.Jensen

Dato : 28-09-04 07:28

"Louise Nørgaard" <akjj@ksnks.dk> wrote in message

> når

> Undskyld men det er altså en syg metode...Hvad med at slå dig selv i
hovedet
> med den stok!!!
>

> Svar : Dem der kender min hund, vil give mig ret i at det er den mest
forkælede hund
nord for Alperne.
Jeg har overladt til den enkelte, selv at bestemme, hvor hårdt de vil slå
med stokken.
Men det kan jo være for langt for nogle at tænke.
Begge metoder er ( brugt med omtanke gode, og de virker )
Alle de metoder som hundebøgerne skriver om , er næsten virkningsløse på
længere sigt.
Hvis man giver sig til at stå bomstille, midt på fortover, uden at blinke,
bliver man givetvis
afhentet af en ambulance, i ny og næ.

J.J.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-09-04 21:37

> [...]

>hunden ud (det er meget skældud på en kort tur, og ikke rart for nogen af

Det er meget populært at bruge en "Gentle Leader" eller "Halti"
herovre, og da jeg selv havde et problem med vores hund, så foreslog
vores træner, at vi anskaffede sådan en.
http://store.yahoo.com/petmarket/halheadcolsi3.html

Når hunden trækker vil hovedet automatisk blive trukket til siden, og
det bryder den sig ikke om, så den holder hurtigt op med at trække i
snoren.

Det virkede med det samme, det var en hel anden oplevelse at gå tur
med ham. Han har brugt den i over et år nu, og jeg har fra tid til
anden brugt et almindeligt halsbånd, og han trækker stort set ikke
mere. Jeg anbefalede det til en af mine venner, som har store
problemer med hans lab/pit bull blanding, og han havde samme
oplevelse.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang