ELektriske Felter
Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-09-04 01:47

I elektroteknik undervisningen på elektronikteknikeruddannelsen lærte vi at
det elektromagnetiske felt fra et lyn kan inducere spændinger i
lavspændingsinstallationer op til 150meter fra nedslagsstedet. Vel og mærke
meget høje spændinger der kan dræbe det tilsluttede udstyr. Det vil vel sige
at man bør koble alt elektrisk udstyr fra i tordenvejr for at undgå at det
brænder af ? Eller skal man hellere montere et faradaybur om de rum hvor man
har dyrt udstyr ? f.eks. hønsenet der er jordet monteret bag gipsplader ?!

Fra : pm

Dato : 21-09-04 07:56

Tegn en forsikring og nyd det flotte senarie når elementerne slår sig løs

PM

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 21-09-04 12:52

>Eller skal man hellere montere et faradaybur om de rum hvor man
>har dyrt udstyr ? f.eks. hønsenet der er jordet monteret bag gipsplader ?!

Et faradaybur behøver da ikke være jordet? Eller tager jeg fejl?

Mvh.

Lauge

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-09-04 13:22

Lauge Søndergaard wrote:
> Et faradaybur behøver da ikke være jordet? Eller tager jeg fejl?

Hvis det ikke er jordet, så kan du få en kedelig overraskelse, når
du en dag bestemmer at forlade buret. ;*)

Du kan tænke på buret ligesom toppen af en van der Graaf generator[1],
den kan have en vis overflade ladning, og hvis du rører denne og
jorden samtidig, så vil du jorde denne ladning. Er ladningen stor,
er smerten det også. Det gælder f.eks. også hvis du er i en bil og
bliver ramt af et lyn.

[1] http://www.macleans.school.nz/students/science/Funscience/Helen2.jpg

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 21-09-04 19:55

> Hvis det ikke er jordet, så kan du få en kedelig overraskelse, når
> du en dag bestemmer at forlade buret. ;*)

Ok så ved jeg det Men hvor stor en ladning kan sådan et bur indeholde?
Det afhænger naturligvis af burets størrelse, men skal det reelt ikke være
et meget stort bur før det kan mærkes?

Mvh.

Lauge

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-09-04 20:38

Lauge Søndergaard wrote:
> Men hvor stor en ladning kan sådan et bur indeholde?

Ladningen sidder på overfladen (for en ideal leder).
Og en gnist vil springe fra skarpe punkter på overfladen,
fordi det elektriske felt er størst her, og derfor lettest
kan ionisere luften. Det er derfor lynafledere er spidse
og ikke kugleformede.

Dvs. har du en perfekt kugleform, og er den langt væk
fra alt andet, er der ikke nogen øvre grænse for hvor
stor ladning du kan give den. Bortset fra at det kræver
mere og mere energi at pumpe ladningen hen til kuglen
som den bliver mere og mere ladet, fordi ladningen jo
skal transporteres imod det elektriske felt som kuglen
skaber.

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 21-09-04 21:23

<klip: godt svar>

Tak for svaret! Det gav jo god mening når man får det forklaret

Mvh.

Lauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 09:33

Jan Pedersen skrev:

>meget høje spændinger der kan dræbe det tilsluttede udstyr. Det vil vel sige
>at man bør koble alt elektrisk udstyr fra i tordenvejr for at undgå at det
>brænder af ?

Min far rykker konsekvent alle forbindelser ud til sin elektronik
når der er tordenvejr i nærheden. Han har engang fået brændt et
tv af. Selv har jeg været ude for at komme hjem til en ret ny
radio hvis udgangstransistorer var futtet af fordi der havde
været tordenvejr.

>Eller skal man hellere montere et faradaybur om de rum hvor man
>har dyrt udstyr ?

Det hjælper ikke spor. Den skadelige strøm kommer gennem
ledningerne, og det kan man ikke skærme imod.

I stedet for et bur, kan man bruge en lynafleder, men det
beskytter kun mod nedslagsskader - ikke mod overspændingsskader.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 22-09-04 10:24

> Den skadelige strøm kommer gennem
> ledningerne, og det kan man ikke skærme imod.

Der er ellers flere elektronikfirmaer der påstår at deres udstyr kan sikre
mod lynskader fra lysnettet.

Se
fx:<http://www.apcc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=BK650MI

"Lightning and Surge Protection " under General Features

Anders Lund

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-09-04 11:01

> [...]
>
> I stedet for et bur, kan man bruge en lynafleder, men det
> beskytter kun mod nedslagsskader - ikke mod overspændingsskader.

Hmm problemet er jo ikke overspændinger fra lysnettet men inducerede
spændinger i diverse ledninger som resulatat af det elektromagnetiske felt
der dannes ved lynnedslag.....ledninger der ligger og flyder rundt omkring
er jo spoler......og der kan felterne fra lynet jo inducere relativt høje
spændinger i.....og her hjælper faraday buret...mht. overspændinger fra
lysnettet anvender man bare vdr modstande.....de kortslutter spændinger over
f.eks. 350-500V...og så slår sikringen det hele fra....

Fra : Per Tolbøll

Dato : 22-09-04 12:29

> [...]
man
> har dyrt udstyr ? f.eks. hønsenet der er jordet monteret bag gipsplader ?!

Det ville være spild af tid og penge. De fleste lynskader jeg har kendskab
til skyldtes ganske rigtigt inducerede spændinger, men IKKE i selve
apparatet, derimod i kabler og luftledninger. Et lyn der slår ned kan
inducere spændingsspidser på adskillige kV, der kan "vandre" gennem kablerne
og være meget ødelæggende - jeg har bl.a. oplevet en telefonledning, hvor
det eneste der var tilbage ver en sort streg på væggen.

Klog taktik er at få afledt energien til jord *inden* den når frem til
udstyret, med gnistgab eller lignende.

/Per

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-09-04 18:22

> [...]
> man
> har dyrt udstyr ? f.eks. hønsenet der er jordet monteret bag gipsplader ?!

Det væsentligste er at tage stikkontakerne ud og sørge for ca. 1/2 m afstand
til
apparaterne.
Årsagen er, at der kan opstå overspændinger i ledningsnettet når lynskyen
passerer
over ledningsnettet.
Derimod er antennestikket til TV ikke så udsat, da der ikke er
jordforbindelse.
Det farligste (dyreste) er imidlertid en telefonforbindelse med modem, hvor
der
er stor risiko for at ødelægge bundkortet, hvis ikke man får fjernet
ledningen.
Lynnedslag i telekabler er ret almindelige.

Per A. Hansen