God inkjet-printer med Postcript?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-09-04 20:21

Er der nogen der kan anbefale en god løsning med en inkjet-printer der
enten har indbygget Postscript-RIP eller kan tilsluttes en Postscript
printserver (altså en hardware-dims). Den skal kunne bruges via
Airport printerdeling via USB eller via Ethernet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-10-04 20:36

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> printserver (altså en hardware-dims). Den skal kunne bruges via
> Airport printerdeling via USB eller via Ethernet.

A3 eller A4?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-10-04 23:49

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> A3 eller A4?

A3 og meget gerne A3 overstørrelse.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-10-04 10:56

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> A3 og meget gerne A3 overstørrelse.

Jeg tror desværre ikke du kan finde nogen med hardware
rip/postscriptfortolker indbygget. BORTSET fra HPs Business 2600 som jeg
stærkt vil anbefale dig ikke at spilde tid på. De understøtter ikke PS
ordentligt ihvertfald ikke i forhold til Mac.

Dit bedste/billigste alternativ er at finde en alm. A-3 printer og en
tilhørende software-rip.

Du kunne også generere dine filer om til PDF'er og således komme uden om
ripning/hardware ps-fortolker.

Jeg ville til en start kigge på Epsons A-3 printere og tilhørende
RIP'er. Kig på www.epson.dk, der er meget informativ.

Der findes selvfølgelig mere "hårde" løsninger med en hardware-rip men
så koster det knaster.

HP har vist også noget fra ca. 15.000 kr i større format.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-10-04 14:47

> [...]

> ordentligt ihvertfald ikke i forhold til Mac.
>
> Dit bedste/billigste alternativ er at finde en alm. A-3 printer og en

Det tænkte jeg nok. Jeg har set HP modeller med en software Adobe
Level 3 RIP. Jeg ved bare ikke hvor god software er.

> Du kunne også generere dine filer om til PDF'er og således komme uden om
> ripning/hardware ps-fortolker.

Det har jeg også lavet til den person der skal bruge det, men hun
roder lidt rundt i det og det vil være noget lettere, hvis hun bare
kunne printe fra sine programmer.

Jeg har installeret GIMP Print hos hende og det understøtter hendes
nuværende Epson Stylus Color 1200, så hun kan faktisk godt printe fra
QuarkXPress og InDesign nu, men hun har haft problemer med enkelte
fonte og jeg har har svært ved at de rette indstillinger mht. farver.
Vi har lavet ICC profiler af printeren og hendes mest benyttede papir,
men det var med den indbyggede driver i OS X (faktisk er det vist også
GIMP Print drivere), så jeg ved ikke om farverne er anderledes i den
nye driver.

> Jeg ville til en start kigge på Epsons A-3 printere og tilhørende
> RIP'er. Kig på www.epson.dk, der er meget informativ.

Deres software-RIP virker vist ikke til OS X.

> Der findes selvfølgelig mere "hårde" løsninger med en hardware-rip men
> så koster det knaster.
>
> HP har vist også noget fra ca. 15.000 kr i større format.

Det er nok for dyrt. Det må gerne kunne holdes under 5000 kr. ekskl.
moms.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-10-04 21:11

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Deres software-RIP virker vist ikke til OS X.

> Det er nok for dyrt. Det må gerne kunne holdes under 5000 kr. ekskl.
> moms.

Noget kunne tyde på at software-rip'er er gået af mode hos Epson efter
OSX. På den anden side - hvis du anvender OSX, sså er det ret enkelt at
lave en PDF og så skulle problemet være noget mindre. Hvad program
bruges til dokumentfremstilling?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-10-04 23:43

> [...]

> OSX. På den anden side - hvis du anvender OSX, sså er det ret enkelt at
> lave en PDF og så skulle problemet være noget mindre. Hvad program

Lige nu QuarkXPress 6, men på sigt bliver det InDesign CS. Personen er
ikke så edb-kyndig, så en print-løsning er at foretrække.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-10-04 12:59

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Lige nu QuarkXPress 6, men på sigt bliver det InDesign CS. Personen er
> ikke så edb-kyndig, så en print-løsning er at foretrække.

Jeg synes så ubetinget at han skal gå efter en billig inkjet løsning
uden postscript, f.eks. Epson C1160 til bare 2200+moms.

Lav PDF-filer direkte fra Quark - det er faktisk noget af det mest
solide og ganske uproblematisk også for mindre EDB-kyndige.

Skriv dem ud fra Apples billedefremviser.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-10-04 21:00

> [...]

> solide og ganske uproblematisk også for mindre EDB-kyndige.
>
> Skriv dem ud fra Apples billedefremviser.

Det forekommer mig, at Steve Jobs på et tidspunkt pralede med, at i OS X
kan man dele en ikke-PS-printer som en PS-printer på netværket. Jeg
tror, det var i den key-note, hvor han introducerede Panther. (Jeg har
kun en PS-printer, så jeg kan ikke prøve.) Hvis det er rigtigt, så har
OS X vel sådan set en PS-RIP indbygget?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-04 22:19

On Tue, 12 Oct 2004 21:59:56 +0200, Thorkil Olesen wrote:

> [...]
> tror, det var i den key-note, hvor han introducerede Panther. (Jeg har
> kun en PS-printer, så jeg kan ikke prøve.) Hvis det er rigtigt, så har

Øhm ja, via CUPS.
--
MVH
osv...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-04 16:47

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Øhm ja, via CUPS.

Den vil jeg gerne have uddybet!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-10-04 17:19

On Wed, 13 Oct 2004 17:46:52 +0200, Stig Leerbeck wrote:

> Den vil jeg gerne have uddybet!

At man kan sætte en PS-spooler op for en standardprinter under CUPS?

Ellers vil jeg gerne have dit spørgsmål uddybet.
--
MVH
osv...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-10-04 16:50

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> CUPS

Hvad er det, hr Stein ???

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-04 17:06

On Mon, 18 Oct 2004 17:50:09 +0200, Stig Leerbeck wrote:

> Hvad er det, hr Stein ???

Jeg tror du skal uddybe dit spørgsmål lidt mere.
--
MVH
osv...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-10-04 18:15

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hvad er det, hr Stein ???

http://127.0.0.1:631

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-10-04 00:32

> http://127.0.0.1:631
>
> /Preben

Joh-joh!

Common UNIX Printing System - er det det bagvedliggende prinsystem,
hvoraf vi normalt kun ser Apples GUI?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-04 08:22

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Common UNIX Printing System - er det det bagvedliggende prinsystem,
> hvoraf vi normalt kun ser Apples GUI?

ja

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-11-04 10:51

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> ja

Configure og Modify kræver password - hvilket?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-04 00:56

> Configure og Modify kræver password - hvilket?

et admin password - såvidt jeg husker, jg plejer at redigere cups via
textfilerne under /etc

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-11-04 20:23

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> et admin password - såvidt jeg husker, jg plejer at redigere cups via
> textfilerne under /etc

Hvad er det egentligt lige du kan redigere her, som du ikke kan fange
under GUI'en?

Forøvrigt accepterede den nemlig ikke admin passw!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-11-04 21:30

On Wed, 03 Nov 2004 20:23:04 +0100, Stig Leerbeck wrote:

> Hvad er det egentligt lige du kan redigere her, som du ikke kan fange
> under GUI'en?

Man kan knalde uhyggeligt mange options på, som der ikke umiddelbart er
adgang til fra GUI'en og som man nok skal holde sig fra hvis man ikke er
vant til at håndeditere config-filer. Det er nu heller ike nødvendigt
så ofte.

> Forøvrigt accepterede den nemlig ikke admin passw!

På en Linux-kasse skal man bruge rodens password (i hvert fald på min).
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-04 23:39

> [...]
> adgang til fra GUI'en og som man nok skal holde sig fra hvis man ikke er
> vant til at håndeditere config-filer. Det er nu heller ike nødvendigt

nej, slet ikke under 10.3. Hvis man vil printe native fra windows til
en USB printer er det dog stadig nødvendigt.

> På en Linux-kasse skal man bruge rodens password (i hvert fald på min).

det er vist rigtigt, jeg har nok tilladt adgang fra mit eget login.
(til stig: det kan kan klares via config filerene)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-10-04 22:06

> [...]
> solide og ganske uproblematisk også for mindre EDB-kyndige.
>
> Skriv dem ud fra Apples billedefremviser.

Der et par ting som skaber problemer. Dokumenterne er tit over A3 i
størrelse og skal derfor splittes op, hvilket Quark selvfølgelig selv
kan gøre.

Derudover skal der være farvestyring involveret, da vi har profileret
den nuværende printer og det skal den nye også. Der skal bruges 2-3
papirtyper. Er det muligt at styre den slags igennem Billedfremviser?
Vedkommende har allerede Adobe Creative Suite Premium, så Acrobat 6
ligger på maskinen.

Den første løsning jeg lavede var netop at lave PDF-filer, ved at
printe til køen Adobe PDF, som Adobe CS pakken laver. PDF'erne blev
åbnet i Acrobat 6 og den rette profil valgt i Print -> Advanced. Det
virkede fint, men det var alligevel for indviklet for personen...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-04 16:47

> [...]

> åbnet i Acrobat 6 og den rette profil valgt i Print -> Advanced. Det
> virkede fint, men det var alligevel for indviklet for personen...

Hæ!

Det må ingenting koste - skal være totalt nemt at bruge og vildt
avanceret.

Jeg har svært ved at forestille mig at processen kan blive meget enklere
end den du selv har beskrevet her.

Det eneste sted, hvor profiler kan kobles på, er jo i udprintmenuen
tilhørende den enkelte printer. Epson tilbyder f.eks. noget colorsync-
og vistnok andet farvestyring.

Tættere på kommer man nok ikke og din egen metode er nok den mest
driftsikre jvf. kravene.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-10-04 18:15

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hæ!
>
> Det må ingenting koste - skal være totalt nemt at bruge og vildt
> avanceret.

Er det ikke altid sådan?

> [...]
> og vistnok andet farvestyring.
>
> Tættere på kommer man nok ikke og din egen metode er nok den mest

Det mente jeg også, men vedkommende fik alligevel rodet rundt i det...
Det er altså svært at stille sådan en person tilfreds!

Lige nu kører vedkommende med GIMP-print løsningen og bortset fra
enkelte problemer med fonte en sjælden gang, så virker det faktisk fint.