NaHCO3 i brusetablet
Fra : Henry Vest

Dato : 20-09-04 20:04

Jeg prøver at bestemme indholdet af natriumhydrogencarbonat i en brusetablet
(Idotyl). I tabletten skulle der udover natriumhydrogencarbonat være
citronsyre, og jeg mener følgende reaktion må ske ved opløsning i vand:
NaHCO3(aq) + HA(aq) -> CO2(g) + H20(l) + NaA(aq), hvor HA betyder
citronsyre.

Jeg vejer tabletten og vandet før og efter opløsning, masseforskellen må så
skyldes CO2 der "forsvinder". Ud fra det, får jeg at massen af NaHCO3 er
ca. 0,65 g per tablet. Men ifølge varedeklarationen skulle der være ca. 1,3
g NaHCO3 per tablet. Det undrer mig at jeg får et tal der er ca. det halve
af hvad der skulle være. Er der noget der går galt i min analyse? Eller
"snyder" producenten bare?

--
Henry Vest

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-09-04 21:02

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> af hvad der skulle være. Er der noget der går galt i min analyse? Eller

Jeg er ikke kemiker, men du glemmer vel at CO2 også forbliver i vandet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten S Hansen

Dato : 20-09-04 21:21

> [...]
> af hvad der skulle være. Er der noget der går galt i min analyse? Eller

Så vidt jeg husker (afsluttede gym. med kemi på højt niveau i sommers, men
man glemmer hurtigt den slags..) indstiller der sig flere ligevægte i
opløsningen. For det første en ligevægt i den ligningen du har opskrevet,
for det andet hvor meget CO2 der kan opløses i vandet.
Ligevægtprodukter og opløslighedsprodukter kan findes i en kemi/fysik
databog.

(Iøvrigt tror jeg problemet er en klassisk gymnasie opgave - jeg kan dog
desværre kun huske skræmmende lidt fra 3 års kemi - selvom jeg fik 13 i
skriftlig studentereksamen.)

Morten

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 21-09-04 14:35

Morten S Hansen :
> [...]
> for det andet hvor meget CO2 der kan opløses i vandet.
> Ligevægtprodukter og opløslighedsprodukter kan findes i en kemi/fysik

Flg. ligevægte er relevante :
1) CO2 (g) <-> CO2 (aq)
2) CO2 + H2O <-> H2CO3
3) H2CO3 + H2O <-> HCO3- + H3O+
4) HCO3- + H2O <-> CO3²- + H3O+

De sidste ligevægte ligger dog forskudt mod venstre - specielt da pH-værdien
er under 7 (pga. citronsyren)
Der er også det rent praktiske, om ligevægtene kan nå at indstille sig.
Syre-base-ligevægte er hurtige, men hvis der dannes mange store bobler, kan
CO2 ikke nå at opløses i vandet, inden det kommer op i luften. Hvis systemet
er lukket, vil der dog efter nogen tid indstille sig en ligevægt (som vi fx
kender fra en danskvand).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-04 19:11

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev

> [...]
systemet
> er lukket, vil der dog efter nogen tid indstille sig en ligevægt (som vi

Jeg tror ikke det bobler før vandet indeholder den kulsyre det kan opløse,
altså den omvendte situation.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 21-09-04 20:43

Preben Riis Sørensen
> Jeg tror ikke det bobler før vandet indeholder den kulsyre det kan opløse,
altså den omvendte situation

Måske -
et standardforsøg i kemi er dog at opvarme natron, og derefter opsamle den
udviklede CO2 i et måleglas. Her forsvinder der ikke særlig meget CO2 (få %)
ved at lade gassen boble gennem vand.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-04 21:02

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udviklede CO2 i et måleglas. Her forsvinder der ikke særlig meget CO2 (få

En af tilstræbelserne med brusetabletten er netop at få lavet noget
priklimonade, så man kan få bøvset igennem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen