besked ml to mac'er
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-09-04 18:54

Hej alle

Findes der et stk software, som kan sende en lille tekstbesked ml. to
mac'er på samme netværk? Helst et, hvor beskeden bare dukker op i
selvstændigt vindue, uden at et program behøver åbnes.

(den ene kører 10.2.8, den anden 10.3.5 altså en Jaguar + en Panther)

på forhånd tak

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-09-04 19:21

"Martin Ammentorp" skrev 20.09.2004 19:53:

> Findes der et stk software, som kan sende en lille tekstbesked ml. to
> mac'er på samme netværk? Helst et, hvor beskeden bare dukker op i
> selvstændigt vindue, uden at et program behøver åbnes.

iChat på Rendevouz. Du kan så vidt jeg husker sætte den til at køre uden at
programmet er "åbent", men bare ligger oppe i menulinjen.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-09-04 19:46

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]

> iChat på Rendevouz. Du kan så vidt jeg husker sætte den til at køre uden at
> programmet er "åbent", men bare ligger oppe i menulinjen.

- virker ikke her, da bruger på anden mac ikke altid har en iChat konto

-- men måske tager jeg fejl (som så ofte før

---"Et kreativt liv kræver mod til at fejle" var der en der sagde engang
- hvem kan jeg desværre ikke huske.

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 00:03

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> - virker ikke her, da bruger på anden mac ikke altid har en iChat konto

skrev du ikke at der var tale om 10.2x og 10.3x maskiner? De har alle
ichat installeret og der behøves ikke en konto for at bruge rendezvous
(lokal beskedtjeneste)

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-09-04 19:32

In dk.edb.mac, Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> selvstændigt vindue, uden at et program behøver åbnes.

> (den ene kører 10.2.8, den anden 10.3.5 altså en Jaguar + en Panther)

Jeg vil tro du kommer længst med at bruge iChat, som godt nok skal åbnes
for at det virker, men man kan jo sætte den til at åbne ved login.

Ellers er der et par andre muligheder, dog stadig ikke uden at et
program åbnes:

Shout:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/11325>

Scone:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/9506>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

IP: We all do.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-09-04 19:48

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ellers er der et par andre muligheder, dog stadig ikke uden at et
> [...]

tak - de ser gode ud - idet de ikke kræver at brugere af andre mac'er
har en iChat konto (eller hvad det nu hedder)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-09-04 20:11

In dk.edb.mac, Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> tak - de ser gode ud - idet de ikke kræver at brugere af andre mac'er
> har en iChat konto (eller hvad det nu hedder)

Du behøver ikke iChat-konto for at bruge Rendezvous i iChat.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   "The ships hung in the sky
   in much the same way that bricks don't."

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-09-04 20:26

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Du behøver ikke iChat-konto for at bruge Rendezvous i iChat.

I'm learning = I'm living

tak skal du ha'

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-09-04 21:29

In article <vim322-b05.ln1@zaphod.verture.net>,
voss@null.dk (Jonas Voss) wrote:

> Du behøver ikke iChat-konto for at bruge Rendezvous i iChat.

Og det siger du nu?(!)
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-09-04 22:35

In dk.edb.mac, Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Og det siger du nu?(!)

Du har jo ikke spurgt.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

      Mouse pad (n): Where mice are launched.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-04 17:54

In article <01v322-n65.ln1@zaphod.verture.net>,
voss@null.dk (Jonas Voss) wrote:

> Du har jo ikke spurgt.

Hvordan i himlens navn skal jeg vide, at jeg skal spørge om det? Når man
åbner iChat første gang, kører den et opsætningsprogram igennem. Der
bliver man spurgt, om man bruger i AIM- eller .Mac-konto. Så går man jo
ud fra, at det er kravet. Apple kunne da godt skrive med store, røde
bogstaver, at man kan chatte lokalt via Rendezvous uden at have en konto
overhovedet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-04 18:06

> [...]
> ud fra, at det er kravet. Apple kunne da godt skrive med store, røde
> bogstaver, at man kan chatte lokalt via Rendezvous uden at have en konto

-- sådan følte jeg det også. Og troede netop at man var nødt til at have
AIM/.mac-konto for overhovedet at bruge det....

så jeg vil straks til at prøve det.

For øvrigt: Henrik, hvor lang tid gik der fra du bestilte Airport
Express via AppleStore til du fik den?

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-04 20:35

In article <1gkh8yu.ctxiew1swx590N%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> -- sådan følte jeg det også. Og troede netop at man var nødt til at
> have AIM/.mac-konto for overhovedet at bruge det....
>
> så jeg vil straks til at prøve det.

Det virker fint. Jeg har sat iChat op uden en konto på sønnens
"Personlighed" på iBook, og det fungerer fint over Rendezvous.

> For øvrigt: Henrik, hvor lang tid gik der fra du bestilte Airport
> Express via AppleStore til du fik den?

Hvilken en af dem? Den første bestilte jeg d. 11/7 og modtog den d.
3/8. Det var jo et helt nyt produkt dengang. Den anden bestilte jeg
d.12/8 og modtog d. 19/8, så det gik lidt hurtigere. Det skal dog sættes
op imod, at jeg også bestilte en AirPort Extreme d. 11/7. Den fik jeg d.
13/7.
Jeg håber dæleme, at I har bemærket, hvordan Apples aktier er
"skyrocketed" her i eftersommmeren. I er vel ikke i tvivl om, hvem I kan
takke for det?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-04 20:55

> [...]
> 13/7. Jeg håber dæleme, at I har bemærket, hvordan Apples aktier er
> "skyrocketed" her i eftersommmeren. I er vel ikke i tvivl om, hvem I kan

hmm - jeg bestilte min den 14/9 - godt nok med det der xtra kabel - og
min ordre er stadigt åben.

Og ang aktier: Godt du har støttet - jeg har også, og dog: Min første
iBog fra marts/april blev byttet (heldigvis til ny model) - den ny fik
ny HD efter 2 mdr.

men jeg prøver da at følge med, selvom lærerlønnen ikke kan bidrage med
det store

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Michael Holm

Dato : 21-09-04 19:18

> [...]
> ud fra, at det er kravet. Apple kunne da godt skrive med store, røde
> bogstaver, at man kan chatte lokalt via Rendezvous uden at have en konto

Opsætningsprogrammet spørger da om du vil bruge Rendezvous...
Har martin og dig aldrig undret jer over hvad der var i
iChat menu'erne

Vi har brugt det på en sjov måde herhjemme, powerbooken koblet til tv
(så tv'et er skærm)
Ungerne inde ved imac på kontoret, hvor de mimer til iTunes musik, via
iChat og iSight, kommer det så ud på tv'et

noget helt andet er at man behøver jo ikke betale for at bruge ichat på
det "store" net, det er blot at lave en prøvekonto, gratis, for 60 dage,
ichat brugernavnet virker forsat herefter.

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-04 20:36

In article <1gkhc1a.qn93jg1itx9toN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Opsætningsprogrammet spørger da om du vil bruge Rendezvous...
> Har martin og dig aldrig undret jer over hvad der var i
> iChat menu'erne

Jeg regnede da med, at det var en ekstra mulighed. Jeg går da også ud
fra, at man skal udfylde feltet med kontonavn. Det er jo det normale.

> noget helt andet er at man behøver jo ikke betale for at bruge ichat
> på det "store" net, det er blot at lave en prøvekonto, gratis, for 60
> dage, ichat brugernavnet virker forsat herefter.

Ja ja, hvorfor drysse salt i såret, når man kan stikke en kniv i det og
dreje rundt?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 21-09-04 21:14

> Ja ja, hvorfor drysse salt i såret, når man kan stikke en kniv i det og
> dreje rundt?

.... å hvis a' det så endelig ska være - ja så ka amn altså helt og
aldeles slippe for at betale noedsomheslt ved at få en gratis aim-konto
istf en dyr .mac-ditto

og jeg som troede jeg ikke havde noen sadistiske tilbøjeligheder

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Holm

Dato : 21-09-04 21:20

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... å hvis a' det så endelig ska være - ja så ka amn altså helt og
> aldeles slippe for at betale noedsomheslt ved at få en gratis aim-konto
> istf en dyr .mac-ditto

Men det er jo det den er gratis, hvis du kun bruger iChat ! så heller
støtte om .mac (gratis) end det reklame sponsoreret aim :)

> og jeg som troede jeg ikke havde noen sadistiske tilbøjeligheder
>
> hilsen ka'l

men det er meget rart engang imellem

Fra : Michael Holm

Dato : 21-09-04 21:20

> Ja ja, hvorfor drysse salt i såret, når man kan stikke en kniv i det og
> dreje rundt?

ja - sorry

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-04 23:59

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> noget helt andet er at man behøver jo ikke betale for at bruge ichat på
> det "store" net, det er blot at lave en prøvekonto, gratis, for 60 dage,
> ichat brugernavnet virker forsat herefter.

Husk at det ikke kun er .mac brugernavne der kan bruges af ichat, men osse aim
og icq konti - begge er gratis.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 22-09-04 10:26

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Husk at det ikke kun er .mac brugernavne der kan bruges af ichat, men osse aim
> og icq konti - begge er gratis.
ICQ - det vidste jeg ikke; det fremkommer ikke som en mulighed, men
svarer åbenbart til AIM, og det virker sq. TOPLABERT,
ICQ-programmet med den grønne blomst ryger lige ud af dokken - 1
IM-klient sparet!

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-04 11:00

In dk.edb.mac, Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> svarer åbenbart til AIM, og det virker sq. TOPLABERT,
> ICQ-programmet med den grønne blomst ryger lige ud af dokken - 1

Hvis du vil spare dem alle kan jeg anbefale Adium:

<http://adiumx.com/>

Det bliver bedre ved hver release.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"My capacity for happiness,' he added,'you could
fit into a matchbox without taking out the matches first."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 17:35

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Hvis du vil spare dem alle kan jeg anbefale Adium:

> <http://adiumx.com/>

> Det bliver bedre ved hver release.

dutter stads som video og eller audio chat osv osse?

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-04 19:17

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> dutter stads som video og eller audio chat osv osse?

Nej, desværre ikke endnu. Jeg ved heller ikke om de har i sinde at
understøtte det på længere sigt.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

The sooner you fall behind,
the more time you'll have to catch up. - Steven Wright

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-09-04 11:14

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Hvis du vil spare dem alle kan jeg anbefale Adium:
>
> <http://adiumx.com/>
>
> Det bliver bedre ved hver release.

Tak,
men jeg har prøvet Proteus, som er samme idé.

Men jeg er meget glad for iChat, som jo er indbygget, også i
menubjælken.

Så jeg venter, til MSN og Yahoo!-brugere også kan ses der...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 20:30

Martin Ammentorp wrote:
> [...]
> selvstændigt vindue, uden at et program behøver åbnes.
>
> (den ene kører 10.2.8, den anden 10.3.5 altså en Jaguar + en Panther)

Måske talk. Gammelt unix-tekstbeskedsværktøj. Kræver vidst nok at en
terminal er åben. Lav en "man talk" i terminalen for at læse nærmere.
Men en lille advarsel: Det er et meget, meget gammelt program.

--Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-09-04 20:50

In dk.edb.mac, Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Måske talk. Gammelt unix-tekstbeskedsværktøj. Kræver vidst nok at en
> terminal er åben. Lav en "man talk" i terminalen for at læse nærmere.
> Men en lille advarsel: Det er et meget, meget gammelt program.

Der skal vist også først åbnes for ntalk i inetd.conf. Mener ikke det
virker ud-af-æsken.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 21:30

Jonas Voss wrote:

> Der skal vist også først åbnes for ntalk i inetd.conf. Mener ikke det
> virker ud-af-æsken.

Det er nok korrekt. Men jeg skulle lige nævne et stykke veteran-software
fra den gang netværk var ungt.

--Martin

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 21-09-04 14:08

On 2004-09-20 22:30:15 +0200, Martin Agersted Jarl
<martin@sletmigjarl.dk> said:

> Det er nok korrekt. Men jeg skulle lige nævne et stykke
> veteran-software fra den gang netværk var ungt.

Jeg bruger faktisk stadigvæk talk regelmæssigt... På mit Datalogisk
Insitut ved Århus Universitet (DAIMI for de indviede)

/Daniel

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-09-04 16:23

Daniel Nielsen wrote:

> Jeg bruger faktisk stadigvæk talk regelmæssigt... På mit Datalogisk
> Insitut ved Århus Universitet (DAIMI for de indviede)

Ja, nogle hænger ved. Jeg har også brugt det i et lignende studiemiljø.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-04 23:03

> [...]

> mac'er på samme netværk? Helst et, hvor beskeden bare dukker op i
> selvstændigt vindue, uden at et program behøver åbnes.

iChat (rendevous)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-04 00:04

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:
> Findes der et stk software, som kan sende en lille tekstbesked ml. to
> mac'er på samme netværk? Helst et, hvor beskeden bare dukker op i
> selvstændigt vindue, uden at et program behøver åbnes.

I 'gamle' dage var der et program, der hed 'Mac Popup'. Jeg vidste, den
havde skiftet navn, men kunne simpelthen ikke finde ud af, hvad den var
kommet til at hedde...

...Men det er lykkedes nu!! Det drejer sig om "Quick Popup 4.1". Den er
fantastisk god og hurtig og kan sende både tekst og lyd meddelelser.
Programmet skal blot installeres på de maskiner, hvortil man ønsker at
sende en besked.

Man kan så sende en tekstmeddelelse, - fx. at "Nu er kaffen klar", - og
går der lidt for længe, kan man indtale en besked, som modtageren så får
afspillet via Speech Recognition - fx. "Din kaffe er ved at blive kold".
Man kan endda få en tekstmeddelelse til at stå og blinke på skærmen for
at fange opmærksomheden. Modtagelse af besked kan ske blot ved at
tekstvinduet dukker op, eller en systemlyd kan blive afspillet, når
meddelelsen kommer ind. Jeg har prøvet det på et lille netværk, hvor den
ene - hovedmaskinen - stod på 1. sal, og modtageren sad i kælderen. Det
virker fortrinligt.

> (den ene kører 10.2.8, den anden 10.3.5 altså en Jaguar + en Panther)

Den findes til både klassisk Mac OS 7.1 - 9.2.2 og fra 10.0.0 - ??, samt
til Windows 95 - XP, samt til en del forskellige Linux - bl.a. RedHat
8.0+, Mandrake 8.0+, Gnome, KDE osv.osv..

På Mac kan den køre enten via AppleTalk eller TCP/IP, på Windows og
Linux kører den via TCP/IP.

Fullworking demo kan downloades her:
<http://www.quickpopup.com/office/freetrial.html>

Jeg tror, det er sådan noget, du skal have fat i.
mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-09-04 05:14

> Fullworking demo kan downloades her:
> <http://www.quickpopup.com/office/freetrial.html>
>
> Jeg tror, det er sådan noget, du skal have fat i.
> mvh. Erik Richard
> --

endnu en gang tak for hjælp, vejledning mv fra mange. Måske ender det
alligevel m iChat selvom jeg er nødt til at åbne min firewall lidt.

tak til alle der har været med til at udvide min horisont

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 09:24

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> endnu en gang tak for hjælp, vejledning mv fra mange. Måske ender det
> alligevel m iChat selvom jeg er nødt til at åbne min firewall lidt.

Det behøves du da ikke, din firewall sidder vel _mellem_ interdendded
og dit lokale netværk? og ikke på hver enkelt maskine. lokal
beskedtejneste (over rendezvous) duer netop kun på dit lokale netværk)

Fra : Karl Antz

Dato : 22-09-04 09:42

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> interdendded

.... det her må vist få førstepræmien for slåfjel i denne måned
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th