Støbning med kobber.
Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-09-04 14:58

Hejsa

Jeg har en tid gået og spekuleret på om det er muligt at lave sit eget lille
"køkken-støberi" til støbning med kobber (til vandkøling af computer).
Er det muligt at konstruere et sådant støberi? Ikke at jeg vil stå ikke
køkkenet selvfølgelig
Jeg har læst lidt omkring dette emne og nogle siger at det er muligt, andre
siger at det ikke kan lade sig pga. kobber oxider og sådan noget.
Hvad siger I?
Skal jeg give det et forsøg eller skal jeg bare glemme det og prøve med
noget andet i stedet for?

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-09-04 21:04

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> Hvad siger I?
> Skal jeg give det et forsøg eller skal jeg bare glemme det og prøve med

Hvad vil du støbe? Kobberrør? Det kan vist ikke betale sig for så skal
du også have en kerne til hulrummet og en form... Det lyder meget
besværligt - men også meget interessant... Har du nogle links?

Jeg kan måske overtales til at undersøge lidt, men ikke meget...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-09-04 21:59

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Hvad vil du støbe? Kobberrør? Det kan vist ikke betale sig for så skal
> du også have en kerne til hulrummet og en form... Det lyder meget
> besværligt - men også meget interessant... Har du nogle links?

Nej ikke rør, det ville være billigere at købe sådan nogle.
Jeg er mere interesseret i at støbe en profil til køling af min CPU, og der
er kobber nemlig det bedste materiale.
Desværre har jeg ingen links på hånden.. Jo det har jeg forresten, men det
er nu om støbning af en profil i aluminium.
http://www.ocw.dk/blokguide.html

> Jeg kan måske overtales til at undersøge lidt, men ikke meget...

Det ville da være dejligt, takker mange gange

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-09-04 18:44

Laziter [9440] wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> [...]
> Desværre har jeg ingen links på hånden.. Jo det har jeg forresten, men det
> er nu om støbning af en profil i aluminium.

Hmm. tjaah, jeg har nu ikke undersøgt så frygteligt meget pga. tidspres.
Men her er lidt om kobber: http://www.vvsu.dk/kobber.htm

Du skal altså lige dobbelttjekke det jeg skriver. Jeg fralægger mig
ETHVERT ansvar

Smeltepunktet er angivet til 1083 grader C og det du skal bruge, som jeg
ser sagen er:

1) Noget at opvarme med (flamme/gas/en fakkel???) - jeg aner ikke hvor
høje temperaturer du kan opnå med det... En fakkel skulle måske vist
være tilstrækkeligt ifølge noget jeg lige skimtede på nettet...

2) En støbeske til at indeholde smelten. En støbeske tror jeg nok,
f.eks. kan være af jern, som har smeltepunktet: 1520 grader C.

3) En form af et eller andet materiale... Jeg har ikke lige fundet ud af
hvad man kan bruge - prøv søg på google. Du kan også læse lidt her (jeg
har ikke gidet at læse det hele, men det er sikkert relevant for dig):

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=36CC8076.141D%40mlis.state.md.us&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26q%3Dkitchen%2Bcasting%2Bgroup%253Aalt.*.blacksmithing%26btnG%3DS%25C3%25B8g

Men hvad med at forsøge at støbe noget i aluminium, som du selv har
linket til (lavere temperatur)? Prøv at se her:
http://www.frits.dk/tips.asp?id=7

Jeg har ikke gidet at slå de ledningsevnen op for disse materialer, men
kobber har jo en god varmeledning, fordi det også er en god elektrisk
leder. Derved er det en god elektron-transportør...

Mht. at få en støbeske: Måske har du noget pejsehalløj i støbejern, til
at rode rundt i en tændt pejs, eller du kan købe én?

Det sværeste for dig, bliver vist det med at få lavet en form. Grønsand
laves med noget sand (kvartssand?), ca. 10% vand, ler/bindemiddel
(bentonite) og vistnok noget kulstof-agtigt (frit fra hukommelsen)...

Måske kan du stjæle lidt sand fra en nærliggende børnehave og fugte det
med lidt vand. Derefter hælder du smelten ned...???

Men jeg aner det ikke!

Under alle omstændigheder, skal du nok lave forsøget udendørs eller i en
garage eller tilsvarende...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 23-09-04 20:56

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Måske kan du stjæle lidt sand fra en nærliggende børnehave og fugte det
>med lidt vand. Derefter hælder du smelten ned...???

Vand og flydende kobber lyder som en halveksplosiv blanding. Jeg tror
bestemt der skal bruges noget særligt støbesand - i tør udgave.
Vanddampen vil sikkert i bedste fald deformere støbeemnet og lave
huller i overlfaden - i værste fald bliver det flydende kobber sendt
op af formen igen af damptrykket (av!).

--
Kåre

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-04 16:42

Kåre Nejmann wrote:

> [...]
> Vanddampen vil sikkert i bedste fald deformere støbeemnet og lave
> huller i overlfaden - i værste fald bliver det flydende kobber sendt

Ja, det er nok rigtigt nok at man ikke skal bruge meget vand (jeg skrev
også "fugte det med lidt vand") Men interessant kunne det da være at
se det/prøve det og selvfølgelig skal man passe på. Tørt sand falder jo
sammen og derfor kan man ikke lave kaviteten uden at fugte den!

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Q

Dato : 22-09-04 08:04

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSmailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andre
> siger at det ikke kan lade sig pga. kobber oxider og sådan noget.

http://www.backyardmetalcasting.com/

Menneh.... Du burde nok overveje om ikke det var smartere / nemmere at lave
det i aluminium

Sand til støbeformen er nok nemmest at skaffe via det lokale jernstøberi..
Der er ihvertfald et støberi i Aars ( www.dania-as.dk ) hvor du sikkert kan
hente det... Alternativt kan det måske skaffes via den lokale
hobbyforretning..

Bemærk det er IKKE alm. sand du skal bruge..

> Skal jeg give det et forsøg eller skal jeg bare glemme det og prøve med
> noget andet i stedet for?

Det ville nok være nemmere at købe en klods i kobber eller alu og tilpasse
den med en fræser, men det kommer vel an på hvilket værktøj du har adgang
til..

/peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-04 20:34

Q wrote:

> "Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSmailme.dk> skrev i en meddelelse
-snip-

Ja, men aluminium har det vistnok (især) kritisk mht. oxidering af
smeltens frie overflade... Det skulle så nedsætte de mekaniske egenskaber...

> http://www.backyardmetalcasting.com/
>
> Menneh.... Du burde nok overveje om ikke det var smartere / nemmere at lave
> det i aluminium

Ja...

> [...]
> hente det... Alternativt kan det måske skaffes via den lokale
> hobbyforretning..
>
> Bemærk det er IKKE alm. sand du skal bruge..

Hvad tror du egentligt der sker, hvis man bruger almindeligt sand?
Falder sandet helt sammen? Overfladen bliver sikkert ikke god, men på
det stykke der skal sidder på cpu´en kan man vel efterbearbejde (fræse?)
eller lign? At der er en grim overflade i kanterne er sikkert til at
leve med, kunne jeg forestille mig.

Det kunne da være meget interessant at prøve, syntes jeg.

> Det ville nok være nemmere at købe en klods i kobber eller alu og tilpasse
> den med en fræser, men det kommer vel an på hvilket værktøj du har adgang
> til..

Ja, eller så kan man jo sikkert også (til dyre penge) bestille klodsen
færdiglavet hos et lokalt firma der fræser og metalbearbejder? Men det
er jo sjovest at lave det selv

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Q

Dato : 22-09-04 23:01

> [...]

> Ja, men aluminium har det vistnok (især) kritisk mht. oxidering af
> smeltens frie overflade... Det skulle så nedsætte de mekaniske

Slammet der samler sig øverst i smelten fisker du af, ligesom når du koger
suppe hjemme i køkkenet.. Slammet er forsk. urenheder og oxideret
aluminium..

> [...]
> det stykke der skal sidder på cpu´en kan man vel efterbearbejde (fræse?)
> eller lign? At der er en grim overflade i kanterne er sikkert til at

Alm. sand kan ikke holde ordentligt sammen medmindre det er rigeligt
fugtigt.. Fugten bliver et problem når du hælder varm aluminium ned i
hullet... Forestil dig en varm kilde ( Gejser ).. Erstat så det varme vand
med smeltet aluminium der bliver blæst op af støbeformen pga damptrykket fra
fugten i sandet.. Behøver jeg uddybe mere?

Overfladen ( ihvertfald den side der skal have kontakt med CPUen ) skal
planslibes eller fræses så er100% glat og lige, ellers risikerer du at
ødelægge CPUen enten pga. fysisk overlast eller pga dårlig varmeafledning
( Nej, Kølepasta er faktisk ikke en specielt god varmeleder )....

En måde du *måske* kan komme uden om at bruge specielt sand til støbning:

Lav en nøjagtig model af det emne du vil støbe i flamingo...

fyld en varmefast beholder halvt op med tørt, siet strandsand ( du vil IKKE
have flintesten i sandet )..

Læg din model i sandet, fyld sand op, så den er dækket med 4-5 cm sand..
stamp det, så det er fast..

Tag derefter en ske eller lignende og grav forsigtigt et kegleformet hul, så
et område af modellen på ca. 1*1 cm er synligt.. Samtidig prikker du lige et
par Ø5mm huller til afgasning af flamingoen, når den brænder af..

Nu smelter du din aluminium, varmer det meget kraftigt op, skummer slammet
af og dumper hurtigt men bestemt ned i tragten.. Nu er ideen så at
flamingoen brænder / smelter meget hurtigt og bliver erstattet af aluminium,
som forhåbentlig når at køle inden sandet falder sammen

Husk at du skal have mere end rigeligt materiale i smelten.. Det kan
sammenlignes lidt med snaps.. Den sla tages "hel" og ikke "bides over"..
Hvis du har valgt en god størrelse blikspand at støbe i passer det fint med
at du bare lader den overskydende aluminium løbe ovenud af tragten..

Der er et par udmærkede billeder af processen her:
http://www.arcosanti.org/project/activities/foundry/specialAssembly.html

Jeg vil godt lige understrege at jeg ikke selv har prøvet at lave den slags
støbning med alm. sand..

Samtidig kræver det et sæt gode sikkerhedsforanstaltninger at arbejde med
støbning ved disse temperaturer..

Svejsehandsker, fullface ansigtsskærm, læderforklæde og store læderstøvler
er et MUST..

Samtidig bør du lave den slags udendørs med god afstand fra brændbare
materialer.. Smelten sætter ild i de ting det kommer i kontakt med.. Husk
også en spand vand til forbrændinger, men lad nu være med at smide vand på
smelten.. Det virker på samme måde som hvis du smider en spand vand på en
brændende frituregryde..

> Ja, eller så kan man jo sikkert også (til dyre penge) bestille klodsen
> færdiglavet hos et lokalt firma der fræser og metalbearbejder? Men det
> er jo sjovest at lave det selv

Jeg kender til et par gode steder i Aalborg, hvor man kan få lavet den slags
efter fyraften uden det koster en formue..

/peter

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 27-09-04 16:59

> [...]
> Hvad siger I?
> Skal jeg give det et forsøg eller skal jeg bare glemme det og prøve med

Hvis der er en pyroman i dig, og du trænger til spænding, så er det nok en god ide.
Efterbehandling kræver formodentlig en del værktøj/arbejde, så hvis det handler om køleren, så vil
jeg foreslå en bearbejdning med sav, hammer, slibning mm uden støbning. Kobber er let formbart, så
hvorfor gå så drastisk til værks? En komplex form bliver under alle omstændigheder et mareridt som
støbeprocess.

Carsten