Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotosafari 18. september 2004: Carstens bi~
Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-04 22:18

Først vil jeg takke for initiativ og godt selskab.

Her er de uredigerede billeder taget med mit kamera.
(jeg har sorteret de værste fra)

http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/indeks.html
Der er intet gjort ved billederne udover at de er ændret i størrelse, så
de kan være på sitet.

Personlig kan jeg bedst li' http://www.carben.dk/carsten/images/ok35.JPG
som også er det eneste billede i sin oprindelige størrelse (2048*1536)
(og ja, lidt beskæring i venstre side og toppen vil gøre underværker)

Til Kjeld (aka: Nyhedskigger <news:cigvum$fl5$1@news.net.uni-c.dk>):
Billederne i galleriet er ikke i den størst opnåelige opløsning.
Hvis du vil have nogen af billederne i deres "rette" opløsning, så send
mig en mail.

mvh

Carsten

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-04 22:55

> http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/indeks.html
> Der er intet gjort ved billederne udover at de er ændret i størrelse, så
> de kan være på sitet.

Ja, tak for turen, du skulle nok redigere dem først.

Mvh, Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-04 00:34

Hans Kruse wrote:

> Ja, tak for turen, du skulle nok redigere dem først.

Hermed gjort!
(samme link, så får du det gamle galleri, så skal du nok hente en frisk
kopi fra serveren)

Og jeg har skåret ned i antallet også.

Det er skægt, hvad en beskæring, farve/lys/kontrast-justering og
billedstørrelse-ændring (funktionen i photoshop) kan gøre ved et
billede.

fx http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/pages/ok36.html, hvor
det i virkeligheden lige er startet fra KastrupLufthavn.

mvh

Carsten Riis

PS: jeg kan stadig ikke se, hvad det er for falk, som jeg fik fat på
først på turen.
http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/pages/ok38.html

PPS: Originalbillederne på SAS-flyet og KoreanAirCargo-flyet ligger nu:
http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/ok35.JPG
http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/ok36.JPG

Så kan man da samligne hvad jeg har lavet med billederne, hvis man har
lyst til det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-04 15:13

> Hermed gjort!
> (samme link, så får du det gamle galleri, så skal du nok hente en frisk
> kopi fra serveren)
>
> Og jeg har skåret ned i antallet også.

Ja, det hjalp. Du kunne nok få lidt mere ud af nogle af dem ved at justere
lys og kontrast. Nogle af dem er noget flade at se på. Jeg synes du skulle
tage de uskarpe væk. F.eks. ok6, ok38, da man dårligt nok kan se fuglen og
resten af sceneriet ikke er så interessant. ok37 er ikke særligt
interessant, selvom ok1 er lidt uskarpt, så er der fint sprøjt i det Den
gamle, ok13, er også fin.

> [...]
>
> fx http://www.carben.dk/carsten/fotosafari040918/pages/ok36.html, hvor
> det i virkeligheden lige er startet fra KastrupLufthavn.

Jeg fangede den også http://www.pbase.com/hkruse/image/33988864/original
og SAS flyet også http://www.pbase.com/hkruse/image/33988867/original
og én lidt tættere på http://www.pbase.com/hkruse/image/33989200
og http://www.pbase.com/hkruse/image/33989201/original

Mvh, Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-04 15:42

Hans Kruse wrote:

> [...]
> resten af sceneriet ikke er så interessant. ok37 er ikke særligt
> interessant, selvom ok1 er lidt uskarpt, så er der fint sprøjt i det Den

ok37 var mere for at vise "nyhedskiggeren" (aka: Kjeld) samme motiv, som
Jens havde.

Hvor mit så er 10x zoom (58mm, såvidt jeg kan afkode mm vs gange
måleenheds-forskellene)
så er Jens's jo af en helt anden kaliber

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?album=2&pos=4.

> Jeg fangede den også http://www.pbase.com/hkruse/image/33988864/original
> [...]

ja, der kan man bare se hvad udstyret har af betydning. samme motiv.
Samme afstand...Men detaljerigdommen er vidt forskellig.

Men ok, jeg har jo heller ikke brugt mere end 4600 kroner på mit
fotoudstyr.
Og det vel ikke det dit objektiv det koster

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-04 20:09

> ja, der kan man bare se hvad udstyret har af betydning. samme motiv.
> Samme afstand...Men detaljerigdommen er vidt forskellig.

SAS flyet er rimeligt skarpt, du kunne have zoomet tættere på.
Korean Air flyet er uskarpt.

Objektivet på S1 svarer til 380mm i 35mm kameraer, så det svarer til et
380/1,6=237mm objektiv på en 10D eller en 380/1,3=292mm på Jens's 1D mk II.
Det er klart du ikke kan komme helt så tæt på, men du skal bare skyde nogle
flere billeder fordi der bliver nogle uskarpe fordi AF ikke kan følge med.

> Men ok, jeg har jo heller ikke brugt mere end 4600 kroner på mit
> fotoudstyr.
> Og det vel ikke det dit objektiv det koster

Nej, selvfølgelig kan udstyret ikke sammenlignes, men du kan få en del mere
ud af din S1 før du behøver at investerer de store summer. Mit point var
bare at du kunne få det bedre end nogle af de viste billeder. Specielt at få
justeret billederne.

Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-04 20:09

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-04 22:08

Hans Kruse wrote:

> SAS flyet er rimeligt skarpt, du kunne have zoomet tættere på.

47 mm (max mulighed: 58mm)

> Korean Air flyet er uskarpt.

enig.
Noget unsharp Mask og blå-justering kan gøre lidt ved det, så vidt jeg
har leget mig frem.

> [...]
> flere billeder fordi der bliver nogle uskarpe fordi AF ikke kan følge med.

Jeg har sandelig heller ikke tænkt mig at stoppe fotografering. Næh nej
du, jeg går skam på med krum hals.

Jeg glæder mig til næste weekend, hvor jeg A: skal til barnedåb og B:
der blev snakket om fotosafari på Kalvø.

Og sidst men ikke mindst til barnedåbsbillederne jeg tog 1. august. Men
de ligger på en computer jeg ikke pt. har adgang til.

> [...]
> bare at du kunne få det bedre end nogle af de viste billeder. Specielt at få

Jo jo erfaringen siger da også en del....

Jens, Peter og du har sikkert +10 års erfaring med
(digital)fotografering.
Jeg er lige startet for lidt over 3 måneder siden.

Og jeg ser da også gerne på, hvad du og Peter har fået ud af de samme
motiver som jeg har haft mulighed for at se.
Det er da helt klart noget jeg tager/suger til mig.
Fx kan jeg godt li' at du har koncentreret dig om dragerne/sejlene fra
kite-sejlerne og lavet lidt farvesjov med dem.

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-04 22:55

> 47 mm (max mulighed: 58mm)

Ja, det så jeg i exif info.

> enig.
> Noget unsharp Mask og blå-justering kan gøre lidt ved det, så vidt jeg
> har leget mig frem.

Nej det kan ikke blive skarpt, så vidt jeg kan se.

> Jeg har sandelig heller ikke tænkt mig at stoppe fotografering. Næh nej
> du, jeg går skam på med krum hals.

Jeg håber ikke jeg har indikeret det, tværtimod.

> Jo jo erfaringen siger da også en del....

Det er bare om at prøve sig frem og se på andres resultater. Det kommer
efterhånden.

> Jens, Peter og du har sikkert +10 års erfaring med
> (digital)fotografering.

For min del er den digitale erfaring kun fra ca. 2000, da jeg købte min
første Canon S10, derefter G2 og sidste år 10D. derudover sort/hvid
fotografering med mørkekammerleg tilbage i 70'erne. Farve med dias etc. op
igennem tiden, men først med digitalt blev det rigtigt sjovt igen med det
digitale mørkekammer.

Mvh, Hans

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-09-04 00:32

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Jeg har sandelig heller ikke tænkt mig at stoppe fotografering. Næh nej
>du, jeg går skam på med krum hals.

Du skal endelig fortsætte. Jeg var overrasket over, hvad du fik ud af
dit forholdsvis beskedne udstyr.

>Jens, Peter og du har sikkert +10 års erfaring med
>(digital)fotografering.
>Jeg er lige startet for lidt over 3 måneder siden.

Jeg har fotograferet siden jeg var 6-7 år. Dengang lavede jeg også
mørkekammerarbejde sammen med min far og min morfar. Jeg tog dog ikke
mange billeder da jeg var 20-30.

>Og jeg ser da også gerne på, hvad du og Peter har fået ud af de samme
>motiver som jeg har haft mulighed for at se.

Mit reslutat var desværre noget magert. Jeg var nok lidt mærket af
cykelturen - dårlig kondi! Rundt om Hejresøen tog jeg kun på film, så
det må vnte lidt. De digitale kan du se her
http://fotosafari.rongsted.dk/

>Det er da helt klart noget jeg tager/suger til mig.
>Fx kan jeg godt li' at du har koncentreret dig om dragerne/sejlene fra
>kite-sejlerne og lavet lidt farvesjov med dem.

Det bemærkede jeg også. God ide - langt mere farverigt.

Peter

Fra : Nyhedskigger

Dato : 19-09-04 07:14

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Billederne i galleriet er ikke i den størst opnåelige opløsning.
> Hvis du vil have nogen af billederne i deres "rette" opløsning, så send

Tak for kigget. Jeg lægger mærke til at der er fart over feltet på de
billeder, et punkt nogen påpeger at S1's AF ikke er hurtig nok. Oplever du
nogen sinde det som et problem?

Det må også ha' været en dag hvor S1's zoom evner blev brugt grundigt, er
der et af billederne hvor du har presset det helt ud til grænsen?

Hvor meget betyder IS på sådan en fortotur, virker det?

Prøvede du at optage en lille videostump, bare for at vise hvor meget det
kan zoome o.s.v.?

Mvh Kjeld
(Var lige inde i en forretning og kigge på S1, men skyndte mig at løbe ud da
jeg ellers bare var "kommet til" at købe det

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-04 10:16

Nyhedskigger wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
..
> Tak for kigget. Jeg lægger mærke til at der er fart over feltet på de
> billeder, et punkt nogen påpeger at S1's AF ikke er hurtig nok. Oplever du
> nogen sinde det som et problem?

Næh, det kan godt være, at det et nørd-problem. Eller også, at man ikke
har stillet kameraet på continous-AF, hvor kameraet hele tiden stiller
motivet i fokus. Men det æder jo strøm, at kameraet hele tiden skal
justere.
Personlig bruger jeg bare den autofokus, hvor man opnår autofokus, når
udløserknappen trykkes halvt ned.
Det er så lidt af et problem i aktion-scener (fx kite-sejlere eller
tilsvarende), så der skal man nok bruge continous-AF.

> Det må også ha' været en dag hvor S1's zoom evner blev brugt grundigt, er
> der et af billederne hvor du har presset det helt ud til grænsen?

Næh, jeg har slået den digitale zoom fra.

Men jo, den optiske zoom, den har fået den helt store tur.

Derudover er de billeder som jeg først lagde op. Jo de uredigerede
billeder.
Ser du galleriet nu, så vil du se, at en omgang billedbehandling kan
gøre underværker på billederne.

> Hvor meget betyder IS på sådan en fortotur, virker det?

jep, prøv bare at tænk på, hvordan billederne "langt væk" ville have set
ud. Uden IS.

NB: en lille dril på for-tortur: turen var der lidt af tortur for dem
der ikke motionerer til daglig.

> Prøvede du at optage en lille videostump, bare for at vise hvor meget det
> kan zoome o.s.v.?

Næh, jeg har indtil nu kun brugt videofunktionen til et barnedåb.

Men jeg vil da gerne lave en videostump til dig, hvor du kan se, hvad
den kan.

> Mvh Kjeld
> (Var lige inde i en forretning og kigge på S1, men skyndte mig at løbe ud da
> jeg ellers bare var "kommet til" at købe det

hvor bor du henne? Bor du i Københavnsområdet og har et CF-kort, så
kan du komme ud til mig og skyde nogen billeder. Så kan du tage
billederne direkte med hjem og vurdere dem der.

mvh

Carsten Riis

Fra : Nyhedskigger

Dato : 19-09-04 10:48

> [...]
> kan du komme ud til mig og skyde nogen billeder. Så kan du tage
> billederne direkte med hjem og vurdere dem der.

Det er da et tilbud!!! Må jeg skrive mig dette bag øret til senere brug? Jeg
har et 128 CF til en pda'er men så "dør" TomTom - det' bare ærgerligt...

Mvh Kjeld

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-04 11:14

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> NB: en lille dril på for-tortur: turen var der lidt af tortur for dem
> der ikke motionerer til daglig.

Du mener altså, at de max. 10 km, vi cyklede, tog pippet fra dig?

Jaja, jeg fik jo også et (ufrivilligt) lift hjem fra Kongelunden.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-04 11:42

Jens Bruun wrote:

> Jaja, jeg fik jo også et (ufrivilligt) lift hjem fra Kongelunden.

Nemlig!

mvh

Carsten Riis

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-09-04 14:43

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

>Du mener altså, at de max. 10 km, vi cyklede, tog pippet fra dig?
>
>Jaja, jeg fik jo også et (ufrivilligt) lift hjem fra Kongelunden.

Jeg er noget mør i dag - og jeg tog endda hjem før jer andre.

Jeg har ikke sidddet på en cykel i 20-25 år før i går. Så jeg er meget
øm i bagdelen. Jeg ser ikke frem til, at jeg senere i dag skal køre
cyklen over til dens rette ejer - i det mindste skal jeg ikke have 15
kilo fotoudstyr på ryggen - men det kan være jeg tager en taxa.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-04 15:16

> [...]
> cyklen over til dens rette ejer - i det mindste skal jeg ikke have 15
> kilo fotoudstyr på ryggen - men det kan være jeg tager en taxa.

Ja, efter gårsdagens omkring 40km (fra Østerbro via Åmarken til Kongelunden
og hjem igen) og dagens 95km kan jeg da også mærke at jeg har en bagdel

Mvh, Hans