Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rollei nostalgi
Fra : JHF

Dato : 18-09-04 20:22

Hej
Jeg har lånt en gammel Rolleiflex, og skal ud i næste uge og lege med den,
men jeg har et lille problem med søgeren. Skakten kommer fint op, og der er
et "okular" der kan vippes op så jeg kan kigge lodret ned i søgeren. Men så
vidt jeg kan se kan jeg også kigge vandret ind, og via et spejl se ned i
søgeren. men hvordan dælen får jeg vippet det spejl så jeg kan se vandret
ind i kameraet?
Er der et trick der skal udføres eller hvad? Hvis der er nogen der har links
til Rolleiflex vil jeg også juble over det!

JHF

Fra : René Sørensen

Dato : 18-09-04 20:44

Når du har lukket skakten op kan man trykke vandret ind på den foreste del
af skakten (den som normalt er toppen når den er lukket).

Held og lykke med 120 filmene.... og fremkaldelse af samme.... kan man
overhoved stadig det ?

- René

Fra : JHF

Dato : 18-09-04 21:17

> Når du har lukket skakten op kan man trykke vandret ind på den foreste del
> af skakten (den som normalt er toppen når den er lukket).
Ja den er jeg med på, men jeg kan kun få den rigtige vinkel hvis jeg holder
spejlet der med en finger, og så løber jeg tør for hænder til at betjene
resten af kameraet!

> Held og lykke med 120 filmene.... og fremkaldelse af samme.... kan man
> overhoved stadig det ?

Det mener jeg - ellers er der en der bliver ked af det i næste uge (lille
mig)

Fra : Lars

Dato : 18-09-04 22:14

"JHF" <holtes@migvip.cybercity.dk> said in

> Ja den er jeg med på, men jeg kan kun få den rigtige vinkel hvis jeg
> holder spejlet der med en finger, og så løber jeg tør for hænder til
> [...]

Tjek det her link: http://www.cosmonet.org/camera/rollei_e.htm

Venligst Lars
--
Tal lavt, tal langsomt og sig ikke for meget.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-09-04 16:03

"JHF" <holtes@migvip.cybercity.dk> wrote:

>Ja den er jeg med på, men jeg kan kun få den rigtige vinkel hvis jeg holder
>spejlet der med en finger, og så løber jeg tør for hænder til at betjene
>resten af kameraet!

Du skal trykke spejlet ind til det sætter sig fast - det har Mirror Lock
Down Bag på skakten er der et hul, hvor du kan se ud gennem det
hul spejlet efterlod i forsiden. nedeunder er der en linse. prøv at
kigge gennem den.

Når du skal have spejler op igen, klemmer du lidt i siderne af skakten,
som når den skal foldes sammen. Så klapper spejlet op.

Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-09-04 22:18

René Sørensen wrote:
> Held og lykke med 120 filmene.... og fremkaldelse af samme.... kan man
> overhoved stadig det ?

Photografica både sælger og tager sig af fremkaldelse af 120-film.

// Hans, der selv er på jagt efter et Rolleiflex 2.8F til en billig
// penge Det er bare et fedt kamera.
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : JHF

Dato : 19-09-04 17:11

Tak for gode råd og links. Jeg fik det til at falde i hak! Jeg tror det hele
er lidt slidt, så der var derfor jeg ikke kunne få det til at lykkes i
første omgang!

JHF