Slagsmål
Fra : Gorm

Dato : 18-09-04 19:22

Hej gruppe.
Jeg har et problem som jeg håber i kan hjælpe med.
Mine to hunkatte (4 og 2 år) er pludselig begyndt at slås for alvor. Den
ældste er mor til den den yngste, og de har altid levet sammen uden
problemer. Første gang var det helt uden varsel at den ældste overfaldt den
yngste, som blev så bange, at den tissede og havde afføring på gulvet. Jeg
fik dem skilt ad i hvert sit rum og efter nogle timer prøvede jeg at sætte
dem sammen igen. Der gik kun et par minutter før det begyndte forfra...
Så kom den ældste i pleje hos et familiemedlem (hvor de er vant til at blive
passet) i et par dage før jeg tog den hjem igen for at se om de havde glemt
det. Det havde de ikke. Efter et par timer gentog det hele sig desværre. Så
retur i pleje med den ældste hvor den nu har været i 14 dage. Det er kun den
ældste der er aggresiv, ikke den yngste. Og der er ingen tvivl om at det er
et alvorligt slagsmål, da det slet ikke ligner de små `uoverensstemmelser´
de selvfølgelig har haft i tidens løb.
Begge misserne er steriliserede.
Er der nogen der har ideér til hvad det kan skyldes, og hvordan det kan
løses, da jeg selvfølgelig gerne vil beholde begge to?

M.v.h.

Fra : Denise

Dato : 18-09-04 20:18

Gorm wrote:
> Jeg fik dem skilt ad i hvert sit rum og efter
> nogle timer prøvede jeg at sætte dem sammen igen. Der gik kun et par
> minutter før det begyndte forfra...

Det er godt nok synd for den yngste. Hvis katte først har været oppe og
slås, skal der mere end et par timer til at køle dem af. Jeg vil foreslå I
skiller dem ad i flere dage, med en dør på klem med krog så de kan se
hinanden, men ikke slås, og så se hvordan tingene udvikler sig. Køb evt.
noget Felifriend hos dyrlægen.

> [...]
> Er der nogen der har ideér til hvad det kan skyldes, og hvordan det
> kan løses, da jeg selvfølgelig gerne vil beholde begge to?

Der er nok flere muligheder. Har I selv nogen anelse om hvad der kan være
sket, er der sket nogle forandringer derhjemme ? Kan det være der er noget
magtkamp igang, hvor den ældste måske før har været lidt underkuet og nu
tager revance, måske fordi den yngste er blevet svag på een aller anden
måde. Måske fejler den yngste noget, som I ikke har observeret, men som
udnyttes af den ældste. Eller kan der være noget galt med den ældste, den
kan måske have ondt et sted, som den yngste får skyld for. Måske kan et
dyrlæge besøg med undersøgelse af begge katte klarlægge noget.
Andre muligheder, som jeg selv har prøvet, er at kattene indbyrdes bliver
uvenner pga andre katte og lugte i haven, som de ser/dufter i deres
løbegård. Men det er så 2 hankatte, om hunkatte også kan blive uvenner over
det samme ved jeg ikke. Mit indtryk er, at hankatte går bedre sammen end
hunkatte, da hunkatte kan være nogle hystader. Så jeg har desværre ikke
erfaring med 2 hunkatte sammen, det kan være andre kan komme på banen her.
Jeg kan da huske Camilla S havde nogle svære problemer med 2 hunkatte for
lang tid siden.

Desværre kan jeg kun komme med rådet om dyrlægebesøg, for at se om de fejler
noget, og så med at isolere dem et stykke tid og se om de kan enes efter et
stykke tid.

--
Hilsen Denise

Fra : Gorm

Dato : 18-09-04 21:01

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> Der er nok flere muligheder. Har I selv nogen anelse om hvad der kan være
> sket, er der sket nogle forandringer derhjemme ?

Nej, ingen forandringer.

> [...]
> kan måske have ondt et sted, som den yngste får skyld for. Måske kan et
> dyrlæge besøg med undersøgelse af begge katte klarlægge noget.

Det virker ikke sådan. Den ældste har altid været den der bestemmer, og den
`stærkeste´.

> Andre muligheder, som jeg selv har prøvet, er at kattene indbyrdes bliver
> uvenner pga andre katte og lugte i haven, som de ser/dufter i deres
> løbegård.

De går i en lille, lukket have og der kommer selvfølgelig andre katte forbi,
men aldrig ind til dem.

> [...]
fejler
> noget, og så med at isolere dem et stykke tid og se om de kan enes efter

Tak for svaret. Må prøve at sætte dem sammen igen, da der nu er gået to
uger. Ellers må vil til dyrlægen.
M.v.h.
Gorm

Fra : Denise

Dato : 18-09-04 21:21

Gorm wrote:
> "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> De går i en lille, lukket have og der kommer selvfølgelig andre katte
> forbi, men aldrig ind til dem.

De katte der kan starte slagsmål hos os kommer kun forbi i haven, de kommer
heller ikke ind til dem. Men det er nok vores får øje på dem, så går de
agurk.

> Tak for svaret. Må prøve at sætte dem sammen igen, da der nu er gået
> to uger. Ellers må vil til dyrlægen.

I skal nok ikke sætte dem sammen, når de ikke har set hinanden i 2 uger. I
skal nok først lade dem se hinanden nogle dage gennem en dør med krog,
ellers går det nok galt med det samme igen. Så kan de snakke sammen gennem
en dør på klem og på den måde race ud og måske vænne sig til hinanden igen
stille og roligt. Det kræver tålmodighed, som når man skal introducere nye
katte for hinanden. Køb noget Felifriend, det kan være det kan hjælpe lidt
på problemet.

--
Hilsen Denise

Fra : Andreas

Dato : 18-09-04 21:32

> Køb noget Felifriend, det kan være det kan hjælpe lidt
> på problemet.
>
> --
> Hilsen Denise

Hej Denise,
Endnu en gang tak for rådet. Det prøver jeg.
Jeg glemte at spørge hvad Felifriend er for noget?
Hilsen Gorm

Fra : Denise

Dato : 18-09-04 21:51

Andreas wrote:
> [...]
>
> Hej Denise,
> Endnu en gang tak for rådet. Det prøver jeg.
> Jeg glemte at spørge hvad Felifriend er for noget?

Der er et slags ansigts-duftferomoner der "udstråler" beroligelse/venlighed.
Mange dyrlæger bruger det på deres hænder, så kattene bliver beroliget,
føler venlighed. Desværre er gruppens hjemmeside under flytning i
øjeblikket, der stod en god forklaring. Ellers kan du prøve at finde det på
Google, for at få en ordentlig forklaring .
De fleste dyrlæger har det.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-09-04 22:28

On 2004-09-18 22:32:18 +0200, "Andreas" <ooo@sldkg.dk> said:

> j Denise,
> Endnu en gang tak for rådet. Det prøver jeg.
> Jeg glemte at spørge hvad Felifriend er for noget?

Jeg har da en lille beskrivelse af, hvad Feliway og Felifriend er for
noget liggende, hvis det hjælper

http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html

Held og lykke med at få "kamphønerne" til at falde til ro.

--
Knus fra Ann R

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-09-04 21:26

Gorm skrev
<De går i en lille, lukket have og der kommer selvfølgelig andre katte
forbi, men aldrig ind til dem >

Det er en typisk udløser for rediregeret agression, altså
den ældste vivil tæve besøgs-katten, og bliver virkelig sur, men den enste
hun har mulighed for at afreagere på er
den yngste. Jeg vil som Denise sige at det kræver tålmodighed at
"gen-introducere" dem til hinanden, de skal skilles og have mulighed for at
se og lugte til hinanden
uden at kunne skade hinanden, evt en dør på krog eller en
netdør.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bj@arne

Dato : 19-09-04 12:53

Den eneste mulighed jeg kan se er at studere katteadfærd(læse om det)
Løsningen er garanteret lige for næsen af dig, men du kan ikke se den pga.
manglende viden. Jeg kan se at der er en del forskellige bud på hvad der er
smart at gøre.... men det er ret sikkert at det har noget med dufte og
territorier og ledelse at gøre(har det næsten altid i sådan en situation)
Et kort eksempel på hvad lugte betyder for dyr:
Min far havde for en del år siden får. Så var der en som fik tvillinger,
Men den ville bare ikke vide af den ene.
Så viste det sig at det var den førstefødte moderen ikke ville vide af af
den simple grund at den var kommet for langt væk fra moderen inden nr. 2 kom
så lugtede de ikke ens. De 2 lam blev sat sammen i en lille kasse hvor de
gned sig op og ned af hinanden og efter de havde været der i ca 6 timer
lugtede de ens og moderen ville tage sig af dem begge.
Vi havde ikke fået løst problemet uden at læse/lære om fårs naturlige
måde at være på.
Det samme gør sig gældende i din situation
Held og lykke hilsen Bjarne