Ror Bianca 28
Fra : Lars Thorborg

Dato : 18-09-04 18:41

Kære NG

Tidligere på året efterlyste en sejler i denne NG et godt råd om afmontering
af roret på en Bianca 28.
Lykkedes det for dig? Mit problem er, at mit ror idag satte sig fast!! Jeg
har endnu ikke haft båden ude af vandet for at besigtige skaden, men det
skal sikkert afmonteres. Derfor denne efterlysning. Det lykkedes mig at
komme i havn, da jeg har påhængsmotor på, ellers havde jeg vist været ilde
ude.
Venlig hilsen Lars Thorborg

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-09-04 08:13

"Lars Thorborg" <lars.thorborg@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme i havn, da jeg har påhængsmotor på, ellers havde jeg vist været ilde

Hej Lars,

Kedelig oplevelse =:-/
Nej, jeg kom ikke videre med roret, men da jeg skal i krig med hele bunden i
år, vil jeg nok gøre forsøget igen.
Hvis du kommer op med noget, må du MEGET gerne sige til..
Hvor ligger din båd iøvrigt?

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Lars

Dato : 21-09-04 14:00

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Thorborg" <lars.thorborg@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> afmontering

hejsa!
Du afmonterer rorpinden og holder ( klemmer om rorstammen )
derefter øverste leje ( sidder i dækket), så adskiller du støttelejet der
sidder ca 2/3 nede på rorbladet,
dette består af to halvskåle, den ene indstøbt i skroget, den anden er løs,
og derefter kan du med lidt besvær trække ror/rorstamme nedenud
venlig hilsen Lars Schmidt Fredericia ( PS: skulle du have yderligere
spørgsmål er du velkommen til at skrive)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-09-04 16:57

"Lars" <lasc@besked.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> venlig hilsen Lars Schmidt Fredericia ( PS: skulle du have yderligere
> spørgsmål er du velkommen til at skrive)

OK, jeg syntes, jeg havde prøvet - men åbenbart ikke godt nok! Meget
opmuntrende.
Jeg skal have båden op allerede på mandag, så jeg kan snart forsøge mig. Jeg
har i øvrigt lidt slør i det øverste leje, så det vil jeg også kigge på.

Hvad var forresten grunden til, at dit ror havde sat sig?

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Lars

Dato : 22-09-04 06:01

> Hvad var forresten grunden til, at dit ror havde sat sig?
>
> ---
> Mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>hej Peter
Mit ror havde ikke sat sig, men da jeg fik båden op i 2002 ( året da jeg
købte den) viste det sig at skægget var revnet/brækket lige ved nederste
rorleje, således at de nederste 150 mm af skægget sad løst.
Jeg kunne, efter roret var afmonteret, slibe og støbe ny glasfiber omkring
brudet, spartle og prime området.
Ved eftersyn sidste vinter var alt ok,så operationen lykkedes ( det er
forøvrigt rigtigt nemt at arbejde i glasfiber)
venlig hilsen Lars

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 22-09-04 18:39

> [...]

> Ved eftersyn sidste vinter var alt ok,så operationen lykkedes ( det er
> forøvrigt rigtigt nemt at arbejde i glasfiber)

Ahh, jeg fik vist lige blandet 2 x Lars sammen
Opløftende at høre om dine erfaringer med skegget og arbejdet i glasfiber.
Jeg har selv mistanke om en utæthed ved rorlejet SB side, men det vil vise
sig om en lille uges tid.

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes på:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=467707

Fra : Lars Thorborg

Dato : 22-09-04 19:49

Jeg ligger i Frederikssund.
Du hører fra mig. Jeg forventer at "gå på land først i oktober".

Keep in touch.

Hilsen Lars Thorborg