Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 eller Canon 20D !?!...
Fra : Casper

Dato : 18-09-04 16:51

Er Canons 20D bare 'bedre' end Nikons D70 pga det er nyere og har derfor
flere features at foretrække ? (Man, læs jeg, bliver jo tit trukket over
mod det 'nyeste'... nogen gange en dårlig vane, men alligevel

Men... Jeg har jo det her Nikon F80 og jeg har tænkt mig at beholde et alm.
slr udover et dslr, men synes det vil være hmmm... at have både et canon og
nikon.

Kan jeg f.eks. bruge min nuværende nikon 24-120mm og 50mm på D70 ? Hvad med
den der evt følger med D70 kit, en DX ting - vil jeg kunne bruge den på mit
F80 ???

Et D70 kit inkl kort osv ligger vel omkring de 12 kilo ik' ?

Hvad nu med Canons 20D - skulle jeg sælge mit F80 osv... og så finde et
brugt eos33 f.eks. ?

Hmm... synes det er svært ! Jeg har haft utrolig glæde af mit F80 og
24-120, købte det brugt... Og så har jeg mit lille pentax optio s4 som
legetøj - men vil altså gerne have et DSLR

Håber nogen har en vinkel på noget af det og det ikke er totalt sludder,

Vh. Casper

Fra : [HCS] 4000

Dato : 18-09-04 17:03

Nu er det jo to forskellige 'vægtklasser' du sammenligner. D70 skal vel
sammenlignes med 300D og D100 med 20D. Samtidig er det nærmest at starte en
religionskrig. Jeg er selv Canon tilhænger, men vil alligevel anbefale dig
Nikon, hvis du ikke vil ud og investere i ny objektiver også. Samtidigt er
det også rart at man kender betjeningen i forvejen.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Casper

Dato : 18-09-04 17:30

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Nu er det jo to forskellige 'vægtklasser' du sammenligner. D70 skal vel
> sammenlignes med 300D og D100 med 20D.

Ja ok - det kan jeg nok godt følge dig i. Men jeg havde ligesom afskrevet
300D og D100 på forhånd...

> Samtidig er det nærmest at starte en
> religionskrig.

Det er jeg ikke ude på - det er der nok af

> Jeg er selv Canon tilhænger, men vil alligevel anbefale dig
> Nikon, hvis du ikke vil ud og investere i ny objektiver også. Samtidigt er
> det også rart at man kender betjeningen i forvejen.

Man kan lære meget nyt, men helt sikkert er det værd at tage med. også det
med obj.!

Vh. Casper

Fra : Frederik Thorup

Dato : 18-09-04 17:05

Casper wrote:
> [...]
> derfor flere features at foretrække ? (Man, læs jeg, bliver jo tit
> trukket over mod det 'nyeste'... nogen gange en dårlig vane, men

Hvis du har Nikon nu, så vent liige lidt. Nikon skulle geren afsløre deres
efterfølger til deres D100 snart. Mon ikke den kommer til at minde om Canon
20D?

MVH
Frederik

Fra : Casper

Dato : 18-09-04 17:32

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har Nikon nu, så vent liige lidt. Nikon skulle geren afsløre deres
> efterfølger til deres D100 snart. Mon ikke den kommer til at minde om
Canon
> 20D?

Faktisk en rigtig god pointe, smiler !

Dog - har Nikon jo lige langet nye digi camera over disken, ny high-end prof
dslr og 2 compakte plus deres f6... Skulle de have mere i ærmet - tror du
ikke de lader D70 klare den lidt endnu, selvom den ikke direkte kan
sammenlignes med 20D !

Vh. Casper

Fra : HKJ

Dato : 18-09-04 17:41

"Casper" <test@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> dslr og 2 compakte plus deres f6... Skulle de have mere i ærmet - tror du
> ikke de lader D70 klare den lidt endnu, selvom den ikke direkte kan

Thom Hogan forventer et D90 og et D50 til foråret (Hans forudsigelser til
Photokina var korrekte).

Jeg kan dog ikke finde hans spådom mere:
http://www.bythom.com/

Fra : Kenneth K

Dato : 18-09-04 20:28

On Sat, 18 Sep 2004 17:51:14 +0200, Casper <test@hotmail.com> wrote:
> Kan jeg f.eks. bruge min nuværende nikon 24-120mm og 50mm på D70 ?

Højst sandsynligt. Hvis det er en 24-120mm VR og 50mm AF så kan du.

> Hvad med
> den der evt følger med D70 kit, en DX ting - vil jeg kunne bruge den på
> mit
> F80 ???

Fysisk passer den fint, men da et DX objektiv tegner en mindre
billedecirkel end et "alm." objektiv vil det nok blive med begrænset
succes... :)

> Et D70 kit inkl kort osv ligger vel omkring de 12 kilo ik' ?

Tja, det er the-never-ending-story. Taske, stativ (monopod?), 70-2/300
zoom eller større, supervidvinkel, x antal 1gb CF kort, fjernbetjening,
dvs. filtre, moderigtigt fototøj...fortsæt selv :)

Jeg vil bare sige, hvorfor vente? Der kommer sgu altid et nyt kamera med
mere gejl og flere MP. Jeg har selv et D70 og er meeget glad for det. Om
det er 6, 8 eller 12 MP gør ikke den store forskel for mig. 6 MP rækker
til 30x20cm i 254 ppi, hvilket jeg synes er rigeligt. Selvfølgelig er
flere MP bedre, men altså man skal begynde et sted og D70 er et rigtig
godt kamera.

vh.
Kenneth

Fra : Casper

Dato : 18-09-04 20:44

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newssejez9jaxk021p@news2.tele.dk...

> Højst sandsynligt. Hvis det er en 24-120mm VR og 50mm AF så kan du.

Det er ikke VR typen... og 50mm f/1.8 er købt for ca 1 år siden, AF osv..

> Fysisk passer den fint, men da et DX objektiv tegner en mindre
> billedecirkel end et "alm." objektiv vil det nok blive med begrænset
> succes... :)

Hvordan ? - vil der bliver 'skåret' i billedet eller ? Hvad med AF,
lysmåling osv ???

> Tja, det er the-never-ending-story. Taske, stativ (monopod?), 70-2/300
> zoom eller større, supervidvinkel, x antal 1gb CF kort, fjernbetjening,
> dvs. filtre, moderigtigt fototøj...fortsæt selv :)

Tja... det er jo rigtigt

> [...]
> til 30x20cm i 254 ppi, hvilket jeg synes er rigeligt. Selvfølgelig er
> flere MP bedre, men altså man skal begynde et sted og D70 er et rigtig

Hvis jeg skal være realistisk - _meget_ enig ! Men man drømmer jo altid
lidt

Tak for dine kommentare,
-Casper-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-09-04 21:08

> [...]
med
> den der evt følger med D70 kit, en DX ting - vil jeg kunne bruge den på

Både 24-120'eren og 50'eren virker fint på D70. Jeg bruger selv AF 50/1.8 og
AF 75-300/4.5-5.6 på mit D70 og det fungerer fint.
DX optik på et analogt hus er måske ikke det bedste valg. Jeg har ikke selv
prøvet, da jeg ikke har nogle DX-objektiver, men som jeg forstår det, er de
udviklet specielt til DSLR, og derfor vil det give sorte hjørner, hvis du
bruger dem på analoge kamerahuse.

MVH
Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-09-04 13:52

> [...]

>flere features at foretrække ? (Man, læs jeg, bliver jo tit trukket over
>mod det 'nyeste'... nogen gange en dårlig vane, men alligevel

20D er nok et bedre kamera end D70. Jeg har kun haft det i hånden ganske
kort (hos Photografica), så jeg kan ikke udtale mig om hvordan det er i
brug i længden. Men det koster også noget mere end et D70. Hvis jeg
skulle starte forfra, ville jeg i dag nok vælge et 20D. Det er et
spørgsmål om hvor mange penge du vil bruge. D70 brude kunne
tilfredsstille dine behov (uden at jeg kender dem), men det er op til
dig.

>Men... Jeg har jo det her Nikon F80 og jeg har tænkt mig at beholde et alm.
>slr udover et dslr, men synes det vil være hmmm... at have både et canon og
>nikon.

Jeg havde et F100 (som jeg ville beholde). Derfor faldt mit valg på et
D70. Jeg overvejede et kort overgang et 10D, men droppede det, da jeg
havde for meget glas fra Nikon i forvejen.

>Kan jeg f.eks. bruge min nuværende nikon 24-120mm og 50mm på D70 ? Hvad med
>den der evt følger med D70 kit, en DX ting - vil jeg kunne bruge den på mit
>F80 ???

Dine gamle objektiver kan du fint bruge på et D70.

Nogle DX objektiver kan godt bruges på et 35mm film kamera. I det
mindste i en del af zoom-området. Men ikke 18-70'eren.

>Et D70 kit inkl kort osv ligger vel omkring de 12 kilo ik' ?
>
>Hvad nu med Canons 20D - skulle jeg sælge mit F80 osv... og så finde et
>brugt eos33 f.eks. ?

Det er en mulighed, men det bliver bare endnu flere penge. Spørgsmålet
er om et 20D ville give dig som mange flere muligheder end et D70, at
det er pengene værd. For mig ville svaret være nej.

Peter