3 forsæder/gule plader
Fra : Ukendt

Dato : 18-09-04 12:31

Jeg er ude efter (ny) bil på gule plader med 3 forsæder. Har fundet Fiat
Multipla Van til 174.774 inkl. moms osv. Hvad findes der ellers?
mvh tb

Fra : Ncc

Dato : 18-09-04 16:42

"tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> skrev i en meddelelse
> Jeg er ude efter (ny) bil på gule plader med 3 forsæder. Har fundet Fiat
> Multipla Van til 174.774 inkl. moms osv. Hvad findes der ellers?
> mvh tb

hej med sig

Min nabo har tidligere rullet rundt i en Toyota Sportsvan på gule plader.
Hun fik installeret et ekstra (meget lille) sæde mellem de 2 forsæder.
Fuldt lovligt, men meget trangt.
Kan bedst anbefales når man har 2 børn der skal fragtes rundt i den.
3 mandsbrede voksne kan nok ikke sidde der i længere tid.

Ncc

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-09-04 17:08

"Ncc" <fam.christensen_slettes@os.dk> skrev i en meddelelse

> "tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> skrev i en meddelelse

Inden du bestemmer dig for en Multipla, så prøv lige at læse crashtesten -
så kan du jo vurdere om du tør køre rundt i sådan en "ligkiste".

Hvis du skal have 3 ordentlige sæder skal du have en decideret varevogn fx.
VW Transporter, Toyota HIace.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 18-09-04 20:26

"Christian Madsen" <cm@tis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så kan du jo vurdere om du tør køre rundt i sådan en "ligkiste".
>
> Hvis du skal have 3 ordentlige sæder skal du have en decideret varevogn

Som nok vil se nogenlunde lige så dårligt ud efter en crash-test. Problemet
er, der ikke rigtig er noget materiale til at tage energien væk, når der er
så kort fra fronten af bilen, til sæderne.

Jesper

Fra : Jacob Madsen

Dato : 18-09-04 20:47

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:414c8bd5$0$39259$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
er
> så kort fra fronten af bilen, til sæderne.

Nej, du tager helt fejl. Punkt 1 - i VW´en forsvinder motoren ned under
kabinen i tilfælde af frontkollision - I Fiat´en lander den i skøde på dig.
Læs lige dine crashtest inden du skriver

Fra : TGD

Dato : 19-09-04 00:36

"Jacob Madsen" <c@tis.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
dig.
> Læs lige dine crashtest inden du skriver

Men så kan man spørge sig selv hvor tit man kører frontalt ind i en
betonklods med 60 km/t?

Crashtestne har ikke ændret sig markant de sidste 50 år.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-09-04 09:06

En helt masse bits fra TGD til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Men så kan man spørge sig selv hvor tit man kører frontalt ind i en
> betonklods med 60 km/t?

Paris 1997? Det sker jo tit :D

> Crashtestne har ikke ændret sig markant de sidste 50 år.

Nøh. Men det _kan_ jo tænkes at være fordi den måde folk kører galt på ikke
har ændret sig markant de sidste 50 år. Ikke at jeg ikke er klar over at
nogle steder står den slags ting stille, fordi at "det har virket fint de
sidste 50 år og så skal der ikke ændres på det!", men nogle steder sker der
altså også løbende evaluering. Om det er tilfældet her ved jeg ikke, men jeg
kan ikke lige personligt forestille mig hvad der egentlig skulle ændres
(markant).
En kollision er trods alt en kollision.
Når det så er sagt, er der jo nok en større grund end
sammenstødet-med-betonklods-testen til at f.eks. VW og MB har brugt tid,
penge og energi på at udvikle og implementere de systemer, der gør at motoren
kører ind under førerkabinen og rattet kører ud til siden.
Har Fiat i øvrigt ikke nærmest tradition for at være livsfarlige at køre rundt
i?
Jeg mener da at både Multiplaen, Ducatoen og Puntoen har fået nogle drøje hug
i diverse crash-tests...

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I have no idea what you just said"
-- Megan Mullally as Karen Walker in 'Will & Grace'

Fra : Eivind

Dato : 19-09-04 12:58

Nope - Puntoen klarer sig fint

Kender ikke pandaen - men den er sikkert også Okay.

Eivind

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-09-04 13:11

En helt masse bits fra Eivind til dk.fritid.bil gav følgende:

> Nope - Puntoen klarer sig fint

Njaeh - både og. Ifølge http://www.crashtest.com/fiat/fiat.htm ser det skidt
ud for 94-98 modellerne og noget bedre for 99-02 modellerne.

> Kender ikke pandaen - men den er sikkert også Okay.

Der er (i bunden af forsiden) en oversigt over en hel del af de testede
køretøjer på http://www.crashtest.com/ .

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It's not about good or bad. It's about who got the most power"
-- Sam Anderson as Holland in 'Angel'

Fra : anders majland

Dato : 18-09-04 17:53

> [...]
> "ligkiste".
>
> Hvis du skal have 3 ordentlige sæder skal du have en decideret
> varevogn fx. VW Transporter, Toyota HIace.

Og du tror at de vil klare sig bedre i en crashtest ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-09-04 10:47

En helt masse bits fra anders majland til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Og du tror at de vil klare sig bedre i en crashtest ?

Fiat har traditionelt set klaret sig dårligt i den slags test. Der har været
op til flere artikler om det i FDM's blad Motor. VW og venner (og til dels
Toyota) har generelt klaret sig pænt. At det så er ved at ændre sig til det
bedre er vist heller ingen hemmelighed. Indledningsvis kan du jo prøve at
kigge på:

http://www.autoweek.nl/crashtestindex.php
http://www.adac.de/Tests/Crash_Tests/Automodelle/CrashTests.asp?ComponentID=4641&SourcePageID=8650%230&klasse=Vans

> Anders dot Majland at jyde dot dk

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I don't leave messages. If i wan't to talk to a machine i got a VCR!"
-- Kelly Bishop as Emily Gilmore in 'Gilmore Girls'

Fra : Jacob Madsen

Dato : 19-09-04 17:01

meddelelse news:414d505f$0$39255$14726298@news.sunsite.dk...

> Og du tror at de vil klare sig bedre i en crashtest ?

Faktisk ja. Du sidder jo for eksempel en del højere end i Multipla

Fra : anders majland

Dato : 19-09-04 18:56

> Faktisk ja. Du sidder jo for eksempel en del højere end i Multipla

Men der er ikke meget kollisionszone at give af. Jeg har ikke nogen
aktuelle test at kaste i ringen, men kan huske dele af en tysk
undersøgelse fra midt 90'erne (ADAC). Den konludere at varevogn generelt
var langt farligere end personbiler.

Fra : Jacob Madsen

Dato : 20-09-04 17:12

meddelelse news:414dd608$0$39263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> aktuelle test at kaste i ringen, men kan huske dele af en tysk
> undersøgelse fra midt 90'erne (ADAC). Den konludere at varevogn generelt

Det skal jeg ikke kunne afvise, men prøv så lige at finde Fiat Multipla
crashtesten frem. Den er altså uhyggelig. Var i FDMs motor for ca. 2 år
siden. Der var faktisk ikke noget som ikke blev smadret. Så alt andet lige
ville jeg vælge alle andre biler end lige den (og så Kia Carnival - den er
næsten lige så slem)

Jacob