Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. (hvid) kant på gamle fotografier...
Fra : Michael S.

Dato : 18-09-04 11:42

Hej,

Er der nogle af jer der ved hvorfor der på gamle fotografier er hvid kant?
Er det bare en modefænomen som styrer det hen over årene eller er der en
teknisk grund?

På nogle gamle fotografier er den hvide kant flosset. Det kan ikke havde
været nemt at lave. Er der nogle der ved hvordan de er lavet (og måske endda
hvorfor)?

Håber nogle kan hjælpe...
Mvh
/Michael

PS. Det kunne faktisk være sjovt at se en række typiske fotos (størrelser og
kanter) for forskellige tidsperioder f.eks. fra ca. 1850'erne og frem til i
dag.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 18-09-04 12:06

> Er der nogle af jer der ved hvorfor der på gamle fotografier er hvid kant?
> Er det bare en modefænomen som styrer det hen over årene eller er der en
> teknisk grund?

Jeg kan forestille mig det er den rammen der holder papiret plant når man
laver billedet der har "skygget" for lyset....

> På nogle gamle fotografier er den hvide kant flosset. Det kan ikke havde
> været nemt at lave. Er der nogle der ved hvordan de er lavet (og måske
endda
> hvorfor)?

Det med den flosset kant er bare et modefenomen....
´Jeg har set sakse der er formet så de kan klippe sådan nogle specielle
mønstre....

Jabbe

Fra : NB

Dato : 18-09-04 15:05

Der er vel tale om forgangne tiders svar på billedbehandlingsprogrammernes
forskellige former for rammer ?

De hvide rammer må være en måde at understrege det egentlige - indholdet i
fotografiet. Ikke helt så fjernt fra moderne tider, hvor fotoet for manges
vedkommende forsvinder i ligegyldig "indpakning". Som om en interessant
ramme kan påvirke noget som helst.

ab

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-09-04 16:55

"Jabbe\(4k\)" <jabbe@get2net.dk> writes:

> Jeg kan forestille mig det er den rammen der holder papiret plant når man
> laver billedet der har "skygget" for lyset....

Det lyder rimeligt. Det var (er?) jo også på mode at vise en smule af
negativ kanten hele vejen rundt om billedet, for at vise hvilken
helvedes ka'l man var(er) til at udnytte hele negativet
("full-frame").

--Kai

Fra : Michael S.

Dato : 19-09-04 10:26

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message
> Det med den flosset kant er bare et modefenomen....
> ´Jeg har set sakse der er formet så de kan klippe sådan nogle specielle
> mønstre....

Tak.
Det ser ud til at man stadig sagtens kan købe den slags sakse, se f.eks.
http://www.artsuppliesonline.com/catalog.cfm?cata_id=5147

I DK er det velsagtens i hobby eller håndarbejdsbutikker man skal finde dem.

/Michael

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 18-09-04 19:15

"Michael S." <misuo@get2net.dk> wrote in message
> [...]
og
> kanter) for forskellige tidsperioder f.eks. fra ca. 1850'erne og frem til

Min søn fik fremkaldt billeder i sidste uge hos en lokal fotohandler. Der
var der da også en hvid kant på. Så helt "gammeldags" er det vel ikke

Lisbeth

Fra : Michael S.

Dato : 19-09-04 10:13

Da dette indlæg også er poset i debatforumet hos fotokritik.dk så er der der
kommet et svar fra en Søren Kristiansen, som jeg synes også skal præsenteres
her. Han skriver:

"Når jeg i "gamle dage" (for 10 - 20 år siden) lagde papir under
forstørrelsesapparatet, foregik det med en såkaldt klapramme, som sørgede
for at papiret lå helt plant under eksponeringen. Denne ramme virkede ved at
"trykke" papiret ned i hele dets omkreds med en art metalvinger. Disse
"vinger" blokerede for lyset, derved kom hvide rammer."

At man så har valgt at beholde kanten og ikke beskære den væk er vel så en
smags sag, eller hvad?

Fra : Pico

Dato : 19-09-04 19:23

Michael S. wrote:
> [...]
> virkede ved at "trykke" papiret ned i hele dets omkreds med en art
> metalvinger. Disse "vinger" blokerede for lyset, derved kom hvide

Det er også ganske normalt i dag, de fleste "amatør" SH laves på samme måde,
når vi begynder at snakke hvid kant om selve billedet derefter en nøjagtig sort
streg og så en hvid ramme igen er det utroligt flot til visse motiver, men som det
tidliger er nævnt, det er billedet der bære det resten er kun pynt.

> At man så har valgt at beholde kanten og ikke beskære den væk er vel
> så en smags sag, eller hvad?

Det kommer an på hvor langt tilbage du går, jeg har da været med til at fremkalde
i de trærammer hvor der kun var plads til et stykke papir og bagklappen er med
grøn filt. Vi har da også stadig et par af dem i klubben for nostalagiens skyld.
Pico