Torpegaard
Fra : Henrik Nors

Dato : 18-09-04 08:34

jeg søger oplysninger om min bedstefaders (Lars Grønborg Nors) brors
(Johannes Christen Julius Nors) kone "Petrea Torpegaard"

Det eneste jeg har er at de bliver gift 7 september 1906 (Johannes og
Petrea) og at brylluppet bliver holdt hos Johannes far (Søren Nors) der
som ældre er flyttet fra gården (Jægersborg) ved Aaby til Aalborg.

Johannes og Petrea nedsætter sig som købmand i Brædstrup ved Horsens.

Jeg har søgt på Torpegaard og fundet en gård på Bornholm, en landsby på
Fyn og en herregård i Jylland, men ingen relation til Petrea.

Jeg har i FT 1880 fundet en familie i Biersted (som ligger tæt ved Johannes
fødested i Aaby) Jens Peter Christensen og Jensine Nikoline Lauritsen, hvis
børn Mette Kirstine og Niels Jensen begge har Torpegård som efternavn.
Hvorfor får de dette efternavn ? Er Petrea barn af disse forældre ?

m.v.h.

Henrik

Fra : Philip

Dato : 18-09-04 09:27

Hej igen, Henrik,

Ni kilometer øst for Biersted ligger landsbyen Sulsted. I Sulsted ligger der
en gård, der hedder Torpegård. Det er antageligt herfra, at Mette Kirstine
og Niels Jensen havde deres efternavne Torpegaard. Hvorvidt Petra har
relationer til disse to, ved jeg ikke.

v.h.

Philip Sampson

Fra : isch

Dato : 20-09-04 06:41

Hej Henrik
I Kraghede i Øster Brønderslev Sogn er der også en Torpegaard. Derfor
blev jeg nysgerrig, fordi det er et sogn, jeg arbejder meget med, og
nedenstående Mette Kirstine Jensen Torpegaard har giftet sig med en af
mine slægtninge.
Jeg sender to udskrifter fra DDA, mon ikke du i den sidste finder din
Petrea, selv om hun hedder Johanne Petrea?

aalborg, Kær, Biersted, Nørhalne By, , en Gaard, 14, FT-1880
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Peter Christensen, 52, Gift, Husfader,Gaardejer, , Ø.Brønderslev,
Hjørring Amt
Jensine Nikoline Lauritsen, 33, Gift, hans Kone, , Volsted Sogn, Aalborg
Amt
Mette Kirstine Jensen Torpegaard, 6, Ugift, deres Børn, , Her i Sognet
Niels Jensen Torpetgaard, 2, Ugift, deres Børn, , Her i Sognet
Christen Larsen, 60, Ugift, Tyende, , Jerslev,Hjørring amt
Christen Christensen, 23, Ugift, Tyende, , Vadum Sogn, Aalborg amt
Christian Lentz, 20, Ugift, Tyende, , Her i Sognet
Anders Laurits Larsen, 15, Ugift, Tyende, , Sundby Sogn, Aalborg Amt
Laura Annine Birgitte Jensen, 20, Ugift, Tyende, , Volsted Sogn, Aalborg
Amt
Lovise Henriksen, 19, Ugift, Tyende, , Her i Sognet,

Kær, Vadum, Udflyttere fra Vesterhalne By, , en Gaard, 51, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Pedersen Skov, 43, Gift, Husfader, Gaardejer, , Vadum Sogn, Aalborg
Amt
Jørgine Jensen, 40, Gift, hans Hustru, , Broust Sogn, Hjørring Amt
Ane Johanne Jensen, 12, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn, Aalborg Amt
Jens Peter Jensen, 11, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn, Aalborg Amt
Mariane Jensen, 10, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn, Aalborg Amt
Peder Jensen, 6, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn, Aalborg Amt
Niels Torpegaard Jensen, 4, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn, Aalborg Amt
Christen Vævergaard Jensen, 3, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn, Aalborg
Amt
Johanne Petrea Jensen, under 1 Aar, Ugift, deres Børn, , Vadum Sogn,
Aalborg Amt
Peder Pedersen, 21, Ugift, Tjenestefolk, , Sundby Sogn, Aalborg Amt
Peder Jørgensen, 19, Ugift, Tjenestefolk, , Øster Brønderslev Sogn,
Hjørring Amt
Søren Pedersen, 15, Ugift, Tjenestefolk, , Vadum Sogn, Aalborg Amt
Maren Andersen, 25, Ugift, Tjenestefolk, , Biersted Sogn, Aalborg Amt
Ane Albrechtsen, 16, Ugift, Tjenestefolk, , Vadum By, Vadum Sogn
Ellen Andersen, 21, Ugift, Tjenestefolk, , Biersted Sogn, Aalborg Amt
Med venlig hilsen Ingrid.

http://www.kandu.dk/

Fra : isch

Dato : 20-09-04 06:41

Hej Henrik.
Der er også en Torpegaard i Kraghede Ø. Brønderslev et sogn, jeg stammer
fra og forsker i. .
Jeg sender et par folketællinger fra DDA. Mette Kirstine Jensen
Torpegaard er gift ind i min slægt
Johanne Petrea i den anden folketælling er måske hende du leder efter.
Med venlig hilsen Ingrid.