Bævere
Fra : kvaerulant

Dato : 18-09-04 00:11

Er det rigtigt at bævere vokser hele livet?

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-09-04 10:10

kvaerulant wrote:
> Er det rigtigt at bævere vokser hele livet?

Reptiler gror hele livet - men sådan en er bæveren jo ikke. Det samme gør
kastrater, men der jo nok ikke mange bævere der er kastrater. :) Til gengæld
gror en gnavers hjørnetænder hele livet - så bæverne skal få fældet nogle
træer hvis det ikke skal ende galt.

Der er påstande om at bæveren gror hele livet - men såvidt jeg ved, er det
afvist af kloge mennesker.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-04 10:37

Morten Wartou skrev:

>Reptiler gror hele livet - men sådan en er bæveren jo ikke.

Mangler vi ikke en definition af "vokser" før vi kan svare? Der
er f.eks. mennesker der vokser i omfang hele deres relativt korte
liv.

--
Bertel

Fra : kvaerulant

Dato : 18-09-04 12:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
I fjern fortid var bæveren 1,5m uden hale, og af den grund så vokser de
stadigt, hele livet, uden at den grund at nå at blive udvokset.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-04 15:37

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev
> I fjern fortid var bæveren 1,5m uden hale, og af den grund så vokser de
> stadigt, hele livet, uden at den grund at nå at blive udvokset.

Den så jeg gerne uddybet lidt....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 18-09-04 16:10

I en fjern fortid fandtes også dinosaurier, kæmpedovendyr, huleløver og
andet godt.

..... De er uddøde, ligesom kæmpebæveren..

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-04 22:51

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> træer hvis det ikke skal ende galt.
>
> Der er påstande om at bæveren gror hele livet - men såvidt jeg ved, er det

Ja, og nedslibning af tænder svarende til væksten i dem, er kun et problem i
fangenskab

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 22-09-04 15:30

> Ja, og nedslibning af tænder svarende til væksten i dem, er kun et problem
> fangenskab
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hvad med ændret tandstilling, som på marsvin.... sker det også kun i
fangenskab ????

Så hut jeg hvisker kan tandstillingsfejl være arveligt hos marsvin..

--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer, Novo Nordisk A/S, Bioprocess Purification