Deling af stofanet med router?
Fra : Morten

Dato : 12-05-01 19:36

Hey NG

Jeg har 3 pc'er som deler en internet forbindelse gennem et com21
cable-modem (Leveret af Stofanet) Jeg har opsat en af mine computere som
DHCP server under win2k. Det kræver jo at den maskine der agerer server står
tændt når klienterne skal på internettet. Jeg er derfor interesseret i at
høre om der er et alternativ hvor jeg eksempelvis kan proppe en router ind
der så kan fungere som DHCP server?
Så forbindelsen vil se sådan ud:

cable-modem<->Router<->HUB/Switch<->Client1,2,3

Morten

Fra : Kasper

Dato : 12-05-01 23:27

> cable-modem<->Router<->HUB/Switch<->Client1,2,3
>
> Morten

Jeg har selv søgt erfaring med samme situation, da jeg heller ikke ville
have en computer tændt hele tiden for at kunne logge på med de computere.
Tilsyneladende har jeg ikke fundet andre der har eksperimenteret med router
og stofa, så du må nøjes med mine erfaringer
Jeg har købt en router til formålet, en D-link DI-704. Den har den fordel
at der er indbygget 4 port 10/100 switch, som passer til vores 4 computere.

Den fungerer fint efter min mening. Der er dog et lille "problem" som jeg
ikke har fundet en løsning på endnu. Som du ved skal man bruge login og pass
til stofa OG man skal have fast IP. På en D-link DI-704 kan man indstille
routeren til enten fast ip, ELLER en forbindelse med login og pass. Indtil
nu har jeg ikke kunne kombinere de to indstillinger. Det jeg så gjorde, var
at sætte routeren til fast ip, også stadigvæk bruge login programmet fra
stofa, som man altid loggoer på med. Det virker faktisk.

Så var det næste spørgsmål, kan man mon logge på med flere computere på
samme tid?
Det kunne man til min overraskelse og lettelse godt. Så mit alternativ var
altså en router med indbygget switch efter modemet. Det virker MEN du skal
stadig logge på med hver enkelt computer, hvilket jeg ikke anser for et
stort problem, da man godt kan logge flere på ad gangen.

MVH

Kasper Pedersen

Fra : Peter Ravn

Dato : 13-05-01 13:09

Jeg kan fortælle at jeg kører med en Zyxel Prestige router 310 som bindeled
mellem kabemodem og Hub og det fungerer fint. Jeg kører på DHCP men den
fungerer faktisk som om jeg havde fast ip så da jeg ved at I andre inden
længe også kommer på DHCP ville det måske være en god investering. Det
betyder samtidigt at alle mine PC'er er på nettet med det samme uden login
..For yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på +45
64415986 eller +45 64412461.
--
Med venlig Hilsen
Peter Ravn