php editor??
Fra : Jens Bech

Dato : 17-09-04 17:26

Hej nyhedsgruppe,

Jeg er meget ny udi php, og er indtil videre kun kommet til at læse alt hvad
jeg kan komme i nærheden af. Men nu når jeg forhåbentlig snart skal til at
kode, er der så en editor I kan anbefale mig, eller er det bedre at skrive
alt ind fra bunden i f.eks. notepad.

mvh

Jens Bech

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 17-09-04 17:58

Hej Jens,

Jeg kan varmt anbefale HomeSite
(http://www.macromedia.com/software/homesite/) den har jeg været vildt
glad for.

Men endnu mere glad er jeg for et noget mere kostbart produkt, som er
Zend Studio (http://www.zend.com/store/products/zend-studio.php) men
det rykker altså. Dog er det lidt tungt, kræver en del flere resourcer
af din maskine at køre, men jeg er glad for det og går ikke tilbage
til HomeSite, selvom jeg var glad for det :)

/Thomas

Fra : Dan Storm

Dato : 17-09-04 17:59

Personligt synes jeg det er bedre at skrive det ind i notepad (dog
benyttede jeg mig af Wordpad senere da den giver lidt mere
funktionalitet) for så lærer du en alt det der gør at koden virker, god
og pønt syntaks og langt de fleste af funktionerne i PHP lærer du at
kende og kan huske mange af dem udenad.

Da jeg selv mener jeg har lært nok om PHP og mangler en god editor, må
jeg sige at jeg er blevet utroligt glad for Macromedia Dreamweaver MX.
Editoren farver din kode, så den gør det nemt og overskuelig. En anden
god ting er at der også er linietal i editoren.
En anden grund til at jeg bruger Dreamweaver er at den er god til at
holde styr på flere filer ad gangen og indeholder en masse gode
templates så det er nemt at starte på en ny fil uanset om det er html,
css, php, asp eller hvad du nu kan finde på. Samtidig kan du lave dine
egne templates...

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : D. Johnson

Dato : 17-09-04 21:00

Jens Bech <cif36e$2dc3$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> snart skal til at kode, er der så en editor I kan anbefale mig, eller
> er det bedre at skrive alt ind fra bunden i f.eks. notepad.

Linux: Quanta Plus
Windows: Editplus

Jeg kan godt se Dan's pointe i at bruge Notepad, men det er selvpineri
at bruge en editor der ikke har colorcoding.
--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Jacob Atzen

Dato : 17-09-04 23:41

"D. Johnson" <notme@blah.invalid> writes:

> Jeg kan godt se Dan's pointe i at bruge Notepad, men det er selvpineri
> at bruge en editor der ikke har colorcoding.

Kan du? Jeg har meget svært ved at se, hvilke fordele det skulle give
at bruge en så amputeret editor som note/wordpad. Det absolut mindste
krav du bør have til en editor er syntax-highlighting og automatisk
indentering.

Emacs er mit foretrukne powertool. Ja, den er ikke som de fleste
Windows editorer - den kan nemlig en hel masse mere. Og ja, den kræver
at man gør en indsats for at lære den, men den tid du bruger på at
lære får du mange gange igen.

- Jacob Atzen

Fra : D. Johnson

Dato : 18-09-04 06:42

Jacob Atzen <87pt4kzfh7.fsf@morpheus.aub.dk>:

> Kan du?

Ja hvis det skulle være for at man lærte at huske
funktionsnavne bedre hvis man ikke havde autocomplete
på dem, men det må jeg nok alligevel stille mig spørgende til.
Få hellere en editor der kan det hele.

> [...]
> Windows editorer - den kan nemlig en hel masse mere. Og ja, den kræver
> at man gør en indsats for at lære den, men den tid du bruger på at

Jeg synes også godt om Emacs, men synes ikke den var særlig god til
syntax-highlighting, når jeg havde blandet php/html i et script.
Hvordan får man det til at virke optimalt?
--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-09-04 09:17

"D. Johnson" <notme@blah.invalid> writes:

> Jeg synes også godt om Emacs, men synes ikke den var særlig god til
> syntax-highlighting, når jeg havde blandet php/html i et script.
> Hvordan får man det til at virke optimalt?

Man undlader at blande PHP og HTML. Det lyder måske radikalt, men
koden bliver meget læsbar, hvis man holder de to ting så adskilt som
overhovedet muligt.

Ellers mener jeg at have set en mode, der gjorde det muligt at få
bedre syntax highlighting på "blandet" kode.

- Jacob Atzen

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 18-09-04 08:47

D. Johnson wrote:

> Linux: Quanta Plus
> Windows: Editplus
>
> Jeg kan godt se Dan's pointe i at bruge Notepad, men det er selvpineri
> at bruge en editor der ikke har colorcoding.

Hva med å prøve Crimson Editor
http://www.crimsoneditor.com/

--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/index.html

-------
Gack därhän och skåden
http://home.online.no/~old.navy/Totti/index.html
-------

Fra : Peter Binderup

Dato : 18-09-04 08:53

Jeg har lige købt Zend Studio da jeg var blevet træt af at Slickedit
ikke helt gad at kaste ressourcer efter PHP - faktisk har de
introduceret de samme fejl i de sidste par patch releases.

Og jeg må sige at jeg er virkelig imponeret over hvordan det fungerer -
jeg har længe været misundelig på mine kolleger der arbejder med Java,
med de muligheder de har for rigtig gode IDE's og med Zend Studio vil
jeg mene at PHP har de samme muligheder nu.

en anden god ting ved Zend er at du kan afvikle det på en lang række
platforme - du er ikke låst fast til windows.

Hvis jeg så skal lave noget grafisk orienteret design så bruger jeg
Dreamweaver MX2004 (DW), som også her hjælp til PHP - dog kommer kode
delen ikke i nærheden af Zend.

Jeg bruger også DW hvis jeg skal lave noget meget simplt php+mysql, hvor
jeg ikke gider at rode med at sætte det pænt op eller integrere det jeg
er ved at lave med classes osv.

De to ovennævnte produkter er ikke helt billige. Zend koster knap 1600,-
(billigst hvis man køber via mysql.com) og Dreamweaver koster ca 3000,-
(man kan også købe Dreamweaver som en del af en Studio pakke hvor man
også får Flash, Freehand, Fireworks og Homesite - denne pakke mener jeg
koster knap 7000,-)

/Peter

Fra : Michael Pierre Niels~

Dato : 18-09-04 12:49

Jens Bech wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> mvh
>
> Jens Bech
>
> Brug Maguma Studio for php. Denne editor er virkrlig god.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mads Sülau Jørgensen

Dato : 20-09-04 12:31

Jens Bech wrote:

> [...]
> kode, er der så en editor I kan anbefale mig, eller er det bedre at skrive

Jeg bruger i høj grad jEdit som er en dejlig udvidlig editor skrevet i
java (som i crossplatform).

Hvad der er specielt dejligt er at den har syntakst coloring til alle
kendte sprog(tm), er open source, kan med pluginnet phpparser fange
simple syntakst fejl osv. osv.

Prøv den, du bliver ikke skuffet :)

--
Mads Sülau Jørgensen