Sker INTET når der trykkes på power-knappe~
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 17-09-04 17:10

ASUS A7V600 bundkort, Enermax EG365PX-VE 350W 2050 RPM PAPST PSU, AMD Ahtlon
266FSB 1400Mhz CPU og Silverado MK II vil ikke boote sammen!?

Der sker simpelthen ingenting, når jeg trykker på power-knappen på
kabinettet. Der kommer fint lys i standby-knappen, når PSU'en tændes bagpå.
Måske det er noget med CPU-køleren, der ikke vil starte, hvilket bundkortet
opdager og derfor ikke starter?

CPU-køleren skal i øvrigt tilsluttes til to stik på bundkortet, men
umiddelbart er der kun ét stik til CPU-fan på bundkortet - dog er der
yderligere to stik til henholdsvis chassis- og power-fan - herunder har PSU'en
ikke nogen forbindelse, der kan tilsluttes power-fan stikket. Har forsøgt
alle 3 kabler (6V, 8V og 10V) til CPU-køleren - både tilsluttet CPU-fan og
power-fan, men også med kun det ene stik tilsluttet CPU-fan. Der vil dog
ikke komme gang i CPU-køleren uanset hvilken kombination, der afprøves.

Har afmonteret alle andre enheder end de nævnte samt RAM'en. Har også prøvet
at starte uden RAM.

Alt hardwaren har virket fint med to andre tidligere ASUS bundkort. Nogen
bundkort skal tilsluttes det ekstra lille 4-polede strømstik for at boote,
men det gælder ikke for A7V600. Har i hvert fald ikke
tilslutningsmuligheden.

Nogen indlysende bud på en fejlårsag?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : BorreBoy

Dato : 18-09-04 07:39

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> ASUS A7V600 bundkort, Enermax EG365PX-VE 350W 2050 RPM PAPST PSU, AMD
> Ahtlon 266FSB 1400Mhz CPU og Silverado MK II vil ikke boote sammen!?

Har det virket før?
Ellers har du nok ikke forbundet powerknappen rigtigt til bundkortet...

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 18-09-04 09:43

De hele har virket før, men med to andre bundkort, som jeg skriver. Har
undersøgt tilslutning af de små stik nederst på kortet herunder forbindelsen
til power-knappen, men det kan ikke være anderledes ifølge manualen

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : BorreBoy

Dato : 18-09-04 11:00

> [...]
> undersøgt tilslutning af de små stik nederst på kortet herunder
> forbindelsen til power-knappen, men det kan ikke være anderledes ifølge

Prøv lige at vende stikket om alligevel. Der kan ikke ske noget ved at
prøve.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-09-04 13:50

> Prøv lige at vende stikket om alligevel. Der kan ikke ske noget ved at
> prøve.
Vende stikket? det betyder intet ved powerknappen, det er jo bare en
kontakt funktion. Men man da da hurtigt komme til at sætte noget forkert i
de små stik, hvis man ikke har haft ordenligt lys og plads til at kigge ned
i bundkortet.

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 19-09-04 15:01

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

> [...]
>bundkort skal tilsluttes det ekstra lille 4-polede strømstik for at boote,
>men det gælder ikke for A7V600. Har i hvert fald ikke

For nogle år siden var jeg ude for det samme, - OG det ville ikke
starte. Så skilte jeg det hele ad og satte det sammen igen, og
maskinen startede uden problemer og levede lykkelig til sine dages
ende. (win95).

Fandt aldrig ud af hvad der var galt.

mvh Søren

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : Peter Pan

Dato : 20-09-04 20:29

> [...]
Ahtlon
> 266FSB 1400Mhz CPU og Silverado MK II vil ikke boote sammen!?

Det var en gammel CPU på et relativt nyt bundkort. Er du sikker på der er
bios support til denne gamle CPU?

> [...]
bagpå.
> Måske det er noget med CPU-køleren, der ikke vil starte, hvilket

Når der intet sker, lyder det som et PSU eller tænd/sluk knap-problem.
Er du sikker på intet sker? Altså f.eks at harddisken spinner op? For så
virker PSU'en og knappen fint.

> [...]
> power-fan, men også med kun det ene stik tilsluttet CPU-fan. Der vil dog
> ikke komme gang i CPU-køleren uanset hvilken kombination, der afprøves.

Maskinen vil starte uden at processorblæseren kører. Bare køleelementet
sidder rigtigt, og er vendt rigtigt på processoren.

> Har afmonteret alle andre enheder end de nævnte samt RAM'en. Har også
prøvet
> at starte uden RAM.

Hvis det var et ram problem, vil du høre bip lyde.

> [...]
> bundkort skal tilsluttes det ekstra lille 4-polede strømstik for at boote,
> men det gælder ikke for A7V600. Har i hvert fald ikke

De fleste bundkort kræver idag dette 12v 4 polet stik, for at føde cpu'er
med nok strøm. Og din processor er en af de rigtig sultne processorer. Det
er værd at prøve med en PSU der har dette stik.

> Nogen indlysende bud på en fejlårsag?

Et bukket ben på processoren, eller en smadret kerne på processoren. Fejlen
ligger sandsynligvis ved processoren.

Mvh
Anders

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 20-09-04 21:07

Grafikkort og RAM virker fint i en anden PC, så jeg er tilbage ved, at det
er bundkort, processor, CPU-køler eller PSU, det er galt med. Da bundkortet
er helt nyt og det nok sandsynligvis processoren. Jeg vil næste weekend
forsøge at udskifte processor og køler.

Harddisken starter ikke op. Intet starter - og dog. Der er noget, der siger
et svagt lille klik, når jeg trykker på power-knappen. Men kun én gang
uanset om, jeg trykker gentagne gange på powerknappen. Vil jeg have klikket
frem igen, skal jeg slukke og tænde PSU'en bagpå kabinettet.

Ifølge http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V600&langs=01 skulle Ahtlon
være understøttet af bundkortet.

Der kommer også fint lys i standby dioden på bundkortet, når PSU'en slås
til. Det bør vel indikere, at der er strøm til.

CPU'en har tidligere kørt fint uden det ekstra 4-polede strømstik på andre
bundkort. Har også prøvet at vende stikket til power-knappen på alle mulige
og umulige måder uden held.

Tak for rådene indtil videre. De har bekræftet, hvad jeg selv hidtil også
mente var galt, men jeg tænkte, at det kunne være jeg havde overset skoven
for bare træer...

Jeg vender tilbage, når der er nyt, dvs. engang næste weekend.

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Mads

Dato : 20-09-04 23:43

On Mon, 20 Sep 2004 22:07:18 +0200, "Anders Lau Mandsholm"
> [...]

>uanset om, jeg trykker gentagne gange på powerknappen. Vil jeg have klikket
>frem igen, skal jeg slukke og tænde PSU'en bagpå kabinettet.

Det lyder som om du har en kortslutning og PSU'en derfor slår fra
for at beskytte resten af hardwaren. Jeg har et par gange lavet
en kortslutning mens jeg har rodet inde i en tændt maskine og
begge gange slog SPU'en fra og skulle slukkes og tændes som
du beskriver.

Har du lige monteret bundkortet i kabinettet ? For så kan du
jo have fået sat et afstandsstykke for meget i og dermed
kortsluttet bundkortet med kabinettet.

mvh Mads

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 27-09-04 20:34

Med afstandsstykke mener du så de kobbermuffer, man monterer skruerne i
eller den sorte gummidup, man klistrer fast på kabinettet bagved bundkortet?

Hvordan kan dette lave en kortslutning?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Mads

Dato : 27-09-04 21:02

On Mon, 27 Sep 2004 21:34:20 +0200, "Anders Lau Mandsholm"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

>Med afstandsstykke mener du så de kobbermuffer, man monterer skruerne i
>eller den sorte gummidup, man klistrer fast på kabinettet bagved bundkortet?

Afstandsstykkerne er de messing dimser med et udvendigt og et
indvendigt gevind som du skuer bundkortet fast på. Det er jo deres
opgave at holde bundkortet fast i en vis afstand fra kabinettet.

>Hvordan kan dette lave en kortslutning?

Hvis du enten har fået sat et afstandsstykke for meget på, eller har
fået placeret et forkert, så vil det jo røre bagsiden af bundkortet et
sted hvor det ikke var tiltænkt og derved kortslutte de kredse eller
hvad der nu måtte sidde på bundkortet på det sted.

Monterer du selv et bundkort, så tjek, dobbelttjek og tjek det en
gang til, inden du skruer bundkortet i og tænder for strømmen
for der skal kun en lille gnist til at dræbe et bundkort.

mvh Mads

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 29-09-04 14:07

Ups, der sad faktisk et afstandsstykke for meget... Pinligt... Men det hjalp
ikke at fjerne det. Som sagt fungerer både RAM og Grafikkort i en anden PC
og jeg vil snarest muligt prøve en anden PSU også. Hvis den ikke virker, så
har jeg vist indkredset problemet til sandsynligvis bundkortet, der således
er brændt af eller processoren.

Processen er dog lidt langsommelig, da jeg er ved at afslutte min
kandidatafhandling. Er ked af at måtte trække pinen så længe... Skal nok
poste her i tråden indenfor et par uger, når fejlen endelig er fundt...

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Mads

Dato : 29-09-04 15:56

On Wed, 29 Sep 2004 15:07:09 +0200, "Anders Lau Mandsholm"
<mitfornavn@mitefternavn.name> wrote:

> [...]
>har jeg vist indkredset problemet til sandsynligvis bundkortet, der således

Hej

Ja, det er sgu surt når sådan noget sker.

Sansynligvis er det lykkedes dig at tage livet af bundkortet
eller ihvertfald af den dims der rørte afstandstykket.
Jeg tvivler på at det kan betale sig at prøve at reparere det.

mvh Mads

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 30-09-04 15:17

Nu har jeg givet bundkortet "starthjælp" via en anden PSU, der sidder i et
andet kabinet. Og nu virker det hele. Dvs. problemet er relateret til
PSU'en. Det er vil bare ikke særlig sandsynligt, at en PSU står af? Den har
indtil for 2-3 uger siden virket fint, indtil jeg tog al indmaden ud af
kabinettet og monterede i et nyt støjdæmpet kabinet med en ny støjdæmpet
PSU. Herefter samlede jeg en ny PC af forskellige stumper samt det gamle
kabinet og den gamle PSU.

Jeg tænker, at enten kan blæseren i PSU'en være stået af eller også kan der
stadig være en eller anden ubetydelig kortslutning, der bevirker, at PSU'en
ikke vil starte? Selve PSU'en kan vel næppe være gået i stykker, mens den
har stået og været slukket?

Jeg vil prøve at høre forhandleren og producenten ad, hvad kan være galt.
Det er en Enermax EG365PX-VE 350W.

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 21-09-04 19:49

> [...]

>er helt nyt og det nok sandsynligvis processoren. Jeg vil næste weekend

Det kan godt være bundkortet selvom det er helt nyt. Sidste gang jeg
opgraderede mit bundkort viste det sig, at det første jeg købte ikke
duede. Det tændte men stoppede igen inden der var mulighed for at
komme ind i bios. Det kunne ikke repareres, så jeg fik et andet.

mvh