"Opdrætter "i Slagelse
Fra : Pernille

Dato : 17-09-04 08:24

Er der nogen der kender eller ved noget om en dame fra slagelse som
sælger "ægte" hellig birma u. stamt? Hun sælger også mco. Er der nogen
der har været der eller set hendes katte eller de forhold de lever
under? Hendes initialer er L.P.Er hun en af de berygtede "bybérs"?

Pernille

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-09-04 09:11

Hej Pernille

Jeg kender ikke damen, men når jeg hører om en der
sælger racekatte uden stamtavle, så vil jeg pr automatik
tænke BYB. Stamtavlen er købers "bevis" på at katten
er en ren racekat, uden indblanding af andre racer/huskatte, andet end dem
der er tilladte for en specifik race. Stamtavlen er også (i langt de fleste
tilfælde)
købers bevis for at opdrætteren overholder de etiske
regler der er for at beskytte kattene.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : jytte

Dato : 17-09-04 09:14

Hvad er en "bybérs" for noget ?

VH.
JytteJ

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-09-04 09:57

Hej Jytte

BYB = Back Yard Breeder = Baggårds-opdrætter

Det er nok forskelligt hvad man lægger i ordet, men sådan
lidt generelt er det vel "opdrættere" der ser mere på pengene end
katten/racens tarv. Lige nu er semilanghårskattene meget populære, det
betyder at nogle
opkøber dem ,typiskt billigere, fordi de ikke er egnet til avl af den ene
eller anden grund. Kattene bliver så parret på kryds og tværs af racerne,
uden interesse for deres helbred og uden kendskab til evt. fysiske og
psykiske
fejl og mangler.

Der har været utallige tilfælde hvor folk har købt en "ægte" Maine Coon,
når katten så er blevet voksen, forstår de ikke hvor pelsen bliver af, hvis
de kan finde "opdrætteren" vil de få at vide *jamen det er da en korthåret
MCO* der er blot det problem at korthårede MCO'er eksistere ikke.

Der er eksempler på katte der lever under usle forhold i stalde og bure,
som får killinger konstant og sjældent ser en dyrlæge, blot fordi der er
penge at hente i at "masse-producere" dem.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi