Genetisk sammenligning af hunderacerne (LI~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-04 07:15

http://www.bionyt.dk/126hunde/

Spændende læsning, måske undtagen for ejere af Basenji og Afghansk mynde

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : dpl

Dato : 17-09-04 15:31

Christian B. Andresen wrote:
> http://www.bionyt.dk/126hunde/
>
> Spændende læsning, måske undtagen for ejere af Basenji og Afghansk mynde

Tjah, har selv en basset hound og en skt. bernard, hhv. nr. 10 og 16 på
den lydighedsskala... bagfra! Så tror da pokker det går lidt langsomt
til træning engang imellem *grin*.

Og for at det ikke skal være løgn, er en russiske borzoi min absolutte
drømmehund, og den ligger endnu længere ned!! Hvad er det med mig og
"lydighedsmæssigt udfordrede" hunde?!

Nå, elsker i hvert fald mine to hængehoveder desto mere af den grund,
for de er faktisk ret velopdragne *smil*.
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/hunde.jpg

Hilsen Dorthe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:38

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Nå, elsker i hvert fald mine to hængehoveder desto mere af den grund,
> for de er faktisk ret velopdragne *smil*.

De er også meget flotte

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 17-09-04 16:04

> [...]

stop
> thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do

hej Chrisitan - det med at en basenji skulle vær een af de dummeste hunde
fordi den ikke gider hente en bold har jeg hørt mange gange - men de, der
kender racen ved, at så kan den så meget andet som andre hunde ikke kan -
den kan tænke selv!

hilsen Pia

Fra : kimberley

Dato : 18-09-04 07:43

> [...]
der
> kender racen ved, at så kan den så meget andet som andre hunde ikke

Hvor har du bare ret, Pia....

Basenjien er nemlig ekspert i at tænke selv. Jeg går selv til træning
med min basenjitæve, og hun er faktisk holdets bedste hund, når det
drejer sig om problemløsninger.

Hun var i øvrigt også hurtigere til at tage apporten i munden, end en
kleine münsterlænder, som jo ellers er opdrættet til at være
jagthund.......

Så når folk siger, at en basenji er dum og ikke kan lære noget, må det
være fordi man aldrig har oplevet en basenji på slap line, og jeg smiler
altid lidt for mig selv, når jeg hører disse påstande, da jeg ved, at
det ikke passer.

Men ellers er linket meget interessant, da det jo også viser, at
basenjien er meget nært beslægtet til ulven.

Hilsen Helle m. 2 kloge og dygtige basenji...

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 19-09-04 21:14

kimberley wrote:

> [...]
>basenjien er meget nært beslægtet til ulven.
>
>Hilsen Helle m. 2 kloge og dygtige basenji...

Men artiklen gengiver nu heller ikke bogen om intelligens helt korrekt -
rangordningen gælder kun lydighedsintelligens. Hvis man lavede en
undersøgelse med tilhørende rangording med f.ex.
problemløsningintelligens ville rækkefølgen være en helt anden.

Så man kan også tro at oplysningerne om slægtskab heller ikke er
korrekte. F.ex. kan der i nyere tid være indblandet ulv i en race, som
så vil udvise stor beslægtethed med ulv. Men det betyder jo egentlig
ikke at alle racer i hvilke der er indblandet ulv er beslægtede. F.ex.
er det almindeligt at eskimoerne efterlader en løbsk tæve bundet ude i
ødemarken for at få den befruget af en ulv, for at få mere ulveblod ind
i racen og dermed udholdenhed, så det kan være årsagen til at malamutten
og huskyen står som beslægtet med ulv. Man kunne jo tænke sig at
afghanerne har gjort det samme i de afghanske bjerge med deres mynder.

Jeg mener fortsat det må være klart for enhver at en spidshund er mest
beslæget med andre spidshunde, og en mynde med andre mynder.

Mvh
Søren

Mvh
Søren