/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
dækkets bredde/brændstof økonomi
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 07:02

Hvor stor betydning har det for brændstoføkonomien om man kører på 225 eller
245?
Eller har dæk mærke/model mere at sige?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



 
 
claus b. p. (17-09-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 17-09-04 07:40


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:414a7dbd$0$211$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor stor betydning har det for brændstoføkonomien om man kører på 225
eller
> 245?
> Eller har dæk mærke/model mere at sige?
>
Absolut det sidste.
/Claus



phk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 17-09-04 08:14


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:414a86ca$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> news:414a7dbd$0$211$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hvor stor betydning har det for brændstoføkonomien om man kører på 225
> eller
> > 245?
> > Eller har dæk mærke/model mere at sige?
> >
> Absolut det sidste.

Ud fra personlige erfaringer er jeg uenig. Så hvor har du det fra?


--
Per, Esbjerg



Peter Schroeder (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schroeder


Dato : 17-09-04 08:41


"phk" skrev
> Ud fra personlige erfaringer er jeg uenig. Så hvor har du det fra?

Jeg har lige skiftet fra Goodyear til
Contnental og min Primera bruger nu
6,7ltr / 100km mod før 7,2. Dækkene har
samme bredde (195). Så nogen betydning har
fabrikatet / typen altså.
At støjniveauet er faldet med ca. 50% er så en helt anden sag.

Hvis man skifter mellem f.eks. 195 og 245 vil man
nok opleve et stort merforbrug. Mellem 225 og
245 vil det næppe kunne mærkes.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


John Sahl (17-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 17-09-04 09:16

Peter Schroeder wrote:
> Jeg har lige skiftet fra Goodyear til
> Contnental og min Primera bruger nu
> 6,7ltr / 100km mod før 7,2. Dækkene har
> samme bredde (195). Så nogen betydning har
> fabrikatet / typen altså.
> At støjniveauet er faldet med ca. 50% er så en helt anden sag.

Det du oplever er nok nærmere forskellen mellem et nedslidt
og et nyt dæk.

> Hvis man skifter mellem f.eks. 195 og 245 vil man
> nok opleve et stort merforbrug. Mellem 225 og
> 245 vil det næppe kunne mærkes.

Der er jeg til gengæld enig.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Morten Fruergaard (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 09:27

John Sahl telepaterede følgende til sin PC:
>> Hvis man skifter mellem f.eks. 195 og 245 vil man
>> nok opleve et stort merforbrug. Mellem 225 og
>> 245 vil det næppe kunne mærkes.
>
> Der er jeg til gengæld enig.

Godt. Så tager jeg 235...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



John Sahl (17-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 17-09-04 09:34

Morten Fruergaard wrote:
> Godt. Så tager jeg 235...

Når en gang jeg får mig en voksen bil vil jeg sgu
også have brede dæk på ;c)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



phk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 17-09-04 09:48


"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:414a9529$0$260$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "phk" skrev
> > Ud fra personlige erfaringer er jeg uenig. Så hvor har du det fra?
>
> Jeg har lige skiftet fra Goodyear til
> Contnental og min Primera bruger nu
> 6,7ltr / 100km mod før 7,2. Dækkene har
> samme bredde (195). Så nogen betydning har
> fabrikatet / typen altså.

Hvor mange km har du kørt med de nye dæk? Kører du NØJAGTIG samme ture hver
eneste dag? Hvordan med lufttemperaturen? Luftfugtigheden? Hastighed? Hvor
stor forskel er der i dækkets omkreds på de nye og de gamle dæk? m.m.m......


> At støjniveauet er faldet med ca. 50% er så en helt anden sag.

Det plejer at være sådan. Nye dæk er ikke savtakkede som brugte dæk - det
gælder især de ikke-trækkende dæk. Derfor glæder jeg mig til når mine
bagdæk, der har kørt 70.000 km, skal skiftes :)

> Hvis man skifter mellem f.eks. 195 og 245 vil man
> nok opleve et stort merforbrug. Mellem 225 og
> 245 vil det næppe kunne mærkes.

Jeg har prøvet at skifte mellem 175/70 til 195/?? et par gange om året - jeg
husker ikke ændringer i brændstofforbruget (det er mange år siden) - men
friløbet blev væsentligt forringet, f.eks. når jeg satte bilen i frigear for
at køre "gratis" hen til rundkørsel eller lysregulering, dette måtte jeg
gøre flere hundrede meter senere for at have samme hastighed ved førnævnte
objekter...

Så jeg vil tro forskellen mellem 225 og 245 vil være den samme

--
Per, Esbjerg

> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter Schrøder
> peterschATvip.cybercity.dk
> replace AT with @ to reply
>



Peter Schroeder (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schroeder


Dato : 17-09-04 11:13


"phk" skrev
> Hvor mange km har du kørt med de nye dæk? Kører du NØJAGTIG samme ture hver
> eneste dag? Hvordan med lufttemperaturen? Luftfugtigheden? Hastighed? Hvor
> stor forskel er der i dækkets omkreds på de nye og de gamle dæk? m.m.m......

Ja, jeg kører nøjagtig samme tur hver dag. Ca. 1. april skifter
jeg til sommerdæk og de nye dæk har nu kørt omkring
5000 km. Benzinforbruget er målt med kørecomputeren
over de sidste ca 1000 km.
Jeg kører 10% by og 90% landevej. Topfart godt 90kmt
og gennemsnitsfart er 47kmt. (Det sidste fra kørecomputeren)

> Det plejer at være sådan. Nye dæk er ikke savtakkede som brugte dæk - det
> gælder især de ikke-trækkende dæk. Derfor glæder jeg mig til når mine
> bagdæk, der har kørt 70.000 km, skal skiftes :)

Nu er mine dæk hverken savtakkede eller blankslidte
når jeg skifter dem... Har man een gang oplevet aquaplaning
er man kureret for at spare på gummiet.
Takkerne stammer fra Brian-kørsel eller defekte / slidte
hjulophæng.
Desuden er Goodyear dækkene mønstret i en
V-formet profil som ikke bliver takket. Det er kun
dæk med "klodser" i mønstret som får takker på
kanten af hver enkelt klods.
Der er minimum 3mm tilbage når jeg skifter.

> Jeg har prøvet at skifte mellem 175/70 til 195/?? et par gange om året - jeg
> husker ikke ændringer i brændstofforbruget (det er mange år siden) - men
> friløbet blev væsentligt forringet, f.eks. når jeg satte bilen i frigear for
> at køre "gratis" hen til rundkørsel eller lysregulering, dette måtte jeg
> gøre flere hundrede meter senere for at have samme hastighed ved førnævnte
> objekter...

Jeg tror også at mine 185/65 vinterdæk giver et
større forbrug end mine 195/60 sommerdæk. Det tilskriver
jeg det blødere gummi og den anderledes konstruktion,
som tilsammen giver større rullemodstand.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Morten Fruergaard (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 11:37

Peter Schroeder telepaterede følgende til sin PC:
> Desuden er Goodyear dækkene mønstret i en
> V-formet profil som ikke bliver takket. Det er kun
> dæk med "klodser" i mønstret som får takker på
> kanten af hver enkelt klods.

Nå... Min far fik ellers nogle ordentlige hæl samt tå, da han tog
racerlicens med hans bil, der havde G F1...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Peter Schroeder (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schroeder


Dato : 17-09-04 11:50


"Morten Fruergaard" skrev
> Nå... Min far fik ellers nogle ordentlige hæl samt tå, da han tog
> racerlicens med hans bil, der havde G F1...

Nåh ja. Jeg tog ikke lige hård kurvekørsel med i regnskabet
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Morten Fruergaard (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 12:14

Peter Schroeder telepaterede følgende til sin PC:
> Nåh ja. Jeg tog ikke lige hård kurvekørsel med i regnskabet

He he.. .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



phk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 17-09-04 12:55


"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:414ab89d$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "phk" skrev
> > Hvor mange km har du kørt med de nye dæk? Kører du NØJAGTIG samme ture
hver
> > eneste dag? Hvordan med lufttemperaturen? Luftfugtigheden? Hastighed?
Hvor
> > stor forskel er der i dækkets omkreds på de nye og de gamle dæk?
m.m.m......
>
> Ja, jeg kører nøjagtig samme tur hver dag. Ca. 1. april skifter
> jeg til sommerdæk og de nye dæk har nu kørt omkring
> 5000 km. Benzinforbruget er målt med kørecomputeren
> over de sidste ca 1000 km.

Har du kompenseret for rullediameteren på de nye og gamle dæk? Bemærk at det
ikke er nok at se på dækket for at regne omkredsen ud - tallene på dækkene
er kun vejledende. Spørg enhver dækmand.

> Jeg kører 10% by og 90% landevej. Topfart godt 90kmt
> og gennemsnitsfart er 47kmt. (Det sidste fra kørecomputeren)

Så må det være en benzinbil. Jeg ved ikke om der er forskel på
brændstofkvaliteten sommer og vinter på benzin - men jeg ved der er på
diesel.

> > Det plejer at være sådan. Nye dæk er ikke savtakkede som brugte dæk -
det
> > gælder især de ikke-trækkende dæk. Derfor glæder jeg mig til når mine
> > bagdæk, der har kørt 70.000 km, skal skiftes :)
>
> Nu er mine dæk hverken savtakkede eller blankslidte
> når jeg skifter dem... Har man een gang oplevet aquaplaning
> er man kureret for at spare på gummiet.
> Takkerne stammer fra Brian-kørsel eller defekte / slidte
> hjulophæng.

Kommer nok lidt an på hvilken bil det er også. F.eks. er VW´s biler gode til
at savtakke dæk på baghjulene ... min gamle Golf II var god til det.

> Desuden er Goodyear dækkene mønstret i en
> V-formet profil som ikke bliver takket.

Det vil jeg så lige gå ned og checke med det samme, fordi det er det dæk jeg
har bag på min bil.

> Det er kun
> dæk med "klodser" i mønstret som får takker på
> kanten af hver enkelt klods.
> Der er minimum 3mm tilbage når jeg skifter.

Der er så stadig meget mere end 3 mm tilbage på mine dæk. De hedder Nexen
P2000 (svjh) og de _er_ slidt kantede. Ikke så meget på midten af dækket,
men i begge sider. Jeg må hellere få flyttet dem om foran så jeg er fri for
at høre på den larm. Det hjælper på lyden og dækkene bliver slidt hurtigere
ned.

> Jeg tror også at mine 185/65 vinterdæk giver et
> større forbrug end mine 195/60 sommerdæk. Det tilskriver
> jeg det blødere gummi og den anderledes konstruktion,
> som tilsammen giver større rullemodstand.

Det tilskriver jeg lavere udetemperaturer med deraf følgende koldere
motorstarter og derfor kører du noget længere tid på chokeren.

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste