Solskinshistorie
Fra : Henrik Voss

Dato : 12-05-01 18:25

Jeg har en solskinshistorie jeg har lyst til at dele med jer.

Jeg skal sætte en G4/466/384 server op i næste uge. Den skal køre Appleshare
IP og fungere som file og printserver.

Den skal sættes op med 2x75gb disk i et raid.

Bare for at prøve mig lidt frem installerede jeg softwaren på en iMac der
stod stille, Det er en 500/128 vm ON.

Jeg gik over til en BW 350 og prøvede at kopiere en mappe der typisk
indeholder et "job", et par tekstdokumenter, et par vector eps'er, et par
store billedfiler osv. i alt 204mb.

Træk mappe over på iMac med Appleshare IP, og hold fast, efter 36 sekunder
var den færdig. Jeg har aldrig set noget lignende. Det var over netværket,
dvs. igennem en 10/100 switch osv.

Bare for sjov skyld afinstallerede jeg hele Appleshare IP pakken og
kopierede så den samme mappe med almindelig arkivdeling, resultat = 2 min.
31 sek.

Mvh

Henrik

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-05-01 18:32

Henrik Voss <henrikvoss@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Bare for sjov skyld afinstallerede jeg hele Appleshare IP pakken og
> kopierede så den samme mappe med almindelig arkivdeling, resultat = 2 min.

AppleShare IP koster en bagatel af 5000 kr, til det pris ville jeg
forvente at den lægger æg
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 12-05-01 19:40

In article <1etb7fp.f1mdzb1ohobwuN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote:

> AppleShare IP koster en bagatel af 5000 kr, til det pris ville jeg
> forvente at den lægger æg

ASIP 10-brg koster 4.300,- ekskl. moms.
Win2000 Server 5-brg koster 9.500,- ekskl. moms (Ravenholm, discount)

Så 300% højere hastighed for 4.300,- med fil-, web-, mail- og ftp-server?
Det må siges at være en bagatel.

//Peter

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-05-01 20:41

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Win2000 Server 5-brg koster 9.500,- ekskl. moms (Ravenholm, discount)
>
> Så 300% højere hastighed for 4.300,- med fil-, web-, mail- og ftp-server?

OG hvormeget koster Apache server og SAMBA ???

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 12-05-01 20:49

triton@titancity.com (Jesper Ørsted) writes:

> OG hvormeget koster Apache server og SAMBA ???

Ingenting. Og?

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-05-01 21:11

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Ingenting. Og?

Der er åbenbard forskellige definitioner på "bagatel", således har
Gersmann en bagatelgrænse på over 4300 kr ex. moms.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 12-05-01 21:17

triton@titancity.com (Jesper Ørsted) writes:

> Der er åbenbard forskellige definitioner på "bagatel", således har
> Gersmann en bagatelgrænse på over 4300 kr ex. moms.

Det er kun for private og ganske små firmaer, at det ikke er en
bagatel. De penge er lynhurtigt tjent ind på den tid der er sparet
ved ikke at spilde tid på at sætte sig ind i unixsikkerhed og
konfigurering af de services du nævnte.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 13-05-01 12:09

In article <1etbdj5.1ild78zkrjweuN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote:

> OG hvormeget koster Apache server og SAMBA ???

Og hvad koster en UNIX supporter? Når du på et eller andet tidspunkt
kommer til at arbejde i en virksomhed, så vil du lære, at tid IKKE er
gratis.

Hvis en IT konsulent koster 1.200,- i timen, jamen så skal der ikke
rodes ret meget rundt med at installere, før Linux er en katastrofalt
dårlig forretning. Selv hvis du gør det internt, så betyder det, at man
ikke kan fakturere din tid videre = tabt fortjeneste.

Det er kun for private og i store virksomheder, at det giver mening.

//Peter Gersmann

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-05-01 16:01

> [...]

> ikke kan fakturere din tid videre = tabt fortjeneste.
>
> Det er kun for private og i store virksomheder, at det giver mening.

Faktisk kører Apache server og SAMBA på MacOS X ! Der skal ikke bruges
nogen Linux konsulenter her!

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 13-05-01 16:12

triton@titancity.com (Jesper Ørsted) writes:

> Faktisk kører Apache server og SAMBA på MacOS X ! Der skal ikke bruges
> nogen Linux konsulenter her!

Argumentet om, at det er nemmere at sætte AppleShare IP op på en Mac
OS 9 end det er at købe og betale (hvad er din bagatal grænse for
resten?) en Mac OS X licens for derefter at installere og sætte
apache og Samba op, holder dog stadig.

Så må vi se, hvor lang tid det holder.

Bortset fra det, så har jeg stadig ikke helt forstået, hvorfor Samba
skulle blandes ind i det? Hvad angår netatalk til Linux, så kører det
stabilt, men jeg tror ikke helt, at det hastighedsmæssigt kan
sammenlignes med AppleShare IP (Apples produkt, ikke Appleshare over
IP). Desuden er der også et par småting såsom adgangstilladelser der
ikke er helt så gode på netatalk som på AppleShare IP.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 13-05-01 18:06

In article <1etcv7z.24xlbx6b236N%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote:

> Faktisk kører Apache server og SAMBA på MacOS X ! Der skal ikke bruges
> nogen Linux konsulenter her!

Okay, der skal ikke bruges Linux men derimod UNIX konsulenter.

Hvad er pointen? Gør det økonomien mindre katastrofal?
Opsætning og vedligehold er fortsat et mareridt for mindre virksomheder.

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-05-01 19:36

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Faktisk kører Apache server og SAMBA på MacOS X ! Der skal ikke bruges
> nogen Linux konsulenter her!

Prøv at bede en standard macbruge rette i opsætningen af begge. En ting
er at skidtet køre, men der er nu ikke meget, som kan indstilles andet
end "start" og "stop".
"Ja, så skriver du 'vi /private/etc/httpd/httpd.conf', skråstreg
'DirectoryIndex', shift+a, mellemrum, index.htm, ESC, shift zz." Meeeen
mon ikke der på et tidpunkt er en venlig sjæl, som laver en GUI dims til
formålet. Til samba fåes dog Sharity.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-05-01 15:19

Henrik Voss <henrikvoss@mac.com> wrote:

> Jeg har en solskinshistorie jeg har lyst til at dele med jer.

AppleSharre IP fungerer eminent som filserver og er da også i mange
tests erklæret som hastigheds-vinder, når det gælder mindre netværk og
fil-deling.

Min erfaring er, at alle gode advarsler mod at køre direkte over
netværket hurtigt smides over bord, fordi det ganske enkelt er nemmere i
mange tilfælde.

Til min store overraskelse fungerer det smertefrit, selv når en håndfuld
brugere kører direkte på serverens drev.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk