satellit
Fra : hansen

Dato : 16-09-04 21:56

et hurtigt spørgsmål: er det muligt at se de lavtgående satelitter med det
blåtte øje her fra jorden?
jeg så noget der ikke var et fly, men noget der var meget højere oppe og
bevægede sig med en hurtig fart over himlen (ølstykke).

mvh. søren

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-09-04 22:18

hansen wrote:
> [...]
> jeg så noget der ikke var et fly, men noget der var meget højere oppe
> og bevægede sig med en hurtig fart over himlen (ølstykke).

Sikkert bare en ufo..eller måske rumstationen ISS

Du kan se her hvor/hvornår den er synlig:
http://www.tycho.dk/article/view/793/1/125/

Fra : Jan Pedersen

Dato : 17-09-04 07:23

Sune Storgaard wrote:

> Sikkert bare en ufo..eller måske rumstationen ISS
>
> Du kan se her hvor/hvornår den er synlig:
> http://www.tycho.dk/article/view/793/1/125/

nah..ikke UFO længere...er jo identificeret som rumstationen ISS eller en
satellit :)

Fra : Jeroen

Dato : 16-09-04 22:32

det kan man sikkert.. de går forbi hele tiden.

kig bare oppe i 5 - 10 minuter om natten, så skal man næsten sikkert have
set en (eller 3, 4).

Jeroen

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-09-04 22:32

hansen wrote:

> [...]
> det blåtte øje her fra jorden? jeg så noget der ikke var et fly, men
> noget der var meget højere oppe og bevægede sig med en hurtig fart

Det er ganske nemt at se langt de fleste lave satellitter hvis man
fanger en reflekterende flade og solen ikke er for langt under
horisonten. Det er nemmest i månederne omkring midsommer, hvor solen
står lavt under den nordlige horisont, og lysets vinkel passer med at
satellitterne længe er oplyst mens der er ret mørkt ved jordoverfladen.
Typisk har satellitter en rimelig uregelmæssige overflade, så man kan
opleve at den til tider "forsvinder" og dukker op igen senere i banen.

De mest spektakulære satellitter er dog dem fra Iridium familien. Hver
satellit har tre blanke antenner der er på størrelse med en dør. Det er
ikke et syn man lige glemmer når man har set sådan én fare forbi. De
kraftigste refleksioner hvor vinklen er perfekt har en lysstyrke på
flere hundrede gange det Venus kan præstere. Man kan på det nærmeste
blive blændet. Det bedste er dog at man kan forudsige præcist på
sekundet hvornår vinklen er rigtig. Et sted hvor denne information kan
hentes er http://www.heavens-above.com.

--
PeKaJe

BASIC is the Computer Science equivalent of `Scientific Creationism'.

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-09-04 09:47

Peter Jensen wrote:

> [...]
> det nærmeste blive blændet. Det bedste er dog at man kan forudsige
> præcist på sekundet hvornår vinklen er rigtig. Et sted hvor denne

prøv Orbitron fra http://www.stoff.pl/ så kan fu se hvilke sattelitter der
er i nærheden og iridium flares

--
/carsten

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-09-04 10:23

Carsten Holck wrote:

> prøv Orbitron fra http://www.stoff.pl/ så kan fu se hvilke sattelitter
> der er i nærheden og iridium flares

Det er nok et udemærket program, men ikke just velegnet til Linux. Der
virker 'predict' og det medfølgende grafiske program, 'gsat', betydeligt
bedre. Til at forudse Iridium flares foretrækker jeg dog den
overskuelige oversigt som http://www.heavens-above.com giver.

--
PeKaJe

The only two things that motivate me and that matter to me are revenge
and guilt. -- Elvis Costello

Fra : Peter

Dato : 17-09-04 14:08

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message news:<414a0662$0$270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
> blive blændet. Det bedste er dog at man kan forudsige præcist på
> sekundet hvornår vinklen er rigtig. Et sted hvor denne information kan

Mvh.

Fra : pm

Dato : 17-09-04 15:47

Hvis man en stjerneklar aften kigger på himmelhvælvet, så kan man se flere
små "stjerner" som flytter sig med en glidende bevægelse hen over hvælvet...
disse "stjerner" er angiveligt satelitter, hvor sollyset reflekterer i
disse.

Dem har jeg set flere gange, aldrig når solen stod på himlen, men det er vel
de samme vi taler om ??

PM

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 17-09-04 14:29

"hansen" <lshansen@privat.dk> writes:

> jeg så noget der ikke var et fly, men noget der var meget højere oppe og

Hvordan bærer du dig egentlig ad med at vurdere højden?