Trykket i atmosfæren - hvordan er det "fun~
Fra : TexasFlood

Dato : 16-09-04 21:07

Som er bekendt er det tryk som omgiver os på jorden 1012 mBar - mener vist
det kaldes det absolutte tryk uden at være sikker...
Udfra hvilke kriterier er dette tryk fastsat ?

Vejret samt højden over havets overflade må da være noget der påvirker dette
tryk.

TF

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 21:40

TexasFlood skrev:

>Som er bekendt er det tryk som omgiver os på jorden 1012 mBar -

.... plus 1.

>Udfra hvilke kriterier er dette tryk fastsat ?

Øh ... det er det tryk der *er*, men det er trykket ved jordens
overflade, formodentlig fundet som et gennemsnit.

Tallet er lidt tilfældigt - ligesom længden af en meter også er
tilfældig. I sin tid fastsatte man at normaltrykket skulle hedde
1 atmosfære, men da man siden har villet bruge standardenheder og
skære så meget ned på sære enheder som muligt, fandt man ud af at
1 atm. svarer til 1013 mbar.

I dag vil man hellere bruge hektopascal i stedet for mbar.

>Vejret samt højden over havets overflade må da være noget der påvirker dette
>tryk.

Trykket ændrer sig ganske rigtigt med højden.

--
Bertel

Fra : TexasFlood

Dato : 17-09-04 20:35

OK - takker.

TF

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-09-04 09:19

"TexasFlood" <stevie@--nospam--cool.dk> skrev i en meddelelse
> Som er bekendt er det tryk som omgiver os på jorden 1012 mBar - mener vist
> det kaldes det absolutte tryk uden at være sikker...
> Udfra hvilke kriterier er dette tryk fastsat ?

Det er jo en definition. Man har vedtaget, at det er sådan. Ligesom når man
fastslår, at en temperaturskalas nulpunkt er ved frysepunktet for vand
(celsius-skalaen) frem for eksempelvis det absolutte nulpunkt (kelvin) eller
frysepunktet for et andet molekule eller for den sags skyld temperaturen på
en DSB-hotdog. En engelsk yard var oprindeligt fastsat ud fra længden af
King Edward I's underarmsknogle.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-09-04 14:21

"Christian R. Larsen" wrote:

> Det er jo en definition. Man har vedtaget, at det er sådan.

Nej, det er ingen definition. Man måler simpelthen hvor stort et tryk
luften udøver. Tryk er kraft pr. areal.

Enheden pascal er ikke defineret ud fra Jorden. En pascal (Pa) er det
tryk man har når hver kvadratmeter påvirkes af kraften én newton. Og én
newton er den kraft der tilfører en masse på ét kilogram en acceleration
på én meter pr. sekund i anden. Der gælder derfor

1 Pa = 1 N/m² = 1 (kg·m/s²)/m² = 1 kg/(m·s²)

Derfor er måleenheden for tryk fastlagt ud fra definitionerne af kilo-
gram, af meter og af sekund.

Måleenheden bar er en ældre enhed end pascal, men den bruges stadig.
Der gælder

1 bar = 10^6 g/(cm·s²)

Jordens atmosfæres tryk ved havoverfladen er i gennemsnit

101325 Pa = 1013,25 hPa = 101,325 kPa

eller i den ældre enhed

1,01325 bar = 1013,25 mbar

og det er altså et tal man har bestemt ved måling. Man kan fx bruge et
kviksølvsøjlebarometer til at bestemme tallet med.

Det er et rent tilfælde at trykket er tæt på 1 bar. Pga. dette tilfælde
er der ikke ret stor forskel på 1 bar og 1 atm.

Alt afhængigt af vejret, kan trykket variere med nogle procent i forhold
til gennemsnittet på 101 kPa.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-09-04 01:08

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Nej, det er ingen definition. Man måler simpelthen hvor stort et tryk
> luften udøver. Tryk er kraft pr. areal.

I har begge ret - det kommer an på hvad spørgsmålet faktisk er.

Hvis man spørger

Hvorfor 101 325 Pa og ikke 376 892 Pa?

er svaret at det er et måleresultat - sådan er atmosfærens tryk
tilfældigvis i SI-enheder. Men hvis man spørger

Hvorfor 101 325 Pa og ikke 100 913 Pa?

er svaret at det er en konvention - det faktiske atmosfæretryk
varierer med adskillige kPa på grund af meteorologiske processer, og
at man har valgt netop 101325 som værdi for standardatmosfæretrykket
er ren konvention - det får 1 atm til at svare til den tidligere
definition som trykket af 760 mmHg - som, formoder jeg, igen er valgt
fordi 760 er et forholdsvis rundt tal nogenlunde i midten af det
naturlige variationsinterval.

(Sidenhen er "mmHg" - også kendt som "Torr" - blevet redefineret som
101325/760 Pa eksakt, så enheden ikke længere afhænger af lokale
variationer i tyngdeaccelerationen).

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-09-04 08:56

Henning Makholm wrote:

> [...]
> varierer med adskillige kPa på grund af meteorologiske processer, og
> at man har valgt netop 101325 som værdi for standardatmosfæretrykket

Ja, det er da rigtigt nok. Det er i øvrigt interessant at det første
spørgsmål indeholdt tallet 1012 mbar, og *ikke* 1013,25 mbar. Derfor
tror jeg ikke Texas-Flood ville vide hvorfor tallet var valgt til lige
netop 101325 Pa, men derimod hvordan man »fandt« at trykket var omkring
de 101 kPa. De 1012 mbar kan være en måling for en bestemt dag.

Men jeg forvirrede nok selv i mit indlæg ved at tage alle seks cifre
med. Jeg burde nok bare have skrevet 101 kPa. Jeg tror det er menings-
fuldt at sige at trykket ved havniveau *i gennemsnit* er 101 kPa, også
selvom trykket varierer med flere kilopascal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)