|
| Motorsagkyndig: Hvis 2-cylindret motor ska~ Fra : Fly |
Dato : 16-09-04 17:10 |
|
Hej igen!
Claus T. skrev at en 2-cylindret påhængsmotor måske til nød kan køre på 1
cylinder, og det tror jeg da også selv hvis man f.eks. løsner tændrøret til
den cylinder der af en eller anden grund ikke virker.
Hvis man tager tændrøret helt ud, så suges der vel heller ikke benzin ind i
den cylinder, eller hvordan fungerer dette?
Håber at en med styr på motorer kan svare på dette.
--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com
(Please remove the MONKEY)
| |
Claus Tersgov (16-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 16-09-04 17:41 |
|
"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i
> Hvis man tager tændrøret helt ud, så suges der vel heller ikke benzin ind
i
> den cylinder, eller hvordan fungerer dette?
Nej, det er klart. Er tændrøret ude, så suger den slet ikke fra manifolden.
Claus
| |
Jørgen Nielsen (17-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen Nielsen |
Dato : 17-09-04 00:33 |
|
Er der tale om en 2-takts motor suges bensin/luft blandingen ind i
krumtaphuser medens stemplet er på vej op ad, når stemplet er på vej ned,
komprimeres blandingen indtil stemplet passere skylleluftportene, herefter
trykkes blandingen ind på toppen af stemplet og det uanset om tændrøret er i
eller ej.
JøN
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cicfik$2ckb$1@news.cybercity.dk...
>
> "Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i
>
> > Hvis man tager tændrøret helt ud, så suges der vel heller ikke benzin
ind
> i
> > den cylinder, eller hvordan fungerer dette?
>
> Nej, det er klart. Er tændrøret ude, så suger den slet ikke fra
manifolden.
>
> Claus
>
>
| |
Claus Tersgov (17-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 17-09-04 08:37 |
|
"Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:414a21ad$0$25962
> Er der tale om en 2-takts motor suges bensin/luft blandingen ind i
> krumtaphuser medens stemplet er på vej op ad, når stemplet er på vej ned,
> komprimeres blandingen indtil stemplet passere skylleluftportene, herefter
> trykkes blandingen ind på toppen af stemplet og det uanset om tændrøret er
i
> eller ej.
Et stempel vil altid suge fra det sted, hvor modstanden er mindst. Når der
ikke er noget tændrør, kan der heller ikke skabes vakum, og derfor suger der
ikke fra manifold eller indsugnings/skyllekanaler.
Claus
| |
Jørgen Nielsen (17-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen Nielsen |
Dato : 17-09-04 09:32 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cie42t$11p2$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:414a21ad$0$25962
>
> > Er der tale om en 2-takts motor suges bensin/luft blandingen ind i
> > krumtaphuser medens stemplet er på vej op ad, når stemplet er på vej
ned,
> > komprimeres blandingen indtil stemplet passere skylleluftportene,
herefter
> > trykkes blandingen ind på toppen af stemplet og det uanset om tændrøret
er
> i
> > eller ej.
>
> Et stempel vil altid suge fra det sted, hvor modstanden er mindst. Når der
> ikke er noget tændrør, kan der heller ikke skabes vakum, og derfor suger
der
> ikke fra manifold eller indsugnings/skyllekanaler.
>
> Claus
Du er forkert på den. I en 2 takts motor der er i gang er der altid overtryk
på stemplets overside. Undertrykket (suget) er på stemplets underside og
skabes medens stemplet er på vej opad, når stemplet er på vej nedad,
komprimeres luftblandingen, der så "blæses" ind på stempeltoppen når
stemplet passere skylleluftportene.
Der kommer ny luftblanding på stempeltoppen hver gang motoren har gået en
omgang, uanset om der er tændrør i eller ej og det vil der også gører selvom
du fjerner topstykket.
Er der slet ingen "knallertdrenge" der hvor du bor, der kan vise din hvordan
man borer, hakker og polere skyllekanalerne??
Jørgen
| |
Claus Tersgov (18-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 18-09-04 02:23 |
|
"Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev
> Du er forkert på den. I en 2 takts motor der er i gang er der altid
overtryk
> på stemplets overside. Undertrykket (suget) er på stemplets underside og
Hvordan vil du få det overtryk, når cylinderen er åben, altså når tændrørt
er ude?
Claus
| |
Jørgen Nielsen (18-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen Nielsen |
Dato : 18-09-04 08:13 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
>
> Hvordan vil du få det overtryk, når cylinderen er åben, altså når tændrørt
> er ude?
>
> Claus
En 2 cyl. 2-taktsmoter, hvor det ene tændrør er fjernet bruger stadig bensin
til den cylinder med det fjernede tændrør.
Svaret på dit spørgsmål om tryk, (der intet har med funktionen af er 2-takts
motor at gører) Luft bevæger sig fra et højere tryk mod et lavere, så hvis
der kommer luft ud af tændrørshullet, ja så er der et overtryk på
stempeltoppen.
Claus lad os stoppe her. Kan du leve med, at du ikke ved hvordan en 2-takts
motor fungere, så kan jeg vel også, og
ham du gav det forkerte svar, blev jo lykkelig for det.
Jørgen
| |
Bjarke Christensen (19-09-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 19-09-04 15:35 |
|
Ahhh Jørgen, man skal da ikke starte i den tone uden at ville forklare sig
......
Svaret er, at i en 4-taktsmotor leveres "pumpe-effekten" af ventilerne. I en
2-taktsmotor leveres "pumpeeffekten" på de rå benzindampe af stemplets
underside i kombination med den "envejsventil" der sidder mellem karburator
og krumtaphus.
Jeg citerer fra "den røde" (Motorlære til brug ved duelighedsprøve i
motorpasning):
"Under stemplets opslag (kompressions-slaget) vil der opstå et undertryk i
krumtaphuset (Bjarkes kommentar: stemplet lukker jo til skyllekanalerne),
hvorved ladningen fra karburatoren suges ind i krumtaphuset gennem
indsugningsventilen "A"
Under stemplets nedslags (arbejdsslaget) vil der opstår et lille overtryk i
krumtaphuset, som vil presse ladningen gennem kanalen "B" op til
skylleportene C.
Herved vil ladningen fylde cylinderen og samtidig presse
forbrændingsprodukterne ud gennem udstødningsporten "D""
Hvis tændrøret er ude vil de uforbrændte gasser blot presses ud gennem både
udstødningsporten og tændrørshullet. Det kan sikkert godt give nogle knald i
udstødningen.
/Bjarke
"Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> wrote in message
news:414bdf34$0$25978$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
>>
>> Hvordan vil du få det overtryk, når cylinderen er åben, altså når
>> tændrørt
>> er ude?
>>
>> Claus
>
> En 2 cyl. 2-taktsmoter, hvor det ene tændrør er fjernet bruger stadig
> bensin
> til den cylinder med det fjernede tændrør.
> Svaret på dit spørgsmål om tryk, (der intet har med funktionen af er
> 2-takts
> motor at gører) Luft bevæger sig fra et højere tryk mod et lavere, så hvis
> der kommer luft ud af tændrørshullet, ja så er der et overtryk på
> stempeltoppen.
> Claus lad os stoppe her. Kan du leve med, at du ikke ved hvordan en
> 2-takts
> motor fungere, så kan jeg vel også, og
> ham du gav det forkerte svar, blev jo lykkelig for det.
>
> Jørgen
>
>
| |
Claus Tersgov (20-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 20-09-04 11:56 |
|
Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:
> Hvis tændrøret er ude vil de uforbrændte gasser blot presses ud
> gennem både udstødningsporten og tændrørshullet. Det kan sikkert godt
> give nogle knald i udstødningen.
Det tror jeg ikke. Det rigtige blandingsforhold er 1:600, og er der mere
luft end det, så mister knaldgassen det meste af sin effekt. Dernæst når det
jo ikke at bliver komprimeret...
Claus
| |
Bjarke Christensen (20-09-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 20-09-04 19:38 |
|
Ja, det kan være. Jeg kan bare huske knallert-knald-tricket med lige at
slukke for tændingen og tænde igen. Det gav nogle gange et knald i
udstødningen.
Har I aldrig været i den alder ?? <smile>
Bjarke
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:cimcrv$1spe$1@news.cybercity.dk...
> Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:
>
>> Hvis tændrøret er ude vil de uforbrændte gasser blot presses ud
>> gennem både udstødningsporten og tændrørshullet. Det kan sikkert godt
>> give nogle knald i udstødningen.
>
> Det tror jeg ikke. Det rigtige blandingsforhold er 1:600, og er der mere
> luft end det, så mister knaldgassen det meste af sin effekt. Dernæst når
> det jo ikke at bliver komprimeret...
>
> Claus
>
>
| |
Ole Rasmussen (20-09-2004)
| Kommentar Fra : Ole Rasmussen |
Dato : 20-09-04 23:52 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cin838$2tpu$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det kan være. Jeg kan bare huske knallert-knald-tricket med lige at
> slukke for tændingen og tænde igen. Det gav nogle gange et knald i
> udstødningen.
>
> Har I aldrig været i den alder ?? <smile>
Jowda, det var bare meget nemmere på en Vespa Ciao - der trak du bare i
chokeren, når så du slap "fyrede" den et ordentligt skrald af Til tider
så kraftigt at udstødnmingen kunne falde af .
/Ole
| |
Jørgen Nielsen (21-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen Nielsen |
Dato : 21-09-04 11:37 |
|
Ahhh Bjarke, man læser hele tråden, hvis du henviser til det indlæg du
citere, har du ret, men jeg begyndte med efter bedste evne at forklarer
hvorfor Claus og Fly er forkert på den når de siger at en 2 cyl. 2-takts
motor ikke bruger bensin til den ene cylinder, hvis tændrøret er fjernet.
Det mente Claus ikke var rigtigt, derfor dette lidt "Ahhh" indlæg. Jeg kan
godt se det var dumt, for det er vel endnu ikke set at Claus har erkendt at
der er noget han ikke har helt forstået.
Jørgen
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cik5f8$2n9p$1@news.cybercity.dk...
> Ahhh Jørgen, man skal da ikke starte i den tone uden at ville forklare sig
> .....
>
> Svaret er, at i en 4-taktsmotor leveres "pumpe-effekten" af ventilerne. I
en
> 2-taktsmotor leveres "pumpeeffekten" på de rå benzindampe af stemplets
> underside i kombination med den "envejsventil" der sidder mellem
karburator
> og krumtaphus.
>
> Jeg citerer fra "den røde" (Motorlære til brug ved duelighedsprøve i
> motorpasning):
>
> "Under stemplets opslag (kompressions-slaget) vil der opstå et undertryk i
> krumtaphuset (Bjarkes kommentar: stemplet lukker jo til skyllekanalerne),
> hvorved ladningen fra karburatoren suges ind i krumtaphuset gennem
> indsugningsventilen "A"
> Under stemplets nedslags (arbejdsslaget) vil der opstår et lille overtryk
i
> krumtaphuset, som vil presse ladningen gennem kanalen "B" op til
> skylleportene C.
> Herved vil ladningen fylde cylinderen og samtidig presse
> forbrændingsprodukterne ud gennem udstødningsporten "D""
>
> Hvis tændrøret er ude vil de uforbrændte gasser blot presses ud gennem
både
> udstødningsporten og tændrørshullet. Det kan sikkert godt give nogle knald
i
> udstødningen.
>
> /Bjarke
>
>
>
> "Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> wrote in message
> news:414bdf34$0$25978$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> >
> > "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
> >>
> >> Hvordan vil du få det overtryk, når cylinderen er åben, altså når
> >> tændrørt
> >> er ude?
> >>
> >> Claus
> >
> > En 2 cyl. 2-taktsmoter, hvor det ene tændrør er fjernet bruger stadig
> > bensin
> > til den cylinder med det fjernede tændrør.
> > Svaret på dit spørgsmål om tryk, (der intet har med funktionen af er
> > 2-takts
> > motor at gører) Luft bevæger sig fra et højere tryk mod et lavere, så
hvis
> > der kommer luft ud af tændrørshullet, ja så er der et overtryk på
> > stempeltoppen.
> > Claus lad os stoppe her. Kan du leve med, at du ikke ved hvordan en
> > 2-takts
> > motor fungere, så kan jeg vel også, og
> > ham du gav det forkerte svar, blev jo lykkelig for det.
> >
> > Jørgen
> >
> >
>
>
| |
Claus Tersgov (16-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 16-09-04 18:07 |
|
"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev
> Claus T. skrev at en 2-cylindret påhængsmotor måske til nød kan køre på 1
> cylinder, og det tror jeg da også selv hvis man f.eks. løsner tændrøret
til
> den cylinder der af en eller anden grund ikke virker.
> Hvis man tager tændrøret helt ud, så suges der vel heller ikke benzin ind
i
> den cylinder, eller hvordan fungerer dette?
Husk at være opmærksom på, at det *kun* er en nødløsning. Når der suges luft
ind den vej, så er det ufiltreret luft, ligesom stemplet ikke bliver smurt
tilstrækkeligt, når der ikke kommer benzin i cylindren.
Skal man køre langt på een cylinder, så ville jeg indimellem give den en
slat olie eller wd40.
Claus
| |
|
|