Brugt 5-10 hestes motor - 1 eller 2 cylind~
Fra : Fly

Dato : 16-09-04 16:39

Hejsa!

Jeg er ved at købe en brugt påhængsmotor i størrelsen 5-10 HK.

Først nu er det gået op for mig at der helt nede i denne motorstørrelse også
findes 2-cylindrede motorer, og jeg HAR spurgt om han ikke mener 2-takter,
men der er 2 tændrør på såååå....

Er det godt eller skidt at have en 2-cylindret - jeg mener er de mere
besværlige hvad angår vedligeholdelse og evt. reparationer?

Kan en 2-cylindret køre på 1 cylinder?
(For så kan jeg virkelig se en fordel hvis et tændrør el.lign svigter)

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-09-04 16:54

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan en 2-cylindret køre på 1 cylinder?
> (For så kan jeg virkelig se en fordel hvis et tændrør el.lign svigter)

Der er stort set ingen ekstra vedligeholdelse, hvis du køber en to
cylindret. Det er kun tændrøret, der er tale om. Alt andet er faktisk det
samme. Der er naturligvis en mindre forskel, når den skal hovedrenoveres,
men fordelene er *langt* større:

Bedre motorgang
Mindre vibrationer
Bedre udnyttelse af brændstof
Bedre sikkerhed
Bedre moment
Mindre slidtage kontra effekt
Mindre larm

Den kan godt i en snæver vending køre på een cylinder. Desværre kan man ikke
lukke for brændstoftilførslen, så der kommer stadig brændstof ind i
cylindren. Men en fordel kunne være at løsne tændrøret, så den anden
cylinder ikke skal bruge energi på at komprimere unødigt.

Jeg ville helt klart gå efter en to-cylindret maskine.

Claus

Fra : Fly

Dato : 16-09-04 17:06

[...]

---------------------------------

Hej Claus (og andre naturligvis)!

Tak for det MEGET hurtige svar...

Det var dejligt lige at få sat disse ting på plads, så jeg vil gå efter en
2-cylindret.

Jeg har to motorer i sigte:
Volvo Penta, 2-cylindret, 6 HK
Suzuki, 1-cylindret, 6 HK

Hvilken bør jeg vælge?

Begge er cirka samme pris og vist også cirka samme stand, alder m.m.
Ud fra dit svar er jeg mest stemt for Volvo Penta'en men jeg har bare aldrig
set en påhængsmotor fra dem, hvorimod Suzuki vel nærmest sidder på hver 5.
båd?!?

Med andre ord: Du'r Volvo Penta's påhængsmotorer eller er de bedst til at
lave indenbords dieselmotorer?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-09-04 17:53

> [...]

> båd?!?
> Med andre ord: Du'r Volvo Penta's påhængsmotorer eller er de bedst til at

Den må da have nogle år på bagen, fordi så vidt jeg husker, så er det længe
siden Volvo har lavet/solgt påhængsmotorer i eget navn. Jeg ville til hver
en tid vælge en to-cylindret, men jeg ville også være opmærksom på, om der
kan fås reservedele til den Volvo. De gamle Volvo "archimedes" er der flere
stumper, man ikke kan få længere.

Men det er svært at sige helt præcist, hvilken du skal vælge. Der er så
mange ubekendte faktorer, når man ikke har set eller hørt de to maskiner.

Min umiddelbare tanke er, at jeg ville gå efter noget nyere. Det koster lidt
mere, men de penge er nemt tjent ind, hvis du skal til at rode med de gamle
motorer. Det kan hurtigt blive en bekostelig og langsommelig affære, og så
er der ikke sparet ret meget. Min erfaring er, at ældre påhængsmotorer
hurtigt kan bliver dødirriterende!

Claus

Fra : Jens

Dato : 17-09-04 07:19

> Jeg ville helt klart gå efter en to-cylindret maskine.

Det ville jeg også i de allerfleste tilfælde. Der er dog en enkelt ulempe,
som ikke må overses - og som kan få mig til at tvivle hver gang
påhængsmotoren bæres ind på broen før kapsejlads:

* højere vægt

Alt andet lige, så er en to-cylindret variant i samme effektklasse vel
typisk ca. 5 kg tungere, og på en langbenet motor er det måske lige netop
det, der gør den rigtig bøvlet at manøvrer frem og tilbage over båden.

Men til de flestes brug opvejes denne ulempe klart af de fordele som Hr.
Tersgov lister tidligere i denne tråd.

Jens
Yamaha 6MLH (2 cylindret - 2 takt ,-)