"Gratis" energi ;-)
Fra : Claus Skaarup

Dato : 16-09-04 13:38

Inspirewret af en tråd i dk.medier.tv, som startede med at handle om
TV-mikrofoner, mundede bl.a. ud i dette spørgsmål:

<snip>

Må jeg så prøve at vende den lidt ?
En antenne placeret i nærheden af en TV-sender, hiver nogle mikrovolt ned i
ledningen.
Hvor mange antenner skal der til for at hive 230 Volt 50 Hz ud af den blå
luft ?
- og de skal kunne trække en 60W pære.

[Ja ja....der skal sikkert ensrettes til DC og konverteres til AC igen..]

<snap>

Anvendeligheden er givetvis lig nul, men jeg synes nu det kunne være sjovt
at vide alligevel.

I samme tråd kom man iøvrigt frem til, at der går 8,47 e+77 kubik-Ångstrøm
på et
kubik-lysår.

Meeeget interessant

mvh Claus

Fra : 15kw

Dato : 16-09-04 19:29

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev i
> [...]
> ledningen.
> Hvor mange antenner skal der til for at hive 230 Volt 50 Hz ud af den blå

Hvis du bruger en anmindelig 75ohms antenne og vi antager der er et signal
på 100uV ud af antennen bliver det til ca 133,3pW pr antenne.
Hvis der ikke er noget tab skal der bruges 450.112.528 antenner for at opnå
en effekt på 60W.

> [Ja ja....der skal sikkert ensrettes til DC og konverteres til AC igen..]

Gratis energi vil jeg ikke kalde det.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-09-04 20:10

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledningen.

> Hvor mange antenner skal der til for at hive 230 Volt 50 Hz ud af den blå

ca. 100 mia. i serieforbindelse + lidt ekstra til tab.

> - og de skal kunne trække en 60W pære.
>
> [Ja ja....der skal sikkert ensrettes til DC og konverteres til AC igen..]

En lyspære er egentlig ikke afhængig af hverken AC eller 50 Hz.
Man kan sagtens konvertere til 230 V, men spørgsmålet er p, systemet kan
præstere
en nødvendig strømstyrke til at pæren lyser? (ca. 0,2 A).

Per A. Hansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-04 22:14

> En lyspære er egentlig ikke afhængig af hverken AC eller 50 Hz.
> Man kan sagtens konvertere til 230 V, men spørgsmålet er p, systemet kan
> præstere en nødvendig strømstyrke til at pæren lyser? (ca. 0,2 A).

Jeg ville hellere satse på at solen og bruge sådanne en fætter
http://solkraft.dk/product.asp?product=414&page=1

Her kunne man så også spørge , hvor mange af ovenstående
paneler skal jeg bruge for at få 500 watt 220v AC døgnet rundt, med
akkumulatore/inverter som mellem mand. ?

Nogen bud på hvor meget man kan regne med at hive ud af sådan en fætter
i Danmark kontra max solskin ?

eller vinden med sådan en ,
http://www.kerychip.dk/Vind/Vind.htm
Rotor Diameter 1,15 m
Vægt: 5,85 kg
Montering: 48 mm diameter
Start up vind 2,7 m/s
Spænding: 12, 24 eller 48 Volt
Effekt: 400 W ved 12,5 m/s
pris: Kr. 7.870,00

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-04 22:18

"Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx> skrev i en meddelelse news:414b53b6$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg ville hellere satse på at solen og bruge sådanne en fætter

> http://solkraft.dk/product.asp?product=414&page=1

Når, linket virker ikke, men det var dette panel
66 Watt solpanel/12 Volt.
Panel size: 1226 x 539 x 34 mm
Weight: 12.8kg
Pris: DKK 2.900,00

Jan Rasmussen

Fra : 15kw

Dato : 17-09-04 23:56

> Når, linket virker ikke, men det var dette panel
> 66 Watt solpanel/12 Volt.
> Panel size: 1226 x 539 x 34 mm
> Weight: 12.8kg
> Pris: DKK 2.900,00

Du skal bruge mange for at det vil virke en grå vinterdag.

8Stk kan samle godt 500W men vi skal jo huske at der er 24 timer i et døgn
så der skal samles 12000W op få ganske få timer.

Mit bud vil være ca. 80Stk. hvis det skal virke på en grå vinterdag.
Husk også batteriet på op til 10stk. 12V 100A/H

Du vil nå et pænt stykke af vejen med 0,25MKr.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-04 11:01

"15kw" <15kw@NOSPAMtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:414b6b5e$0$262

> Du vil nå et pænt stykke af vejen med 0,25MKr.

8 stk. solpaneler a 3000,- = kr. 24.000,-
14 stk. 72ah bly akkumu. a kr. 700,- = kr. 9.800,-
1000w inverter 12dc>220ac 50hz = kr. 2000,-
i alt kr. 35.800,-

Hvis man tager udgangs punkt i ovenstående system,
og nedestående data, hvordan hænger det så sammen, ?
akkumulator kapacitet, sommer/vinter udligning
osv. og hvor mange watt kan jeg regne med at hive ud af ovenstående
systeme kontinuerligt.

http://www.dansksolenergi.dk/information/Supportdk.shtml
Solen skinner gennemsnitligt mere end 1.790 timer om året i Danmark.
I Danmark er solindstråling ca. 1.000 kWh/m2 pr. år målt på vandret plan og ca. 1.195 kWh/m2 målt på flader med en
hældning på 42 grader.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-04 13:08

"Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx> skrev i en meddelelse news:414c077c$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

http://www.dansksolenergi.dk/Dimension/Dimension_batteri.shtml

Nu fandt jeg et beregnings skema, som giver en meget god fornemelse
af kapacitet mm.

Et forbrug på 15 watt 24/7/365
kræver noget der ligner et 660 watt's system.

i januar/december er et 660watt system påkrævet,
i juni et 110 Watt, for at kunne levere 15watt 24/7/365

Et akkumulator system med en kapacitet på
273Ah skulle kunne sikre et kontinuerligt forbrug,
ifg. beregningen.

eller er der noget jeg har overset?

Jan Rasmussen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-09-04 18:07

> Jeg ville hellere satse på at solen og bruge sådanne en fætter
> http://solkraft.dk/product.asp?product=414&page=1

Bedre end antennen, men der er andre og langt bedre alternativer.

> [...]
> akkumulatore/inverter som mellem mand. ?
> Nogen bud på hvor meget man kan regne med at hive ud af sådan en fætter

Vi må nok bøje os for naturen og acceptere, at Solen ikke skinner hele
tiden,
og at der er skyer o.a., årstidsvariationer etc.
Den effektive solenergi der rammer Jordens overflade er ca. 1 kW/kvm.
En solcelle udnytter ca. 15 % af energien.
Med vort nuværende elforbrug skal der anvendes et areal på størrelse med
Fyn for at dække vort forbrug - dertil et enormt system af
energilagringsanlæg.
Systemet kræver en masse energi for f.eks. at holde glasset rent for optimal
ydnyttelse.
Solceller anvendes p.t. til at forsyne et fyrtårn med energi (Anholt). Spå
nogen potentiale
er der i denne energiform.

Per A. Hansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-04 19:24

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:u1_2d.4332$AD7.1606@news.get2net.dk...

> Bedre end antennen, men der er andre og langt bedre alternativer.

> Vi må nok bøje os for naturen og acceptere, at Solen ikke skinner hele
> tiden,

Jeg sidder osse tænker på at på disse bredegrader
er det windpower der er bedst, og ikke sol, det er sku
synd at regn ikke lige er sådan at omsætte til elektricitet,
så burde Danmark være perfekt.

Jeg prøved beregnings tabellen med 500 watt 24/7/365

Ca...

Sol panel 20kw
9100Ah batteri

66 Watt solpanel/12 Volt.
Pris: DKK 2.900,00
20.000 watt / 66 watt = 303 * 2900,- = kr. 878.700,-

ScanBrit 12 Volts marinebatteri 88Ah
998,00 DKK
9100Ah / 88Ah = 103* 1000kr. = kr 103.000,-

Aukkumulator pris = 103.000,-
Solcelle pris = 878.700,-

antal batterier 103
antal solceller 303

Panel size: 1226 x 539 x 34 mm
0,660 m2 * 303 = 200m2

1 million kr. og 200-300 m2 for 500 watt , og efter 5 år køber man lige 100
nye batterier til 100.000 kr.

500watt = 4380Kwh pr. år
jeg bruger 3250 Kwh pr. år og må betale ca. kr. 6300,- for det.

Mhmm , jeg vil ikke håbe vi løber tør for kul/naturgas lige med det samme.

Rotor Diameter: 2,1 m
Vægt: 21 kg
Mount: 2,5" schedule 40
Start up vind: 3,4 m/s
Spænding: 12, 24, 32 eller 48 Volt
Effekt: 900 W at 12,5 m/s

eller også skulle man bare købe et par af ovenstående møller,
og sætte dem op nede for enden af haven ind imod naboen.

Jan Rasmussen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-09-04 09:28

> [...]
> er det windpower der er bedst, og ikke sol, det er sku
> synd at regn ikke lige er sådan at omsætte til elektricitet,

Enig. Dog med den tilføjelse, at det ikke er et enten-eller, men et både-og.
Det samme gælder de store alternative energikilder, hydro- og kerneenergi,
der
udbygges i stor stil i Østen.

--klip--

> Sol panel 20kw
> 9100Ah batteri
>
> 66 Watt solpanel/12 Volt.
> Pris: DKK 2.900,00
> 20.000 watt / 66 watt = 303 * 2900,- = kr. 878.700,-
-klip...

Dine udmærkede beregninger sætter fokus på en del omkostninger, der ofte
udelades i
den løbende debat, hvor der især fokuseres på diverse miljøgevinster, der
kan opnås.
CO2-gevinsterne er ikke sat for lavt, idet man kan deponere CO2 meget
billigere, end de tal, der
opereres med. Men uanset hvordan regnestykket ser ud, er man i fremtiden
nødt til at bruge
alle energikilder, da de fossile slipper op med tiden.

> Mhmm , jeg vil ikke håbe vi løber tør for kul/naturgas lige med det samme.

Det gør vi heller ikke. Kul, olieskifer, tjæresand findes i enorme mængder
endnu.
Frosset metan ligger måske og venter?
Hvis det sidste bliver en succes bliver der for alvor sat gang i
drivhusgas-effekterne.

> [...]
>
> eller også skulle man bare købe et par af ovenstående møller,
> og sætte dem op nede for enden af haven ind imod naboen.

Hmm. Mon naboen ikke bliver nervøs ved risikoen for at få en løsrevet vinge
ind
på sin grund - eller isfalger om vinteren?
Hvad vil du forresten bruge strømmen til - elektriske varmepaneler?

Per A. Hansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-09-04 14:29

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:1vb3d.32$nv4.17@news.get2net.dk...

> Hvad vil du forresten bruge strømmen til - elektriske varmepaneler?

Sidst jeg kiggede på solpaneler var effekten 5w og prisen 5000,-
så da jeg 'opdagede' at vi idag er oppe på 66w og 3000,-
ville jeg have en fornemelse at ydelse/pris - mm.

Uden for mine vindue er der ved at blive bygget nye huse
og stadig (2004), er der ingen solpaneler eller solvarme på
tagene, så jeg måtte lige have en forklaring.

Den manglene solvarme skal nok findes i husene tætte placering
i forhold til et nuturgas fyret fjernvarmeværk.

<>
Jeg leder efter en tabel/plot der viser hvor meget energi det kræver
af opvarme vand fra eks. 5° til 60° kontra 30° til 60°, hvad kalder man
sådan en tabel/plot ?

Jan Rasmussen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-09-04 15:14

"Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx> wrote:

>Jeg leder efter en tabel/plot der viser hvor meget energi det kræver
>af opvarme vand fra eks. 5° til 60° kontra 30° til 60°, hvad kalder man
>sådan en tabel/plot ?

Jeg vil kalde det en formel, og hvis jeg har kommaerne sat rigtig:

En liter vand opvarmes en Grad hvis der tilføres en Watt.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-09-04 15:39

2004-09-19 Ove Kjeldgaard wrote

> En liter vand opvarmes en Grad hvis der tilføres en Watt.

Øh, så mangler du en tidsangivelse.

Watt er en effekt, men du skal bruge energi, f.eks. joule
eller watt/time (som vist nok ikke skrives sådan..)

/Morten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-09-04 16:14

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> Jeg vil kalde det en formel, og hvis jeg har kommaerne sat rigtig:
>
> En liter vand opvarmes en Grad hvis der tilføres en Watt.

Gider du så ikke lige at køre 5° til 60° kontra 30° til 60°(100 liter/ambiant temp. 15°
opvarmings tid=1time) igennem din formel, da det er over mine evner,

Jeg håber på en finde en tabel/java script/what ever, hvor jeg kan 'sige' ,,
100 liter fra 5° til 60° eller 5000 liter 1° til 80° osv. ,
jeg kunne forestille mig at 'opvarmings' tiden også spiller ind, isolationen
af 'tanken' mm.

Hvis isolationen af tanken er dårlig, så vil eks. 5 watt aldrig kunne
varme vandet op til 80°, der afgivelsen til omgivelserne er større, eller
noget i den still.

Har i nogen bud på hvad navn sådan etscript/plot/tabel kan
findes under, ?

Jan Rasmussen

Fra : Verner

Dato : 19-09-04 18:35

Jan Rasmussen <xxx@xxx.xxx> wrote:

snip

> [...]
> noget i den still.
>
> Har i nogen bud på hvad navn sådan etscript/plot/tabel kan

Prøv at gå ind på nedenstående link. Der er en forklaring og formel. Den
gælder dog kun for et "system" der ikke udveksler energi med
omgivelserne; dvs den tager ikke højde for de 15grdC som du nævner.

Hvis du skal bruge formlen til andre ting end vand skal du finde
specifik varmekapacitet for det pågældende stof.
For vand er det 4182 J/(kg * K).

Og da temperaturen er en temp.differens, kan du regne enten i grdC ell.
Kelvin.

Så har du fundet hvormange Joule der skal bruges for at opvarme vandet
fra x grdC til y grdC.

Effekt (varmelegeme) i Watt.
1W = 1J/s.
Nu har du regnet ud hvor mange Joule du skal bruge og du har selv valgt
opvarmningstid = 1 time = 3600 sek.
Sæt energi og tid ind i formlen, så ender det med den effekt du skal
bruge.

Hvis du har et regneark er lige sagen for denne opgave.

http://www.natlex.dk/termisk.html

mvh
Verner

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-09-04 13:54

> [...]
>
> Den manglene solvarme skal nok findes i husene tætte placering
> i forhold til et nuturgas fyret fjernvarmeværk.

Måske - måske ikke. Omkostningerne er måske for store.
Solpaneler har sin bedste tid når der ikke er så meget brug for energien.
Den dårligste periode er den kolde tid - omvendt forholder det sig med
vindenergi.
Installering af rør, pumper, frostvæske etc. beløber sig til et ret mange
penge for
solpaneler. Nu er udnyttelsen af solenergien til direkte elfremstilling ved
at konkurrere
med den for varmeudnyttelsen, at den måske kunne tænkes anvendt til
el-varme. Det var den mulighed jeg mente du tænkte på.
Per A. Hansen