/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan kører man race?
Fra : Ricky


Dato : 16-09-04 07:41

Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
gear? Kører man den helt op i det røde område?

 
 
Roberto Saldo (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 16-09-04 07:48

Ricky wrote:
> Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
> tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
> 0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> gear? Kører man den helt op i det røde område?

Ja det er man for det meste nød til pga gearingen.
Det man vil ha' er maximalt moment *på hjulene* dvs efter gearkassen.

Med mindre din motor er astmatisk og totalt mister pusten oppe i
omdrejninger.

Mvh
Roberto

phk (16-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 16-09-04 09:30


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cibcsg$ls8$1@news.net.uni-c.dk...
> Ricky wrote:
> > Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
> > tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
> > 0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> > gear? Kører man den helt op i det røde område?
>
> Ja det er man for det meste nød til pga gearingen.
> Det man vil ha' er maximalt moment *på hjulene* dvs efter gearkassen.

Ajj - det man vil have er maksimale hestekræfter.


--
Per, Esbjerg



Roberto Saldo (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 16-09-04 09:34

phk wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cibcsg$ls8$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Ricky wrote:
>>
>>>Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
>>>tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
>>>0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
>>>gear? Kører man den helt op i det røde område?
>>
>>Ja det er man for det meste nød til pga gearingen.
>>Det man vil ha' er maximalt moment *på hjulene* dvs efter gearkassen.
>
>
> Ajj - det man vil have er maksimale hestekræfter.

Åh Gud! Ikke igen!

Da effekt = hk = rpm*moment er det præcist samme potte pis!!!

Mvh
Roberto Saldo

phk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 17-09-04 08:18


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cibj34$nqp$1@news.net.uni-c.dk...
> phk wrote:
> > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > news:cibcsg$ls8$1@news.net.uni-c.dk...

> > Ajj - det man vil have er maksimale hestekræfter.
>
> Åh Gud! Ikke igen!
>
> Da effekt = hk = rpm*moment er det præcist samme potte pis!!!

Det ved jeg - men det er stadig hestekræfter du bruger nu du accellerer. Der
er ikke meget moment i bilen ved høje omdrejninger. Såhh det ...


--
Per, Esbjerg



Roberto Saldo (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 17-09-04 08:34

phk wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cibj34$nqp$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>phk wrote:
>>
>>>"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>>>news:cibcsg$ls8$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
>>>Ajj - det man vil have er maksimale hestekræfter.
>>
>>Åh Gud! Ikke igen!
>>
>>Da effekt = hk = rpm*moment er det præcist samme potte pis!!!
>
>
> Det ved jeg - men det er stadig hestekræfter du bruger nu du accellerer. Der
> er ikke meget moment i bilen ved høje omdrejninger. Såhh det ...

Hvis du kører afsted i 1ste gear med motoren konstant på 6000o/min
(eller hvor din effekttop nu ligger), hvor meget effekt tror du så der
går til at øge hastigheden?
Præcist nul, 0, nada!
Lidt bruges til at bevæge bilen afsted.

Effekten påvirker ikke hjulene eller asfalten, det er bare en
betragtning ang. det arbejde der potentiel kan udføres vha en passende
gearing. Kigger man derimod på det moment der påvirker de drivende hjul
(ikke krumtappen) er det en helt anden snak.

Mvh
Roberto

phk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 17-09-04 09:35


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cie3uc$j8a$1@news.net.uni-c.dk...

> Hvis du kører afsted i 1ste gear med motoren konstant på 6000o/min
> (eller hvor din effekttop nu ligger), hvor meget effekt tror du så der
> går til at øge hastigheden?
> Præcist nul, 0, nada!
> Lidt bruges til at bevæge bilen afsted.

Ja ... og?

Jeg havde ikke læst dit oprindelige halve svar ordentligt, så jeg giver dig
ret.

Du havde glemt at skrive at man skal køre motoren på maksimalt effekt, ikke
på momentet.


--
Per, Esbjerg



Morten Fruergaard (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-09-04 08:01

Ricky telepaterede følgende til sin PC:

> Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
> tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
> 0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> gear? Kører man den helt op i det røde område?

Nej. I de fleste biler kan det ikke betale sig, at køre den helt op i det
røde felt, da den har mindre kræfter dér, end den har, hvis man skifter et
gear op...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/




Ukendt (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-04 08:50

> > Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
> > tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
> > 0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> > gear? Kører man den helt op i det røde område?

> Nej. I de fleste biler kan det ikke betale sig, at køre den helt op i det
> røde felt, da den har mindre kræfter dér, end den har, hvis man skifter et
> gear op...

Det kommer lidt an på, hvad man mener med at køre "i det røde felt".

Efter en længere analyse her i gruppen - men hjælp fra både Motorteknisk
Afdeling ved Teknologisk Institut i Århus og en professor fra Danmarks
Tekniske Universitet - fik vi slået fast, at stort set alle almindelige
biler skal køres helt op TIL "det røde felt" og måske lidt op i det, hvis
man vil opnå maksimal acceleration.

Pointen er - såfremt acceleration ud af et lige spor er det eneste
væsentlige - til enhver tid at have så meget power som muligt til rådighed.

Dette kan udlæses grafisk eller matematisk, hvis man både kender motorens
moment/effekt-kurve og bilens gearing.

Den korte version af den lange historie er imidlertid:

Skift gear nøjagtig som omdrejningsnålen rammer det røde felt. Så
accelererer du - i en almindelig bil - meget tæt på optimalt.

--
/ Jan W Nielsen



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 09:25


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:414945db$0$206$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> Den korte version af den lange historie er imidlertid:
>
> Skift gear nøjagtig som omdrejningsnålen rammer det røde felt. Så
> accelererer du - i en almindelig bil - meget tæt på optimalt.

Og kører man turbo er det en anden snak.

M.v.h.



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 09:40

Henrik B. wrote:
> Og kører man turbo er det en anden snak.

Jeg hører gerne din beskrivelse af hvordan du mener det
foregår i en turbo-bil ;c)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 10:03


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cibj66$1bei$1@news.cybercity.dk...
> Henrik B. wrote:
>> Og kører man turbo er det en anden snak.
>
> Jeg hører gerne din beskrivelse af hvordan du mener det
> foregår i en turbo-bil ;c)

I en turbobil er der ofte en varialbel styring af ladetryk m.m. Det går at
man får en sænkning af momentet ved høje omdrejninger. Jeg kan f.eks.
tydeligt mærke at min mister pusten fra ca. 5000 rpm og opefter. Skifter jeg
derimod til næste gear, så går det igen deruuuuuuudddaaaaffff......

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 10:31

Henrik B. wrote:
> I en turbobil er der ofte en varialbel styring af ladetryk m.m. Det
> går at man får en sænkning af momentet ved høje omdrejninger. Jeg kan
> f.eks. tydeligt mærke at min mister pusten fra ca. 5000 rpm og
> opefter. Skifter jeg derimod til næste gear, så går det igen
> deruuuuuuudddaaaaffff......

Hvad mølle er det du kører med?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 10:40


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cibm5l$1eie$1@news.cybercity.dk...
> Henrik B. wrote:
>> I en turbobil er der ofte en varialbel styring af ladetryk m.m. Det
>> går at man får en sænkning af momentet ved høje omdrejninger. Jeg kan
>> f.eks. tydeligt mærke at min mister pusten fra ca. 5000 rpm og
>> opefter. Skifter jeg derimod til næste gear, så går det igen
>> deruuuuuuudddaaaaffff......
>
> Hvad mølle er det du kører med?

Indtil videre noget skrammel fra Garrett. Den skiftes snart med en MHI.

Men begænsningen skyldes ikke turbo'en, men er lagt ind i motorstyringen.
Det er meget normalt for turbobiler, da de ikke er glade for højt tryk ved
høje omdrejninger.

M.v.h.



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 10:53

Henrik B. wrote:
> Indtil videre noget skrammel fra Garrett. Den skiftes snart med en
> MHI.

Jeg går ud fra at den så er en ballbearing turbo?

> Men begænsningen skyldes ikke turbo'en, men er lagt ind i
> motorstyringen. Det er meget normalt for turbobiler, da de ikke er
> glade for højt tryk ved høje omdrejninger.

Se nu kommer du jo ind på noget.. Fortæl gerne mere
om hvorfor de ikke er det. Jeg ville jo mene at hvis man
sikrer sig at køling, smøring og benzin er tilstrækkeligt,
så er det ok?

Jeg kender jo flere der skifter turbo'erne ud med større
modeller der kan levere tryk hele vejen op.

Og er selv ved at gøre det samme.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 12:40


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cibnfu$1fon$1@news.cybercity.dk...

>> Indtil videre noget skrammel fra Garrett. Den skiftes snart med en
>> MHI.
>
> Jeg går ud fra at den så er en ballbearing turbo?

Nej for hunne da..... En BB-turbo koster det dobbelte af én med
"almindelige" lejer. Og så har den kun den halve levetid. Fordelen ved BB er
udelukkende at man kan køre med et noget højere tryk.

>> Men begænsningen skyldes ikke turbo'en, men er lagt ind i
>> motorstyringen. Det er meget normalt for turbobiler, da de ikke er
>> glade for højt tryk ved høje omdrejninger.
>
> Se nu kommer du jo ind på noget.. Fortæl gerne mere
> om hvorfor de ikke er det. Jeg ville jo mene at hvis man
> sikrer sig at køling, smøring og benzin er tilstrækkeligt,
> så er det ok?

Det er ikke motoren men turbo'en der ikke kan holde til det. Jo flere
omdrejninger, desto flere - og varmere - udstødningsgasser.

> Jeg kender jo flere der skifter turbo'erne ud med større
> modeller der kan levere tryk hele vejen op.

Netop. En større turbo kan holde til højere temp.

> Og er selv ved at gøre det samme.

Sørg for at få et større forrør på, så turbo'en ikke bliver så varm - det
giver dig også mere sikkerhedsmargin.

M.v.h.



Torben E (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 16-09-04 13:30


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41497b9d$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Nej for hunne da..... En BB-turbo koster det dobbelte af én med
> "almindelige" lejer. Og så har den kun den halve levetid. Fordelen ved BB
er
> udelukkende at man kan køre med et noget højere tryk.

+ hurtigere spool tid.

Torben E



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 13:54

Torben E wrote:
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:41497b9d$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Nej for hunne da..... En BB-turbo koster det dobbelte af én med
>> "almindelige" lejer. Og så har den kun den halve levetid. Fordelen
>> ved BB er udelukkende at man kan køre med et noget højere tryk.
>
> + hurtigere spool tid.

Klart også min tanke...

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 13:53


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cic22l$1rig$1@news.cybercity.dk...

>>> ved BB er udelukkende at man kan køre med et noget højere tryk.
>>
>> + hurtigere spool tid.
>
> Klart også min tanke...

Ja, men jeg gider ikke gi' over 10.000,- for hver 80 - 100.000 km, for at få
en lidt hurtigere spool-up.

M.v.h.



Thomas Strandtoft (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-09-04 22:04

"Henrik B." wrote:

> Ja, men jeg gider ikke gi' over 10.000,- for hver 80 - 100.000 km, for at få
> en lidt hurtigere spool-up.

Det er 10 øre pr. kilometer, udsvingene i benzinprisen har større
indflydelse på budgettet end det..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 22:14

Thomas Strandtoft wrote:
> Det er 10 øre pr. kilometer, udsvingene i benzinprisen har større
> indflydelse på budgettet end det..

Ja, og investeringen i den federe turbo mærker man hver dag.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 22:19


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cicvd1$2vhq$1@news.cybercity.dk...
> Thomas Strandtoft wrote:
>> Det er 10 øre pr. kilometer, udsvingene i benzinprisen har større
>> indflydelse på budgettet end det..
>
> Ja, og investeringen i den federe turbo mærker man hver dag.

Nu er det bare dét, at jag kan vælge at købe en MHI TD04, som rækker til de
Hk jeg vil ha'. Eller købe en større Garrett med BB. Garrett vil for det
første være overkill, for det andet koster den det dobbelte. Hvorfor så købe
den dyre? MHI'en er tilpas lille til at den snurrer op allerede fra 2000
rpm. En større GT med BB vil under alle omstændigheder skulle højere op i
rpm, før der sker noget.

M.v.h.



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 22:11


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:4149FFB8.9E97F095@carftp.com...
> "Henrik B." wrote:
>
>> Ja, men jeg gider ikke gi' over 10.000,- for hver 80 - 100.000 km, for at
>> få
>> en lidt hurtigere spool-up.
>
> Det er 10 øre pr. kilometer, udsvingene i benzinprisen har større
> indflydelse på budgettet end det..

Sikkert, men når jeg nu køber en anden turbo, så giver jeg det halve, og den
holder formodentlig pænt over 200.000 km. Det er stadig en besparelse på
6.000,- over 6 - 8 år. Det er mange liter mælk.

M.v.h.



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 15:37

Henrik B. wrote:
> Nej for hunne da..... En BB-turbo koster det dobbelte af én med
> "almindelige" lejer. Og så har den kun den halve levetid. Fordelen
> ved BB er udelukkende at man kan køre med et noget højere tryk.

Hurtigere spoolup tid er største fordel. Nogen ævler om
mindre benzinforbrug, men den tvivler jeg lidt på.

> Det er ikke motoren men turbo'en der ikke kan holde til det. Jo flere
> omdrejninger, desto flere - og varmere - udstødningsgasser.

> Netop. En større turbo kan holde til højere temp.

Og levere mere luft, dermed følger den med oppe i omdrejningerne.

> Sørg for at få et større forrør på, så turbo'en ikke bliver så varm -
> det giver dig også mere sikkerhedsmargin.

Forrør bliver 3" og resten af vejen bliver det 2½" det burde
være nok. Tommelfingerreglen siger 1" pr. 100Hk såvidt jeg
husker.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 15:49


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cic84p$23o8$1@news.cybercity.dk...

>> Sørg for at få et større forrør på, så turbo'en ikke bliver så varm -
>> det giver dig også mere sikkerhedsmargin.
>
> Forrør bliver 3" og resten af vejen bliver det 2½" det burde
> være nok. Tommelfingerreglen siger 1" pr. 100Hk såvidt jeg
> husker.

Det er det samme jeg skal ha'. Og det passer også med hypperne.

Hvad er det for en bil du er ved at arbejde på?

M.v.h.



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 15:57

Henrik B. wrote:
> Det er det samme jeg skal ha'. Og det passer også med hypperne.
>
> Hvad er det for en bil du er ved at arbejde på?

Kun en bette én... Uno Turbo 1.4 fra 1990...

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Torben E (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 16-09-04 13:29


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cibm5l$1eie$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvad mølle er det du kører med?
>

Han har en T25



Torben E



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 13:46


"Torben E" <TopconFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:414989bb$0$243$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>> Hvad mølle er det du kører med?
>>
>
> Han har en T25

T2531.....

Et lille stykke tid endnu.


--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 13:55

Torben E wrote:
> Han har en T25

Det er sådan en jeg i første omgang får på min, den skal
siden byttes ud med en GT25R..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 13:54


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cic248$1rkp$1@news.cybercity.dk...
> Torben E wrote:
>> Han har en T25
>
> Det er sådan en jeg i første omgang får på min, den skal
> siden byttes ud med en GT25R..

Vil du købe min? Og ellers har Torben også en til salg.


--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



John Sahl (16-09-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 16-09-04 15:13

Henrik B. wrote:
> "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>> Det er sådan en jeg i første omgang får på min, den skal
>> siden byttes ud med en GT25R..
>
> Vil du købe min? Og ellers har Torben også en til salg.

Jeg har en helt ny T25'er på vej ;c) Jeg kender dog en der
leder efter en T25 måske, hvis den er i orden.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-04 10:56

> > Skift gear nøjagtig som omdrejningsnålen rammer det røde felt. Så
> > accelererer du - i en almindelig bil - meget tæt på optimalt.

> Og kører man turbo er det en anden snak.

Ofte vil det faktisk være på samme måde - også i en turbobil. Husk på, at
det er momentet på hjulet og ikke i motoren, der er bestemmende for, hvor
kraftig accelerationen er.

Men det hele kan bestemmes ud fra et kik på moment/effektkurven og
gearingen.

I alle tilfælde skal man over momenttoppen - og det betyder i din bil, at du
skal over effekttoppen.

P.S.: Jeg vender snart tilbage med nyt i sagen, som vi har mailet om.

--
/ Jan W Nielsen



Henrik B. (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-04 12:42


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:4149634b$0$281$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> I alle tilfælde skal man over momenttoppen - og det betyder i din bil, at
> du
> skal over effekttoppen.

Nu må du sgu bli' enig med dig selv - er det moment eller effekttoppen jeg
skal over.

> P.S.: Jeg vender snart tilbage med nyt i sagen, som vi har mailet om.

Herligt - har forøvrigt opdateret lidt på det .doc jeg sendte dig.

M.v.h.



Ukendt (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-04 14:13

> Nu må du sgu bli' enig med dig selv - er det moment eller effekttoppen jeg
> skal over.

Ja, det var da vist noget værre vrøvl, jeg fik skrevet der..

Man skal over effekttoppen..

> Herligt - har forøvrigt opdateret lidt på det .doc jeg sendte dig.

Okey dokey..

--
/Jan W Nielsen



Coach [4130] (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 16-09-04 16:32

Efter en længere analyse her i gruppen - men hjælp fra både Motorteknisk
> Afdeling ved Teknologisk Institut i Århus og en professor fra Danmarks
> Tekniske Universitet - fik vi slået fast, at stort set alle almindelige
> biler skal køres helt op TIL "det røde felt" og måske lidt op i det, hvis
> man vil opnå maksimal acceleration.
>
> Pointen er - såfremt acceleration ud af et lige spor er det eneste
> væsentlige - til enhver tid at have så meget power som muligt til
rådighed.
>
> Dette kan udlæses grafisk eller matematisk, hvis man både kender motorens
> moment/effekt-kurve og bilens gearing.

Det forstår jeg ikke rigtigt.

Hvis en bil yder max "XX" HK ved f.eks 5500 rpm og bilens "røde" felt først
starter ved 6500rpm.
Hvad er det så der sker mellem 5500 og 6500rpm?

Hvis alle hestene yder max ved 5500rpm, er der sq' da ingen grund til at
"tæske" dem yderligere?

Jeg har lært som mekaniker, og altid fået "tudet" ørerne fulde med denne
tese:
"Kør bilen til maxkurven, skift gear....resten er "luft"

Hva' si'r i?

Mvh
Bri@n





Kim Kristensen (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 16-09-04 17:23


"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
news:4149b1f3$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det forstår jeg ikke rigtigt.
>
> Hvis en bil yder max "XX" HK ved f.eks 5500 rpm og bilens "røde" felt
først
> starter ved 6500rpm.
> Hvad er det så der sker mellem 5500 og 6500rpm?
>
> Hvis alle hestene yder max ved 5500rpm, er der sq' da ingen grund til at
> "tæske" dem yderligere?
>
> Jeg har lært som mekaniker, og altid fået "tudet" ørerne fulde med denne
> tese:
> "Kør bilen til maxkurven, skift gear....resten er "luft"
>
> Hva' si'r i?
>
> Mvh
> Bri@n
>
>
>
>
Det passer sikkert fint hvis det er et spørgsmål om god brændstoføkonomi.
Hvis det er "race" er det jo et spørgsmål om ikke at lande for langt nede på
kurven nå næste gear bliver lagt ind, men at lande tæt på maks. så den kan
trække videre.

Med venlig hilsen Kim



Ukendt (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-04 21:21

> Hvis en bil yder max "XX" HK ved f.eks 5500 rpm og bilens "røde" felt
først
> starter ved 6500rpm.
> Hvad er det så der sker mellem 5500 og 6500rpm?

Lidt mindre effekt end ved 5500 o/min - men det er ikke dét, der er det
interessante.

Det interessante er, om du har mere eller mindre effekt ved for eksempel
5600 o/min - end du har ved for eksempel 4000 o/min, hvor du formentlig vil
havne, hvis du skifter et gear op ved 5500 o/min.

Det gælder om ved enhver hastighed tid at have den størst mulige effekt til
rådighed. Min egen bil yder maks. effekt ved 5250 o/min - hvis jeg skifter
op dér, så ryger jeg ned på omkring 4000 o/min, hvor jeg kun har lidt over
100 hk. Hvis jeg bliver i gearet lidt længere og trækker den ud til over
6000 o/min har jeg omkring 120 hk hele vejen ud.

Dette betyder, at følgende sker, hvis der kører to identiske biler ud af en
landsingsbane:

Den ene bil skifter ved 5500 o/min - og ryger dermed ned af
omdrejningsskalaen til omkring 4000 o/min. Den anden bil fortsætter i samme
gear og fortsætter dermed op til 5600 o/min, hvor bilen yder næsten lige så
meget som ved 5500 o/min. Dermed vil denne bil køre fra bilen, der skfiter
tidligt op til højere gear.

Bilen der skifter tidligere op har måske 20 hk færre - og taber måske dermed
4-6 meter ift bilen, der køres længere ud i gearet.

På et tidspunkt ér der ikke mere at hente ift. at skifte op - og så skal der
naturligvis skiftes op.... nemlig når man ved det omdrejningstal, som man
"lander på" ved at skifte op er mere effekt end ved det omdrejningstal, hvor
man "lander", hvis man bliver i gearet i måske endnu eet sekund.

Forstår du mig..?

Man skal altså ikke køre tarmene fuldkommen ud af den, for pludselig falder
effekten helt vildt - og det ønsker man ikke.

Imidlertid sætter omdrejningsbegrænseren stort set altid ind, før dette
sker. Dermed skal man (ofte) bare piske den ud til det røde felt begynder...
som tommelfingerregel..

> Jeg har lært som mekaniker, og altid fået "tudet" ørerne fulde med denne
> tese:
> "Kør bilen til maxkurven, skift gear....resten er "luft"

Det er noget æwl - strengt taget.

(Og det her er ikke bare noget, jeg/vi gætter på - sådan er det..!)



--
/Jan W Nielsen



Coach [4130] (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 16-09-04 21:30


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4149f5c1$0$233$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hvis en bil yder max "XX" HK ved f.eks 5500 rpm og bilens "røde" felt
> først
> > starter ved 6500rpm.
> > Hvad er det så der sker mellem 5500 og 6500rpm?
>
> Lidt mindre effekt end ved 5500 o/min - men det er ikke dét, der er det
> interessante.
>
> Det interessante er, om du har mere eller mindre effekt ved for eksempel
> 5600 o/min - end du har ved for eksempel 4000 o/min, hvor du formentlig
vil
> havne, hvis du skifter et gear op ved 5500 o/min.
>
> Det gælder om ved enhver hastighed tid at have den størst mulige effekt
til
> rådighed. Min egen bil yder maks. effekt ved 5250 o/min - hvis jeg skifter
> op dér, så ryger jeg ned på omkring 4000 o/min, hvor jeg kun har lidt over
> 100 hk. Hvis jeg bliver i gearet lidt længere og trækker den ud til over
> 6000 o/min har jeg omkring 120 hk hele vejen ud.
>
> Dette betyder, at følgende sker, hvis der kører to identiske biler ud af
en
> landsingsbane:
>
> Den ene bil skifter ved 5500 o/min - og ryger dermed ned af
> omdrejningsskalaen til omkring 4000 o/min. Den anden bil fortsætter i
samme
> gear og fortsætter dermed op til 5600 o/min, hvor bilen yder næsten lige

> meget som ved 5500 o/min. Dermed vil denne bil køre fra bilen, der skfiter
> tidligt op til højere gear.
>
> Bilen der skifter tidligere op har måske 20 hk færre - og taber måske
dermed
> 4-6 meter ift bilen, der køres længere ud i gearet.
>
> På et tidspunkt ér der ikke mere at hente ift. at skifte op - og så skal
der
> naturligvis skiftes op.... nemlig når man ved det omdrejningstal, som man
> "lander på" ved at skifte op er mere effekt end ved det omdrejningstal,
hvor
> man "lander", hvis man bliver i gearet i måske endnu eet sekund.
>
> Forstår du mig..?
>

Ja, det forstår jeg... Det har jeg faktisk aldrig tænkt over, jeg kan godt
se logikken.

Men jeg kører nu heller aldrig "ræs", så derfor min uvidenhed.

Mvh
Bri@n




Thomas Strandtoft (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-09-04 22:15

"Coach [4130]" wrote:

> Hvis en bil yder max "XX" HK ved f.eks 5500 rpm og bilens "røde" felt først
> starter ved 6500rpm.
> Hvad er det så der sker mellem 5500 og 6500rpm?

Mellem 5500 og 6500 på den pågældende motor begynder det at knibe
med at bevare fyldningsgraden i cylindrene, og så falder effekten.
Motoren snurrer så stærkt at den ikke kan nå at ånde ordentligt
længere..

> Hvis alle hestene yder max ved 5500rpm, er der sq' da ingen grund til at
> "tæske" dem yderligere?

Det kommer an på hvornår effektkurven dropper. Hvis du skifter
præcis ved effektmax, så risikerer du at få færre heste til
rådighed i næste gear end du ville have haft hvis du var fortsat
en smule over "toppen" i det forrige gear. Tricket ligger i at
skifte præcis der hvor effekten er droppet så meget at du får
højere effekt ved at skifte til næste gear.. Normalt ligger dette
punkt omkring starten på det røde område på tælleren, men det
afhænger af om gearkassen er afstemt til at det skal være sådan..

> "Kør bilen til maxkurven, skift gear....resten er "luft"
>
> Hva' si'r i?

At det er pladder..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Dennis Pedersen (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 16-09-04 08:02


"Ricky" <dafosia@yahoo.dk> wrote in message
news:964855d0.0409152240.2ee9f9f6@posting.google.com...
> Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
> tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
> 0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> gear? Kører man den helt op i det røde område?

Op til hvor den ringer max med heste.
Så vidt jeg husker har GTI de fulde hypper ved 6900 rpm og det røde felt
starter ved 7k. Men den skal så også have godt med viklinger før der sker
noget (mellem 4-og 6.9k er den sjov :))



--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm



Claus Fabritius (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 16-09-04 08:06

"Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:964855d0.0409152240.2ee9f9f6@posting.google.com...

> Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
> tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
> 0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> gear? Kører man den helt op i det røde område?

Du kører den typisk lidt over effekttoppen, så du har mest muligt effekt
både før og efter skiftet. På langt de fleste biler skal du i nærheden af
det røde felt, men der findes undtagelser.
--
MVH
Claus Fabritius
Millioner af ferskner. Ferskner til mig.
Millioner af ferskner. Ferskner for gratis.



Ivan Madsen (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 16-09-04 08:05

On 15 Sep 2004 23:40:42 -0700, dafosia@yahoo.dk (Ricky) wrote:

>Jeg så forleden "Danmark's hurtigste bil" i fjernsynet og kom til at
>tænke på hvordan kører man egentlig, når der køres race eller fra
>0-100km/t. Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
>gear? Kører man den helt op i det røde område?

For langt de fleste benzinbiler er det formodentlig bedst at skifte
umiddelbart før omdrejningsbegrænseren slukker festen, men det
afhænger af hvor maks. ydelse ligger. Landet ligger sådan at antallet
af HK falder normalt ret stejlt, når maks. ydelse er passeret, så hvis
maks. ydelse ligger ved 5200 o/min og begrænseren først slår til ved
fx. 6200 o/min skal der nok skiftes omkring 5500 o/min, men så skal
man til at se på gearingstabellen og ydelseskurven.
Det korte svar er altså at man, når man ikke kender bilen, vil få det
bedst mulige resultat ved at køre til tæt på omdrejningsbegrænseren i
en benzinbil. Dieselbilerne skal formodentlig ikke pines helt så højt,
de har jo en ganske pæn ydelse nede i bunden, men igen, så skal
gearingstabel osv. frem.


Ukendt (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-04 08:51

> Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> gear? Kører man den helt op i det røde område?

Skift gear nøjagtig som omdrejningsnålen rammer det røde felt. Så
accelererer du - i en almindelig bil - meget tæt på optimalt.

--
/ Jan W Nielsen



Robert Andersen (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Robert Andersen


Dato : 16-09-04 10:02

Hvor langt kører man op i omdrejninger før man skifter
> gear? Kører man den helt op i det røde område?

Det kommer an på om din bil er en standard bil der ikke er pillet ved og om
det er den originale omdrejningstæller der sidder i....

f.eks. havde jeg en *host* motorcykel (ved godt dette er en bilgruppe, men
det er for at illustrere hvad der sker med en motor der voldtunes, så bær
over med mig
Som standard begyndte det røde felt ved 8000 omdrejninger, men efter en
heftig tuning trak kun rent mellem 7000-10500, så der begyndte det sjove
først i det røde felt

Motoren var selvfølgelig modificeret, så den kunne tåle de ekstra kræfter.
IMHO er det ikke det røde felt man skal være bange for, men det
omdrejningstal hvor stemplet overstiger 21 m/sek (forudsat at ventilerne kan
nå at lukke)

/Robert Andersen



Thomas Strandtoft (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-09-04 22:20

Robert Andersen wrote:

> Det kommer an på om din bil er en standard bil der ikke er pillet ved og om
> det er den originale omdrejningstæller der sidder i....

Hvis man skifter til en gearkasse med tætte udvekslinger, fx. hvis
man bygger en rallybil, så er det almindeligt at vælge et meget
langt 1. gear og så lade 2. til 5. gear komme utroligt tæt. Jo
tættere udvekslingerne ligger, des mindre skal man køre over
effektmax. inden man skifter gear..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

phk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 17-09-04 08:21


"Robert Andersen" <rowand@fjerndetteget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4149569e$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Motoren var selvfølgelig modificeret, så den kunne tåle de ekstra kræfter.
> IMHO er det ikke det røde felt man skal være bange for, men det
> omdrejningstal hvor stemplet overstiger 21 m/sek (forudsat at ventilerne
kan
> nå at lukke)

Det var et tal der var gældende for mange mange år siden. I dag er både olie
og motorer bedre og tallet er out dated.


--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste